“Ayrı
deyil, çünki birik daima”
Hüseyn Cavid - 130
Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi böyük romantik şair və görkəmli
dramaturq Hüseyn Cavidin anadan olmasının 130 illiyi ilə əlaqədar
yubiley tədbirlərini davam etdirir. Yubiley
tədbirləri çərçivəsində nazirliyin dəstəyi
ilə “Təhsil” nəşriyyatı böyük ədibin
dram əsərlərindən ibarət kitabı çapa
hazırlayır. Həmin kitaba
yazılmış ön sözü təqdim edirik.
Şairlərin
yaratmaq qüdrətini səxavətlə dəyərləndirmək
Azərbaycanda qədimlərdən bəri davam edən adətdir.
Və necə deyərlər, bu dəyərləndirmə
ritualında yaşından, işindən asılı
olmayaraq, az qala hər kəs
özünü səlahiyyətli münsif qismində
görür.
Min illərdən bəridir
ki, qüdrətli söz ustadları haqqında qədirbilənliklə
deyilən hər xoş kəlmə eşidənlərdə nəinki
qısqanclıq yaradır, əksinə, insanların ruhunda dərhal
qürur hissi doğurur. Görünür,
belə unikal münasibətin nəticəsində cəmiyyət
həyatına müstəsna təsir imkanına malik ədəbiyyatın
xüsusi statusu meydana çıxır. Bəlkə elə
buna görə də ədəbi folklor örnəkləri
(layla, bayatı, ağı, aşıq şeiri, nağıl,
dastan), klassik poeziya (Qətran Təbrizi, Xaqani Şirvani, Nizami
Gəncəvi, İmadəddin Nəsimi, Məhəmməd
Füzuli, Molla Pənah Vaqif, Qasım bəy Zakir, Seyid Əzim
Şirvani, Mirzə Ələkbər Sabir) yüzilliklər
boyunca, arası kəsilmədən, Azərbaycanın tarixi
coğrafiyalarında yaşayan insanların bədii estetik
düşüncəsi ilə yanaşı, ümumi etnik-milli
dünyagörüşü və xarakterin formalaşıb
inkişaf etməsində ən etibarlı mənəvi-mədəni
qaynaq rolu oynamışdır. Və hətta çox zaman bu ali söz sərvətlərinin nəsillərdən-nəsillərə
ötürülməsi üçün inzibati təşviqlərə
ehtiyac qalmamış, xalq, başqa sözlə, xüsusi
genetik yaddaşa malik oxucu daxili dünyasında qüdrətli
qələm sahiblərinin yaratdıqları tükənməz
bir sevgi bəsləyərək gərəkli bir missiya yerinə
yetirmişdir.
Nə yazıq ki, bəzən
tarixi şərait milli özünüdərkə təsir
ehtimalını nəzərə alaraq parlaq istedadları
xalqdan qoparmağa, gizlətməyə çalışsa da,
sonda hökmü zaman vermiş, böyük söz təkrar
qayıdışlar hesabına milli mədəniyyətdə
layiq olduğu məqama qovuşmuşdur. Bu
hal XIX və XX yüzilliyin ədəbi sima və örnəklərinə
xüsusilə xasdır.
Görkəmli
şair, filosof, dramaturq, əqidə mücahidi, qəhrəman
mütəfəkkir Hüseyn Cavidin “Dram əsərləri”nə
yazılan ön sözün bu düşüncələrlə
başlanması təsadüfi deyil. Çünki
bu böyük sənətkar məhz qüdrətli fitri
istedadına, xalqın ruhunu ucalara qaldıran peşəkar
çalışmalarına görə nə
sağlığında, nə də faciəli ömrü bitəndən
uzun illər sonra həqiqi qiymətini ala bilməmişdir.
Bu hələ
azdır. Hüseyn Cavid məhz istedadlı olduğuna,
parlaq bir ilhamla yazıb-yaratdığına görə vətəndən
sürgün edilmiş, qarlı-boranlı Sibir çöllərində
dəhşətli həyatın qurbanı olmuşdur...
