Sənətə
həsr edilən ömür:
Hacıağa Abbasov
Azərbaycan teatrı xalqın mənəvi
təkamülündə, estetik
dünyagörüşünün formalaşmasında
böyük rol oynamış görkəmli sənətkarlar
yetişdirib. Belə səhnə ustalarından biri
respublikanın ilk Xalq artisti adına layiq görülmüş
Hacıağa Abbasov olub.
Hacıağa Mütəllib
oğlu Abbasov 1888-ci ildə Bakının Maştağa kəndində
ziyalı ailəsində anadan olub. İlk təhsilini rus-tatar
məktəbində alıb. Sonra təhsilini görkəmli
ziyalı, maarifçi Həbib bəy Mahmudbəyov və
Sultan Məcid Qənizadənin açdığı özəl
rus-müsəlman məktəbində davam etdirib. Burada
böyük teatr xadimi Hüseyn Ərəblinski ilə
görüşür. Bu görüşün onun gələcək
həyatına böyük təsiri olur. Səhnə fəaliyyətinə
1905-ci ildə başlayır. Debütü M.F.Axundzadənin
“Hekayəti-Molla İbrahimxəlil kimyagər” əsərində
Molla İbrahimxəlil rolu olur.
1906-cı ildə
Port-Petrovskda (indiki Mahaçqala) təhsilini davam etdirir. Burada azərbaycanlılardan
ibarət teatr truppası yaradır.
Bir neçə il sonra
bu truppanı Teymurxanşurada (Dağıstanın
indiki Bunyaksk rayonu) teatra çevirir. 1909-cu ilin axırlarında Bakıya dönür.
Müsəlman Artistləri
Cəmiyyəti İttifaqının
“Nicat”, “Həmiyyət”
teatr truppalarında, sonra “Zülfüqar və Üzeyir bəy Hacıbəyli qardaşlarının müdiriyyəti”
adlı teatr truppasında fəaliyyətini
davam etdirir. Bütün bunlarla bərabər, o, Balaxanı kənd məktəbində Mirzə
Ələkbər Sabirlə
birlikdə dərs deyir.
Onu da deyək ki, H.Abbasov rus
dilini mükəmməl
bilib. Bu səbəbdən rus ədəbiyyatına, xüsusilə
də Lev Tolstoyun yaradıcılığına maraq
göstərib, onun əsərlərini tərcümə
edib və tamaşaya qoyub. Böyük rus ədibinin yaradıcılığına intəhasız
maraq onu 1907-ci ildə Tolstoyun Yasnaya Polyanadakı mülkünə aparır.
O, ədiblə yaxından
tanış olub. H.Abbasov bu barədə xatirələrində yazır:
"Mən böyük
ədibə Azərbaycan
oxucuları tərəfindən
çox sevildiyini dedim. O, xeyli məmnun oldu. Biz ayrılarkən “Hərb və sülh" kitabına
"Yadigar üçün
L.N.Tolstoydan" sözlərini
yazıb, mənə bağışladı”.
Bu görkəmli
sənətkarın səhnə
fəaliyyətinin müəyyən
bir dövrü rəhbərlik etdiyi Tənqid-Təbliğ Teatrı
ilə bağlı olub. 1921-ci il noyabrın 13-də teatrın
açılışında dövlət və mədəniyyət xadimləri
- Nəriman Nərimanov,
rus rejissoru Konstantin
Stanislavski, memar Zivər
bəy Əhmədbəyov,
rəssam Əzim Əzimzadə, yazıçı
Məmməd Səid Ordubadi iştirak ediblər. H.Abbasov teatrın səhnəsində
müxtəlif ədiblərin
əsərləri ilə
yanaşı, özünün
yazdığı pyesləri
də tamaşaya qoyub. Dünya və rus dramaturqlarının əsərlərini
tərcümə etməklə
yanaşı, dramaturgiya
sahəsində də
öz qələmini sınayıb. O, “Bakının
fəthi”, “Ağa Məhəmməd şah Qacar və Molla
Pənah Vaqif”, “Əsgər oğluma”, “Sabirin məhkəməsi”,
“Rus macərası” kimi maraqlı pyeslərin müəllifidir.
