Qəlblərdə
yaşayan sənətkar
Azərbaycan
teatr və kino sənətində xarakterik rolları ilə
tamaşaçı rəğbətini qazanan, yüksək
insani keyfiyyətləri ilə ömrünün sonuna qədər
sənətin fövqündə duran sevimli
aktyorlarımızdan biri də Məmməd Bürcəliyev
olmuşdur. “Sənətkarlar adları çəkildikcə,
xatırlandıqca yaşayır” deyirlər. 80 illik
ömrünün 65 ilini sevib seçdiyi məsləyinə həsr
edən Məmməd Bürcəliyevin xatirəsi də illər
ötdükdən sonra belə, tərəf-müqabilləri,
tanışları, sadiq tamaşaçıları tərəfindən
hörmətlə anılır.
Məmməd İsmayıl oğlu
Bürcəliyev 1914-cü il aprelin 25-də Şəkidə
dünyaya göz açmışdır. Orada beşillik orta
məktəbi bitirdikdən sonra təhsilini davam etdirmək məqsədilə
Bakıya gəlir. Karl Libknext adına fabrik-zavod məktəbinə
daxil olur. Həmin məktəbdə fəaliyyət göstərən
dram dərnəyində görkəmli şairlər
Mikayıl Müşfiq və Süleyman Rüstəmdən dərs
alır.
Dərnəkdə ahəngdar səs
tembri ilə şeirlər söyləməsi müəllimlərinin
diqqətini çəkir. Bir gün
yazıçı-dramaturq Sabit Rəhman ondan məktəbi
bitirdikdən sonra hansı işlə məşğul
olacağını soruşur. O, ailəsini dolandırmaq məqsədilə
zavodda çalışacağını deyir. Görkəmli ədib
“Sənsiz də zavodda işləməyə fəhlə
tapılar. Sənin yerin səhnədir” deyərək onun məslək
seçimini düzgün istiqamətləndirir. Onu sevdiyi sənət
dünyasına qovuşduracaq bu təklif Məmmədin ürəyindən
olsa da, səhnə həyatının çətinlikləri
gənc istedadı narahat edir: Görəsən, bu mədəniyyət
məbədinin sayılıb-seçilən sakinlərinin
diqqətini çəkə biləcəyəmmi? Hər
gün dolub-boşalan möhtəşəm teatr salonunun sevilən
siması olmağı bacaracağammı?
Məmməd Bürcəliyevin sənət
həyatı, qazandığı tamaşaçı rəğbəti
bu suallara ən dolğun cavab oldu. Çox keçmir ki,
teatrda da, kinoda da bacarıqlı oyunu ilə onu izləyən
tamaşaçılarının sevimlisinə çevrilir.
Sabit Rəhmanın dəvəti ilə
1932-ci ildə Şəki Dövlət Dram Teatrında aktyor
kimi fəaliyyətə başlayır. Üç il
çalışdığı bu teatrın səhnəsində
müxtəlif səpkili obrazlar yaradır. Tale elə gətirir
ki, Məmməd Bürcəliyev 1935-ci ildən
ömrünün sonunadək, 1994-cü ilədək Gəncə
Dövlət Dram Teatrında əvvəlcə aktyor, sonra isə
direktor kimi çalışır. Teatrın
repertuarının zənginləşməsində, gənc
dramaturqların əsərlərinin səhnə həyatı
qazanmasında onun böyük xidmətləri olub.
Daim yaradıcılıq
axtarışında olan Məmməd Bürcəliyev 1968-ci
ildə N.K.Krupskaya adına Moskva Dövlət İncəsənət
Universitetinin teatr aktyoru və rejissoru fakültəsini bitirir.
