On il yol gələn “Axırıncı
qatar”
Həyat həmişə mübarizə olub, çox vaxt qəddar və amansız mübarizə. Bu dünyada mübarizə
apararaq, bir-birimizə
qalib gələrək
sabaha addım atırıq. Açdığımız hər səhər
bizə dünənimizin
qurbanı bahasına başa gəlir. Burada hər zaman güclülər qalib çıxır.
İnsan dünyaya gələndən
bəri hakimlik etməyə (güclüdürsə),
yaxud kiminsə himayəsinə sığınmağa
(zəifdirsə) meylli
olub. Azadlığı sevənlərsə... azadlığı sevənlərin
sonu olmayıb desək, daha düzgün səslənər.
İstənilən halda sərbəst,
əsl insan kimi yaşamaq istəyənlər, vicdanlı
olanlar müəyyən
maneələrlə rastlaşıblar.
Gənc Tamaşaçılar Teatrının
səhnəsində repertuardan
düşməyən bir
tamaşa oynanılır:
“Axırıncı qatar,
yaxud itlər”. Builki teatr mövsümünün
sonuna yaxın mən də bu səhnə əsərinin tamaşaçısı
oldum. Tamaşanı cəlbedici edən
məqam, zənnimcə,
əsərdə insan,
cəmiyyət və həyata fəlsəfi baxışın sadə dildə verilməsidir.
K.Sergeyenkonun “Əlvida, yarğan”
povesti əsasında İlqar Fəhmi tərəfindən teatrallaşdırılan
əsər tamaşaçını
dərindən düşünməyə
vadar edə bilir. Burada insanların həyatı,
cəmiyyət yarğandakı
hadisələr şəklində
əks edilir. “Səfillər üçün
Brodvey” janrında hazırlanan tamaşada insani xarakterlər yiyəsiz yaşayan küçə itlərinin
yarğanında baş
verən hadisələrin
fonunda açılır.
İnsan
taleləri komik və düşündürücü
səhnələrlə qabardılaraq
fərqli üslubda tamaşaçıya çatdırılır.
Əsərdə
insanların yaşayaraq
üzləşdikləri problemlər,
onlar arasındakı ayrı-seçkilik, dostluq,
acizlik, iradə və s. əks olunur. Hətta atılmış uşaqların surətini
də burada görmək mümkündür.
Cəmiyyətin rastlaşdığı bütün mənfilikləri
itlərin yarğanında
baş verən hadisələrin əhatəsində
açmağa çalışan
yazıçı-ssenarist İlqar
Fəhmi bunun öhdəsindən ustalıqla
gəlib. Əsas obyekt
isə insan taleləridir. Fərqinə varmadan, laqeyd yanaşdığımız insanlar.
Bəzən hər gün
küçədə, işdə,
qonşuluqda rastlaşdığımız
insanlar var ki, biz onların yanından adi, heç nə olmamış kimi, fərqinə varmadan ötüb keçirik.
Bu insanların həyatı bizə maraqlı deyil. Onların problemləri, yaşam tərzi bizi maraqlandırmır. Elə bu
tamaşa da bizə bir-birimizə laqeyd münasibətlərimizi
açıb göstərir.
Tamaşada lirik, kövrək
notlardan da yan keçilməyib.
Musiqini çox sevən itin taleyi ilə
yanaşı, vətən
həsrətli Panasonik
adlı pişiyin obrazı da diqqətdən kənarda qala bilməz. Tam insan həyatında
olduğu kimi. Vətəni
Yaponiyadan uzaq düşən bu pişik doğma yerlər üçün
darıxsa da, özünü sındırmır,
dostu Məğrur adlı itin yanında hər zaman qaldığı ailəni tərifləyir və sahiblərinin onu çox sevdiklərini söyləyir.
Halbuki bu heç də
belə olmur.
Yarğanda da, insan cəmiyyətində olduğu
kimi, güclü ağalıq edir. Bu güclü itin
adı isə Qaradır. Xarakterinə və əməllərinə
görə adlandırılan
itlər elə öz adları ilə obrazlarını da əks etdirirlər.
Qara ağalıq etdiyi itlərə pislik edər, yarğanda heç bir itin sərbəst hərəkət etməsinə
aman verməz.
