Sehri-Səsli,
mehri-ülfətli
Alim
Qasımovun əksər kəlamı da şəhdi-şəkər
muğamı dadında...
Bir neçə
gündən sonra 55 yaşı tamam olası ustad sənətkara
zəng çaldım, telefonu zənguləvi “du-du-du” sədaladı.
Öyrəndim ki, yenə xariclərdədir.
Əlacım qaldı 5 il öncəki
diktofon saxlancıma - 50 illiyilə bağlı
yazdığım yazıya sığışmayan fraqmentlərə...
(Heyf ki, dırnaq
işarəsi (”) birmənalı, monomahiyyətlidir. Yəni, indi mən onun Səsinə dair təyinləri,
sifət və bənzətmələri həmin işarə
arasına alsam, “Şair sözü əlbəttə,
yalandır” kimi çıxacaq, almasam, “bu jurnalist sözü
hədyandır” kimi. Amma neynək, o fateh-sərkərdə
Səsin xatirinə “problem”in babalı bu sıravi əsgər
qələmin boynuna...)
Qulaqlarınızı
açın, görün. Gözlərinizi
açın, eşidin...
Bu Səs üsyançıdı,
qiyamçıdı, işğalçıdı! Kimin qəlbin fəth etməyib, bu fateh Səs?!
Zil adlı top-tüfəngi, bəm
nişanlı əlbəsələri, ruhi vəsvəsələri
var bu Səsin. Çənlibelli baş
igidimiz kimi yaraqlanıb-yasaqlanır, dəli-dolularını
başına yığıb çıxır cəngi-səhnələrə.
Əl-qol ata-ata Səs atdandırır. Gah Qoç Koroğlu kimi nərələnir, gah
Aşıq Cünun kimi Məcnunlanır. Qurşun
xalları ilə başlayır zövq xanlarını,
tamaşa paşalarını, «ha nənəm qurban!» sədalı ahılları, “pah atonnan!” ədalı
cahılları şil-küt eləməyə.
Hələ bir adını da Alim
qoyublar! Qadam, belə də zalim alimlik olar?!
Bu ki cılxa Diktator, fateh İmperatorluqdur!
Şirvanşahların qılınc cingiltiləri, qalxan
qalxıntıları, bayraq dalğantılarıdır! Səs-sədası
Şamaxı zəlzələsi, hayqırtıları qartal
qıyı, zəngulələri bülbül tayı!
O, təsəvvürümdə
yazdığım tək...
Qarşımda isə xoşsima bir
ipək...
Hə, bir bəri bax, qədim
Kişi! Bar gətirdikcə başını aşağı
dikən ağacmisal başını qaldır, sərgilə
görək bu Səs-sinədəki sözlər, fikirlər
necə?!.
- Ustad, o qədər sadə, ifallı
insansız ki, adam istiyir Sizə sən
desin...
- Lap yaxşı. Başdıyaq «sən-sən»əyə,
görək başımıza nə gəlir...
- Sənin bu “sən-sən”ən məndə,
iraq olsun, “can-canadır, can-cana” ab-havası yaratdı...
- Niyə ki, o cür şeylər
də sənətin bir löyünüdü...
- Bəlkə oyunudu?
- Mən elə görürəm,
sən belə...
- Söhbətimiz alınır! Deməli, sənin səsin, sənətin haqda mətbuatda,
efir-ekranda çox danışılıb, səni çox
danışdırıblar. Mən isə sənə
tamam başqa yöndən - daxili aləmin, mənəvi
dünyan baxımından baxmaq istəyirəm. Nədən başlayaq?
- Səninçün birinci nədisə,
ondan.
- «Məhək
daşı»ndan başlayaq. Bir vaxtlar
deyirdilər, elə oxuma, Xan əmi eşidər. Özünü elə aparma, Cabbar əmi görər.
Belə demə, Seyidin qulağına çatar...
- Həə, Allah onlara rəhmət
eləsin!..
- İndilər necə,
belə bir çəkinməli sənətkar varmı?