Amma bununla belə o, milli ədəbiyyatımızda
ötən əsrin 70-80-ci illərinə qədər
payına ən az tərif düşən, haqqında əsasən
susulan elə böyük sənətkardır ki, onun nə
manqurt dərisinə bürünmüş tənqidçi, ədəbiyyatşünas
təhlilinə, nə də hər hansı bir ön və ya
son sözə ehtiyacı var. Fəqət, yalnız Azərbaycan,
türk dünyası, möhtəşəm Şərq deyil,
bütün insanlıq Cavidin estetik-fəlsəfi
platforması içindədir. Cavidin tənqidçisi,
tərifçisi, təhlilçisi deyil, vəfalı oxucusu
(tamaşaçısı) olmaq həm xoşbəxtlikdir, həm
əzab. Nə qədər qəribə səslənsə
də, bu gün tutumlu yaradıcılığına görə
çoxmilyonlu pərəstişkar auditoriyasına sahiblənən
Cavidin anadilli ədəbiyyatın bir çox ustadları kimi
oxucu (tamaşaçı) sarıdan bəxti gətirməyib.
Əvvələn, çox dəhşətli və
sadə bir səbəbə görə. Çünki
sovet irticası şairi sağlığında
gözümçıxdıya salıb, cismən məhv edəndən
sonra ən azı 30 il ərzində onun
yaradıcılığını ya tamam, ya da qismən
qadağan edib.
Başqa bir səbəb ümumən
gerçək ədəbiyyata formal yanaşma ilə
bağlı ola bilər. Yəni
zahirən hamı Cavidi sevir, onun böyüklüyünü
dönə-dönə dilə gətirir. Sonda
onun estetik idealı bütün qadağaların aradan
qalxdığı şəraitdə də örtülü
qalır.
Bu məqamda təskinlik verən və
kara gələn yalnız və yalnız
böyük sənətin fövqəladə təbiəti
olur. Çünki o daim yanır, yanır,
işıq saçır.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin 2012-ci ildə Azərbaycanın 10
qüdrətli ədibinin yubileylərinin, o cümlədən
Hüseyn Cavidin 130 illik yubileyinin keçirilməsi haqqında
sərəncamlar imzalaması bir daha sübut edir ki,
Kəssə hər kəs
tökülən qan izini,
Qurtaran dahi odur yer üzünü
-
yaxud
Rəqsi təlim ediyor axsaqlar,
Əzəmət
düşkünüdür alçaqlar –
deyən
şair yeni zamanın gözü ilə yenidən oxunmalı,
yeni Azərbaycan insanının mənəvi-mədəni
intibahının yol yoldaşı olmalıdır.
Milli ədəbiyyat
min illərdən bəri xalqımızın istedadlı
şəxsiyyətlərinin daş qoyduğu möhtəşəm
söz sarayıdır, mənəvi məbədgahıdır.
Bu mənəvi varlıqda hər sənətkarın
öz yeri, öz dəst-xətti var. Hüseyn Cavidin dəst-xətti,
əlbəttə ki, bənzərsizdir.
