Ədəbi
“turist”, ideoloji altruist
“Düz qırx il dünyanın şeir-sənət
limanlarına Türkiyə yükü boşaldan” Nazim...
Nazim Hikmət bu yükün əsas kütləsini
SSRİ “dənizi” limanlarındakı sovet-sos(!)ialist kütlələri
üçün boşaltdı. Bəs ondan şairin
özünə nə çatdı? Bu, bunu bilməyənlərə
bu yazının sonunda çatacaq.
Onu “ədəbi turist” kimi
xatırladım, “ideoloji altruist” donunda andım. Tarixdə belələri az olmayıb, amma onlar arasında bu nəzm-nizamda,
bu “izm”də olanı yox.
Bunlarıca
bütün yazı boyunca...
Bilirik ki, bəşəri haqq-ədalət,
əxlaq-əqidə uğrunda mübarizə
üçün yad ölkələrdə baş verən
ictimai-milli konfliktlərdə - ölümsaçan müharibələrdə,
məhrumiyyətlər vəd edən inqilablarda
iştirakı ehtiva edən altruistlik yalnız zövq
“mübarizə”sinə hesablanan turistlikdən daha ali dərəcəlidir.
Arzu-əməlləri hər kəs tərəfindən birmənalı
qarşılanmasa da, ikimənalılıqdan o yana
keçməyən Nazimlik isə konfliktoloqlar
üçün, deyərdim, yeni bir yanaşma tələb
edir. Ən azı buna görə ki, məsələn,
amerikalı Ernest Heminquey fransızlara qoşulub almanlara
qarşı döyüşürdüsə, türkiyəli
Nazim - Leylisi xatirinə öz qövmünə qarşı
çıxan Məcnun kimi - qələm-süngüsünü
Türkiyəyə tuşlamışdı. Əlbəttə, son qənaətimizdə çox
qabarıq görünən nisbilik var. Yəni Nazimin Türkiyəyə
sevgilərinin dərəcəsi ilə Türkiyənin Nazimi
rəddetmə mündəricəsi arasındakı
proporsionallıqdan danışmağa dəyməz. Bütün bunlarla bərabər,
çağımızın “dəyər vergisi”ndən
yanaşsaq, nə Nazimin Məcnunluğu əbədiymiş, nə
o vaxt onu bağışlamayan Türkiyənin Nofəlliyi.
Sağlığında da çox maraqlı deyimlər (“Mən
onu öz əllərimlə boğub öldürər, sonra məzarı
üstündə oturub, hönkür-hönkür
ağlayardım!”) doğurmuş bu istedadlı azman
yoxluğunda da çox natiqlərin nitqlərində,
yazarların qələmində yer almış və bu hələ
zaman-zaman davam edəcək...
Yanan
da sən, yaman da sən...
Ötən yazılarımın
birində onu belə xatırlamışdım:
“Al-kırmızı” yalanların “yeşil” Nazimi...
Adamın heç inanmağı gəlmir
ki, bu qədər həqiqi, doğal istedad və fəhm sahibi
olasan və o qədər total yalanlar “talant”ına
- sovetlərə bir belə inanmış olasan...
Bu aldanışa
inanmırsan və əlbəəl də özün öz
şəkkaklığını dəbbələyirsən
ki, əgər sən bu qənaətə bu qədər illər
keçəndən və bu yaş-başdan sonra gəlibsənsə,
bəs o yeniyetmə neyləyəydi? Axı,
Böyük Oktyabr Sosialist İnqilabının qalibiyyət
gurhagur-vurhavurunda o “urra!”lara inanmış
fağırın vur-tut, onbeşcə yaşı vardı...
Dörd ildən sonra - on doqquz
yaşlı bu oğlan öz doğma, “karı
memleket”inin tarixi “vur ha!” haykırtılarını “ura!”
çığırtılarına çevirmiş Rusiyaya gəlir.
Yad səslər, boz sifətlər, hələ “net”-“yest” kəlmələrindən
başqa heç nə anlamadığı
danışıqlar dairəsində oturub-durub, durub-oturub
“yeşil-yeşil hatireler”ə dalır...