- İndilər sənət
var, elə sənətkarın olub-olmadığını isə
deyəmmərəm.
- Niyə o yeri tutan, tutmaq istəyən
yoxdur?
- Nə bilim... Bu da müsabiqəynən həll olunan məsələ deyil ki. Bu bir Allah vergisidir...
- Ümumiyyətlə, bu «qorxu» gərəkdirmi?
- Bu qorxmaqlıq qorxu deyil. Adlarını çəkdiyin o kişilərin dövründə də dəbdə olan xanəndələr, müğənnilər vardı. Amma bugünün durbini ilə baxsaq, onlar nəinki Cabbarın, Seyidin, Xanın yan-yörəsində, heç onların səsinin gedib çatdığı uzaqlıqda da görünmürlər. «Zər qədrini zərgər bilər» - deyən xalq özü zərgərdir. Elələri var ki, “ustaddan ayıbdır” fikrinin özünü ayıb sayırlar. Hələlik sənət məmləkətində də azadlıqdı. Kim gecə nə düşünüb-yetişdirir, səhərisi çıxardır bazara. Bədbəxtlik ondadı ki, bu bazarda o qəlp mallar xalislərdən tez alınır...
- Camaat deyir, axır vaxtlar Alim hərdənbir Azərbaycana da gəlir...
- Hesab elə ki, başa düşmədim...
- Yəni, səfərlərdə çox olursan...
- Aydındı... Belə getsə, bir gün belə bir görəcək də (sizdər buna sensasiya deyər) yazacaqsız ki, bəs, ay camaat, Alim Qasımov Azərbaycana gəlib!
(Gülüşürük)
- Ciddi söhbətə keçid üçün pis zarafat olmadı bu!
- Deməli, pratakol söhbəti eliyəcəyik...
- Hə, ara-sıra. Hələlik isə köhnə-təzə səfərlərdən təzə-məzə soraqlar...
- Məsələn, «Allahu Əkbər»in qurtardığı, oxu-ifa məsələlərində «uzundərə»çilikdən uzaq ölkələrdə bizim muğamlarımıza çox səbr, çox böyük maraq və məhəbbətlə qulaq asdılar. Hər konsertdən sonra mənə yaxınlaşıb, qəribə-qəribə vurğunluqlar eləyirlər, şirin-şirin fikirlər bildirirlər. Bir kərə bir yapon qadın (mədəniyyət işçisi) bizim çıxışlarımızı əsl muğam tayfası səviyyəsində dəyərləndirdi, Azərbaycan muğamını cənnətdən gələn səs kimi qəbul etdiyini bildirdi. Bu, mənim üçün indiyəcən eşitdiyim çox ütülü sözlərdən, bitili fikirlərdən böyük fikirdi.
- Belə bir rəy var: muğam ən çox başları, qalan digər musiqilər isə daha çox ayaqları tərpədir. Xaricdədəmi çox başları tərpədir muğam?
- Xariclərə təzə-təzə gedəndə, muğamatın bizim dildə «öldüm-öldüm» məqamlarında görürdüm başları ilə ritm tuturlar və mənə belə gəlirdi ki, onlar məni doluyurlar - başlarıyla «aşqa-aşqa» şeylər edib, ürəklərində başqa şeylər fikirləşirlər. Sonralar bunun vərazəsinə getdim, gördüm yox aa, muğam oxuyanda, onların sir-sifətində, göz-bəbəyində bizimkilərdəki kimi qəribə bir ritm, ahəng-zad yaranır. Əsas odur ki, muğam köhlənini lazım olan məqam-mənzilə doğru yönəldə biləsən. Məxləsə, son vaxtlar muğamzadələrin öz ev-eşiklərində az görünmələrinin taxsırı artıq, bütün dünyanın sevməyə başladığı muğamlarımızdadı.
- Yox axı, muğamlarımızı dünyaya çoxdan ayaq açdırıblar...
- Mən elə şeyləri bilmərəm...
