Başmaqçılıq və çəkməçilik
Azərbaycanın sənətkarlıq tarixini
vərəqləyərkən görürük
ki, əsrlər boyu
müxtəlif sənət sahələrinin inkişafı əsasən
böyük şəhərlərdə cəmləşib.
Bu ilk növbədə
iri şəhərlərdəki
iqtisadi-ticarət əlaqələri ilə bağlı olub.
Ölkəmizdə
başmaqçılıq, yaxud çəkməçilik sənəti
də qədim tarixə malikdir. Başmaq milli geyim kompleksinin
başlıca ünsürü olub. Şəhər əhalisinin
böyük əksəriyyəti, kənd əhalisinin isə
müəyyən qismi başmaq geyinərmiş. Hələ
ilk dövrlərdən çəkməçilik
sənət daxilində ixtisaslaşma nəticəsində
müxtəlif sahələr üzrə inkişaf
etməyə
başlayıb. Başmaqçılıq, çustçuluq,
pinəçiliyi buna misal
çəkə bilərik. Aşılanmış dəri məmulatları
arasında ayaqqabı istehsalı başlıca mövqe tutub. Başmaq dükanlarına sənət və
ticarət mərkəzlərinin hamısında rast gəlmək olardı. Şamaxı və
Nuxa şəhərləri bu sahədə xüsusilə fərqlənirdilər.
Xırda başmaq dükanları isə hər
zaman əmtəə istehsalı səciyyəsi
daşıyırdı. Dükanlar əsasən
şəhərin gur ticarət gedən mərkəz
hissələrində yerləşərdi. Dükanlarda
kişi və qadın başmaqları ilə
yanaşı, şəhər əhalisi arasında dəbdə
olan dübəndi və nəleyin
ayaqqabı növləri də satılardı.
Dövrə uyğun olaraq
qadın və kişi başmaqları ölçü və rənglərinə
görə bir-birindən fərqlənirdi. Ən çox istifadə edilən rəng isə qara rəng olub. İstehsalda sağrı, gön,
müşkü, müşənbədən
istifadə edilirdi. XX əsrin
əvvəllərindən çəkməçilikdə, yəni
başmaqçılıqda padoş, xrom kimi sənaye məmulatlarından
istifadə edilməyə başlandı. Vaxtı ilə
sağrı və müşküdən hazırlanmış
başmaq növləri daha
çox dəbdə imiş.
Sağrı başmağın istehsal mərkəzi
isə Şuşa şəhəri olub. Bu səbəbdən
də ətraf ərazilərdə sağrı başmaq növü ”Qala başmağı” adı ilə
tanınarmış.
Başmağın istehsal
ləvazimatları sırasına əndazə, qəlib, mixət,
kərki, iplik və s.
daxil idi. Çox da hündür
olmayan alçaq
başmaqçı mizi isə “dəzgə”
adlanırdı. Başmaq istehsalında dekorativ məqsəd daşıyan tikiş növləri də tətbiq edilirdi. Təlbə, qoşasırıq,
kökləmə bu tikiş
növlərinə aid edilir.
Başmaqların daban hissəsinə çox vaxt nal vurulurdu. Nəleyinlərin
dabanı isə alçaq və nalsız
olurdu. Çust,
çarıq və məstlər ən ucuz
başa gələn ayaq
geyimi olduqları üçün
kənd əhalisi əsasən bu növlərdən
istifadə edərdi. Bu ayaqqabıları xüsusi ustalar
hazırlayardı. Çustun altı
göndən, üstü isə müşkü və tumacdan
tikilirdi. Bir qayda olaraq toy
və bayramlar üçün
tikilən başmaqlar bəzəkli
olardı.
Zaman keçdikcə
başmaqçılığın yeni növü - çəkməçilik inkişaf etməyə başladı. Bu sahə də növlərə bölünərək
inkişaf edirdi. Belə
ki, uzunboğaz çəkməni
əsasən varlılar geyinərdilər. Zəngin ailələrdən
xanımlar da çox
zaman uzunboğaz
çəkmədən istifadə edərdilər. Beləliklə
də, müəyyən inkişaf yolu keçən çəkməçilik sənəti
müxtəlif mərhələlərlə bu
günümüzə gəlib çatıb.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2012.- 31 avqust.- S. 13.