İnsan cəmiyyətində olduğu
kimi, bu aləmdə də müxtəlif xasiyyət və xarakterlərə rast gəlmək olar: xoş auralı, dərin düşünən, xəbərçilik
edən və s. Yarğana təsadüfən
düşən, sahibləri
tərəfindən atılan
iki balaca itin həsrətlə yola göz dikib
öz sahiblərini gözləmələri, atılmaları
ilə heç cürə barışmamaları
bizə bu gün internat evlərində böyük
ümidlərlə valideynlərini
gözləyən, gözüyaşlı
uşaqları xatırladır.
İtlərin arasında oxumağı
çox sevən Manıs adlı biri də var. Optimist, həyata nikbin baxışları ilə
seçilir. Ən böyük
arzusu böyük səhnədə çıxış
etməkdir. Qara isə
hər zaman onun oxumasına mane olar və onu
bu hərəkətinə
görə tənqid edib alçaldar. Manısın sevimli məşğuliyyəti
axşam işdən qayıdan kasıb insanlar üçün pulsuz oxumasıdır.
Hər gün axırıncı qatarla qayıdan kasıblara konsert vermək onun həyatının vacib amalıdır. Onu da qeyd edək ki, tamaşanın musiqisini görkəmli bəstəkar, mərhum Oqtay Kazımi yazıb.
Yarğanın professoru isə
elə sakitcə başını qəzet-jurnal
oxumaqla qatan, üzüyola biridir.
Yarğanda baş verən
hadisələrə qarşı
dayanan, haqsızlıqları
qəbul etməyən
və heç zaman özünü yarğanın sakini hesab etməyən bir obraz da
var tamaşada. Məğrur
obrazı. Onun adı
kimi özü də məğrurdur.
Yarğanın sakini olmasa da, Qaraya baş
əyməsə də,
lazım olan anda hər zaman
buradakıların köməyinə
çatar, öz yardım əlini məkanın aciz sakinlərindən əskik
etməz. Məğrurun Panasoniklə məhəbbət
hekayəsi müəllifin
maraqlı tapıntısıdır.
Burada millətlərarası münasibətlərin
əks olunması ilə yanaşı, eyni zamanda sosial
vəziyyətin də
nəzərə çatdırıldığının
şahidi oluruq. Məğrur
varlı ailədə
yaşayan Panasoniki sevsə də, özü evsiz-eşiksiz,
heç nəyi olmayan biridir. Amma onlar xarakterlərinə görə bir birlərinə çox yaxındırlar. Bu münasibətlərdə bir
daha insani hisslərdə maddi vəziyyətin deyil, mənəvi uyğunluğun
önəmli olduğu
ön plana çəkilib. Yarğandakılar bu cütlüyü qəbul etmək istəmir. Onlar üçünsə bunun heç bir əhəmiyyəti yoxdur. Heç zaman bir-birlərini
tək qoymurlar. Dostluqları
da möhkəmdir.
Tamaşa boyu insanlara
məxsus ən gözəl xüsusiyyətlər
və insani keyfiyyətlər Məğrur
obrazının vasitəsilə
tamaşaçıya çatdırılır.
Hər zaman bəd
əməllər barədə
düşünən Qaranın
Manısı mahnı
oxumağına görə
yarğandan qovması
ilə hadisələr
sona yaxınlaşır.
Güclü itlərin Manısa
hücum edib onu öldürməsindən
sonra ətraf aləmə müharibə
elan edən Qara bütün yarğanı uçuruma aparır. Yarğan yerlə-yeksan olur.
Məğrur da bu acı səhvin qurbanı olur. O, özünü dostlarının
yolunda qurban verir. Yarğanın bütün sakinləri
it ovçularının qurbanına
çevrilirlər. Bu da son.
Tamaşanın quruluşçu rejissoru, Xalq artisti Cənnət Səlimova müəllifin
fikirlərinə ustalıqla
səhnə həlli verib. Aktyorların bacarıqlı oyunu
da bunu tamamlayır.
Xüsusilə əməkdar artistlər
Nofəl Vəliyev (Məğrur), Şövqi
Hüseynov (Manıs),
İlqar Cahangirovun (Qara) oyununu qeyd
etmək gərəkdir.
Tamaşa 10 ildən artıq
oynanılmasına baxmayaraq,
aktuallığını saxlaya
bilib. İnsan cəmiyyətinin eybəcərliyi və müsbət cəhətlərini
göstərən səhnə
əsəri hər birimizi düşünməyə
və ətrafa diqqət yetirməyə vadar edir.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2012.- 27 iyul.- S. 11.