“Teatr tamaşaçını,
tamaşaçı səhnə əsərini duya
bilməlidir”
Ədalət
Hacıyev: “Ona görə də hər zaman
tamaşaçını maraqlandıran, onun
zövqünü oxşayan tamaşalar göstərməyə
çalışırıq”
Hər
bir teatrın inkişafını şərtləndirən əsas
amillərdən biri onun səhnəsində nümayiş
olunan əsərlərə olan tamaşaçı
marağıdır. Bu günün tamaşaçısı
teatrda, sadəcə, tamaşaya yox, yüksək səviyyədə,
peşəkarlıqla təqdim edilən səhnə əsərlərinə
baxmaq istəyir. Zəngin repertuarı ilə
tamaşaçı zövqünü oxşayan,
tamaşaçı sarıdan heç vaxt korluq çəkməyən
sənət ocaqlarımızdan biri də Səməd
Vurğun adına Azərbaycan Dövlət Rus Dram
Teatrıdır. Teatrın direktoru Ədalət Hacıyevlə
söhbətə də bu mövzudan başladıq:
- Ədalət müəllim, sizin
teatra hər zaman tamaşaçı axını olub.
Tamaşaçıları itirməmək üçün
hansı məqamlara diqqət yetirirsiniz?
- Bu gün Azərbaycanda teatr və
onun inkişafı ilə əlaqədar çox böyük
işlər görülür, islahatlar aparılır.
İşləmək üçün hər bir şərait
yaradılır. Qalır bu diqqət və qayğıya
yaradıcı işlə adekvat cavab vermək. Bunun
üçün isə teatra yeni nəfəs gətirmək,
tam müasir teatr səhnəsində fərqli, yeni və ən
əsası yüksək səviyyəli səhnə əsərləri,
quruluşlar təqdim etmək lazımdır. Ona görə də
biz təmirdən sonra repertuar siyasətimizə bir daha
baxdıq, onu zənginləşdirdik. Bizim bütün
tamaşalarımız tamaşaçıya, yəni
satışa, belə deyək də, bazara hesablanır. Bu belə
də olmalıdır. Mən nə özümü, nə də
tamaşaçını aldada bilmərəm. Ona görə
də ənənəvi olaraq hər zaman
tamaşaçını maraqlandıran, onun
zövqünü oxşayan tamaşalar göstərməyə
çalışırıq. Məncə, elə məsələnin
əsas məqamı da bununla bağlıdır. Teatr
tamaşaçını, tamaşaçı səhnə əsərini
duya bilməlidir. Biz ildə azı 8, bəzən də 9 yeni
tamaşa hazırlayırıq və onların əksəriyyəti
anşlaqla keçir. Son olaraq M.F.Axundzadənin 200 illiyi ilə
əlaqədar dövlət sifarişi ilə «Müsyö
Jordan və Dərviş Məstəli şah» əsərini fərqli
yozumda tamaşaya qoyduq. Ötən həftəsonu
premyeramız oldu. Klassik əsərə yeni yanaşma və
gözəl tərtibat tamaşaçılar tərəfindən
müsbət qarşılandı.
- Azərbaycanda rusdilli
tamaşaçıların sayı azaldıqca, sanki sizin
teatrın sadiq tamaşaçılarının sayı daha da
artır. Bu qənaətlə razısız?
- Təbii. Bu belə də
olmalıdır. İstənilən halda teatrı yaşadan
onun daimi, sadiq tamaşaçılarıdır. Bizim
teatrın öz tamaşaçı auditoriyası var və
biz daim onun genişlənməsinə
çalışırıq. Elə bütün səylərimizi
də buna yönəldirik. Tamaşaçı səhnədə
gördüyünü yox, görmək istədiyini
gördükdə inanır. Ona onun istəyinə uyğun,
amma, təbii ki, yüksək peşəkarlıqla
hazırlanmış sənət əsəri təqdim etmək
lazımdır. Bu zaman o, mütləq teatra gələcək.
Çünki istər-istəməz teatr bir məbəddir, o,
insanları sehrləmə, ovsunlama qabiliyyətini hələ
ki, itirməyib.
- Bəzi hallarda
tamaşaçını teatra
biganəlikdə də
qınayanlar olur. Bu fikrə münasibətiniz
necədir?
