Şah İsmayıl Xətai fəhmi və
duyğular çələngi
Dövlətçilik
tariximizdə, ədəbi dilimizin
inkişafında, poeziyamızın əxlaqi-mənəvi dəyərlərlə
zənginləşməsində özünəməxsus yeri olan şəxsiyyətlərimiz
yaşayıb. 31 Dekabr - Dünya
Azərbaycanlılarının Həmrəylik Günü
ərəfəsində onlardan birini - Azərbaycan Səfəvilər
dövlətinin qurucusu, böyük
sərkərdə, şair Şah İsmayıl Xətaini (1487-1524)
xatırlamaq istərdik. Başa çatan il Şah İsmayılın anadan
olmasının 525 illik yubileyi
ilə yadda qaldı.
Bu görkəmli şəxsiyyətin ictimai-siyasi fəaliyyəti ilə poetik-fəlsəfi yaradıcılığı arasında üzvi bir bağlılıq olub. Mənbələrdə onun mərd, cəsur və ədalətli bir hökmdar olduğu öz təsdiqini tapır. Eyni zamanda onun əsərlərində də humanistlik, səxavətlilik, genişürəklilik kimi keyfiyyətlər bədii çalarlarla verilib. Həqiqətən düzlük, doğruluq və səmimiyyət Xətaiyə görə yüksək insani keyfiyyətlər sayılıb. O, “Nəsihətnamə” əsərində bu barədə yazır:
Yəqin bil, doğruluq dost qapusudur,
Həqiqət aləminin tapusudur.
Ola sidq ilə kim ki, əhli-niyaz,
Yol içində ol ola saf şahbaz.
Araşdırmalardan məlumdur ki,
hələ hökmdar
olmamışdan əvvəl
bütün bu yüksək insani sifətlərinə görə,
minlərlə insan onu özünə mənəvi rəhbər
- mürşid sayıb.
Onun ucaldığı insanlıq
mərtəbəsinə yüksəlməyə
çalışıb. Yolunda və uğrunda canlarından keçməyə
hazır olublar. Orta əsrlərdə bu cür dini-mənəvi rəhbərlərə “mürşidi-kamil”
deyiblər. Şah
İsmayıl Xətai
dövrünün el şairlərindən
olan Dirili Aşıq Qurbani də hökmdara məhz belə müraciət edib:
Mürşidi-kamilim,
Şeyx oğlu şahim,
Bir ərzim var qulluğuna, şah, mənim!
Əziz başın üçün,
oxu ərzimi,
Agah ol dərdimdən gahbagah mənim!
Şah İsmayıl Səfəvi
özü kamil şəxsiyyət olduğu
üçün, müridlərini
də kamil və əxlaqlı görmək istəyib.
Bildirib ki, bu mərtəbəyə
çatmaq üçün
hər kəs ürəyində öz tanrısına və başqa insanlara məhəbbət aşılamalı,
kin-küdurətdən, paxıllıqdan,
pislikdən təmizlənməlidir.
Müasirlərinə, eləcə
də gələcək
nəsillərə nəsihətinin
çatması üçün
yazıb:
İman əhli isən, ey can, vəleykin
Ki, cismü canü
dildə dutmagil kin.
Budur sözüm sana,
məndən əmanət,
Könül yıxma, vəli
eylə imarət.
Dəxi yoldaş ilə qonşunu gözlə,
Ki xəlqin eybini
sən açma, gizlə.
Şah Xətai təriqət
mürşidi olduğu
üçün, kamil
mürşid əxlaqını
da daim rəhbər
tutub. Dərvişxislət bir hökmdar
olduğunu etiraf edib. Məhz bu səbəbdən
də lovğalıq kimi mənfi sifətləri kamil insan üçün nöqsan sayıb və pisləyib. Bildirib ki, mütləq
hakimlərin öz qəzəb və məğrurluğunu ram etməsinin
ən asan yolu - nəfsi öldürmək, şeytana
uymamaq və təvazökarlıqdır. O, əsərlərinin
birində kamil insanla cahil insanı
qarşı-qarşıya qoyur.
Cahilin sözünə
uyanın heç vaxt kamala çatmayacağı
fikrini irəli sürür:
Şah Xətaim, edim bu sirri bəyan,
Kamilmidir cahil sözünə
uyan?
Bir başdan ağlamaq ömrədir ziyan,
İki başdan mühibb,
yar olmayınca.
Şah İsmayıl Xətainin
görkəmli şair
kimi poeziyasından bəhs etdik. Onun bir dövlət xadimi kimi fəaliyyətinə
nəzər salarkən
demək olar ki, XV əsrin sonu - XVI əsrin əvvəllərində Azərbaycan
dövlətçiliyi yeni
mərhələyə qədəm
qoyur. Şah İsmayılın rəhbərliyi ilə Azərbaycan torpaqları birləşir. Paytaxtı Təbriz
olan vahid Azərbaycan dövləti
- Səfəvilər dövləti
meydana gəlir. Səfəvilərin hakimiyyəti dövründə
Azərbaycanın mədəniyyəti
daha da yüksəlir.
Azərbaycan dili dövlət
dilinə çevrilir.
Yaxın
və Orta Şərqdə dilimizin rolu artır. Səfəvi sarayına gələn xarici elçilərlə diplomatik
danışıqlar Azərbaycan
dilində aparılır...
Şah İsmayılı xatırlayarkən çağdaş
dövlətimiz - öz
dövlət dili, bayrağı, himni olan müstəqil və suveren Azərbaycan Respublikası
göz önünə
gəlir. Dövlət
müstəqilliyinin 3-cü onilliyini yaşayan Azərbaycan qlobal çağırışlara inamla
cavab verərək çağdaş dünya
nizamında layiqli yer tutur...
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 29 dekabr.- S. 15.