Böyük, rəngarəng aktlar
aktyoru
Oynanılası nə “növ” rol qalıb ki, İsmayıl Osmanlı onu
oynamamış olsun...
Rolları yaxşı oynamaq, yaddaqalan obrazlar yaratmaq aktyorluğun vəzifə borcu,
anadangəlmə atributudur. Bu yoxdursa, o
da - az-para fərqlə
- tamaşaçıdır. Sadəcə, yerini
- səhnə ilə salonu səhv
salmış tamaşaçı.
Amma salondakılardan tam fərqlənmək də hələ hər şey demək deyil. Bu işdə əsas məsələ səhnədəki fərqlilər içərisində fərqlənməkdədir. İş-peşələri xarakter yaratmaq olanlar arasında seçilmək məsələsi isə əsl “inteqralçı”lıqdır ki, İsmayıl Osmanlı bütün şəxsi-təbii və “süni”-bədii xarakter yaradıcılığıyla eləlik ustadı idi.
O, böyük sənət ailə-aləmində mənfili-müsbətli təkrarsız əmi, dayı, qağa (Kələntər, Əbdül, Əmrah) olub. Bənzərsiz məşədi, hacı, şeyx rolları (“Dağılan tifaq”, “Ölülər”, “Dəli yığıncağı”) oynayıb. Fenomenal milli mesenat (Hacı Zeynalabdin Tağıyev), zahirən çox tünd, rəsmi, daxilən son dərəcə xəlqi, həlim daxili işlər naziri (“Kəndlilər”), dahi filosof (Nəimi), dahiyanə avam (Novruzəli) obrazları yaradıb. Saysız-hesabsız “bihesab”ları gülünc günlərə qoyub, həyati məzə-gəvəzə tipləri bədii-ictimai qınaq tipajlarına çevirib: Mirzə Qərənfil, Xəlil, Mirzə Heydərqulu, Şəkinski, Keçəl Aslan, Kefli Bəşir və sair. Neçə-neçə əcnəbi “don”larına girib: Aleksandrov (“Canlı meyit”), Baş senator (“Otello”), Tixon (“Tufan”), İsidor Cakeli (“Darıxma, ana!”), Gilderstern (“Hamlet”), General Berqoyn (“Şəxsi iş”) və ilaxır...
Məsəl var;
“Hamını bəzər...”
Yox, özgə xarakterləri al-əlvan bəzəyən bu sənətkarın özü də lüt gəzmədi. Hamını (hamılığı) oynadı, oynaya-oynaya özünü də yaratdı. Xatırlayaq, baxaq görək bütün ədəbi-dram əsərlərindəki hansı bədii və ya dramatik obraz bu həmişəyaşar real qəhrəmanımızdan daha canlı, daha bütöv, əhatəli, universaldır. O özünü nə qədər paylasa da, başqalarına - dramaturqların, ssenaristlərin, rejissorların təxəyyül qəhrəmanlarına bəxş etsə də, öz aktivi, özgürlüyü, özəl sənət qalası daha zəngin qaldı.
Bu qalanın bünövrə daşı doğumdur, tamamlanma qaşı ölüm. Bioloji doğumundan sənət olumunadək “24 aprel 1902-ci il, Şəki” - deyə, xeyli danışmaq, yaradıcılıq “inşa”sından kitab-kitab bəhs etmək mümkün. Ölümündən isə... belə bir rəsmi rəqəm: 22 iyun 1978. Və dübarə emosional bir ibarə: o ölübmü ki?!
“Bioloji olumundan sənət olumunadək xeyli danışmaq olar” deməyim sözgəlişi deyim deyil. O, surət-sifətindən tutmuş bütün mənəvi-psixoloji sifətlərinə, hərəkətlərinə, oturuş-duruşuna, təbəssümünədək təsəvvür-təsvirlərimizin imkanı yetdiyi qədər ən qədim və ən müasir Azərbaycan kişilərinin ümumiləşdirilmiş obrazı idi.
İsmayıl Osman oğlu Osmanlı.
Əgər tərcümeyi-halındakı “24 aprel 1902” rəqəmləri onun doğum tarixçəsini konkretləşdirmiş olmasaydı, onu tarixin ən universal-virtual adamı - Nuhun canlı yadigarı, soyadının və atasının adaşı olan imperator-paşanın çağdaşı, “Azdram”da bu gün məşqi gedən, sabah planlaşdırması olası yeni-yeni tamaşaların favoritlərindən biri hesab etmək kimi sevgili illüziyalara da qapılmaq olardı.
