İkili illərin şərəfzadələri
Biri də - 1935-də Xalq artisti, 1937-də “Xalq düşməni” olmuş A.M.Şərifzadə...
“Hamlet” Azərbaycan səhnəsinə
ilk dəfə onun qədəmiylə ayaq açıb. Dünya teatrının və teatr
dünyasının əbədiməşhur monoloqunun ədəbi-fəlsəfi
başlığı - böyük Cəfər Cabbarlıya qədər
müxtəlif variantlarda tərcümə edilmiş “Olum, ya
ölüm?!”ün ilk səslənişi onun dilindən
eşidilib. Və sən demə, 1927-ci ildə baş
vermiş bu “ayaqaçdı”nın mənzil başına onca
il, bu səslənişdəki ikinci xitabın
“vüsal”ına on bircə il qalırmış...
“¹: 6453”
Bu, Abbas Mirzə
Şərifzadənin istintaq işinin nömrəsidir. Bəli, “say”ı yox,
“nömrə”si. Əslində, bu məqam “say”
termini mənimçün daha yaxşı əl verərdi -
onun vurğunlarının sayının on dəfə,
tamaşaçılarının sayının yüz kərə
artıq olması ilə ilgili beş-on söz demək dəstavuzu
baxımından. Amma məhz nömrə! Fərqindəsizmi,
xalq dilində “nömrə gəlir” kimi ifadə var. Bu millətin
qaymaqlarını yığıb
ayranlaşdırmağın, çiyinlər üstündəki
ali qafaları götürüb,
altındakı xali muskullulardan yararlanmağın özü də
bir rəsmi-ideoloji nömrə gəlmək deyilmi?
Onu qırx dörd
yaşını qeyd edəcəyi ad gününə bir həftə
qalmış (4 dekabr 1937) həbs ediblər. Öz evində qandallayıblar. Mənzilində
çox ciddi axtarış aparıblar və bundan daha “ciddi”
ittihamnamə “əşyayi-dəlil”ləri tapıblar: “bir ədəd
teatr qılıncı”, “iki ədəd teatr
tapançası”. Dərhal da həbsi barədə
arayış tərtib ediblər: “Əldə olunmuş məlumatlara
görə, bir xarici dövlətin xeyrinə casusluq edib”. “Əldə edilmiş” bu məlumatlar əslində,
dildə edilmiş məcburi böhtanlardan ibarət olub.
Məsələn, ağlagəlməz işgəncələrdən
bezmiş Ruhulla Axundov belə bir məlumat verib: “...Mən
Milli Dram Teatrının direktoru Əli Kərimovu əksinqilabi
millətçi təşkilata cəlb etmişəm, o isə
öz növbəsində Abbas Mirzə Şərifzadəni həmin
təşkilatla tanış etmişdir”.
Beləcə, o “nömrə”li illərin
gülləyib-güllələmə günləri,
sürgün-sürmə “vəsməli” saatları belənçik-belənçik
davam edir, siyasət-sənəd yaradıcılığı
millət-sənət yaradıcılığını
üstələyir, “plan-plan!” pıçıldayan hökumətlə
işbirliyinə girmiş “filan-filan” lakeyzadələr bəyzadələri,
zatıqırıqlar əslzatları nəhəng,
“bolşe”-bolşevik maşının baqajına qoymaqdan
yorulmur, “sapılca” sözü “tapanca” sayaq
yansıdılır, “günəş” ifadəsi “atəş”
kimi danoslanır, müxtəlif “damdan-dama”lar eyni “vahid
redaksiyada” - “həmdən-həmə” kimi redaktə edilirdi. Məsələn,
bu gün beş-on sətir yazmağa, on-on beş səhifə
oxumağa ərindiyimiz o boyda məhşər-məşəqqətlər
epopeyasından hazırkı mövzuyla əlaqədar bircə
bunu yazmaq kifayətdir ki, həmin teatrın direktoru Ə.Kərimov
sözügedən millətçi təşkilatla
bağlılığından danışarkən, Abbas Mirzənin
adını qətiyyən hallandırmamış, israrla,
bıqdırıcı-usandırıcı dərəcədə,
dönə-dönə edilən “Şərifzadə də?!”
sualına rədd cavabı vermişdir.
Lakin Şərifzadənin Gəncədə
olarkən (1932) iki-üç yol İran konsulluğuna getməsi,
teatra, xüsusən Abbas Mirzə sənətkarlığına
hədsiz sevgisindən hər axşam tamaşalarına gələn
konsulun onları bir neçə dəfə iqamətgahına
dəvət etməsi bu müqtədir teatr aktyoru, teatr-kino
rejissoru, filmlər rəhbəri və bu qədər
böyüklüklərə qadir ola-ola, tarixə həm də
“ojiataj-filmmontaj”çı kimi düşmüş bir korifeyimizin
ömür kitabının bağlanmasına bəhanə-bəs
olur...
