“Yüz
əsrar”ın zəfəri
Xalq və millətlər
kimi, onların mənsub olduğu
minillik dəyərlərin, etnik-mədəni
irsin də müstəqilliyin,
azadlığın yaratdığı münbit
zəminə ehtiyacı var. Azərbaycan milli musiqisi də dünya miqyasında artan
mədəni şöhrətimizin təsdiqində böyük pay sahibidir.
Mədəni irsimizin təbliği sahəsində dövlətimizin apardığı məqsədyönlü işlər nəticəsində 2003-cü ildə muğam, 2009-cu ildə aşıq sənəti, nəhayət, bu ilin sonlarında Azərbaycan tar ifaçılıq sənəti UNESCO-nun qeyri-maddi mədəni irs siyahısına daxil edildi. Dünya ictimaiyyəti Dədə Ələsgər sazının açdığı həqiqi sənət yolu ilə Sadıqcanın bağrına basaraq gələcək nəsillərə əmanət etdiyi tar ifaçılıq sənətinin zirvəyə necə çatdığının bir daha şahidi oldu...
“Açma hər pərdəni, hər pərdədə var yüz əsrar...”
Bu fikirləri təxminən 150 il bundan əqdəm rəhmətlik Seyid Əzim Şirvani neyin naləsinə, tarın nəğməsinə könül verənlərə xitabən deyib. Tarın hər pərdəsinin “yüz əsrar” xəzinəsi olduğunu vurğulayıb...
Dinlədikcə kin-küdurətimizə əl qoyan tarım! Milli hüznümüzdə kamanın ah-naləsinə qarşı qisas, dönüş çağırışı edən tarım! Ali hissə doğru yolçuluqda məqam-muğam həmdəmim! Sadıqcanların, Qurbanların, Bəhramların, Ramizlərin milli-mədəni irsimizin var olması yolunda yandırdığı əbədi “məşəl”! Ey millətimin “alovlu sənəti”!..
Çoxumuza bəllidir ki, tar sənətimiz oturaq mədəniyyət qədər qədimdir. Tarın alət kimi təkamülü, eyni zamanda onun ifa vəziyyətinin dəyişməsi (diz üstündən qəlbimizin başına yüksəlməsi) milli ifaçılıq sənətimizə zaman-zaman sevgi və novator münasibətdən soraq verir.
Musiqi alətləri müxtəlif cür ifa olunur. Diz üstündə, çiyində, yerə qoyularaq, üfürülərək və s. Ancaq milli musiqi alətlərimizdən tar qəlbimizin başından səslənir, ruhumuzun “səs”ini ucaldır. O gah “kinli ürəklərdə qəzəb tonqalına su çiləyərək, neçə qəsdin önünü kəsir, dayandırır”, gah da “haqqa düşmən olanları” “meyli haqqa” tərəf istiqamətləndirir.
“Tarın pərdələrini düzənə qurban...”
Xalq şairi Qabil yerimizi, tariximizi, mövqeyimizi, niyyət-mənzilimizi səhv saldığımız zamanlar yazdığı dillər əzbəri şeirində məhz tarın pərdələrini düzənə və bu sənətə sığınanlara sonsuz ehtiramını bildirirdi:
Tarın pərdələrini
Düzənə qurban!
Yerdəyiş et birini,
Xaric vurarsan.
Xaric səslənirik biz,
Səhv düşəndə yerimiz.
Bir zaman gəldi,
elə bir qara yel əsdi
ki, “Qatar”ın tarda çalınmasını
istəmədilər. Ta düşünmədilər ki,
“Segah”ı, “Şahnaz”ı,
“Şur”u... tarda deyil, yoxsa ki
fleytada, gitarada, saksafonda, trubada ifa etməliydik?!
Gözünü yurdumuzun “əngin
fəza”sından çəkməyən
nakam Müşfiqimiz bu milli (artıq
bəşəri) musiqi
alətimizə, eyni zamanda onun timsalında
milli heysiyyətimizə
qahmar çıxaraq özünü, sözün
həqiqi mənasında,
oda atanda bəlkə də bəsirəti bağlanan çarəli, çarəsizlərimiz
keçmişdən bixəbər
idilər. “Min hava
çalınan” bu ürfani cazibəni duymayan mənəvi yaddaşı sönüklərə,
əhdə dönüklərə
nə demək olardı!.. Sonra
peşmanlayıb “tarı
səsə qoymaq olmaz” qənaətinə gələnlər ("Görüm,
ayılmasın gec ayılanlar” - M.Araz) iş işdən keçəndən sonra tarın həqiqətini etiraf etdilər...
Zaman indi başqa
zamandır, tarı səsə qoymaq olar, necə ki belə bir
səsvermə baş
tutdu.
Ey Şəfəqli şairim!
Əgər o zaman tarımızın
səhnə tufanına
qarşı tədbir
alırdılarsa, varlığına
xitam verirdilərsə,
indi bu əbədi-əzəli
könüldaşımız qövmi-türk, müsəlman
səhnəsiylə yanaşı,
caza meyilli, rep-rok Məğribində könülçalanlığa başlayıb. Hər
pərdənin yüz
sirri açıldıqca,
milli həqiqətlərimiz
də dünyaya bəyan olur...
Fariz Yunisli
Mədəniyyət.-
2012.- 29 dekabr.- S. 12.