Anadangəlmə
aktyor
“Kal Baloğlan”, “Aşiq Məhəmməd”, “Məzə Vəli”, “Konsert Lütfəli”...
Sağlığında onu nadir hallarda
“Abdullayev” də deyə yad
edər, ismarlayıb-xatırlayardılar. Elə adının
çəkilməsi bəs idi;
hamının bilməyinə, çoxlarının gülməyinə,
bəzilərininsə “gülməkdən ölməyinə”
kifayət edərdi. Tək elə bilmək, gülmək,
“ölmək”lə ürəklərindən tikan
çıxara bilməyənlər də vardı ki, belələri onu
yuxarıdakı “ayama”larla
xalqarası (və təbii - dırnaqarası) dilə-dişə
salırdılar...
Bu canlı “konsert”, “məzə”, “Aşiq Məhəmməd” isə bu kütləvi məhəbbət atəşlərindən çox vədə çölə-bayıra çıxmaqdan da çəkinir, məclis-mərəkələrdə diqqətlər mərkəzindən çıxıb ciddi qırım-durum ucqarına çəkilə bilmir, səhnələrdə, efir-ekranlarda yaşadığı nökər-qaravaşlıq, fəqir-füqəralıq “azmış” kimi, dükan-bazarlarda, keçid-küçələrdə də - elə teatral aləmindəkinə bənzər “real” Zülümov zülmü çəkirdi.
Lütfəli Abdullayev yaratdığı obrazlarda nə qədər “özgə”ləşməyə çalışsa da, özündən tam ayrıla bilmirdi. Nə qədər “rola girsə”, nə illah eləsə də, gözlərindən, mimikalarından bir doğallıq - Abdullayev Lütfəli Əmir oğluluq dalğalanırdı. Yəqin, saysız-hesabsız “kənardangəlmə” obrazlar yaratmış bu böyük sənətkar haqda yazımın başlığının “anadangəlmə”lik adında-ladında “diktə”liliyi də elə bu elementlə bağlıdır. O, - nəzərimcə, Azərbaycan səhnəsinin üç müqtədir aktyorundan (Əliağa Ağayev, Nəsibə Zeynalova) biri olaraq - “öz” rolunda o qədər güclü, potensial “aborigen” idi ki, bəzən, oynadığı rollar fonda, hətta hərdən kölgədə qalırdı. Onlardan biri də, Salam Qədirzadə və Süleyman Ələsgərovun “Həmişəxanım”ındakı Ələsgər idi ki, o obrazın səhnə yozum-çözümü nə qədər kolorital, sözü-söhbəti nə dərəcədə mənalı-modal olsa da, bu rol-real dualizmində ikinci birinciyə (Lütfəli “Ələsgər”ə) dov gəlirdi. O rolun tez-tez təkrar etdiyi (əgər filan məsələ filan-peşməkan olsa və ya olmasa) “bığ qoyaram!” replikası əsər mətnindən çox, ifaçının - konkret halda Lütfəli Abdullayevin yumoristik xislət-bətnindən doğuluşa oxşayırdı. Amma həmin o qüvvətli replika - sürətlə təraşlanıb müasirləşməkdə olan cəmiyyətin hər dəfə bir salonluq qismini bir-iki addım da dədə-babalıq dövrünə ekskursiya etdirən o atmaca, hər halda, əsərin uğuru idi; camaat (köhnə kişilər) belə məqamda “əgər elə, belə, kərə, kürə olmasa, bığımı qırxdıraram!” dediyi halda, “anti-şakər” Ələsgər “bığ qoyaram!” dokladlayırdı...
...İşə bax ki, mövzunun bu damarı, bu yön-axarı - “su axıb çuxuru” məsəli timsalında - bu böyük sənətkarın bığ yeri təzəcə tərləmiş dövrünə ayaq açdı və çox güman bu an çoxunuzun üzü güldü -
Dodağı qaçdı...
