Konseptual sənət
İnstalyasiya, ready made, found poetry...
Bu günlərdə Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi, “Yarat!” Müasir İncəsənət Məkanı və Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının təşkilatçılığı
ilə Bakıda keçirilən “Alüminium”
V Beynəlxalq Müasir
İncəsənət Biennalesində
nümayiş olunan işlər arasında instalyasiya nümunələri
də maraq doğurdu. Bu janr barədə qısa söz açmaq istərdik.
İnstalyasiyanın əsasını sürrealistlər qoyub.
Bu janrın banisi
fransız əsilli Amerika rəssamı, XX əsr incəsənətinin
tanınmış siması,
sənət nəzəriyyəçisi
Marsel Düşan hesab olunur.
İnstalyasiya hansısa bir
məkanda ideya-bədii
məqsədlərlə qurulmuş
müxtəlif elementlərin
kompozisiyasıdır. İnstalyasiyanı müəyyən vaxt, müəyyən adla adlandırılmış
özünəməxsus simvolik
dekorasiya da hesab etmək olar. Əsas odur ki, tamaşaçı özünü
kənar seyrçi kimi deyil, onun
içində hiss edir.
Bəzi instalyasiyalar heykəltəraşlığa
yaxındır, amma məsələ ondadır
ki, onu hansısa
materialdan yonub düzəltmirlər, adətən
sənaye tullantılarından,
müxtəlif materiallarla
montaj edirlər.
İnstalyasiya bədii-estetik yükdən
də artıq ideya, sual, fikir
aşılayır. Tamaşaçını müəyyən bir ab-havada hansısa mövzu barədə düşünməyə sövq
edir. Bu, müasir incəsənətin
son dövrlərdə daha
da populyarlaşan janrıdır. İnformasiya texnologiyalarının inkişafı
ilə instalyasiyanın
bədii və ifadə vasitələri artır.
İnstalyasiya həm də
konseptual sənətin
bir təzahürüdür.
O konseptualizmin ki, postmodernizmin bir qolu kimi 60-70-ci illərdə Avropa və Amerikada yaranıb və onda əsərin konsepsiyası onun fiziki ifadəsindən vacibdir, yəni sənətin məqsədi
ideyanın ötürülməsidir.
Konseptual incəsənətin
banilərindən olan
Jozef Koşut deyirdi: «İncəsənət
materialın yox, ideyanın gücüdür.
Bütün incəsənət təbiətcə konseptualdır,
çünki sənət
yalnız ideya şəklində mövcuddur».
Ready
made (ingiliscə
ready -hazır, made - düzəldilmiş)
də konseptual sənətin bir məhsuludur. Burada müəllif
öz «əsərini»
- başqasının hazırladığı
və ya yazdığı, istehsal etdiyi obyekti və ya mətni
bədii məqsədlərlə
təqdim etmir. Müəllifin müəllifliyi bu obyekti seçib
onu bədii olmayan məkandan bədii məkana yerləşdirməkdir. Bununla bu
obyekt görmədiyimiz
bir tərəfdən
açılır və
onda bədiilikdən kənar kontekstdə səciyyə aşkarlanır.
Marsel Düşanın
«Velosiped çarxı»,
«Fontan», «Şüşələr
üçün qurutma
taxçası» kimi
ready made nümunələrini misal çəkmək olar. Ən sadə predmetlər
bədii məkana gətirilir və o məkanda o velosiped çarxı, şüşə
quruducu, pissuar yeni kontekstdə yeni mənalar qazanır.
Bədii ədəbiyyatda bunun alternativi “found poetry”dir (“tapılmış poeziya”).
Adətən bu termin tərcümə olunmur.
Hansısa bir mətndən
götürülmüş parça təqdim olunur və o, yeni mənalar qazanır. Məsələn, rus şairəsi
Vera Pavlova mikroorqanizmlərdə
bioloji təzahürlər
haqqında ensiklopedik məlumatı şeir kimi təqdim edir. Nəticədə bioloqlardan başqa
kiməsə maraqlı
olmayan mətn sevgi haqqında metaforaya çevrilir.
Aliyə
Mədəniyyət.-
2012.- 21 dekabr.- S. 11.