Səslər fəlsəfəsinin
Vaqifi
Mustafazadə Vaqif!
Bütün səslər fəlsəfəsinə
vaqif. Keçmişlərdən qoca, gələcəklərdən gənc Vaqif. Milli məqsədinə çox
gec, amma çox güc
çatacağını lap ilk notlardan bilən arif, şimşək-infarkta qədər sənətinə
qarşı yönəldilən bütün
ildırımları baiskarların özləri üçün “avtobumeranq”a çevirmiş müəllif...
O özündən çox, “özgələr” üçün əkib-becərən, yalnız sənət büdcəsinə işləyən “iş adamı”, yeniliklər, orijinallıqlar təsərrüfatı “fermer”i idi. Ona sənət altruisti də demək olardı. Yəni hər tərəfdə dayanıb heç bir tərəfə qarşı çıxmadan beynəlxalq sənət ordusuna qoşulub, tezliklə də ümumdünya sənət generalitetinə daxil edilən böyük mədəniyyət əsgəri!
Nikbin və bədbin adaş-rəqəmlər...
Biri - 16 mart, o biri -
16 dekabr. Əvvəlki 1940-da, sonrakı 1979-da. Birinin ünvanı İçərişəhər, o birininki məzar...
Nağıla bənzətsək, o heç qırxıncı
qapıya da yetişə bilmədi.
Amma ağıla vursaq, bu yaşda gedib
dünyanın o başına
yetdi.
O, anadan olanda Bakı - bayır şəhər İttifaq “ansambl”ı daxilində II Dünya müharibəsinə hazırlaşır,
vurhay neft çıxarır, “urra!”
sədalı sosialist əməyi yarışları
keçirir, sosializm “yallı”larına qol götürüb kommunizmə
doğru yol gedirdi. Bu proletar şəhərinin bir qədər elitar-utilitar İçərişəhəri isə öz Vaqif doğumu ilə irəlidəki müharibənin gələcək
qənimətlərindən az qiymətli
və önəmli olmayan əbədi bir mədəniyyət fontanı vurmasından, humanitar qələbə bünövrəsi qoymasından
xəbərsiz idi.
Onun bu dünyaya gəlişilə paralel, İçərişəhərin “dardalan”, “tin”, “bıçaq”,
“qədeş”, “cayıl”,
“zorxana” və s. kimi məhəlli jarqonlar arsenalına “caz” adlı dünyəvi bir termin də gəlişirdi. Bu qədim,
çadralı, yarı
“aerodrom”, yarı motalpapaq, hasar-basarlı iç şəhərin adamları, bayır şəhərin “stilyaqa”larına,
yerli və gəlmə yekəxanalarına,
intelligentlərinə yendirmək
istəməyən qeyrətli
cayılları bir də onda ayıldılar
ki, çöl şəhər, gen dünya
artıq onların “məhəllə uşaqları”ndan
birinə sayğıda,
sözün böyük
mənasında yenməkdədirlər.
Gördülər ki, onların
bütöv bir planet hesab etdikləri qala divarları bu məhəllə uşağına darlıq
edir.
Baxdılar ki, bu qonşu gedir. “Əldən gedir”
mənasında yox - sənət “qoçu“luğuna,
milli şöhrət
ovçuluğuna gedir.
Bu getməklər onun
18 yaşından - Asəf
Zeynallı adına Musiqi Məktəbinə qədəmlərindən, sonra
da bir-birinin ardınca yaradıb başçılıq etdiyi
“Orero\" ansamblından,
“Qafqaz” caz üçlüyündən, “Leyli”,
“Sevil” qadın vokal-instrumental, “Muğam”
instrumental ansambllarından başlamışdı.
Sonralar çəkiləsi bir filmin (“Bir
cənub şəhərində”)
baş və qoç qəhrəmanları
olası o məhəllilər
eşidirdilər ki, dillər Vaqifdən yaman danışır.
Qəzetlər Qız
qalasından beş
yazanda, bir də Vaqif Mustafazadənin
qala konsertlərindən
bəhs edir. Oxuyurdular ki, “köhnə” Bəhram Mənsurov Şərq üçün
kimdirsə, yeni Vaqif Mustafazadə dünya üçün odur. Odur ki, bu “obrazovannı”
qonşunun evindən caz səsi gələndə
daha bir az əvvəllərki
kimi bir-birinə baxıb göz eləmirdilər. Həmişə onları uyudan muğam parçalarını
indi onun pianinosundan eşidəndə
söz eləmirdilər.