- Onda, bildiyin məsələlərdən danışaq. Bu boyda dünya sarayı “istila” etmiş Alim Qasımov əzəl «planeti» - beşik evi, ilk yurd-yuvası haqda, hələ «heç kim»lik dövrləri barədə balaca bir «doklad» edə bilərmi?
- Mən özüm uşaqlıqda kefindənkeçən “aşıq-aşıq” oynuyan, siqareti siqaretə calıyan olmuşam, tinlərdə oturub tum cırtdamışam və bütün bunları birdən-birə tərgitmişəm. Qaldı ilk yuvama, bu barədə uzun-uzadı «segah» deyəsi deyiləm. Ora mənim axirət dünyamdı. Vəssalam.
- Təsəvvür edək ki, sənin səsin yox idi, kənd-kəsəkdə ruhani, yaxud əkin-biçinçi bir insan kimi qalmısan...
- Hardaydı məndə o bəxt ki, gün axşamacan təbiət-həkimin yanında olan o əkin-biçinçilər kimi mənim də bel-buxunum ağrımayaydı. İşdi-şayəd, ağrısa da, onlar kimi bir cıqqan vaxt tapıb belimi ovxalatdıraydım, bu orucluqda... (bayaqdan bizim söhbətimizin sonunu gözləyən həyat yoldaşına işarəylə) «kamandir»i 4-5 saat gözlətməyəydim...
- Hə, sənin o vaxtkı dostlarından biri kör-kövşəndən çıxıb gəlir bu şəhərə, oxuya-oxuya olur böyük adam və səni heç yada salmır, heç vaxt baş çəkmir. Belə halda deməzdinmi ki, «filankəs yaman yekəlib»?
- Başa düşdüm... Mən bir heylə vaxt tapammıram ki, tez-tez zəngləşəm, arada gedib onnara baş çəkəm. Amma həsrət-xiffətlərini çox çəkirəm. Bilirsən, uşaqlıq dostluğu - əsgərlikdi, tələbəlikdi, qar-qazamatdı - bunların hamısından əfzəldi, elə ilk məhəbbət kimi bir şeydi - çox şirin, amma əlçatmaz. Əslində, mən hələ də özümü onlardan biri hesab edirəm: bir az suçuyam, bir qırnıx bağbanam, şofirəm, fəhləyəm...
- Necə yəni, «xalq artisti» və
«suçu»?
- Necə bəyəm, Xalq
suçusu, Xalq bağbanı demək olmaz? Mənim
kimi çalıb-oxuyanları, sənin kimi
yazıb-pozanları həmən o xalq
taxılçıları, xalq qırxınçıları
yedizdirib-geyizdirmirmi? Hə, cavab ver də...
- Biz sualverənlərik.
- Ver də...
- Bugünkü Xalq artistinin bu
ümummilli səsinin ibtida notları uşaqlıq
çağlarının məhəlli labirintlərində,
qaravəlli dərə-təpələrində neyləyir
indi, görəsən?..
- (Bir xeyli fikrə
gedir) ...Hamı deyirdi, a bala, çıx get dəryaya, bu dərələr
sənin səsivi udacaq.
- Deməli, o cavan ciknələr
getdi, hə?
- Yox (gülümsünür),
maqnitafonsuz yerlərdə dağnitafon olur. Yerlərin
sədalarını göylər saxlayır yaddaşında.
Deyirlər, gələcək elm bunları
qaytaracaq özümüzə.
- Ay Alim qağa, ev-eşiyin bir
küncünə çəkilib öz-özünə
ağlayan uşaqlar görmüsən?
- Göydən-zaddan enməmişəm
ki? Elə onlardan biri də mən özüm.
Oxəntərə zıqqıldadığım olub!
- Bax o sayaq bir küncə çəkilib
özünçün oxuduğun da olubmu?
- Bununçün day
qıraq-bucağa nöş çəkilirəm? Mən elə
camahatın içində özümə də konsert verirəm
də! Amma yox, hərdən
özümüimtahançün təklikdə gərənayladığım
da olur.
