Daşlara köçən tarix:
Bakının heykəlləri
Heykəllər əsrlərin, qərinələrin
yol-yoldaşı, bəşər tarixinin əvəzsiz
şahidləridir. Mərmər, tunc və qranitdən
hazırlanan bu sənət əsərlərində,
insanın insan ömrünün, əməllərinin
donmuş bir anı təcəssüm tapır.
Respublikamızda heykəltəraşlıq
ötən əsrin birinci yarısında sənət sahəsi
kimi təşəkkül tapıb. Sözsüz ki, hər bir
tişə ustasının yaratdığı obrazda
dövrün, zamanın xarakterik cizgiləri yaşayır.
AMEA-nın Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun əməkdaşı, memarlıq üzrə fəlsəfə
doktoru Rizvan Qarabağlı ilə söhbətimiz
paytaxtımızdakı heykəllər barədədir.
- Bakıda çoxlu sayda monumental
və dekorativ heykəltəraşlıq nümunələri
var. Onlardan hansıları daha çox diqqət çəkir
və maraq doğurur?
- Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin
Bakıda onun adını daşıyan sarayın
qarşısında 2005-ci il may ayının 10-da ucaldılan
möhtəşəm abidəsi ən gözəl monumental
heykəltəraşlıq nümunələrindən biridir.
Heykəlin müəllifləri Mixail Noqin və Salavat
Şorlanovdur. Onlar əsər üzərində gərgin
yaradıcılıq işi aparıblar. Heykəlin ətrafına
dolandıqca onda yeni-yeni keyfiyyətlər görür, bəşəri
duyğulara, qranit xarakterə və dahiliyə valeh oluruq.
Bir qədər keçmişə
qayıtsaq, ötən əsrin birinci yarısında
yaşayıb-yaradan və plastik sənətin nümayəndələrindən
olan Pinxos Sabsayın yaradıcılığı diqqəti cəlb
edir. O, 1930-cu ildə M.F.Axundzadənin tuncdan
tökülmüş heykəlini yaratmaqla şöhrət
qazanıb. Böyük mütəfəkkirin heykəli ilə
postament arasındakı dəqiq nisbət, memarlıq
üslubunun düzgün icrası, buradakı kiçik
bağça ilə uyarlıq onun xarakterik xüsusiyyətlərindən
xəbər verir.
Nizami adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinin binası heykəltəraşlıqla
memarlığın sintezinə ən gözəl nümunədir.
Burada tətbiq olunan milli memarlıq elementləri binanın
xarici görünüşünə bir incəlik və zəriflik
gətirib. Muzeyin qərb fasadının eyvanında ədəbiyyatımızın
görkəmli xadimlərinin heykəlləri binanın
arxitekturası ilə plastik əlaqə və həmahənglik
təşkil edir. Burada heykəltəraş Fuad Əbdürrəhmanov
Məhəmməd Füzulinin, Cəlal Qaryağdı Molla Pənah
Vaqifin, E.Tripolskaya Natəvanın, P.Sabsay M.F.Axundzadənin, N.
Zaxarov Cəlil Məmmədquluzadənin, S. Klyatski Cəfər
Cabbarlının heykəllərini ustalıqla işləmişlər.
Bakının mərkəzində
dahi şair Nizami Gəncəvinin abidəsinin ucaldılması
(1949) vaxtilə mühüm sənət hadisəsi olub. Heykəltəraş
F.Əbdürrəhmanov, memarlar M.Hüseynov və
S.Dadaşovun müəllifi olduqları bu abidə də heykəltəraşlıqla
memarlığın uğurlu sintezidir. Tunc barelyeflərdə
şairin poemalarından epizodlar maraqlı kompozisiyalarda
qabarıq formada təsvir olunub. Ondan bir qədər
aralıda, İçərişəhər divarlarının
yaxınlığında görkəmli satirik şair Mirzə
Ələkbər Sabirin heykəli ucalır (heykəltəraş
C.Qaryağdı, memarlar Ə.İsmayılov və Q.Əlizadə,
1958). Əlində kitab, oturmuş halda təsvir olunan
şairin baxışlarından “süzülüb gələn”
satirik misralar sanki tamaşaçını sehrləyir.
- Respublika heykəltəraşlıq
məktəbimizin uğurlu nümunələri haqqında nə
deyərdiniz?
- Heykəltəraş F.Əbdürrəhmanovun
«Azad qadın» monumenti (memar M.Hüseynov, 1960) respublika heykəltəraşlıq
məktəbinin uğurlu nümunələrindən biridir.
Çadrasını atan qadın fiqurunun hündür postament
üzərində yerləşdirilmiş heykəli bu sənət
əsərini daha dinamik, daha canlı göstərir. Əsərin
bədii məzmununda xəlqilik, millilik xüsusiyyətləri
nəzəri cəlb edir. Lakin heykəlin yerləşdiyi yer o
qədər də uğurlu deyil. Belə ki, heykəlin
arxasında ucaldılmış binanın fasadına
düzülmüş şüşələrə
düşən günəş şüaları, eləcə
də binanın hündürlüyü bu sənət əsərinin
əzəmətini zəiflədir.