Əksinə, tarixən bu
parçaları dinləyərkən
tərpənən başlarının
“sırasına” ayaqlarını
da qoşurdular. Və beləliklə, bu təkrarsız koloritli, mifik inşa-mənşəli qapalı
şəhər öz
stixiya-qınından çıxır
və onun baniliyilə, bu gün tez-tez işlətdiyimiz ifadə
ilə desək, dünyaya inteqrasiya edirdi...
Onun barlı barmaqları...
Təkcə barmaqlarımı?..
Yox, o barmaqları bara
gətirən bağban
könlü, çıraqban
duyğuları vardı
Vaqifin. Onun könlü dünyatutumlu
bir “antena” timsalında idi. O, sədaları hamı kimi tutsa da,
əks-sədanı yalnız
özü kimi qaytarırdı. Özgə səsləri özümüzünküləşdirmək,
öz ritmlərimizi özgələrə sevdirmək
mahiri idi.
Deyirlər, musiqinin dili,
tərcüməsi, vətəni
yoxdur. Düz deyirlər. Amma bu, Vaqifə qədər beləymiş
və Vaqifdən sonra da, hələlik
belədir. Vaqif bu “yox”ları nisbi bir “var”
ilə də varlandırdı: öz istedad elçiliyilə dünya musiqisinin ən cavan “caz” qızını Avropa vətənindən Şərq məmləkətinə
gətirdi və ona səs-səda aləminin ən qədimini - muğam avazları da calayıb, sənətimizçün
özgə vətənlər
də fəth etdi. Vaqifə qədər “caz” sözünə “vız” eləyənlərimiz, “mız”
qoyan bəzi ziyalılarımız indi
onun “Şur”una, “Heyratı”sına tar-kaman dəsgahlarından azmı
heyrətlənirlər?! Hətta,
obraz-frazalılıqdan çox
uzaq olan birisindən eşitmişəm
ki: “Vaqifin cazı adamın ürəyini “cızz!” eləyir”.
Amma yaxşı, adına
“caz” deyilən bu “yığma komanda”nın təsisi-təşkilatçılığında
bizim bircə qəlb, bircə könül oyunçu-çalançımız
da olmayıbsa, bu “cızz” məsələsi nədir
belə? Deməli, məsələnin məğzi bu musiqi “esperanto”sunun tərcüman-tərcüməçiliyindədir.
Vaqifin könül “laboratoriya”sının, improvizə
institutunun bəşəri
takt aktındadır...
Onun əlləri də
əllə toxunulan, gözlə görünən
obraz deyildimi? Hələ bəzi məqamlarda “tək əldən səs çıxmaz” məsəlini inkar etməsini demirəm.
O əllər - realizmdə
portretə, sürrealizmdə
tabloya, “ifratizm”də peyzaja mövzu deyildimi? O əllər pianinonun şirmayi dil-“cücələri”nə
sənət dəni səpirdi, “bülbül”lərini
cəh-cəh etdirirdi,
əcəl dəcəlliyindən
tamamlaya bilmədiyi “Muğam” simfoniyasında “Şahnaz”ına naz, “Sevil”inə yaz çiləyirdi, Füzuli
qəzəllərində nakam
getmiş Leyliyə nəğməli Məcnunluq
edirdi...
Onun əli... Yox, onun əllərinin
əlalığından nə
qədər desək də, hədəfə yetəsi deyilik. Simi dəyişək. Dəyişək və “döyüşmək”
ladında deyək ki, “təkaçılan”ları
ilə “qaz vurub, qazan dolduran”
musiqiçilərdən fərqli
olaraq, onun əli gətirmirdi. Bu xalqın klassik
sənət ənənələri
dəryasında özüyçün
bir ada-“ansambl” yaratmağa çalışaraq, caz vurub, hələlik təkəmseyrək ürəklərə
həzz doldururdu.
Yuxarıdakı “iş
adamı”, “fermer” bənzətmələrimə rəğmən,
bu gəlirsiz təsərrüfatın məxarici
az olsun
deyə, süpürgəçiliyindən
tutmuş - toxuculuğuna,
sürücülüyünə, hörücülüyünə, hər xırda-xırmançılığına
qədər hamısını
özü icra edirdi. Hər yeni əsərinin akkordu da ki,
rekord!..
