Şəhərimizin memarlıq incisi
Bakı sirki - 45
Azərbaycanda həm ənənəvi, həm də peşəkar sirk sənətinin zəngin tarixi var. Sirk sənətinin inkişafının sirk-tamaşa
müəssisələri ilə
birbaşa bağlı
olması fikri Bakının mədəni
tarixində də öz təsdiqini tapır.
XIX əsrin
70-ci illərindən başlayaraq
şəhərin müxtəlif
yerlərində sirk binaları fəaliyyət
göstərirdi. Sirk sənəti
inkişaf etdikcə, texniki cəhətdən daha mürəkkəb tamaşalar meydana gəldikcə, Bakıya qastrola gələn müxtəlif sirk qruplarının tələbinə
uyğun olaraq, tikilən binaların daha mükəmməl, geniş, tamaşaçılar
üçün rahat
olmasına çalışır,
binaların texniki imkanlarına xüsusi diqqət verirdilər.
Belə ki, hətta ötən əsrin əvvəllərində
belə, Bakıda Taurekin, Fürrerin, Qamkrelidzenin, xüsusilə
də Nikitin və Yefimov qardaşlarının inşa
etdirdikləri sirk binalarında mürəkkəb
hava nömrələri,
su sirki, heyrət doğuran attraksionlar nümayiş olunurdu. Bu tamaşaların
təsiri altında Bakıda da yerli sənətçilər
meydana çıxırdı.
İlk vaxtlar həmyerlilərimiz
əsasən atletika və fransız güləşi sahəsində
məşhur olsalar da, sonrakı illərdə kəndirbazlıq,
heyvan təlimi, akrobatika, illüziya, hava gimnastikası, jonqlyorluq, klounada və sair janrlarda
çıxış edən
görkəmli sənətçilərimiz
yetişdi.
Yefimov qardaşlarının 1916-cı ildə Birja (indiki Üzeyir Hacıbəyli küçəsində,
Rabitə evinin yerində) küçəsində
tikdirdiyi sirk binası 1924-cü il dekabrın 28-də
yanğın nəticəsində
məhv olduqdan sonra, 1926-cı ildə onun yerində müvəqqəti olaraq, taxtadan yeni bina
inşa olunmuşdu. Tələm-tələsik tikilmiş bu
bina getdikcə qəzalı vəziyyətə
düşür, müasir
sirk proqramlarının
tələblərinə cavab
vermirdi. Bu səbəbdən 1928-ci ildən
başlayaraq, Bakıda
yeni sirk binasının tikilməsi
məsələsi vaxtaşırı
gündəmə gəlir,
bina üçün müxtəlif məkanlar seçilir, layihələr
nəzərdən keçirilir,
lakin uzun-uzadı müzakirələr heç
bir nəticə vermirdi.
Nəhayət, 1954-cü ildə, Bakı sirkinin hazırkı binasının
tikintisi istiqamətində
işlərə start verildi.
Respublika Nazirlər Sovetinin 11 noyabr tarixli qərarı ilə 352-ci məhəllədə,
Krasnoarmeyski (indiki Səməd Vurğun) küçəsinin və
Kirov (Bülbül) prospektinin
arasındakı yüksəklikdə
yeni, 2000 tamaşaçı
yeri olan müasir sirk binasının tikintisi üçün 2 hektar sahə ayrıldı. Layihənin işlənməsi istedadlı
memarlar Ənvər İsmayılov və Faina Leontyevaya tapşırıldı. Onlar
bu işə başlamazdan öncə müxtəlif şəhərlərdə
yerləşən stasionar
sirk binalarının spesifik xüsusiyyətləri,
texniki tələblərilə
yaxından tanış
olduqları üçün,
layihəyə ekspertlər
çox yüksək
qiymət verdilər. Layihə əsas göstəricilərinin uğurlu
alınması ilə
diqqət çəkirdi:
sirk kompleksinin tikinti altı sahəsi 4355, faydalı sahəsi isə 7474 kvadratmetr idi. Sirkdə çoxsaylı yardımçı
tikililər, o cümlədən
müxtəlif heyvanların
saxlanıb bəslənməsi
üçün xüsusi
yerlər nəzərdə
tutulmuşdu. Sirkin şimal
tərəfində, Əjdərbəy
məscidinə qədər
uzanan ərazidə, geniş bir park salınması da planlaşdırılırdı. İlk variantda yeni sirkin fasadı Minsk,
Tbilisi, Rostov şəhərlərində
yerləşən sirk
binalarına bənzər,
klassik üslubda həll olunmuşdu. İlk layihənin funksional, texnoloji, konstruktiv cəhətdən məqbul
işləndiyini qeyd edən ekspertlər fasadın görünüşü
ilə razılaşmadılar.