Onun yazı-pozu təqdimatçıları, bioqrafiyaşünasları məlum “Kərəmov”çuluq “qorxu”sundanmı ya nədənsə, onu səhnəyə bir-iki yaş gecikdiriblər. Yazırlar ki, Lütfəli səhnəyə on dörd yaşının tamamından - Nuxa (Şəki) şəhərindəki yeddillik məktəbi bitirdikdən sonra çıxıb. Hansı ki, 1914-cü ildə (22 mart) anadan olmuş Lütfəli 1928-ci ildə - on dörd yaşında artıq Bakıda idi və Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının valtorna sinfinin məşğələlərində iştirak edirdi. Deməli, o, “Nuxa fəhlə-gənclər klubu”nun dram dərnəyində - tərcümə və təbdil edilmiş vodevillərdə, kiçik məzhəkə və məsxərələrdə iştirak edərkən daha kiçik yaşlarında, dövrü nəzərə alınarsa, bütün sənətçilərimiz içrə ən erkən sənət yaradıcılığında imiş. Hələ bu yaşda konservatoriya (təəccüb) və valtorna (təbəssüm) sinifi! Mötərizələrin açması da bu ki, sonralar (və bu gün) təsəvvürlərimizdə azman teatro-filmoqrafiyalar subyekti kimi canlanan Lütfəli Abdullayev fenomeni və... əgər tale “rol”u ilə rastlaşmazmışsa, hansısa bir orkestrin ucqar fonunda o vaxtkı (və elə sonralarkı) cismindən də yekə bir musiqi aləti arxasında görsənən valtornaçı!?.
Lakin “Arşın mal alan”dakı Vəli rolu onun böyük, əzəmətli “tale rolu”na əbədi sənətkarlıq yolu açdı.
Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı yarananda (1938-ci il) Lütfəli Abdullayev truppaya - sonralar məşhur sənətdaş-səhnədaşı Nəsibə xanım Zeynalovanın sözlərilə desək, - “ən adlı və dadlı aktyor” kimi qəbul edilib. Bu teatr bir il sonra fəaliyyətini dayandırmalı (maliyyə çətinliyindən) olanda, Lütfəli Milli Dram Teatrına keçməli olub. Səmimi-qəlbdən etiraf etməyəkmi ki, bu faktdan sonra adam belə bir xəyala da dalır ki, bu dahiyanə “gülməli adam”ın belə bir ciddi, “qaraqabaq” teatrda özünü necə aparması maraqlı bir düşüncə “götür-qoy”u yaradır. Amma o vaxtkı afişalar, qəzet-jurnal resenziyaları, köhnə “teatro”sevərlərin xatirələri maraqlananlarda başqa rəylər yaradır. Belə ki, Lütfəli Abdullayev o dövr səhnəsində Lope de Veqa, Georgi Mdivani, Cəfər Cabbarlı və başqa ciddi nəhənglərin Tulio, Rəşid, Oddamdı kimi obrazlarını yaradıb, digər qılınc-qırımlı rollar oynayıb.
Muzkomediya - onun könlünün, məzaq-marağının ana yurdu - bir də 1956-cı ildə fəaliyyətə başlayır və “yad” yerlərdə düz on səkkiz il - “bir yox, yüzbir igid ömrü” yaşayıb-yaratmalı olmuş Lütfəli tək elə özünün, neçə-neçə nəhəng sənət həmkarlarının yox, ümumən müasir, çoxyönlü, polipalitralı Azərbaycan teatr-səhnə təsərrüfatının ata yurduna qayıdır.
Onun simasında bu truppaya tək elə “sabiq”, sevimli, maraqlı nəfər-aktyor yox, böyük Azərbaycan mədəniyyəti səhnəsinə bütöv -
Canlı bir teatr
qayıtmış
olur. Lütfəli Abdullayev ismi
“Muzkomediya” ifadəsinə
ekvivalent səslənən
aktyorlardan (Bəşir
Səfəroğlu, Nəsibə
Zeynalova) birinə çevrilir. Bu teatrın ən populyar, ən uğurlu, ən uzunömürlü tamaşalarının
adı çəkiləndə
Lütfəli Abdullayev
ismi başda gəlir. Xalq onun adını,
oyununu yüz xoş-beşdə, minbir xoşhalda hallandırır,
teatrşünaslar, mütəxəssislər,
neçə-neçə bölümə
bölür, yazım-yozuma
düzür. Klassik
operettalardakı ifalarını
bənzərsiz adlandırırlar,
tərcümə-təbdil əsərlərində obrazlara
“originalçı”lardan daha
yaxşı, daha orijinal yanaşdığını,
çağdaş müəllif-bəstəkarların
musiqili komediyalarındakı
ultra-vəziyyətləri öz
klassik-kolorital qatqarları
ilə birə-beş
artıqlamasıyla nümayiş
etdirən təkrarsız
bədahətçi kimi
təqdim edib qiymətləndirirlər.