“Sabirin məhkəməsi”
pyesində o, böyük
satirikin kəşməkəşli
həyatını təsvir
edib. Əsər
haqqında H.Abbasov yazır: "1923-cü ildə
mən Sabirlə işlədiyim günlərin
xatirinə “Sabirin məhkəməsi" adlı
kiçik pyes yazdım. Pyes o vaxt Tənqid-Təbliğ
Teatrında, Bakı fəhlə klublarında bir müddət müvəffəqiyyətlə oynanıldı. Bu, mənim müəllim yoldaşım olan böyük şairə kiçik bir hədiyyəm idi".
O, teatr kollektivi ilə tez-tez Bakı kəndlərində tamaşalar
göstərir. Teatrın səhnəsində
özünün ən
çox sevdiyi Şeyx Nəsrullah (“Ölülər”, C.Məmmədquluzadə)
rolunu əlli dəfədən çox
oynayır. 1975-ci ildə
“Ulduz” jurnalının
5-ci sayında dərc
etdirdiyi məqaləsində
yazır: “Bu obraz mənim ifamda Mirzə Cəlilin çox xoşuna gəlirdi”.
Görkəmli aktyor həm
də maarif fədaisi olub. Mövhumatın güclü olduğu
kəndlərdə məktəblərin
açılması, qızların
məktəbə cəlb
olunması işində
fəal iştirak edib. Həmin maarif ocaqlarından
biri də onun doğma Maştağa kəndində
yaratdığı məktəb
olur. Böyük Vətən müharibəsi
illərində respublika
Xalq Komissarları Soveti yanında İncəsənət İşləri
İdarəsinin rəisi
vəzifəsində çalışır.
Qazax, Şamaxı, Göyçay,
Zaqatala və Bərdədə teatrların
yaradılması məsələsində
böyük səy göstərir. O, Azərbaycanı
kənd-kənd gəzir,
istedadlı gəncləri
arayıb üzə çıxarır və onların ali
təhsil alması üçün çox çalışır. Adil İsgəndərovu
məhz o, Gəncədən
Bakıya gətirir, onun Moskvaya oxumağa
göndərilməsinə nail olub.
H.Abbasov 1927-ci ildə indiki
Dövlət Akademik Milli Dram Teatrının direktoru təyin olunur. İlk gündən özünü
bacarıqlı mədəniyyət
xadimi kimi göstərir. Mustafa Mərdanov,
Möhsün Sənani,
İsmayıl Osmanlı
kimi istedadlı aktyorları Gürcüstandan
Bakıya dəvət
edir. Azərbaycan teatrında yeni
aktyor nəslinin formalaşmasına xüsusi
diqqət göstərir.
Bu keyfiyyətləri nəzərə
alınaraq az
sonra Bakı Teatr Texnikumuna rəhbər (1927-1937) təyin
edilir. O, ilk növbədə,
teatrı bacarıqlı
rejissor və aktyorlarla təmin etmək qayğısına
qalır. Bu illərdə
Azərbaycan səhnəsi
üçün böyük
bir aktyor nəsli yetişir. Onların bir çoxu - Ələsgər Ələkbərov,
Adil İsgəndərov,
Barat Şəkinskaya, Rza
Əfqanlı təkcə
Azərbaycanda deyil, Sovet İttifaqı məkanında tanınan sənətkarlar olurlar.
Bütün bu xidmətlərinə görə
Hacağa Abbasov 1932-ci
ildə Azərbaycanın
Xalq artisti adına layiq
görülür.
H.Abbasov teatr səhnəsində bir-birindən gözəl
obrazlar yaradıb: M.F.Axunzadənin “Hacı Qara” komediyasında Hacı Qara, N.Vəzirovun “Yağışdan
çıxdıq, yağmura
düşdük” əsərində
Hacı Qəmbər,
Nəriman Nərimanovun
“Nadir Şah” əsərində
Mirzə Mehdi xan, “Şamdan bəy”də Şamdan bəy, Şəmsəddin
Saminin “Dəmirçi
Gavə” əsərində
Qubad, Nikolay Qoqolun “Müfəttiş”
əsərində Osip
və s.
Mədəniyyət sahəsində böyük
xidmətlərinə rəğmən,
görkəmli sənətkarın
ömür yolu təlatümsüz keçməyib.
1937-ci ilin qara
yelləri onu da vurur. Orta Asiyada məcburi sürgün həyatı
yaşayır. O, orada
da əlini əlinin üstünə
qoyub oturmur. Səhnə fəaliyyətini davam etdirir. Teatr truppaları və dərnəklər yaradır...
Xalq artisti Hacıağa
Abbasov uzun ömür yaşayıb.
1975-ci ildə, 87 yaşında Bakıda vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 8 avqust.- S. 14.