Azərbaycan musiqisinin elçisi
UNESCO-nun qeyri-maddi
mədəni irs üzrə eksperti, Ənənəvi Musiqi
üzrə Beynəlxalq Şuranın üzvü,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru, Əməkdar incəsənət xadimi Sənubər Bağırova Azərbaycan
muğamının dünyada təbliğində
xüsusi xidmətləri olan
insanlardan biridir. O, 30 ildən
artıqdır Azərbaycan xalq musiqisinin - muğamların, aşıq sənətinin
öyrənilməsi və təbliği ilə məşğuldur.
2002-ci ildə UNESCO-nun qeyri-maddi
mədəni irs üzrə şöbəsinin
təklifi ilə Azərbaycan muğamı üzrə fayl hazırlayıb. 2003-cü ildə muğam UNESCO-nun "Bəşəriyyətin
şifahi və qeyri-maddi
mədəni irsinin şah
əsərləri" siyahısına daxil
edilib.
2008-ci ildə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin
tapşırığı ilə UNESCO-nun
Qeyri-maddi mədəni irsin
qorunması üzrə Hökumətlərarası Komitəsi
üçün Azərbaycan aşıq
sənəti üzrə fayl
hazırlayıb. 2009-cu ildə aşıq sənətimiz qurumun qeyri-maddi mədəni
irs siyahısına salınıb.
Muğam və
aşıq sənəti üzrə xarici
ölkələrdə məqalələri dərc olunub. "Azərbaycan muğamı" ikicildlik kitabın müəllifidir. Nüfuzlu
beynəlxalq simpozium və konqreslərdə
elmi məruzələrlə
çıxış edib, xarici
universitetlərdə (ABŞ, Böyük
Britaniya) Azərbaycan musiqisi
üzrə mühazirələr oxuyub.
2009-cu ildə Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin təklifi ilə "Muğam aləmi" I Beynəlxalq Bakı
festivalının təşkilində elmi
simpoziumun koordinatoru
olub. Tədbirdə dünyanın 40-a
yaxın tanınmış alimləri, musiqi
jurnalistləri və menecerləri iştirak
edib. Onun təklifi və iştirakı ilə BBC radio korporasiyası 2007 və 2008-ci illərdə
London radiosunda Azərbaycan
xalq musiqisi haqqında
üç veriliş
hazırlayıb. 2008-ci ildən 2012-ci ilədək Böyük Britaniyada, Avstraliyada və İtaliyada
muğamlarımızın kompakt disklərinin,
Fransada aşıq musiqisi
antologiyasının buraxılmasına nail
olub. Professional əlaqələrindən istifadə edərək,
Azərbaycan musiqiçilərinin xaricdə konsertlərinin təşkilinə,
Böyük Britaniya,
ABŞ, Almaniya, Fransa,
Avstraliya, Yeni Zelandiya, İtaliya, İspaniya və digər ölkələrdə
nüfuzlu beynəlxalq festivallarda
iştirakına köməklik göstərib.
Sənubər Bağırova tanınmış şərqşünas, türkoloq, tarix elmləri doktoru, professor Yusif Bağırovun ailəsində dünyaya gəlib.
- Mən
Moskvada anadan olmuşam. Atam üç institut bitirmişdi, rus, fransız, türk və fars
dillərini bilirdi. O,
40-cı illərin ikinci
yarısı - 50-ci illərin
əvvəllərində Moskvada
SSRİ Xarici İşlər
Nazirliyində, SSRİ Ali Sovetində
şöbə müdiri
vəzifəsində işləyirdi,
ömrünün son 25 ilini
isə elmə sərf etdi. O hələ sovet vaxtı Azərbaycan-Türkiyə
münasibətləri haqqında
kitab yazmışdı.
Atam çox vətənpərvər
idi. Bəlkə ona görə
ki, həyatının
çox illərini vətəndən uzaqda keçirmişdi. Qəribçilikdə insan vətənin dəyərini daha çox bilir. Bir gün atam qərara
gəldi ki, vətənə dönsün.
Muğamı çox sevərdi
və çox zamanlar onu evdə
avazla oxuyardı.
O, Nizaminin, Xaqaninin, Füzulinin, Vahidin qəzəllərini yaxşı
bilirdi.
Sınaqlar, yollar, uğurlar
Sənubər Bağırova körpəlikdə
anasını itirir.
Azərbaycanın ilk professional qadın bəstəkarı Ağabacı
Rzayevanın bacısı
Ruqiyyə xanım onun ikinci anası
olur.
- Mən uşaqlıqdan Ruqiyyə
xanımı görmüşəm,
ona ana, Ağabacı xanıma xala demişəm. Xalam Ağabacı xanım uşaq vaxtı mənim musiqi duyumumu yoxlayıb dedi ki, bunu mütləq
musiqiyə yönəltmək
lazımdır. Mən
də əvvəlcə
Bülbül adına orta ixtisas musiqi məktəbini, sonra Asəf Zeynallı adına Musiqi Texnikumunu və Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının musiqinin
nəzəriyyəsi və
tarixi fakültəsini
bitirdim.