- Yox, tamaşaçı heç vaxt teatra biganə olmayıb, sadəcə, bir müddət teatrdan uzaqlaşıb. Bunun əsas səbəblərindən
biri isə teatrın tamaşaçının
mənəvi tələbatına,
istəyinə adekvat cavab verə bilməməsidir. Tamaşa
xatirinə tamaşa hazırlamaq, bilet satmaq adına
hər hansı məşhur əsərin,
rejissorun və ya aktyorun adına
sığınmaqla uğura
nail olmaq mümkün
deyil. Davamlı nəticə üçün
mütləq öz imkanların daxilində hərəkət etməli
və səviyyəli
iş görməlisən.
- Sizcə, bu gün daha
çox nə dəyişib: tamaşaçı
auditoriyanızın sayı,
yoxsa tamaşaçı
tələbi? Ümumiyyətlə, teatral insan anlamı
indi də qüvvəsindədir?
- Əlbəttə.
Mən 90-cı illərdən
bu teatrın bilet satışı üzrə direktor müavini işləmişəm.
Ona görə də bilirəm ki, tamaşaçını teatra
məcburən gətirmək
mümkün deyil.
O, mütləq teatral
olmalıdır. Tamaşaçı
özü öz istəyi ilə tamaşaya gələndə,
o, çox sakit oturub tamaşaya baxır, kimsə ona sakit olun,
səs etməyin demir. Ona yaradılan şərait,
təqdim olunan əsər ürəyincə
olduqda, növbəti dəfələrdə də
tamaşaçı sıralarında
yerini alır, bunu başqalarına da təlqin edir və nəticədə
teatrallaşır.
- Müasir dövrün teatrı və onun problemləri
deyərkən, siz ən çox hansı nüansı önə çəkirsiniz?
- Mənə elə gəlir ki, problem bizim özümüzdə, teatrla
məşğul olan adamlardadır. Əgər hər hansı
bir teatrda problem varsa, bu, sırf
o qurumun məsələsidir.
Onu küll olaraq hər kəsə şamil etmək olmaz. Əgər dövlət tərəfindən
sənə qayğı
göstərilirsə, nazirlik
şərait yaradırsa,
sənin nə çətinliyin qalır
ki, problem də yaradasan? Fəaliyyət sərbəstliyi və işləmək üçün geniş imkanlar var. Qalır daxildə məsələləri
yoluna qoymaq və bacardığını
göstərmək. Bizə həvalə
olunan işin öhdəsindən gəliriksə,
nəticə qaneedicidirsə,
artıq o problemlər
də aradan qalxır. Sırf yaradıcılığa gəlincə isə, burada da mükəmməl
bir ansamblın olması vacibdir. Elə uğurun da əsas amili buradadır. Rejissor, dramaturgiya və aktyor oyunu tam olmasa, bir-biri ilə vəhdət yaratmasa, uğurlu bir iş alınmaz.
Tamaşaçı teatra sadiq olduğu qədər də tələbkardır.
O daim nə isə yeni, maraqlı, fərqli bir şey görmək
istəyir. Yaradıcılıqda dəyişiklik olmasa,
istər-istəməz geriləmə
baş verəcək və nəticədə itirən teatr olacaq. Digər tərəfdən, direktorla rejissor arasındakı münasibət
mütləq indiki səviyyədə prodüser
anlayışlarına xidmət
etməlidir. Yəni bir
teatrın direktoru onun həm də
prodüseridir.
- Bu gün müəyyən məqamlarda
teatrın zamanın nəbzini duymaqda çətinlik çəkməsində
dramaturgiyanın da “payı” var. Əksər teatr direktorları müasir dramaturgiya sarıdan gileylidirlər. Siz nə fikirdəsiniz?
- Düşünürəm
ki, bu anlamda
hər şey teatrın potensialından asılıdır. Ola bilər, siz ən üst dəyərlərə malik
bir yeni əsər gətirib səhnəyə qoyulmasını
istəyə bilərsiniz.
Əgər biz o əsəri tamaşaya qoymuruqsa, bu o demək deyil ki, o, pis
və ya aşağı səviyyəli
əsərdir. Əgər mənim
truppamın, rejissorun və ümumilikdə teatrın o əsəri istənilən səviyyədə
qoymaq imkanı yoxdursa, niyə özümü və o müəllifi çətin
vəziyyətə salmalıyam.
Məsələn, bizdə bu
yaxınlarda dahi N.Gəncəvinin «Yeddi gözəl» əsəri səhnəyə qoyulacaq.
Mən o an ilk olaraq düşündüm: bizdə
heç olmasa yeddi gözəli canlandıracaq gözəllər
varmı? Bax, məsələnin əsas mahiyyəti bundadır.
- Demək istəyirsiniz ki, hər bir teatr
truppasına uyğun tamaşalar oynamalıdır?