Tarixən varlı-hallı, qızıllı-gümüşlü Şəkidə maddi cəhətdən ən kasıb ailədə doğulsa da, iyirmi yaşından aləmin mənən ən zəngin sahəsinə - sənət dünyasına düşüb. On bir yaşında “yetimlik divinin əlinə keçib” (Ə.Xaqani), mükəmməl təhsil ala bilməsə də, dükan-bazar yükçülüyündə, Şəki ipək fabrikində, hətta dabbaqxanada işləməli olsa da, bunlar onun həyatın hər üzünü görməsində, dünyanın bütün mənfiliklərinin “dabbaqda gönünə bələd” olmasında mühüm rol oynayıb.
Məğzi
böyük çətinlik,
qabar-qübarlı məşəqqətlərdən ibarət
olan bu ilkin
tale yazısıyla o,
1920-ci ildə rayonda yeni
fəaliyyətə başlamış “Fəhlə-kəndli klubu”nun dram
dərnəyinə üzv yazılır və
bununla da, bütün ömrünü
həsr edəcəyi sənət sahəsində yeni bir tərcümeyi-halın
bünövrəsini qoyur. Təbiətən
şux olması, hər hərəkətindən
məzə, həkətindən yoz
yağması, duzlu-məzəli Şəki lətifələrini
teatral bir şəbehlə
söyləməsi onun sədasını
bölgədən uzaqlara da
yayır. “Yüz ildə bir” deyiminə xas nadirlik arşını ilə
ölçülən qabiliyyət, istedad
vergisi təqvim aylarını, illərini
qabaqlayır. 1922-ci ildə Gəncəyə köçüb,
buradakı teatrda çalışan
İsmayılı altı il sonra Tiflis Dövlət Azərbaycan
Dram Teatrına dəvət edirlər.
Qərib ölkədə yerini
bərkidib, anadilli sənət
ocağını daha gur
alovlandırmaq arzusuyla çalışan
sənətkar istəyinə nail olmaq ərəfəsində Bakıya
çağırılır. 1929-cu ilin sonlarında
Azərbaycan Milli Dram Teatrının truppasına
qəbul edilir. Qırmızı sovet Bakısının qızğın teatr səhnəsi onun simasında yeni bir türk soyadlı
ad, orijinal ədalı,
qulaqlara xoş sədalı bir sənətkar qazanır.
Salon isə onun
dramatik nüanslarından
vəcdə gəlir,
faciəvi rollarından
göz yaşlarına,
komedik obrazlarından gülüşlərə, satirik
surətlərindən “izhari-nifrət”lərə
qərq olur. Bir yazılanı iki etməyə çalışır, yaradır,
yarıyır...
Kimləri, nələr-nəməlikləri
və necə
Başlayaq “kim”lərdən. Amma hamısını sadalamağa
yaddaşın gücü
çatmadığına, səbrin kasasına, qəzetimizin həcminə
yerləşmədiyinə görə, bir neçəsindən.
Deyirlər, ötən əsrin ilk yarısında Səməd
Vurğunun “Xanlar”, “İnsan”, “Vaqif” pyeslərinin tamaşalarından
yazan tənqidçilər,
danışan mütəxəssislər,
günlər-aylarla bəhs
açan tamaşaçılar
İsmayıl Osmanlının
ifa etdiyi Keçəl Aslan, Fon Hols, Şaliko
obrazları üstündə
xüsusi vurğu ilə dayanırmışlar.
Söyləyirlər ki,
Hüseyn Cavid əfəndi “Şeyx Sənan”, “Səyavuş”,
“Knyaz” dramlarındakı
Şeyx Hadi, Vali və Şakro
obrazlarının açımına
nə dərəcədə
istedad və zəhmət sərf edibsə, İsmayıl Osmanlı da onların səhnə təfsirinə o qədər
canlandırma “yanacağı”
yandırıb. Böyük
komediya ustası Sabit Rəhmanın sözüdür: “Mənim
qələmlə yazdığım
Mirzə Qərənfili,
Əhməd bəyi, Zakiri, Xəlili, Qasımı İsmayıl
Osmanlı tərzi-hərəkətlə
daha yaxşı yazır. Yazıçı
ikən bir verdiyimi tamaşaçı
ikən o mənə,
bəzən, beş qaytarır...”
Deyilənlərə yüzə-yüz inanmağımın səbəbkarı
gördüklərimdir. Həmin bu gördüklərim
mənə o qədər
gözəl, qeyri-adi təsirlər edib ki, onlar haqda
kiməsə danışarkən,
az qala,
“göz kirəsi” istəmək fikrinə də düşmüşəm...