XX əsrin
əvvəllərində yaşamış
Avstriya bəstəkarı
Qustav Malerin yaradıcılığından diplom işi yazdım. Diplom işinin müdafiəsinə
Leninqrad Konservatoriyasının
professoru Anatoli Dmitriyev gəlmişdi.
İşi yüksək
qiymətləndirdi və
dedi ki, bu elə dissertasiyadır.
1976-cı ildə o, sənədlərini
aspiranturaya təqdim edir. Qərb musiqisinə bələd olan gənc tədqiqatçı bu dəfə muğama üz tutur və
bu mövzuda elmi iş götürür.
- Muğamı,
onun qəzəllərini
dinləyə-dinləyə, öyrənə-öyrənə, tərcümə edə-edə
həm də Azərbaycan dilinin incəliklərinə dərindən
bələd olurdum. Bir musiqiçi kimi başa düşürdüm
ki, muğam şedevrdir. Muğamın musiqi forması unikaldır. Onu təhlil
etmək üçün
heç bir Avropa üsulu uyğun gəlmir. Mən yeni bir analitik
üsulu tapmağa məcbur oldum. Belə forma,
dinamik profil yaratmaq, zilə doğru hərəkət,
zildə tam ekstaz halına gəlmək - bütün bunlara görə muğamın dramaturgiyası çox böyük təsir gücünə malikdir.
Dissertasiyam üç
fəsildən ibarət
idi: muğamın yaranma tarixi, nəzəriyyəsi və
fəlsəfi ideyası.
Dissertasiya üzərində çox zəhmət çəkdim, onun üç müxtəlif
variantını yazdım.
Beləliklə, Sənubər Bağırova
1984-cü ildə Azərbaycanda
muğam üzrə
ilk dissertasiya müdafiə
edərək sənətşünaslıq
elmləri namizədi adını qazanır.
O vaxtdan indiyədək
AMEA-nın Memarlıq
və İncəsənət
İnstitutunun “Azərbaycan
xalq musiqisinin tarixi və nəzəriyyəsi” şöbəsində
böyük elmi işçi vəzifəsində
çalışır.
İlk dəfə öz
elmi fikirlərini
1978-ci ildə Səmərqənddə
beynəlxalq simpoziumda
təqdim edib. Sonralar dünyanın müxtəlif
ölkələrində 30-dan çox beynəlxalq elmi konfrans və
konqresdə çıxış
edib. 1992-ci ildə Almaniyada Ənənəvi Musiqi üzrə Beynəlxalq Şuranın sessiyasına
dəvət olunub.
Orda böyük məruzə ilə çıxış
edib. “Azərbaycan
muğamının bədii,
ideya və struktur xüsusiyyətləri”
adlı məqaləsi
çap olunub. İndi də xaricdə tələbələr muğamatı
bu məqalə əsasında öyrənirlər.
Bəşəriyyətin
şah əsərlərindən
biri - muğam
- Musiqi üzrə üç nominasiyamız - muğam, aşıq sənəti və bu yaxınlarda
tar ifaçılıq sənəti
UNESCO-nun siyahısına salınıb.
İlk hazırladığım nominasiya
muğam idi. İndiyədək yadımdadır
ki, 2002-ci ildə
UNESCO-nun qeyri-maddi mədəni
irs şöbəsinin
müdiri Azərbaycana
gəldi. Bakıda üç gün
qaldı. Bu müddət ərzində
mənimlə hər gün görüşür
və saatlarla muğama dair müxtəlif suallar verirdi. Sonda mənə bir sual verdi
ki, "Siz necə sübut edə bilərsiniz ki, Azərbaycan muğamı unikaldır, yəni yalnız sizin xalqa məxsusdur?"
Yəni ərəb və ya fars muğamından törəmə deyil. Bu yeganə sual
idi ki, məni
çaşdırdı. Çünki biz uşaqlıqdan şəksiz bilirdik ki, Azərbaycan muğamı unikaldır, bunun isbatına ehtiyac yoxdur. Bunu biz aksiom kimi qəbul
etdiyimizdən, onun sübutuna nə vaxtsa ehtiyac olacağını düşünməmişik.
Onda mən dedim ki, "Hər xalqın öz dili olduğu kimi, musiqi dili
də var. Heç kim deyə
bilməz ki, bir xalqın musiqi dili başqasından
üstündür. Bu bizim muğamdır, çünki Azərbaycan
musiqi dilində ifadə olunur. Başqa xalqlar öz emosiyalarını musiqidə
başqa dildə ifadə edirlər".