Doğma teatra qayıtdıqdan sonra quruluşçu rejissor
kimi klassiklərin və müasir dramaturqların əsərləri
əsasında bir-birindən maraqlı tamaşalar
hazırlayır. Rejissorun məhsuldar və səmərəli
əməyi nəticəsində oynanılan müxtəlif səpkili
tamaşalar Gəncə Dram Teatrının repertuarını
zənginləşdirməklə yanaşı, aktyorların
yaradıcılıq potensialını üzə
çıxarır, teatra tamaşaçı
axınını təmin edirdi. Teatra yeni gələn, bəzən
məişət problemləri üzündən səhnəni
tərk etməyə məcbur olan gənc aktyorların
qayğıları ilə daim maraqlanar, problemlərini həll
etməyə çalışır, onları səhnədən
uzaqlaşmağa qoymurdu. Bu mənada Gəncə Dram
Teatrında çalışan orta nəsil aktyorlarının
çoxu həyat və sənət uğurlarında Məmməd
müəllimin də rolunu böyük sevgi hissi ilə
vurğulayırlar.
* * *
Dramatik və komik rolların mahir ifaçısı olan sənətkar teatrda xarakterik obrazların öhdəsindən bacarıqla gəlməklə yaratdığı personajları insanların müasirinə çevirir, onları öz fərdi yaradıcılıq süzgəcindən keçirərək pisi pis, yaxşını yaxşı kimi cəmiyyətə tanıdır, dramaturq ideyalarını fərdi yaradıcılığında təsdiqləyirdi. Bu da ədəbi əsərləri və teatr məkanını oxuculara və tamaşaçılara daha da yaxınlaşdırırdı.
16
yaşından səhnəyə qədəm qoyan
Məmməd Bürcəliyev Gəncə Dövlət Dram Teatrının səhnəsində 300-dən
artıq müxtəlif səpkili obrazlar
yaradıb. İstedadlı aktyor eyni rolunu dəfələrlə,
bənzərsiz çalarlara
tamaşaçılara elə sevdirərdi ki,
oynadığı tamaşalar həmişə
anşlaqla keçərdi. Komik obrazları (“Qız atası”nda ata; dramaturq Əfqan) yüngül,
bayağı, mənasız gülüşdən qoruyan aktyorun əsərə
olan dəqiq münasibəti səhnə
personajlarını asanlıqla tamaşaçının
müasirinə, seyrçinin diqqət kəsildiyi
səhnə həyatını isə ibrətamiz həyat məktəbinə
çevirirdi. Dramatik
rollarının emosional təqdimi (“Cavad xan” tamaşasında ata; müəllif Nüşabə
Məmmədova) faciə ruhlu əsərin
yükünü
ağırlaşdırır, hadisələrin
reallığına zəmin yaradırdı. Əsərlə
tanış olmayan tamaşaçı belə
uzaq tarixi hadisələrin
iştirakçılarının dramatik
həyatını ürəyinə, beyninə həkk edir, sənətin gücünün, qüdrətinin fərqinə
varırdı. Bir sözlə, Məmməd
Bürcəliyev üçün səhnə
əsl həyat məktəbi idi. O, tamaşalarda oynadıqca kəşf etdiyi həyat tablosunu
yüzlərlə seyrçisinə rəngarəng çalarlarla, cilalanmış formada
təqdim edirdi.
* * *
Məmməd Bürcəliyev “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında istehsal olunan 10-a yaxın filmdə maraqlı obrazlar yaradıb. Çox təəssüflər olsun ki, teatrda onlarla xarakterik rollar yaradan aktyora kinoda epizod rollar verilib. Onun kinoda debüt işi olan “Mən ki, gözəl deyildim” (rejissorlar T.Tağızadə, A.Quliyev; 1968) filmindəki əsgər obrazı 3 dəqiqəlik kadrda aktyorun iddialı, eyni zamanda səmimi yaradıcılığını əks etdirir. Kiçik bir epizodda dünyanı dəhşətə gətirən faşistlərə qalib gələcəyimizi inamla söyləyən, cəbhəyə nikbin əhvali-ruhiyyə ilə gedən əsgər filmin baş qəhrəmanı Səidə ilə bərabər tamaşaçıda da qürur hissi yaşadır, onu qələbəyə inandırır.