- Mütləq.
Ona görə də teatrın direktoru mütləq həm də prodüser olmalıdır. Sata biləcəyi,
təqdimatında uğura
əmin olduğu tamaşanı hazırlamalıdır.
İndi sovet düşüncəsi
ilə hərəkət
etmək, plan-hesabatla işləmək lüzumsuzdur.
Hə, gəlin mən də qarşıma məqsəd qoyum ki, mütləq Azərbaycan dramaturgiyası
nümunələrini və
ya dünyanın ən məşhur əsərlərini səhnələşdirməliyəm.
Yox, bu, yanlışdır.
Əgər teatrın truppası
o istəyi reallaşdıra
bilmirsə, niyə özümü, heyətimi
uğursuzluğa məhkum
edim? Tamaşaçının
teatra hansısa məşhur müəllifin,
əsərin adına görə gəlib, sonra da ümidləri qırılmış şəkildə
getməsindənsə, qoy
o bəlkə də heç tanımadığı
bir müəllifin gözəl aktyor oyunu ilə təqdim olunan işinə tamaşa edib getsin. «Romeo və Cülyetta»nı
oynayacaq aktyorlar yoxdursa, niyə onu tamaşaya qoymalıyam. Desinlər ki, o teatrda Şekspir oynanılır?
Bax, məhz bu zaman
tamaşaçı teatrdan
uzaqlaşır, aktyorun
ustalığı da sual altında qalır. Hər bir teatrda mütləq truppaya uyğun repertuar hazırlanmalıdır.
- Rus Dram Teatrı ölkə teatrlarından çox, xarici sənət ocaqları ilə əlaqələrdə maraqlıdır.
Bunun özəl bir səbəbi varmı?
- Özəl səbəbi deyəndə
ki, bizim aktyorları böyük məmnuniyyətlə başqa
teatrlara dəvət edirlər, ən müxtəlif tamaşalarda
rol verirlər. Deməli, onların bu aktyorlara ehtiyacı var.
- Bəs sizin necə, digər teatrların aktyorlarına ehtiyacınız
yoxdur?
- Mən bu suala belə
cavab verərdim: mən aktyor heyətimizin oynaya biləcəyi əsərləri,
öhdəsindən gələ
biləcəyi rolları
oynamasının tərəfdarıyam.
Əsər seçərkən də, bayaq dediyim kimi, sırf
bu prinsipə riayət edirəm. Ona görə də başqa teatrlardan aktyor axtarmağa da ehtiyac qalmır.
- Sizin teatrda aktyorların rol sarıdan narazılığına da,
demək olar ki, rast gəlinmir...
- Yox. Bilirsiniz, Dövlət Gənc Tamaşaçılar Teatrından
bizə gələn rus truppası və bizim öz
heyətimizin - bu iki böyük truppanın aktyor potensialı kifayət qədər böyükdür.
Aktyor səhnədə yetişir,
formalaşır. Əgər o, truppada varsa, deməli, mütləq oynamalıdır. Ola bilməz
ki, bir aktyorun
bir il
ərzində teatrda qoyulan hər hansı tamaşada rolu olmasın. Əgər elədirsə, o aktyorun truppada nə işi var? Mən hər hansı bir tamaşa üçün düşüb
kənarda aktyor axtarsam, o saat ştatdakı aktyor “mən varam, onu niyə dəvət
edirsiniz” deyəcək.
- Bəzən aktyorlarla direktorlar arasında rol bölgüsü ilə bağlı narazılığın
yaranması bəlkə
elə bundan qaynaqlanır?
- Bilmirəm. Amma aktyorun roldan başqa istəyi olmur. Yox, əgər hər
hansı qeyri-adi iddiaları varsa, buyursun oyunu ilə göstərsin.
Yəni ona istədiyi rolu verin, qoy
oynasın. Alınıb-alınmadığını ilk olaraq elə
özü anlayacaq.
- Son olaraq tamaşaçılara təqdim
edəcəyiniz yeni səhnə əsərləri
barədə də məlumat verməyinizi istərdik...
- Xalq yazıçısı Elçinin
«Teleskop» tamaşasını
səhnələşdirəcəyik. Düzdür,
bu əsər Akademik Milli Dram Teatrında da səhnəyə qoyulub.
Amma bizdə bu dəfə
fərqli bir yozum, fərqli bir yanaşma olacaq. Bundan başqa, Novruz
bayramı ilə əlaqədar uşaqlar üçün yeni tamaşa hazırlayırıq.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.-
2012.- 24 fevral.- S. 7.