Məmməd Səid Ordubadi və musiqi
Görkəmli yazıçı-dramaturq Məmməd Səid Ordubadi Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi
roman janrının banisidir.
O eyni zamanda mahir jurnalist və publisist, gözəl şair və tərcüməçi
kimi də tanınmışdır.
Çoxşaxəli ədəbi fəaliyyətinin
bir hissəsini də bir sıra
məşhur opera və
operettalara yazdığı
librettolar təşkil
edir. O, Üzeyir
Hacıbəylinin “Koroğlu”,
Müslüm Maqomayevin
“Nərgiz”, Əfrasiyab
Bədəlbəylinin “Nizami”
operalarının, Fikrət
Əmirovun “Ürəkçalanlar”,
Səid Rüstəmovun
“Beş manatlıq gəlin” musiqili komediyalarının libretto müəllifidir.
Ordubadinin musiqi dünyasına Ü.Hacıbəylinin ev-muzeyinin
direktoru, Əməkdar
incəsənət xadimi,
bəstəkar Sərdar
Fərəcovla birgə
səyahət etdik: “Məmməd Səid Ordubadi ədəbiyyatımıza
böyük töhfələr
verməklə yanaşı,
musiqili teatr sahəsində də mühüm xidmətlər
göstərib. Bu həm də onun dramaturq kimi böyük istedadını göstərir.
Operettaların süjetini yazmaq
üçün sadəcə
dramaturq qabiliyyətinə
malik olmaq yetərli deyil. Bu, tamam başqa
yanaşma və düşüncə tələb
edən sahədir.
Mətn yazarkən elə hesablanmalıdır ki, musiqi ilə mətn arasında tarazlıq yaransın.
Bir sözlə, musiqi sözlə, söz isə musiqi ilə tamamlansın.
Bu da yazıçıdan
böyük dəqiqlik,
incəlik, zövq və səriştə tələb edir. Ordubadi uzun müddət əyalətdə yaşamışdı.
Onun Bakıya gəlməsində
Üzeyir bəyin də xidmətləri olmuşdu. O əyalətdən
gec gəlsə də, öz istedadı və əməksevərliyi sayəsində
tezliklə böyük
nasir kimi tanındı. Ordubadi “Koroğlu” operasının
librettosunun müəllifidir.
Lakin ona qədər Ordubadi Üzeyir bəyin marşlarına şeirlər yazmışdı.
Onun bu sahədə bacarığını bəstəkarlar
yaxşı bilirdilər.
Ordubadi Şərq ədəbiyyatına
da mükəmməl bələd idi. Ona görə də Üzeyir bəy “Koroğlu”nun librettosunu məhz ona etibar
etmişdi.
Musiqidə sözün qüdrəti
özünü bir daha göstərir. Qüdrətli, hissiyyatlı və
könülləri duyan
şair o sözü məqamında tuta bilir. Sözlə musiqi bir-birini
tamamlayanda təsir qüvvəsi ikiqat artır. Bilirsiniz ki, bu yaxınlarda Fikrət Əmirovun 90 illik yubileyini qeyd etdik. Onun “Ağlasan ağlaram,
gülərəm gülsən”
mahnısının sözləri
Ordubadiyə məxsusdur.
Həmin mahnıda Ordubadinin gözəl şeriyyətinin vurğunu
oluruq:
Gözlərim
o qara gözə bənd oldu,
Saçların boynuma bir kəmənd oldu.
Musiqi ilə sözün
vəhdətini dinləyəndə
valeh olursan. İllər öncə “Koroğlu” operasının
mətni ilə tanış olanda qarışıq cümlələr məni
çaşdırdı. Sonradan bildim
ki, əvvəlcə Üzeyir bəy musiqini bəstələyib,
Ordubadi isə musiqiyə uyğun mətn yazıb. O, həmin melodiyanın ekvivalent sözlərini necə də düzgün qurub. Onu da qeyd edim
ki, Ordubadinin “Qılınc və qələm” əsəri əsasında Əfrasiyab
Bədəlbəyli “Nizami”
operasını yazdı.
Orada Ordubadinin şeirlərindən
də istifadə edilib. Üzeyir bəyin “Addımla
əsgər” marşının
mətni də Ordubadiyə məxsusdur.
O həm sevgi mövzusunda, lirik janrda, həm də vətənpərvərlik
mövzusunda gözəl
şeirlər yazırdı.
Ordubadi musiqili teatra mühüm töhfələr
vermiş, dövrünə
görə çətin
və ağır bir işin öhdəsindən
gəlmiş sənətkardır”.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.- 2012.- 19 dekabr.-
S. 13.