Cavid
yaradıcılığı həyatı və insanları
tanımaq məktəbidir. Məlum fikirdir
ki, yazıçının ən böyük işi həyat
həqiqətlərini obrazlı şəkildə dərk və
ifadə etməkdir. Bu məqsədə can atan, yazaraq
yüksələn yazıçıları iki qismə
ayırmaq olar. Bir var həyatı dərk edəndən sonra qələmə
sarılan, zamanın, dünyanın get-gəlləri,
insanın ağrı-acıları, həyat eşqi ilə
çırpınan çağları haqqında
ağılla, qətiyyətlə yaradan sənətkarlar, bir
də var, yaza-yaza həyatı dərk edən,
yaradıcılığının sonuna doğru konkret nəticələrə
gələn sənətkarlar. Cavid birinci qismə
aiddir və onun ilk şeirlərindən tutmuş son əsərlərinə
qədər bütün yaradıcılığı bəşəri
duyğularla nəfəs alır. Cavid
yaradıcılığı bütövlükdə həyatı
ən incə nöqtələrinə qədər dərk
etmiş insanın, vicdanlı, namuslu şəxsiyyətin həyat
haqqında nəğmələridir. Nəğmə
sözü bir qədər həzin səslənir, yumşaq
duyulur. Cavid dünyasına dalarkən elə
bil nurani bir müdrikin dizinin dibində oturmusan. Və o
müdrik sənə həyatın həmişə gözəl
olacağını, çiyninə şahlıq quşu
qonacağını demir. Sənə sərt,
ciddi söhbətlər eləyir. Sənə
sənin yaşadığın dünyanı, insan və həyat
mübarizələrinin canlı lövhələrini,
özünü, dostlarını, ətrafın insanda
duyğu doğura biləcək bütün
çalarlarını və rənglərini göstərir.
Bəzən taleyin oyunları qollarını
boşaldır, bəzən ürəyin sıxılır,
beynin dumanlanır, ağzın acı dadır. Lakin o acılı-şirinli dünyadan daha möhkəm
yapışırsan. Çünki həyat
doğmalı, doğulmalıdır. İnsan
yaşamalıdır. İnsan
ucalmalıdır; içindəki yaxşılıqları
yaşada-yaşada. Damarlarında
qıvrılan qara qanla vuruşa-vuruşa, özündən,
öz adından sıyrılıb yüksələ-yüksələ
böyüməlidir, gözəlləşməli, həyatı
gözəlləşdirməlidir.
Bəzən
Hüseyn Cavidi həyat həqiqətlərindən
uzaqlaşmaqda, insan xoşbəxtliyini göylərdə
aramaqda təqsirləndirirlər. Lakin mən
bu fikirlə heç cür razılaşa bilmirəm. Əslində göy üzündə qanad çalan
Cavid qəhrəmanlarının əfsanəvi uçuşu
torpaqdan üzülmək deyil, insanın daxilən
böyüməsi, mənəvi yüksəklik zirvəsinə
çatması, şəxsiyyətin daha güclü köklərlə
dərinliyə işləməsidir. Şeyx
Sənanın ulduzlar arasında Xumarla birgə uçuşunu
xatırlayaq. Məqsədi, amalı yolunda
ən ağır işgəncələrə dözərək
xoşbəxtliyə çatan Şeyx Sənanın
qovuşduğu aləm bütün bəşəriyyətin
min illərdən bəri aradığı səadət
deyilmi?
Bütün hallarda
insanı Cavid qədər sevən və ona eyni dərəcədə
nifrət edən ikinci şair tapmaq çətindir. Çox qəribədir ki, Cavidin sevdiyi və nifrət
etdiyi insan başqa-başqa deyil, bir adamdır, eyni şəxsdir.
Bütün dünya xeyri və şəri ilə,
ağı və qarasıyla bu insanın içində yuva
qurub. Bu insan elədiyi əməllər
müqabilində ayaqlar altında sürünür, göylərdə
qanad çalır, intiqam alır, ölür, qələbə
çalır, məğlub olur. Bu insan həm
yazıqdır, həm güclü, həm adildir, həm
zülmkar. Cavidin insan və həyat rənglərinin kəskin
təzadlarına, mübarizələrinə, hiss olunmadan
qaynayıb-qovuşmalarına heyrət etməmək
mümkün deyil. Deməli, ən böyük problemi insan
olan bir sıra müasir bədii əsərlərdə
müsbət və mənfi insan qütblərinin bol-bol
qarşı-qarşıya qoyulduğu, müsbət qəhrəmanların
həyatı bahasına, böyük çətinliklər
hesabına qələbə çaldığı, mənfi qəhrəmanların
yazıçı qələmi ilə qınandığı
bir vaxtda, ədəbi tənqidçini düşündürən
yaradıcılıq meyarını Cavid ötən əsrin əvvəllərində
həll edib. Cavid haqlı olaraq mühitin, ictimai
vəziyyətin insan şəxsiyyətinə, insan mənəviyyatına
təsirini nəzərə almış, insanı
bütün daxili məziyyətləri və məzmunu ilə
götürmüşdür. Cavid heç
vaxt ideal insandan və eyni zamanda naqis insandan söhbət
açmamışdır. Cavid insandakı
ideallıqları və çirkinlikləri qələmə
alırdı, həm də necə böyük məharətlə,
yalnız və yalnız parlaq ilham və istedadla.