Mən 60-cı illərdə “Solğun çiçəklər”də
oynadığı (yox,
yox, yaşadığı!)
Əbdül dayını görmüşəm.
O, o rolu belə oynayır, elə ifa edir, elənçik
yaşayırdı ki,
mən tamaşaçı
istəyirdim Sara kimi yetim olam və
bu nökər-dayı
da məni himayə edə. Abituriyent təsəvvür-təkəbbürümlə
istəyirdim Cəfər
Cabbarlı dirilə, bu obrazı bir az da
dirildib, ətə-qana
gətirib, baş qəhrəman edə, Məhluqə Sadıqovanın
oynadığı əzazil
əmidostu roluna qələm çalıb,
bu müqəddəs,
lakin çarəsiz Əbdül dayını müşküldən qurtara!..
Bəzən mən də
onu ziyarət etmək üçün dərsdən qaçan tələbələrə qoşular,
respublika statistika idarəsinin arxa tərəfində yaşadığı
binanın həndəvərinə
yığışardıq. Onun “Poçt qutusu” filmindəki Novruzəliliyinə gah babamız kimi ağrınar, gah klassik etno-avamlığımız
kimi darılıb-sıxılar,
gah da Mirzə
Cəlil dahiliyilə yaradılmış o cür
bədii şedevr-sadəlövhlüyü
bu cür korifeyliklə vizuallaşdıran
İsmayıl Osmanlı
fenomeni ilə fəxarət hissləri yaşayardıq.
İllər yavaş-yavaş keçir, İsmayıl Osmanlının sənətkar
azmanlığı daha
sürətlə zirvələrə
qalxırdı. “O olmasın,
bu olsun”dakı “qəzetəçi” Rza obrazı ilə hər bir tamaşaçı
qəlbində əbədi
nəşr olunmuş
bu kişi özü haqda “bir kaç kəlmə” söyləyib
təvazökarsızlıq etmədən, onu dinləməyənləri “bəkləmədən”
irəliləyirdi. Məşədi
İbaddan 10(ca) manat istəməklə, ətrafındakı
digər statuslu “kustar” rüşvətxorlardan
nə qədər aşağı olduğunu
üz-gözündəki əlamətlərlə
daha da incələyən
bu “qəzetlər padşahı” əsl sənət şahı kimi çıxış etmirdimi? Sonrakı rollarının çoxusu
epizodikləşsə də,
o, baş qəhrəmanların
şöhrət döyüşünə
bac vermirdi.
“Mən ki
gözəl deyildim”,
“Tütək səsi”
filmlərində yaratdığı
poçt işçisi
obrazları yaddaşların
ən dərin qatına işləməyibmi?
“26 lar”dakı Şahbazovu
daha kim
o cür ağayana-şahanə
yarada bilərdi?
Sonralar da ona tez-tez baş çəkər, ziyarət
edərdilər. Xüsusən bir telemüsahibəsindən
sonra. O müsahibəni
mən də ekranda görüb-eşitmişdim
və orada vurğuladığı bir
nüansla bağlı,
ziyarətçilərinin daha
da çoxaldığından
xəbərdar idim. Söhbət
ekranlara yenicə çıxmış “Yeddi
oğul istərəm”
filmindən gedir.
İsmayıl Osmanlı
o telemüsahibəsində belə bir qayğılı
qeyd etmişdi ki, Kələntər obrazından sonra camaat arasında ona olan isti
münasibət xeyli soyuyub: “Hətta mənə qatı nifrət hissi ilə baxanlar var”...
Daha sonra eşitdim ki, bizim tələbəlik
davamçılarımız tez-tez onun yaşadığı
o binaya, işlədiyi
teatra gedər, həmişəki salam-kalamlarındakı
məhəbbəti bir
az da artırıb,
bu sənət qədər qədim, ipək kimi həlim kişini narahat edən “qatı nifrət” duyğusunu imkan dərəcəsində kompensasiya
edirmişlər...
Və... Azərbaycanın, SSRİ-nin
“Xalq artisti” adları, digər təltifləri öz yerində, deyirəm, bu dünyada o məhəbbət dolu salam-kalamlardan, sağ ikən ziyarət edilmələrdən gözəl
nə var?!
Xitabım həm də bu dünyadan o dünyaya İsmayıl Osmanlı nam-nişanında,
İsmayıl Osmanlı
şan-şöhrətində köçmüş bütün
rəhmətliklərədir...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 25 aprel.- S. 12.