Aktyorun “Dəli Kür” (H.Seyidzadə; 1969) filmində yaratdığı Allahyar obrazı mənfi xarakterli tipaj kimi təqdim olunsa da, əlindən alınmış xanımını geri qaytarmağa, ləkələnmiş namusunu təmizləməyə çalışan insan olduğuna görə qınaq obyektinə də çevrilmir. Allahyarın mənfi cəhətlərini aktyor fərdi yaradıcılıq improvizələri ilə dəqiq çatdırıb. Obrazın mənfi xarakterini xırdalıqlarına qədər cilalayan aktyor Allahyarın təkcə xanımını sevdiyindən yox, əslində kəndə cəhalət yayan molla Sadıxın və digərlərinin qisasını Cahandar ağadan almaq məqsədilə evinə qaytarmaq istədiyini görürük.
Bundan başqa, Məmməd Bürcəliyev “Firəngiz” (Ə.Mahmudov, Ə.Əbluc; 1975) filmində sürücü, “Gözlə məni”də (K.Rüstəmbəyov; 1980) bəy, “Köhnə bərə”də (E.Qasımov; 1984) İbrahim, “Qəm pəncərəsi” (Anar; 1986) filmində Rəşid bəy, “O dünyadan salam” (T.Tağızadə; 1992) filmində Hacı Baxşəli obrazlarını yaradıb.
Onu da qeyd edək ki, Məmməd müəllimin peşəkar aktyor texnikasına malik olan məslək sirri, yaradıcılıq imkanları kinoda tam açılmayıb. Ona həvalə olunan rolların aktyorun yaradıcılıq potensialına dar gəldiyini görürük. Aktyorun ”Gözlə məni” filmində yaratdığı bəy obrazı 1920-ci ildə malını, mülkünü bolşeviklərin əlindən qurtarmağa çalışan, dədə-baba ocağında yadellilərin ağalıq etməsinə narazılığını bildirən personajdır. Bu filmdə obrazın rəiyyətin halına yanmayan, yalnız öz mühitinin təəssübünü çəkən mövqeyini aydın görürük.
“Qəm pəncərəsi” filmindəki Rəşid bəy obrazı Məmməd Bürcəliyevin şəxsi keyfiyyətlərini özündə cəmləyən bir personajdır. XX əsrin əvvəllərində kəndbəkənd gəzib azərbaycanlı uşaqlarının təhsil alması üçün mövhumatçı valideynlərindən xahiş edən Rəşid bəy köləliyin qara örtüyünü cəmiyyətin üzərindən götürməyə, dövrünü, zamanını təhsil almış uşaqların ziyası ilə işıqlandırmağa çalışan mütərəqqi fikirli bir ziyalıdır. Bu obraz təhsilin, mədəniyyətin carçısı, mənəvi təmizliyin təcəssümüdür.
Məmməd Bürcəliyevin kinoda yaratdığı sonuncu və öz səsi ilə səsləndirdiyi yeganə obraz ”O dünyadan salam” filmindəki Hacı Baxşəli roludur. Bu, cahilliyinə rəğmən mühitində aqressivliyi ilə digərlərindən heç də pis yaşamayan, həmişə də özünü haqlı sayan bir personajdır. Obrazın şəxsi keyfiyyətlərini fərdi yaradıcılıq üslubuna aid olan fərqli ştrixlərlə səciyyələndirən aktyor Hacı Baxşəlini cəhalətin simvolu səviyyəsində yaddaşlara yazıb.
* * *
Məmməd Bürcəliyev talenin qismətinə yazdığı ömür-gün yoldaşı, həmkarı, Azərbaycanın Xalq artisti Sədayə Mustafayeva ilə mənalı ömür yaşadı. O, 1955-ci ildə respublikanın Əməkdar artisti, 1958-ci ildə isə Xalq artisti fəxri adlarına layiq görüldü. 1994-cü il noyabrın 25-də 80 yaşında Gəncədə vəfat etdi. Həyatın əksi olan sənət isə əbədiyaşardır. Sənəti qiymətləndirib, yaradıcılığı ilə daim onu uca tutan, yaddaşlarda iz qoyan aktyorlar da hörmətlə xatırlanmağa layiqdirlər.
Şəhla Bürcəliyeva,
Kinoşünas
Mədəniyyət.-
2012.- 25 aprel.- S.11.