Yazılı ədəbiyyatımızın
tarixində yüzlərlə dolğun insan obrazları
yaradılıb. Bu obrazların daxili aləmləri,
psixoloji təkamülləri, arzu və istəkləri,
uğur və nöqsanları məharətlə
açılıb. Amma mən ilk dəfə
məhz Cavid yaradıcılığında görmüşəm
ki, insan xisləti insandan çıxır, fitri bir cazibə
qüvvəsinin təsiri ilə insandan kənarda
bütövləşərək, hərəkət edir, fəlsəfi
fikir daşıyıcısına çevrilir. Məsələn, “Şeyx Sənan”dakı dərviş
obrazı insan duyğularının insandan çıxan və
yenidən insanla diz-dizə oturan, ona həyat dərsi verən
şəklidir, görsənişidir.
Əvvəllər,
oxucu zövqünün ilk mərhələsində mənə
elə gəlirdi ki, Hüseyn Cavidin qəhrəmanları həyat
adamları deyil. Onların pafoslu, romantik
müraciətləri, danışıq tərzi qeyri-təbiidir.
Elə bil ki, onlar yalnız səhnə
üçün, teatr üçün yaradılıb. Sonralar dönə-dönə bu əsərləri
oxuyanda insanlara sənətkar sevgisinin işığı mənə
çatdı. Cavid insanlar haqqında
danışdığına görə səsi gur
eşidilir: ucadan gəlir. Onun romantikası
insana sevgidən doğur. Bu yüksək
ton, bu yüksək pafos adamları yalnız
yaxşılıqlara, həyatdan zövq almağa
çağıran sənətkar ürəyinin sürətli,
həyəcanlı döyüntüləridir. Cavid qəhrəmanları məkan və milli məhdudiyyət
tanımır. Onun açdığı sənət
süfrəsində fars şairi də,
türk sərkərdəsi də, gürcü knyazı da, ərəb
hərəmağası da, oğuz igidləri də,
fransız gözəli də əyləşə bilər. Bütün insanlar Cavidə doğmadır,
bütün insanların xoşbəxtliyi və bədbəxtliyi
Cavidin özününküdür.
Hüseyn Cavidin dram əsərlərinin
toplandığı bu bircildliyi oxuyarkən də görəcəksiniz
ki, bu böyük şairin mövzu seçmək, bu və ya
digər həyat hadisəsini, ictimai-fəlsəfi fikri bədii
yüksəkliyə qaldırmaq məharəti
qarşısında düşünmədən baş əyməyə
dəyər. Çox qəribədir ki,
Cavid üçün hər şey mövzu deyil. Şərti adlara görə ustadımızda
İran mövzusu, Turan mövzusu, Gürcüstan mövzusu, Ərəbistan
mövzusu, Türkiyə mövzusu aramaq sadəlövhlükdür.
Cavid qələmi ötəri sulardan su içməz,
Cavid ilhamı ötəri küləklərdən qanadlanmaz.
Cavid ən kiçik şeirindən tutmuş insan münasibətlərinin
kəskin təzadlarını canlandıran dolğun dram əsərlərinə
qədər bütün yaradıcılığında min
illərdən bəri insanlıq qarşısında dayanan həyat
və ölüm kimi bəşəri suallara cavab verməyə
cəhd etmiş və tamamilə yeni bir sənətkarın həyat
və estetika dünyasını yaratmağa nail olmuşdur.