- Özündən, səs-səmirindən
bezdiyin vaxt olub?
- (Gülümsünür) Bir dənə
vəfalı dinləyicim var, deyirsən, onunla da aram dəysin?..
- Yəqin, səninçün əlçatmaz
adamlar var. Bəs xəbərin də varmı ki, özün də
o mərtəbədəkilərdən birisən...
- Yazın ki, mənim qapım da,
ürəyim də onların üzünə həmişə
açıqdır. Amma məni tərif, sevgi ilə
vaxtımızı yelə verməmək şərtilə.
Allahdan, peyğəmbərdən, sənətdən, sanbaldan
danışaq...
- Bugünkü toylar... Xalqa toy
tutan toylar!
- Bəli, bütün digər
olaylar indiki toyların yanında toya getməlidi.
- Amma sən aləm bir toy elədin!..
- Vallah, o toy bir az
da pulu havaya sovurmamaq üçün idi. Getdik,
şadlıq saraylarına, naşad olub qayıtdıq. 4-5 saat üçün bir ətək pul istədilər.
O pula biz üç gün-üç gecə toy elədik;
yedik, içdik, dinlədik, dincəldik, sayğı duyduq, məhəbbət
gördük...
- “Kaş Alim Qasımovun da bir
möhür-mahnısı olaydı” arzumuza münasibətin...
- Bu, qismətə bağlıdı.
Məsələn, Qədir «Sona bülbüllər»ə,
Zaur «Dilbərim»ə, Niyaməddin «Şahnaz» təsnifinə
möhür vurdu. Amma mən, heç
özüm də bilmirəm, hansı mahnı ilə
tanınıram və ya tanınmıram. Bu
da var ki, biz də bir yerdə durmamışıq, həyat
gedirik. Hərdən mənə deyirlər,
səninçün hansı dəstgah, ya mahnı
yaxındı, deyirəm hamısı.
- Ustad, şəxsən mən istəmərəm
ki, sən yorğun, xəstəhal vəziyyətlərdə
oxuyasan, yaxud ekranlara çıxasan, amma müsahibələrdə
hərdən səni zorən ifaya təhrik edənlər də
olur...
- Sözsüz, düz deyil. Oxumaq üçün adamı oxudan məqam, ovqat,
şərait gərəkdi. O aləmə, o mətbəxə
girmək lazımdı. Yəni,
tamaşaçı o oxumaqda ləzzətdən başqa
heç nə tapmamalıdı.
- İstərdim təvazökarlığa
uymadan deyəsən: Azərbaycanın neçə faizini
öz dinləyicin hesab edirsən?
- Rəqəm deyəmmərəm,
amma ruhca uca, qəlbcə xoca olanların hamısını.
- Elə bir ehtiyat ifan varmı ki,
bir gün həkdən düşəndə (Allah eləsin
çox gec olsun) onu sürpriz eləyəsən - öz sevər-ölərlərinə?
- Deyəsən var, axı... Çox professional olmasa da, «sandığımda»
bir-ikisi var.
- Televiziyaların proqramlararası
tənəffüs dəqiqələrində - «musiqili hovuzlar»
dəmlərində klassiklərlə bərabər, sənin
ifaların da verilir və mən bununla bir azərbaycanlı
kimi qürur duyuram. Bəs sən bir ifaçı kimi?..
- Alim Qasımov
müvəqqətidi, nəsillər isə əbədi.
Mən özümlə yox, böyük sənətimizlə
fəxr edirəm.
- “Alim Qasımov və xalq sevgisi”,
“dövlət qədir-qiyməti”... Bunların
hansı qabarıqdı, birincidi?
- Mən heç bir rəngsiz-filansız
deyirəm ki, bunların ikisini də birinci, eyni hesab edirəm.
Xalqın sevgisindən ruh alıram, dövlət də -
sağ olsun, şanı-şöhrəti həmişə uca
olsun, bunu qiymətləndirib, mənə mənəvi-maddi
qiymət verir...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.- 2012.- 3 avqust.- S. 9