Görkəmli teatr rəssamı
Teatrda rəssam
əməyi maraqlı olduğu qədər
də, məsuliyyətli işdir. Çünki tamaşanın ərsəyə
gəlməsi və uğur qazanmasında
onun məxsusi rolu,
yaradıcı payı olur. Tamaşa haqqında ilk təəssüratı
məhz rəssam yaradır. Pərdə açılanda ilk nəzərə çarpan
dekorasiya olur. Səhnə
əsərində dövrün
ab-havasını tamaşaçıya yerli-yerində
çatdıran görkəmli sənətkarlarımızdan biri də istedadlı rəssam Nüsrət Fətullayev
olub.
Nüsrət Möhsün oğlu Fətullayev
1913-cü ildə Azərbaycanın füsunkar
guşələrindən olan Lənkəranda
dünyaya göz
açıb. 1920-ci ildə valideynləri Bakıya köçür. O, erkən yaşlarından
sənətə maraq göstərir, rəsmlər
çəkir. Sonra təhsil aldığı
Teatr Texnikumunda daha geniş məkanlara can atır. Bir gün o, Azərbaycan Dövlət Dram Teatrının
dekorativ sexinə təcrübəyə gəlir.
Bu gəliş onun sehrli bir
aləmə qədəm
qoymasına sanki yol açır. Burada teatrın rəssamı P.Ryabçikov ilə görüşür. Görkəmli sənətkar gənc rəssama böyük qayğı ilə yanaşır, ona teatrda tərtibatçılığın
sirlərini öyrədir.
Günlər, aylar bir-birini əvəz etdikcə Nüsrətin fitri istedad sahibi
olduğunu yəqin edir...
Nüsrət Fətullayev müəllimini
sonralar belə xatırlayır: “Mərhum
Ryabçikov geniş
qəlbli bir adam idi.
O, mənim ilk yaradıcılıq
müvəffəqiyyətlərimə sevinər, milli teatr kadrlarına xüsusi qayğı göstərərdi. Mən yaradıcılığımda
onun xidmətlərini
heç zaman unutmayacağam".
O, 1934-cü ildə
Teatr Texnikumunda təhsilini başa vurur. Diplom işi kimi böyük yazıçı-dramaturq
Cəlil Məmmədquluzadənin
“Ölülər” əsərinə
verdiyi tərtibat maraqla qarşılanır.
Akademik Dram Teatrında fəaliyyətə
başlayan gənc rəssamın Aleksandr Korneyçukun “Eskadranın
məhvi” tamaşasına
verdiyi bədii tərtibatı görkəmli
sənətkar Sidqi Ruhulla belə qiymətləndirir: “O, bu işi yüksək professionallıqla qurmuşdur”.
Bu uğurlardan sonra, 1938-ci ildə o, teatrın baş rəssamı təyin olunur. 1940-cı ildə Nüsrət Fətullayevə “Əməkdar
incəsənət xadimi”
adı verilir.
1947-ci ilədək 50-dən çox
tamaşaya bədii tərtibat verir, sənət aləmində
məşhurlaşır. Onun bədii tərtibatlarından “Hacı
Qara”, “Molla İbrahim Xəlil kimyagər” (M.F.Axundzadə),
“1905-ci ildə”, “Yaşar”,
“Sevil”, “Oqtay Eloğlu”, “Aydın” (C.Cabbarlı), “Vaqif”, “Xanlar”, “Fərhad və Şirin” (S.Vurğun), “Nizami”, “Dumanlı Təbriz” ( M.S.Ordubadi) və s. tamaşaları qeyd etmək olar. 1950-1960-cı illərdə rəssamı olduğu “Şeyx Sənan” (H.Cavid), “Nişanlı qız” (S.Rəhman), “Od gəlini” (C.Cabbarlı), “Məhəbbətin
hökmü” (C.Məcnunbəyov)
və digər tamaşalar da böyük maraqla qarşılanır. Rəssam “Şərqin
səhəri” (Ə.Məmmədxanlı)
tamaşasına görə
Stalin mükafatına (1948), “Mahnı dağlarda qaldı” (İ.Əfəndiyev)
tamaşasına verdiyi
tərtibata görə
isə Azərbaycanın
Dövlət mükafatına
(1972) layiq görülür.