“O olmasın, bu olsun”dakı Hambalın ayrıca bir “Lütfəli Abdullayev dövrü” olduğunu söyləyiblər
mənə. Bəllidir ki, bu məşhur abidə-filmdə
əsər mətnindəki
obrazların bir çox sözləri, replikaları yığcamlıq
(və əlbəttə
kino-kütləvilik) baxımından,
xeyli ixtisar və xırda-para redaktələrə məruz
qalıb. “Lütfəli
Abdullayev dövrü”
Hambalının səhnə
təfsirində isə
daha maraqlı vəziyyətlər, mətni
replikalar varmış
ki, ötən əsrin sonlarına yaxın qocaman tamaşaçıların tez-tez
təkrar etdiyi aşağıdakı misraları
Lütfəli Abdullayev
qeyri-adi məziyyətlərlə
ifa edirmiş: “Doğrudur ki, mən özüm də qəmiş oğlu, qəmişəm,
Amma bu Məşdi
kimi hərzə qəmiş görməmişəm!..”
Təkrarsız
səhnə ustasının
teatr yaradıcılığı
haqda çox yazılıb; buna dair hər kəs
hər nə istəsə tapıb oxuya, tanış
ola bilər. Elə onun kino aləmi
də göz qabağında, xəyal oylağındadır. Lakin
onun bu vizual
aləmini tək elə sizin öz öhdənizə buraxmaqda bir az qısqanclıyam.
Gəlin,
birlikdə seyr edək o filmləri.
Onun “O olmasın, bu olsun”dakı Qoçu Əsgər kəmərbəstəliyindən
başlayaq. “Keçi-kişmiş”
epizodundakı qoçulanıb-qoqazlanma
ədalarına baxın
onun! Uğunmalarınıza
ara verin
və “zorənciddi”ləşin;
zəmanənin “aç
qapını, gələk,
səni öldürək!”
reklamnaməsinin sonunda
Qoçu Əsgərin:
“Alə, Baloğlan, sür (!) geriyə!”
əmrinə müntəzirlik
ədasının dahiyanə
düşüklük şəbehini
xatırlayın. Qonaqlıq
epizodunda “müdrük
tosta” necə pedantanə “çırt”
atması, ağzından
toyuq budu alınarkən bu təhqiri necə vecə almaması “əzm”inin “çortuna” gedin. Hələ Rüstəm bəyin evinə toy-nişan qonaqlığına gedərkən
yekə-yekə “estetlənib”,
nökər-nökər “elitlənib”
gül dəstəsi bağladığından - deməli,
gecikdiyindən - “ağa”-“bəy”lərin pilləkanın
sınıq çatından
necə ehtiyatla keçdiklərini görməyərək
elə ilk addımda necə şappıltıyla
yıxıldığından deyib-danışın.
Mən isə bu dəfə ancaq bunları yaza bildim. Çoxları qaldı. Bir
az da
ona görə ki, bu yazı
onun anım gününə təsadüf
edir. Sağlıq olsun, gələn il martın
22-də - bu canlı gülüşün doğum
günündə - əksəriyyətindən
bəhs edib, yazıb-oxuyub doyunca şənlənərik. Hələlik
bir bunu deyim ki, səhnələrdə,
kinolarda əsasən nökər-qaravaş rolları
oynamış bu kişi sənət tariximizdə əsl sənət ağa-bəyi
kimi yaşayır və yaşayacaq!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 7 dekabr.- S. 13.