Qısa bir ömürdə
çox uzun, çox zəngin bir sənət yolu getmiş,
yüzlərlə təkrarsız obrazları, həyat və
sənət duallığını ehtiva edən
dialoqları, ayrı-ayrı “gizli” qəlbləri hayqıran
monoloqlarıyla salonları lərzəyə gətirən bu
fenomen - adı kiçik hərflə yazılan böyük
Allahın da üz çevirdiyi iri hərflərli KQB zirzəmilərində
qeyri-adi pantomimliklə susurmuş. Baxışları,
üz cizgiləri, qəlbi, təhqir dolu sözlərə,
ölkənin baş siyasi rejissorunun mizan-düzənilə icra
edilən dözülməz işgəncələrə
dözümü çox şeylər söyləsə də,
dili yalnız “yox!” deyirmiş. Nəhayət,
dünyanın bütün dövrlərinin “sol
yol”ağı, yal yalağı olan “şahid”lər bu sənət,
əqidə-əxlaq şəhidinə də ölüm
hökmü çıxarılması uğuruna imza atdıra
biliblər. Ürəyində “Hüseyn Cavidin, Mikayıl
Müşfiqin əsərlərini, millətçi
düşüncələrini təbliğ etmək”
ittihamına qol qoyan Abbas Mirzə digər suallara yalnız
susur, susur, su-sur-du...
Ona ölüm
hökmünü (19 oktyabr 1938) imzalayanların bir aya qədər
(16 noyabr) susmaları haqda isə, güman ki, ürək
dialoqu edirmiş. Bu gümani dialoqa səbəblər
vardı: “- Bəziləri haqda bəzi ifadələrə qol
qoyacağın təqdirdə güllələnmə
hökmünü dəyişə bilərik”. “-
Mən bilmədiyim bir məsələ,
tanımadığım bir kəs haqda heç nə deyə
bilmərəm”.
Çox o yan-bu yandan sonra, son söz: “Ümumiyyətlə,
mən teatr, kino, səhnə-sənətdən başqa -
bir şey bilmirəm!”
O teatr, o səhnə-sənət
ki, Abbas ona - əmisi Mirzə Məmməd Tağının
sayəsində - doqquz yaşında qədəm qoymuşdu.
Teatr sənətinə meylli, Şamaxıda dini tamaşalar
hazırlayan Mirzə Məmməd Tağı günlərin
birində “Şəbeh” tamaşasındakı əsir qız
uşağı rolunu qardaşı oğlu Abbasa
tapşırır, özü isə Şümür surətini
daha canlı yaratmaqçün gözlərində qəzəb,
əlində qılınc bu zavallı “əsir qız”ın
üstünə cumarkən Abbas
qışqıra-qışqıra qaçıb, kənardakı
məzlum-müslimə qadınlar arasındakı
anasının qucağına atdanır. Dindarların
mərasimi pozmuş bu uşağın üstünə necə,
yəni daha möhkəm acıqlanıb-qəzəbləndiyini
görən Abbas sonrakı tamaşalarda əmisini mələk,
qılıncı lələk gözündə görür.
1903-cü ildə - on yaşında gimnaziyaya
daxil olur, səhnə ilə daha böyük həvəslə
maraqlanmağa başlayır və çox keçmir ki, bu əlaçı
şagird məktəbin bütün tədbirlərinin baş
qəhrəmanına çevrilir. Rola girərkən
neçə-neçə “yad” insanın ona valideyn məhəbbətindən
artıq nəvaziş və sevgi ilə baxmasından
xüsusi zövq alan Abbas o illərdəki
bir hadisəni bütün həyat və
yaradıcılığı boyu xüsusi bir həyəcanla
xatırlayırmış. O “hadisə”nin
içində on bir yaşlı Abbas, onun tədbirdə
şeir söyləmək arzusunu məmnuniyyətlə qəbul
edən gimnaziya müəllimi və səhnəyə qeyri-adi
şəstlə çıxsa da, hərdən
özünü itirib çaşsa da, söylədiyi
“Şairin ölümü” (Lermontov) şeirinə gurlayan
alqışlar vardı. “Şeiri söyləyəndə
elə bilirdim dilim ağzımda şişibdir. Bədənim gah qızıb, gah soyuyurdu. Ancaq bütün diqqətim şeirin sözlərində,
məna və məzmununda idi. Bu məni
bir tərəfdən sakit edir, bir tərəfdən daha da
coşdururdu. Yavaş-yavaş hiss etdim ki,
tamaşaçılardan çəkinmirəm”.