Dünya şöhrətli bəstəkar
Üzeyir Hacıbəylinin Bakı Musiqi Akademiyasının
qarşısında qoyulmuş abidəsi keçən əsrin
60-cı illərinin ən gözəl sənət əsərlərindəndir
(heykəltəraş Tokay Məmmədov, memar H.Muxtarov, 1960). Əsərdə
sanki musiqi əsərinə qulaq asan bəstəkarın psixoloji
vəziyyətinə münasib bir formanın seçilməsi
heykəltəraşın istedadından xəbər verir. Heykəl
həm də memarlıq kompozisiyası baxımından
çox düzgün qurulub. Dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin Akademik Milli Dram Teatrın
qarşısındakı meydanda ucaldılmış heykəlinin
(heykəltəraşlar Tokay Məmmədov, Ömər
Eldarov, memar H.Muxtarov, 1962) kompozisiya quruluşu, plastiklik,
möhtəşəmlik, sakit siluet bu sənət əsərini
daha məzmunlu, daha monumental göstərir.
”Azərbaycan” kinoteatrının
qarşısındakı XIX əsr şairəsi Xurşidbanu
Natəvanın xəyala dalmış mərmər abidəsi
(heykəltəraş Ö.Eldarov, memar F. Leontyeva, 1960)
obrazın bədii həllinin poetikası ilə seçilir.
Bu heykəl də yer seçimi baxımından düzgün
yerləşdirilib. Heykəltəraş T. Məmmədovun
uğurlu işlərindən biri də xalqımızın cəsur
oğlu, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı, partizan Mehdi
Hüseynzadənin heykəlidir. Əlində qumbara tutan qəhrəmanın
düşmənə nifrət dolu gözləri, bir-birinə
sıxılmış dodaqları və üzünün
cizgiləri ustalıqla işlənilib.
Milli heykəltəraşlıq məktəbimizdən
danışarkən portret janrında nümunələri də
qeyd etmək gərəkdir. Bu sırada heykəltəraş
Zivər Məmmədovanın yaratdığı əsərlər
(Xalq artisti Hüseynqulu Sarabskinin (1947), böyük rəssam Əzim
Əzimzadənin (1946) və başqalarının portretləri)
gərgin yaradıcılıq axtarışlarının bəhrəsidir.
SSRİ xalq artistləri Bülbülün (1953), Rəşid
Behbudovun (1954), bəstəkar Cahangir Cahangirovun (1954) portretləri
istedadlı heykəltəraş Cəlal Qaryağdı tərəfindən
ustalıqla işlənilib. Fuad Əbdürrəhmanovun Xalq
şairi Səməd Vurğunun onun adını daşıyan
parkda yaratdığı abidəsi böyük sənətkarın
poetik dünyasından xəbər verir.
Büst-heykəllər içərisində
tank qoşunları general-mayoru, iki dəfə Sovet
İttifaqı Qəhrəmanı Həzi Aslanovun Şəhidlər
xiyabanı yaxınlığındakı abidəsi (heykəltəraş
F.Əbdürrəhmanov, memar L.Qonsiorovski, 1948) həm obraz, həm
də postament quruluşu ilə diqqəti çəkir.
Dinamizm və obrazın mürəkkəb
psixologiyasının təsviri böyük dramaturq Cəfər
Cabbarlının abidəsinə (heykəltəraş
E.Hüseynov, memar Y.Qədimov, 1969) xas olan əsas xüsusiyyətdir.
- Simvolik fiqurlu dekorativ heykəltəraşlıq
da maraqlı yaradıcılıq sahəsidir...
- Bu yaradıcılıq sahəsindən
söz düşəndə ilk öncə dəniz kənarında
Bəhram Gurun (heykəltəraş Q.Sücəddinov,
A.Mustafayev, A.Rüstəmov, 1958) simvolik fiquru yada
düşür. O, həqiqətən, dekorativ heykəltəraşlığın
ən gözəl və ən maraqlı nümunəsidir. T.Məmmədovun
“Bəstəkar Niyazinin portreti” (1967), Ö.Eldarovun “Rəssam
S.Bəhlulzadə” (1968), H.Abdullayevanın lirizmlə
aşılanmış “Vəcihə Səmədova” (1970) əsərləri
portret heykəltəraşlığı sahəsində
nailiyyət sayılır.
Bakıda Şah İsmayıl Xətainin,
Həsən bəy Zərdabinin, Nəriman Nərimanovun, Qara
Qarayevin, Əzim Əzimzadənin, Əliağa Vahidin, Yusif Məmmədəliyevin,
Mikayıl Müşfiqin, Hacı Zeynalabdin Tağıyevin,
Ayna Sultanovanın, habelə Aleksandr Puşkinin, Əlişir Nəvainin,
Taras Şevçenkonun və başqalarının heykəlləri
görkəmli şəxsiyyətlər haqqında
tamaşaçıda maraqlı təsəvvür yaradır.
Xocalı faciəsinə, şəhidlərimizin
xatirəsinə ucaldılan möhtəşəm abidələr
müqəddəs torpaqlarımız, azadlıq və müstəqilliyimiz
uğrunda mübarizə aparan övladlarımızın qəhrəmanlıq
və vətənpərvərliyinin təcəssümüdür.
Savalan
Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 15 avqust.- S. 15.