Onlar binanın xarici görünüşünün daha müasir üslubda həllinin məqsədəuyğun olduğunu
bildirdilər. Bu iradlardan düzgün nəticə çıxaran
memarlar yeni variantda, doğrudan da, öz görkəmi
ilə Bakıya yaraşıq olan gözəl bir binanın layihəsinə
imza atdılar. Sirkin foyesi yerləşən hissədə, binanın fasadının alüminium
çərçivələrdən ibarət olması foyenin çox işıqlı olmasına
səbəb olacaq, gecə vaxtı isə foyenin işıqları binaya xüsusi bir gözəllik verəcəkdi.
Ön tərəfdən, girişin
yanlarında binaya özünəməxsus yaraşıq
verən arakəsməli
beton dekorların quraşdırılması nəzərdə
tutulmuşdu.
Yeni binanın tikintisi üçün vəsaitin
ayrılması məsələsinin
SSRİ-nin rəhbər
orqanları tərəfindən
təsdiq olunmasına
ehtiyac olduğundan, uzun yazışma və məsləhətləşmələrdən
sonra, nəhayət,
1958-ci ildə Azərbaycan
SSR Nazirlər Soveti Bakıda stasionar sirk binasının tikilməsi barədə qərar qəbul etdi (¹439, 26 iyun 1958-ci il). Binanın ümumi smeta dəyəri 1955-ci il qiymətləri ilə 14,5 milyon rubl
nəzərdə tutulmuşdu.
Belə yüksək qiymət binanın geniş funksionallığı, unikal
texniki imkanları ilə bağlı idi. İlk dəfə olaraq,
sirkin binasında bir-birini əvəz edən üç müxtəlif manej quraşdırılırdı. Tamaşa vaxtı təbii kauçuk örtüyü
olan əsas manejdən, kənarındakı
baryerləri olmayan ikinci manejdən başqa, nəhəng su hovuzundan da
istifadə edilməsinə
imkan yaranacaqdı.
Bu manejlərin yerdəyişməsi qısa
bir zamanda tamaşaçıların gözü
qarşısında baş
verəcəkdi. Su sirki zamanı istifadə ediləcək hovuzun sürətlə doldurulması üçün
su müxtəlif çoxsaylı borulardan və səhnə üzərində quraşdırılmış
şəlalədən töküləcəkdi.
Tamaşa vaxtı daha
geniş meydançaya
ehtiyac yaranardısa, tamaşa salonunda oturacaqların ilk üç
sırası geriyə
doğru transformasiya olunaraq manejin sahəsini xeyli genişləndirirdi. Forqanqla (artistlərin
arenaya çıxdıqları
yerdəki pərdə
nəzərdə tutulur)
üzbəüz geniş
lojaların altındakı
sahədə orkestr yerləşirdi. Forqanqın üzərində
texniki cəhətdən
təchiz olunmuş böyük səhnə vardı. Bu səhnədə
quraşdırılmış böyük ekran kinofilmləri də nümayiş etdirmək imkanı verirdi. Sonrakı illərdə forqanqın üstündə mexaniki hərəkət edən geniş pilləkən də quraşdırıldı
ki, onun vasitəsilə tamaşa vaxtı artistlərin səhnədən birbaş
manejə enməsinə,
tamaşada müxtəlif
bədii tapıntılardan
istifadə edilməsinə
əlavə imkan yaranırdı. Binanın kürsü
mərtəbəsində artistlərin
məşq etməsi üçün əlavə
manej tikilmişdi.
Manej üzərindəki kolosnikin
başqa sirklərdəkindən
hündür - 24 metr olması, ən müxtəlif hava nömrələrinin işləməsinə
imkan verəcəkdi.
Tamaşa salonunda sirk
nömrələrində istifadə
olunan mürəkkəb
ləvazimatların etibarlı
şəkildə bağlanıb
bərkidilməsi üçün
salonun ən müxtəlif yerlərində
mindən artıq xüsusi halqa və bərkitmə yerləri nəzərdə
tutulurdu (ARDA, fond 411, siyahı
38, saxlama vahidi 129, vərəq 198-199). Kompleksin sahəsində
qastrola gələn artistlərin yaşaması
üçün mehmanxana
tikilmişdi.
Binanın günbəzi də
diqqət çəkirdi.
150 ton çəkisi olan
dayaqsız metal konstruksiya
layihəsinin müəllifi
M.Məmmədəliyev idi.