Canında baş verən bu ilk “sənət
zəlzələsi”ni 1937-də baş verən siyasi vəlvələyə
qədərki hər şeydən - müsbətli-mənfili hər
olaydan daha sevgi-duyğu ilə xatırlayan Abbas Mirzə hərdən
doğum günü (12 dekabr 1893) Şamaxının Yuxarı
Qala məhəlləsinə yağmış dizdənyuxarı
qar haqda anasının danışdığı “Ağappaq
qar nağılı”nı, 1902-ci il zəlzələsindən
sonra Bakıya köç edən atası Mirzə Rəsulun
onu ya ticarətçi, ya çinovnik görmək arzusunu da
xatırlayırmış...
Deyirəm, o,
xatırladıqları içərisində sonuncunun
ardınca getsəymiş, sonralar onun saysız-hesabsız pərəstişkarları,
yüzlərlə resenziya, məqalə, monoqrafiya
yazmış tənqidçilər, teatr-kino mütəxəssisləri,
milyonlarla oxucu, kino-televiziya tamaşaçıları sənətimizi
Abbas Mirzə Şərifzadəsiz necə, nə cür -
Nə sayaq
xatırlayacaqmışlar?..
On beş
yaşında Molyerin “Zorən təbib” əsərinin
tamaşasında oynadığı epizodik roldan üç il
sonra onu bir sənətkar kimi təsdiq edən Qacar
obrazını yaradır. Bu ilk böyük uğur, hətta əsərin
müəllifi Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin onu
“Şah Qacarın padşah yaradıcısı!”
adlandırması Abbas Mirzədə qətiyyən
arxayınçılıq yaratmır. Sənətin
“gecə-gündüz”, “vaxt-bivaxt” təyinli
axtarışlarını, ləzzət dolu
narahatlıqlarını davam etdirən gənc aktyorun adı
- otuz yaşına çatmamış, artıq müqtədir
səhnə ustaları sırasının önlərində
yer alır. Teatr tənqidi, neçə-neçə
adlı-sanlı sənət xadimi “Abbas Mirzə fenomeni” haqda
danışır, məqalələr yazır, fikir
bölüşürlər. Bu fikirlərdən ən
ümumşayanı səhnəmizin əbədi atası Cəfər
Cabbarlıya məxsus idi: “Abbas Mirzə məktəb görməmiş,
sənət və onun üsullarını öyrənmişdir.
Lakin o, böyük bir talantdır. O
öz-özünə doğulmuş bir sənətkardır.
Sənət onunla bərabər, o, sənətlə
bahəm doğulmuşdur. Sənət onun
qanında, iliyindədir. Zatən məktəb
sənətkar yetişdirmir. Sənət sənətkara
öz təbii istedadını genişləndirməyi, onu necə
işlətməyi öyrədə bilir. Abbas
Mirzədə isə həmişə ona kömək edən,
onu öyrədən və doğru yola yönəldən bir
zövq vardır. O bir sənətkar, yaradıcı bir
talantdır!”
Bu talant Azərbaycan səhnəsi
və bu məbəd-məktəbin davamçıları
üçün Otello, Şeyx Sənan, Don Kixot, Oqtay, Karl,
Teymur Ağa, Maqbet, Səyavuş, Hamlet, İblis, Dəli Knyaz
kimi nümunə-obrazlar qalereyası yaradıb miras qoydu. O,
roldan-rola inkişaf edir, dəyişirdi. Zaman
keçdikcə bütün Azərbaycan salonunu dəyişirdi.
Kino sahəsində bu dəyişimi daha da
genişləndirib reallaşdıracaqdı ki, milliyyəti
sürüşkənlər, “velikorus”çular bundan duyuq
düşüb, qarşısını aldılar.
O başqalarını
yaşaya-yaşaya özünü unutdu. Başı
başqalarını yaşamağa, “Knyaz Dəmir Bulat”,
“Bayquş”, “Bismillah”, “Əvəz-əvəzə”,
“Şaxsey-vaxsey”, “Hacı Qara”, “Məhəbbət oyunu” kimi qəribə
mövzulu və adlı filmlərdə aktyorluq, rejissorluq və
montajçılıq etməyə necə
qarışmışdısa, bu sənət qeyrətli yolun
onu “37” doğanağına doğru aparacağının fərqinə
vara bilmirdi.
Düzü, mən də bu həzin-hüzn
labirintindən çıxıb daha nə yazmaq gərəkliyinə
vara bilmir və “sağlıq olsun” deyib, bu fraqmental
yazımı nöqtələyirəm...
Tahir
Əhmədalılar
Mədəniyyət.-
2012.- 12 dekabr.- S. 15.