Seyyida!
Sənin
aləmdəki Səsin heç zaman kəsilməz,
şan-şöhrətin əskilməz...
İşlək
alətlər içrə qələm qədər sakit-samiti olmasa da, sənin səsini aləmə yaydı o, Seyyida! Yaman
yanıqlı, yaman
ağrılı-acılı, sevgi-məhəbbətli,
can-cananlı səslər çıxarıb o
Qələm...
O qələm, o
müəllif...
Yaxşı
anlaşılacağından xatircəm olsaydım, bu yazının adını elə “O və O”
qoyardım. Biri şəxs, digəri işarə əvəzliklərindən
ibarət o başlıq, “Seyyida!”
xitabımı əvəz edərək, bu
fonetik səslərlə o
poetik Səsin heç
zaman kəsilməzlik, şan-şöhrətinin
əskilməzlik cövhərlərinin qədir-qiymətinə
bir qədər də qüvvət vermiş olardı...
Amma, əcəba, ismi-şərifi də imam övladı olduğuna dəlalət edən bir şəxs ki ətrafdakı (və təbii, vətənindəki) fəqir-füqəranın günahsız avamlığına, cəhalət dəllallarına inamına rəğmən böyük Yaradana da “asi” düşə və kəmali-ədəblə əyləşib əsərlərindən birini “Allaha rüşvət” kəlamı ilə başlaya, o bəndənin haqq səsi kəsilərmi?
Bir seyid - doğal dini çin daşıyan bir insan ki çoxsaylı xurafat kontingentindən, xüsusən də onları yönləndirən “şəxsi heyət”dən çəkinməyib, onların neştər dolu şanlarına çöp timsallı “Müctəhidin təhsildən qayıtması” kimi qələm uzada, elələrinin təbirincə “həlləm-qəlləm hədyanlar” qoşa, ədəbi-əbədi fətvalar imzalaya, eləsinin şan-şöhrəti əskilərmi?
Bir ədib ki öz tərcümeyi-halını bu qədər ədəb-ərkanla yaşaya, əzəli-əbədi və təbii təsisatlı “Allah - Bəndə akademiyası” məzunu kimi, yeni üsullu məktəb açıb, sonralar əksəriyyəti milli görəv sahibi olmuş şagirdlərinə dini-dünyəvi dərslər verə, elm-helm öyrədə, didaktik sirlər aça, poetik sehrlər saça - belə bir canlı, sirri-Xuda pirin oxucu-“zəvvar”ları azalarmı?..
Cavablar (?!.)
Əlbəttə, bilgi və məlumat imkanlarım daxilində.
Əvvəlcə, az-çox, hamıya bəlli bir məsələ barədə. Belə ki, öz zəmanəsinin maarif, ədəbiyyat, mədəniyyət, ümumən ictimai-fəlsəfi xüsusatlar məsələlərində canlı universitet rolu oynamış Seyid Əzim Şirvanini məlum səviyyəyə son dərəcə fəal üzvü, fenomenal “tələbə”si olduğu həyat universiteti yüksəltmişdir. Adına “həyat məktəbi”, “tale universiteti” deyilən həmin o “yox” təhsilxanada isə çox şeylər var ki, onlar tarixən mövcud olmuş və olası ali təhsil ocaqlarının heç birində qaynamaz. Məsələn, hansı sabiq institutun imtahan biletində və ya müasir universitetlərin test banklarında “Mən ki bihuş düşüb, görcək özümdən getdim, Siz ki huşyardız - ol afəti-dünya kim idi” kimi kəllə-zəllə suallar olur?..
İti zehnə, qaynar-qavram fəhmə malik olsa da, “həyat universiteti”nin bütün “kurs”ları - körpəliyi, uşaqlığı, yeniyetməliyi, gəncliyi çox çətin keçib Seyid Əzimin. Ruhani ailəsində dünyaya göz açar-açmaz, atası - Şamaxının çox tanınmış, mötəbər şəxslərindən sayılan Seyid Məhəmməd kişi vəfat edir. O, ana babası Molla Hüseynin himayəsinə düşür ki, həmin qəyyum da uzaqda - Dağıstanın ucqar bir kəndində ruhanilik edirdi. Babasından ərəb və fars dillərini öyrənən, lakin ürəyindəki şəxsi və milli arzularına burada meydan tapa bilməyən Seyid Əzim on il sonra Şamaxıya qayıdır, mədrəsədə orta ruhani təhsilini tamamlayır. Bu yön təhsilini artırmaq həvəsi iyirmi bir yaşlı bu gənci uzaqlara çağırır.
Əvvəlcə İraq (Nəcəf və Bağdad), sonra Suriya (Şam şəhəri). İraq təhsilində dünyəvi elmlərə də maraq-məşğulluq göstərmiş gələcək şair Şamaxıya qayıdıb, yeni üsullu məktəb açır və ömrünün sonunadək, bütün digər fəaliyyət meydanlarından əlavə, burada çalışır, öz təkrarsız yaradıcılığı ilə bahəm, Mirzə Ələkbər Sabir ruhlu, Sultan Məcid Qənizadə çəkili bir çox şair, alim və digər ictimai-siyasi görklü şəxsiyyətlərin yetişməsində bünövrə rolu oynayır.