Quraşdırma işlərinə
“Cənubpoladkonstruksiya” idarəsinin
Bakı sahəsinin rəisi İ.İ.Berdiçevski, iş icraçısı
B.L.Fişman rəhbərlik
edir, təhlükəli
yüksəklikdə icra
olunan işləri montajçılar V.Balandin,
V.Opanasyuk, E.Mehdiyev və başqaları həyata keçirirdi.
Binanın zahiri xüsusiyyətləri
də sənətşünaslar
tərəfindən yüksək
qiymətləndirilirdi. Görkəmli alim, memarlıq doktoru Rayihə Əmənzadə
öz tədqiqatlarında
yazır: “Bu dövrdə
Bakıda tikilmiş ən iri ictimai
binalardan biri də Dövlət sirkinin binası idi. Onun texnoloji cəhətdən
özünü doğrultmuş
silindr formalı girişinin həlli orijinal və hərtərəfli düşünülmüş
idi” (Əmənzadə
R. “Azərbaycan memarlığında
baştağlar”. Bakı,
Azərnəşr, 1995, səh.
68). Sirkin binası yüksəklikdə tikildiyindən
daha da monumental, əzəmətli görünür,
şəhərə xüsusi
yaraşıq verirdi. Təəssüf ki, öz nəhəng ölçüləri
və möhtəşəmliyi
ilə seçilən
bina son illər ərzində ətraf ərazidə ucaldılan göydələnlərin arasında
qalıb.
Sirkin bu gün də gözoxşayan daxili interyerində milli memarlığımızla
müasirliyin sintezi gözəl ahəng yaradır. Hündür, geniş, işıqlı
foyenin divarları milli sirk sənətimizin,
eləcə də dünya sirkinin tarixini əks etdirən nəfis mozaikalarla, döymə üsulu ilə işlənmiş mis lövhələrlə bəzənmişdir.
Mozaikaların milli xalçalarımızın
üslubunda hazırlanması
onların emosional təsir gücünü artırır.
Bakı sirkinin inşasına çox böyük vaxt, vəsait və zəhmət sərf olunmuşdu. Nəhayət, 1967-ci il dekabrın 25-də yeni binada ilk tamaşa baş tutdu. Təntənəli açılış proqramına əsasən azərbaycanlı sirk artistləri dəvət olunmuşdular. Əhliləşdirdiyi böyük heyvanlar qrupu ilə Mansur Şirvani, kəndir üzərində rəqs edən Şəfiqə Baxşəliyeva, ekssentrik musiqili nömrə ilə Əli Əsgər, əhliləşdirilmiş itlərlə təlimçi Maral xanım, akrobatlar Nina Şubina və Tofiq Axundov, kəndirbaz Camaləddin Zalov, Şimali Osetiyanın Əməkdar artisti Yuri Petroviç Merdenovun rəhbərliyi ilə əsasən həmyerlilərimizdən ibarət “Azərbaycan igidləri” atlı-akrobat qrupu və başqa məşhur sirk artistlərimiz çıxış edirdi. Proqramın aparıcısı Şəfiqə Hacıyeva, orkestrin dirijoru Həsən Rzayev idi.
Bakı sirki bu gün də paytaxt sakinlərinin və şəhərimizin qonaqlarının ən çox üz tutduqları tamaşa müəssisələrindəndir. Tamaşaçılar burada dünya sirk sənətinin parlaq nümunələrini, məşhur sirk artistlərinin çıxışlarını izləyirlər. Təbii ki, Bakı sirkinin inşasından keçən 45 il ərzində müasir sirk tamaşalarının səs, işıq tərtibatı prinsipləri, tamaşaların quruluşuna olan estetik tələblər də əsaslı şəkildə dəyişmişdir. Bu çatışmazlığı aradan qaldırmaq üçün sirkdə müxtəlif əlavə səs avadanlığından, effektli işıq-lazer sistemlərindən, müxtəlif müasir qurğulardan icarəyə götürmək yolu ilə istifadə olunur. Sirkin isitmə və kondisioner sistemləri də köhnəldiyi üçün, bu avadanlıqdan istifadə olunması böyük vəsait tələb edir. Son illər ölkəmizdə bir çox mədəniyyət müəssisələri ən müasir tələblərə uyğun olaraq təmir edilir və ya yenidən qurulur. Bu mənada möhtəşəm memarlıq nümunəsi olan Bakı sirkinin funksional xüsusiyyətlərinin genişləndirilməsi, müasir vasitələrlə təchiz olunması, sözsüz ki, Azərbaycanda milli sirk sənətinin inkişafına da öz müsbət təsirini göstərəcəkdir.
Rəcəb Məmmədov,
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.-
2012.- 26 dekabr.- S. 10.