...Ömrün
akkordu isə günbəgün yaxınlaşırdı.
Daşkənd qastrolunun
“16 dekabr 1979-cu il hadisəsi”nə az
qalırdı. Amma hələ
o tarixə qədər
sənət hadisələri,
ona münasibət “əsər”ləri vardı.
Bu “əsər”lərdən
biri bu idi
ki, AzTV-nin o vaxtkı sədr-ağsaqqalı
bığlarını qırxdırmayacağı
təqdirdə onun ekrana çıxmasına
yasaq qərarı vermişdi. Dost-tanışları
danışırdılar ki,
həmin yaradıcı
qurum sədrinin bu “bığ senzi” “əsər”i Vaqifin əsərləri qədər “yaşayacaq”...
...Daşkənd
hadisəsinə gedən
“gedər-gəlməz” yola
qədər hələ
çox silinməz qollar vardı. Bunlardan
“Tallin-66”, “Tbilisi-78”, “Monte-Karlo” festivalları idi ki, hər üçünün
laureatı oldu. Biri də Monakoda (1978) keçirilən 8-ci Beynəlxalq
Caz Festivalı idi ki, “Əzizəni
gözləyirəm” (“Sənsiz”)
musiqisinə görə
birincilik mükafatı
qazandı. Gün, ay, illə
ölçülməyən uğurları isə daha çox oldu. O, dünya miqyasında yeni musiqi erası kimi hallandırılan caz-muğam sintezini yaratdı. Adı - özündən xəbərsiz
- Azərbaycan Muğam-Caz
Hərəkatının memarı
çağırıldı. Saysız
fortepiano konsertləri, muğam-caz
kompozisiyaları yaratdı
ki, onlardan ikisi cazın vətəni Amerikanı qocaman Şərq xəyalatına daldırdı.
Yeni caz mizan-düzəni ilə bütün dünya zövqünü
fəth elədi.
Daşkənd tərəfdən əsən hadisə yellərinin “sığalı”
isə artıq onun üzündən ürəyinə keçirdi.
Düşüncə, duyğu
ilmələrini fortepianoya
ötürən ali əllər, şirmayi barmaqlar qos-qoca istedadla süslənmiş cavan bir ömrün son akkordlarını vurmaqda idi. Milyonlarla ürəyi öyünclə
döyündürən, fitrətən
titrədən bir ürək, nəhayət,
“16 dekabr 1979-cu il” tarixini çalıb, dayandı...
Sağlığında aldığı
Əməkdar incəsənət
xadimi adına
ölümündən sonra
Azərbaycan Dövlət
mükafatı da əlavə olundu. Daha sonra isə daha böyük, “əbədi” nominasiyalı
bir mükafatla təltif olundu ki, bu da
- bütün yaradıcı
ömrü boyu, məlum “anlamaq dərdi”ndən (R.Rza) heç də kəm olmayan anlanılmaq azarı çəkmiş bu əbədigənc dahiyə
bütöv xalq məhəbbətidir.
Ondan yalnız elə
o şedevrlər yox, canlı Əzizə Mustafazadə əsəri də qaldı. Hansı ki, bir zaman, neçə
vaxtdır xariclərdə
bizim necə sənətkarlara malik olduğumuzun növbəti
bir görkü olan o qızdan beş-on günlük ayrılıq bikefliyi musiqi mədəniyyətimizə
çox bonuslu bir nəf -
“Sənsiz”
şedevrini
də gətirmişdi...
Ədəbiyyatda, incəsənətdə, “şanlı məktub”namələrdə
“sənsiz” motivasiyalı
ərzi-hallar çox
olub və olacaq. Deməli, ikinci şəxsin
təkləri əbədi
baş qəhrəman?
Bəs, birinci şəxsin - xüsusən
indiki halda - cazda Birinci Şəxsin
-
Təki?!.
Yəni, adam bu məqamda istərdi ki, Vaqifin avtoportret
motivli belə bir əsəri də olaydı: “Mənsiz”...
Tahir Əhmədalılar
Mədəniyyət.-
2012.- 14 dekabr.- S. 11.