Bu cavab onu
qane etdi. Bundan sonra o da təklif
etdi ki, muğamın namizədlik
faylını hazırlamaq
mənə tapşırılsın.
Bu fayla muğamın elmi tərifi, müxtəlif lent yazıları,
fotoşəkillər və
sənədli film daxil
idi.
2003-cü ildə muğam UNESCO-nun
"Bəşəriyyətin şifahi və qeyri-maddi mədəni irsinin şah əsərləri" siyahısına
daxil edildi.
Aşıq sənətinin UNESCO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına təqdim edilməsi ilə bağlı çox iş gördük. Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə “Aşıq sənətinin çağdaş problemləri” üzrə dəyirmi masanın keçirilməsi, sonra Aşıqlar Birliyinin V Qurultayının təşkili, namizədlik faylının elmi mətninin yazılışı, aşıq sənətinin yayılma dairəsinin xəritəsinin çəkilməsi, sənədli filmin ssenarisinin hazırlanması və s. Bu işlərdə filologiya elmləri doktoru, professor Məhərrəm Qasımlı mənə yaxından kömək edirdi. 2009-cu ildə aşıq sənəti UNESCO-nun siyahısına daxil edildi.
Bundan başqa, Fransada aşıqlarımızın konsertlərini təşkil etdik, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə "Aşıq antologiyası" adlı iki diskdən ibarət albom işıq üzü gördü. 2011-2012-ci illərdə İtaliyada Azərbaycan muğam ifaçılarının dörd diskinin, o cümlədən görkəmli tarzənimiz Ramiz Quliyevin solo diskinin buraxılmasına nail olduq. Bu günlərdə isə UNESCO-nun qeyri-maddi mədəni irsin qorunması üzrə Hökumətlərarası Komitəsinin Parisdə keçirilən 7-ci sessiyasında Azərbaycan tar ifaçılıq sənəti Bəşəriyyətin qeyri-maddi mədəni irs üzrə Reprezentativ siyahısına daxil edildi. Bunların hamısı Azərbaycan mədəniyyətinin uğurudur.
Dünyanın yeni kəşf etdiyi gizli xəzinə
- Orta və Şərqi Asiya musiqisi XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq Avropaya ayaq açmağa başladı. Bu musiqi Avropa dinləyicisi tərəfindən tez bir zamanda qəbul edildi. Hazırda avropalılar ərəb, hind, çin, yapon, iran və türk musiqisi ilə kifayət qədər tanışdırlar. Sovet İttifaqının dəmir pərdəsi Azərbaycan musiqisinin Avropada səslənməsinin qarşısını alırdı. Halbuki ötən əsrin əvvəllərində Avropaya Şərq musiqiçiləri arasında ilk olaraq bizim musiqiçilər ayaq açıblar. Polşada, Fransada, Almaniyada Məşədi Fərzəliyevin konsertləri olub. Bundan başqa, Cabbar Qaryağdıoğlunun Avropada qrammofon valları yayılırdı. Stalin dövründən başlayaraq Azərbaycan xanəndələrinin Avropa ilə əlaqəsi itdi.
İlk
dəfə 1989-cu ildə Dünya Mədəniyyətləri
Evi tərəfindən Parisdə Alim Qasımovun konserti təşkil
edildi. Ondan sonra Fransada bir neçə konsert oldu və
disklər buraxıldı. Dövlət müstəqilliyimizin bərpası
Azərbaycan musiqisinin
dünyada daha geniş tanıtımına
imkan yaratdı.
2010-cu ilin noyabrında BBC radiosunun
"Dünya yolları"
verilişinin 10 illik yubileyində Qoçaq Əsgərovun çıxışından
sonra Londonun nüfuzlu "Songlines"
jurnalının baş
redaktoru Azərbaycan musiqisinə münasibətini
bildirərək dedi ki, dünyada hind musiqisi deyiləndə, insanlar təxminən söhbətin hansı musiqidən getdiyini bilirlər. Türk, İran, ərəb,
çin, yapon musiqisi də müəyyən mənada
tanınır. Azərbaycan musiqisi
isə, sən demə, gizli xəzinə imiş.
Dünyanın
bir çox ölkələrində olmuş
Sənubər Bağırova
Azərbaycan musiqisinin
möhtəşəmliyindən də danışdı:
- Mən təkcə Azərbaycan musiqisi deyil, həmçinin Avropa musiqisi içində böyümüşəm. Mən bunu
tam obyektiv deyə bilərəm ki, Azərbaycan musiqisinin bədii dəyəri çox yüksəkdir.
Tayvandan Amerikaya qədər insanların musiqimizə necə heyranlıqla qulaq asdıqlarını görmüşəm. Dünya musiqi
fəzasında Azərbaycan
musiqisi artıq layiq olduğu yerini tutmaqdadır.
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2012.- 21 dekabr.- S. 7.