“Şeyx Sənan” - insan xoşbəxtliyi
və bu xoşbəxtliyə gedən yolun tən ortasında
boy göstərən qartımış adətlər
hasarının sərt üzü və keçilməzliyi...
“Xəyyam” - insan arzularının
mütləq azadlığı...
“İblis” -
insanın içində xeyir və şərin əbədi
mübarizəsi.
“Knyaz” - təkamülün
tənəzzülü, həyatın pis üzü və insan.
“Uçurum” - insan, əsl
həyat və parıltılı yalan.
“Şeyda” - istismar zəncirlərinə
qarşı insan mübarizəsi.
Cavid
düşüncələri, Cavidi yazmağa təhrik edən
mövzular göylər qədər duru və dibsizdir.
Cavid bütün bəşəriyyətin
səadətinə sevinsə də, kədərinə dalsa
da, Azərbaycan xalqının oğludur. Onun
sonsuz ilhamı qədim Azərbaycan torpaqlarının şirəsi
ilə mayalanıb. Bütün
böyük sənətkarlar kimi, o da öz vətəninin məcnunudur.
Hətta İrandan, Turandan
götürülmüş hadisələrin ümumi
axarında, əzəmətli misraların daxili qatlarında,
bütün Cavid yaradıcılığında
çırpınan Azərbaycan ruhunu görmək, duymaq
oxucudan o qədər də böyük diqqət istəmir.
Məncə, öz xalqına
bağlılıq, güclü milli ruh Hüseyn Cavid
yaradıcılığını zənginləşdirən
öncül keyfiyyətdir. Bu keyfiyyət
Cavidə xalqımızın folklor ənənələrindən,
hafizələrdə yaşayan əfsanələrdən,
nağıllardan, bayatılardan, şərqilərdən, bir
də oğuz ellərinin içində yaşayan mifik inam və
təsəvvürlərdən sərbəst istifadə etməyə
imkan vermişdir.
Mən ağayana,
gözütox sənətkarları xoşlayıram. Cavid kimi yüksək yazıçı mədəniyyəti,
mövzuya dərindən bələdlik onun
yaradıcılığının göz qabağında olan
cizgiləridir. O, ucaldığı bədii yüksəklikdən
heç zaman enmir. Böyük səbir və təmkinlə
məqsədinə doğru addımlayır.
Hər dəfə
Hüseyn Cavidi oxuyanda mənə elə gəlir ki, onun
heç zaman qələmi, kağızı olmayıb.
O, bizə bütün əsərlərini baxmaqla göz
doymayan, dadmaqla azalmayan ilahi bir möcüzə kimi ovcunun
içində ərməğan verib.
Bu gün
böyük məhəbbətlə Hüseyn Cavidin dünyaya
göz açmağının yüz otuz illiyini qeyd edirik.
Ədəbiyyatın ikinci yüz ili
axıb gedir, amma yenə də Cavidi öyrənmək
üçün ən etibarlı mənbə onun öz
yazıları olaraq qalır. Heç insafdan deyil ki, ədib
haqqında sanballı tədqiqat əsərləri azdır!
(M.Cəfərin, M.Əlioğlunun, Q.Məmmədlinin,
R.Hüseynovun tədqiqatlarını və digər az miqdarda məqalə və kitabları istisna
etsək) Mürəkkəb
yaradıcılıq yolu keçmiş Hüseyn Cavidin söz
dünyası tezliklə sanballı tədqiqini və təhlilini
gözləyir. Cavid bütün
insanlığın şairidir. Lakin bəşəri
duyğularla çırpınan sənətkarın başqa
xalqların dillərinə tərcümə olunmuş əsərləri
yoxdur. İnanırıq ki, Cavidin bəşəri
amalı ən yaxın zamanlarda layiq olduğu möhtəşəm
auditoriyaya sahib olacaq. Çünki
dünyanın taleyini düşünən şairi dünya
mütləq tanımalıdır.
Vaqif
Bəhmənli
Mədəniyyət.-
2012.- 17 avqust.- S. 7.