İstər Azərbaycan, istərsə
də rus və Avropa klassiklərinin dram əsərlərinə
verdiyi tərtibatlar həmişə dərin təhlillə müşahidə
olunur. N.V.Qoqolun
“Müfəttiş” tamaşasının
bədii tərtibatı
haqqında ədəbiyyatşünas,
tənqidçi alim M.C.Cəfərov belə yazır: “Nüsrət Fətullayevin tamaşa üçün verdiyi tərtibat nəzəri cəlb edir. “Müfəttiş”in yeni quruluşda
və bədii tərtibatda göstərilən
tamaşası teatrın
yaradıcılığında mühüm bir hadisədir”.
R.Rza müəllifi olduğu “Vəfa” əsərinin tamaşası barədə
yazıb: “İlk dram əsərim olan “Vəfa”nı yazarkən teatrın gözəl ənənələrini çox
yaxşı gördüm.
İstedadlı teatr rəssamı
Nüsrət Fətullayev
digər sənətkarlarla
birlikdə mənim arzu etdiyim gözəl
bir tamaşa yaratmışlar”.
1955-ci il iyulun 2-də S.Vurğunun “Vaqif” pyesi Akademik Dram Teatrının kollektivi tərəfindən Gəncədə
oynanılır. Əsərin tərtibatını və
rəssam işlərini
Xalq rəssamı Nüsrət Fətullayev çox inandırıcı
və təbii boyalarla yaradır. O vaxt professor Nazim Axundov bu barədə
yazıb: “Səhnədə
Azərbaycan xalqının
tarixi memarlıq nailiyyətləri ümumiləşdirilmiş,
xüsusən zərif
sənət nümunələri
olan şəbəkələr
bütün mürəkkəbliyi
ilə səhnədə
canlandırılmışdır".
Sözsüz ki, hər hansı tamaşaya bədii tərtibat verən rəssam hərtərəfli biliyə
malik olmalıdır.
Bu sənət həm də milli ənənələrə
söykənməlidir. Bu barədə Nüsrət
Fətullayevin fikirlərinə
diqqət yetirmək yaxşı olardı: “Hər hansı bir səhnə əsərinin müvəffəqiyyəti
eyni zamanda onun bədii tərtibatının keyfiyyətindən
asılıdır. Tamaşada rejissor
və aktyorların iştirakı ilə yanaşı, rəssamın
da əsərə verdiyi bədii tərtibat yığcam və təsirli olub, hadisə və xarakterlərin məzmunlu çıxmasına
kömək etməlidir.
Lakin bəzi teatr rəssamlarımız bu mühüm məsələyə
kifayət qədər
əhəmiyyət vermir,
səhnəni əsərdə
"oynamayan" yersiz
əşyalarla ağırlaşdırırlar.
Bu isə pyesdəki
əsas məzmunun tamaşaçılara dolğun
və ifadəli şəkildə çatdırılmasına
mane olur. Səhnədə tələb olunan effekti yaratmaq üçün işıqdan
da kifayət qədər istifadə etmirik. Halbuki, səhnə dekorları, qrim, kostyum, butafor və s. vasitələrlə yanaşı,
işıq da hadisələrin səhnə
də daha real və parlaq boyalarla canlandırılmasına
kömək edən şərtlərdəndir".
Nüsrət Fətullayev ömrünün sonuna qədər teatrda bədii tərtibatçı rəssam kimi çalışır. Sənətkar ömrünün müdrik çağında - 74 yaşında (1987) dünyasını dəyişib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 21 dekabr.- S. 15.