Ahıllıq və əcəlin bütövləməyə imkan vermədiyi qocalıq “kurs”larını isə o özü - bilərəkdən çətinləşdirib. Onun bu “bilərəkdən”i həyat elmini alim kimi dərk edərəkdənindən, ətrafı zərrəbinvari görərəkdənindən, duyaraqdanından qidalanırdı. İctimai-sosial, dini-kolonial mühitin abır-həyadan xali xalları bu ədəb-ərkanlı maarifçi-ədibi nalayiq jarqonlar, hətta ədəbdənkənar ifadələr işlətməyə də məhkum və məcbur edirdi. Bir məlum şamaxılı haqda “səg (səy) kopoyoğlu” rədifini öz regional qürrə, məhəlli fors arşınıyla ölçüb sözügedən bölgəyə rişxənd edənləri “zati-at” ayaması ilə “təltif”ləndirməyə məcbur olurdu. Başqa bir bölgə mollalarının onun adına və həmyerlisi olan mollaların namına qoşdurub dilə-dişə saldıqları “Şirvannamə”lərini - satirik şeiriyyətdən, mental mədəniyyətdən çox uzaq hədyançıları, burada verilməsi mümkün sayılmayan (amma əsl “imansıza dinsiz qənim” məsəlinə timsal) bir həcvi (“Yumrulayım...”) ilə susdurmalı olurdu.
Tikanları içərisindəki
ipəkləri...
Əvvəla, deyək ki, onun satira
tikanları deyəndə xəyalımıza xalqın
ayrı-ayrı zümrələrinin ürəyindən
çıxan, bütöv bir millətə rahatlıq verən
pıtraq-batraq timsallı nəsnələr gəlməlidir. O:
Tutalım elmə olmusan vasil,
Bizə nədir o “elm”dən
hasil?
Hanı İslam üçün sərəncamın,
Yerə girsin o “müctəhid”
namın!”
deyərkən
də, bir pis bəndəni bədhal, neçə-neçə
yaxşını isə
xoşhal edirdi. Məşhur “Köpəyə
ehsan”ında:
“İt” demə, dəxi o da bizim birimiz,
Belə ölmüşlərə fəda
dirimiz...
söylərkən,
o vaxtlar minlərlə
ac-yalavacın, indilər
və gələcəkdə
milyonlarla oxucunun acı gülüşlərini
ölmüş itinə,
atına ehsan verənlərin, “İti bazarında atından baha” (Məmməd Araz) dünyanın hər növ yaramazlarının ərvahına
ədəbi və əbədi “ehsan” edirdi.
Bütün bu neştərlərlə
bahəm, tez-tez ipək-mərcan, tülək-tərlan
misralar da yazırdı - bu maarif-mədəniyyət arzulu,
milli mayak sevdalı şair:
Gecə gördüm səni, ey afəti dövran,
yuxuda,
Ki, elərdin mənə
yüz lütfi-firavan
yuxuda.
Seyyidi-zar görüb vəslüvi
bidar olmuş,
Bir gədadır ki, görüb özünü
sultan yuxuda...
Dövrün xanəndələri böyük
el şənliklərində, bayram yığnaqlarında
“...Könlüm sənin
yanındadır” demiş
Füzulinin “Seyyida!” tapşırmalı davamçısından
da deyirdilər:
Olmasaydı qəmi-eşqin dili-viranımda,
Saxlamazdım onu bu izzət ilə yanımda.
Düşəni
xublərin könlümə
fikri, Seyyid,
Əlli Yusif tapılır külbeyi-əhzanımda...
Şahidlər
söyləyirdilər ki,
bir gün Cabbar Qaryağdı ilə Seyid Şuşinski gözəllik
dəryamız Şuşanın
İsa bulağında
rastlaşır və
Seyid Əzimin aşağıdakı qəzəlinin
beytlərini bir-birindən
ala-ala, bir-birinə ayaq
verə-verə tarixi bir “Şur dəstgahı”
yaradırlar:
Zahida, ol sənəmin zülfi-çəlipasına bax,
Aç bəsirət gözüvü,
nərgisi-şəhlasına bax.
Ayeyi-xəmr oxuyur, nəfini inkar qılır,
Tutduğu felini gör,
verdigi mənasına bax.
Cənnətə
getdi və ya duzəxə mürdə, nə qəmin,
İrsinə dik gözüvü,
külçəvü həlvasına
bax.
İstəyir cənnəti zahid bu qədər hiylə ilə,
Əbləhin fikrini gör,
dildə təmənnasına
bax.
Dili-divanə sevən can tək o zülfi-siyəhi,
Başının şurini gör,
eşqdə sövdasına
bax.
Sanma bu Seyyidi sən
əhli-cəhənnəm, vaiz,
Neyləyirsən əməlin, dildə
təmənnasına bax.
Bu qəzəldən
sonra onun iki rübaisini də xatırlatmağa əşhədi-ehtiyac duydum.
Çünki bu rübailər gözəl-qəzəl
Şuşamız və
əbədiyyət təyinli
məhəbbət haqdadır:
Şəhri-Qarabağə
Şişə qoymuşlar
ad,
Bu şəhr
pərilərdən olubdur
abad.
Təsxiri-pəri
şişədə qılmaq
xoşdur,
Əmma bu pərirulər əlindən fəryad!
* * *
Ta mənzil olub məscidü meyxanə sənə,
Aşiqdi hamı aqilü
divanə sənə.
Sən bir güli-tər, cümlə xəlayiq bülbül,
Sən şəmsən, aləm hamı pərvanə sənə.
Seyyida! Sənə qəni-qəni
rəhmət, bugünkü
və yarınkı oxucularına hörmət
və ehtiramla:
Tahir Əhmədalılar
Mədəniyyət.-
2012.- 13 iyul.- S. 12.