O vaxt hələ onun “Gülhane
parkında ceviz ağacı” olduğunu duyurmasına çox
qalırdı. Hələ gözləri
önündə, bizim qara “20 Yanvar”dan səksən səkkiz
il əvvəlki bəyaz 20 yanvarı - 1902-ci sənəsindəki
doğumundan üzübərini “sinema”layırdı. Sonralar “Karlı-yamur Aralıkında - igirmi
çamur karalıkında douldummu, anneciyimdən” - deyə qələmə
alacağı günlərdən üzü bu yanaları
yana-yana anırdı. Xatirələrindəki bir məqama
- iki il öncə İstanbul Hərbi Dənizçilik
Məktəbindən qovulma “dayanacağına” yetəndə həm
kədərlənir, həm sevinirdi. Birinci hissin
səbəbi bu idi ki, onu Türkiyənin işğalı əleyhinə
yazdığı şeirə görə qovmuşdular. Sevincinin hədəfi isə bir qədər şəxsi
və sentimental duyğulara bağlı idi; onsuz da o, nə
vaxtsa dənizçilikdən çıxıb, poetik dəryaçılığa
baş vuracaqdı. Amma bu, onu qəriblikdə
çulğamış əcaib-qəraib xatirələrin hələ
arzu “fəsli” idi. Bolşevik həmsöhbətlərindən
birinin “Nu, srazu nostalqiya?!” sözü olmasın, o, ötən
on doqquz ilin əzab “lirə”lərini bu “rubl” məkanında xərcləyib
qurtara bilmirdi. Doğum beşiyi Salonikidəki
ev-eşiyində nə yatmışdı ki, nə də bu qəribliyə
dözüm yuxuları görəydi?! Zadəgan ailəsində
doğulsa da, dükan-bazarlarının bu tayı
kasıblıq, küçələrinin o tərəfi
dış, məmləkətinin çox parası
işğalçılar nəzarətində, məlumat-informasiya
qələmi düşmən əlində...
“Vur ha!”dan “urra!”ya
Bizim “yerli” bir
deyimimiz var; “deyirsən, olmur, demirsən, olmur”. Bu deyim
yadıma düşəndə Nazim də eynimə gəlir və
dərhal da beynimdə onun təbirincə belə bir Türkiyə-Rusiya
qarşılaşdırması sədalanır: burası
Vatan, orası Şeytan!..
Hə, “Burası
İstanbul. Taşları, divarları geçmiş,
nüfusu eski, başkanları tepki...” Bəs nə
etməli? Bu “lal” sualdan qutsal qurtuluş: milli azadlıq
uğrunda çarpışan Anadoluya getməli! Bəs sonra nə olu? Bəs, hər
sözünə qəzavat, hər şeirinə bir həbs
gözləyən bu “dəli-dolu” gəncin tale yolu buradan
haraya, Anadolu?! Sənin kimi ayaqlar altında
qalan bəyaz bir məmləkətdən başdan-başa
qırmızı yalan bir ölkəyəmi?! Axı, bu
yalan “...şair sözü, əlbəttə, yalandır”
doğrularından çox uzaq idi, ey “emirgenliyini
sümürgenlere satan” və hələ Mustafa Kamalın Paşalığına
hamilə Vatan!..
Aldanış-gəlişindən
bir il sonra Nazimi Moskvada Şərq Zəhmətkeşləri
Kommunist Universitetinə qəbul edirlər. Bu
ucaboylu, şirindilli türk balası
qırmızı-qırmızı sovet yalanları,
sarı-sarı rus qızları əhatəsinə
düşür. Kreml hesab edir ki, “Xikmet” özünü
yağ içində böyrək kimi hiss
edir, Hikmətin kəndi duyğuları isə yağı əlindəki
Bamsı Beyrək timsalında his verir. Qələmi
nə qaralasa da, qəlbi Vətən dərdi namələyir.
1924-cü ildə
Türkiyəyə qayıdır. SSRİ-dəki
“bolşe” fısqırıqlardan havalanmış inqilab
ladlı qəzet və jurnallarda (“Oraq-çəkic”,
“Aydınlıq”) Lenin ideyalarını vəsf edən məqalə
və bədii nümunələrlə
çıxışlar edir. Həmin
orqanlar tezliklə bağlanır və Nazim təqib olunur.
1925-ci ildə “qiyabi” olaraq on beş illik həbsə məhkum
edilən iyirmi üç yaşlı bu “səyyari-şair”,
“cəlayi-Vətən” yenidən gizli şəkildə
SSRİ-yə keçir.
Türkiyə
qoxususuzluğuna, məmləkət tamarzılığına
dözə bilməyən şair Bakı ilə əlaqələr
qurur. “Tez-tez” istəyinə, “üç gündən
bir, beş gündən bir” arzusuna imkan-icazə verilməsə
də, “gec” - lakin güc görüşlərə nail ola bilir. 1928-ci ildə burada
“Günəşi içənlərin türküsü”
adlı ilk şeirlər kitabı nəşr olunur. Sonra
- zamanın siyasi “37” “nəşr”indən bir il
keçmiş - “yeniləşən Bakı”da da duruş gətirə
bilməyən şair yenidən Türkiyəyə
qayıdır və 1938-ci ildə həbsə alınır.
Lakin, iştə və “iş”də heç bir dəlil-sübut
tapılmadığından, səkkiz ay sonra azad edilir
(Türk kommunistlərini mübarizəyə səsləyən
“Gecə gələn teleqram” adlı şeir toplusuna görə
beş illik həbs cəzası da bir ildən
sonrakı amnistiyaya düşmüşdü). Amma
bu acı taleli şairin qazamat-qəzavat serialları, acı
bağırsaq kimi, uzandıqca-uzanır, işıq
üzü görən hər yeni kitabdan sonra, qaranlıq
üz verən yeni həbslər başlanırdı.
Həbsxanalardakı
zülümdarlıqları yamanlamaqla yanaşı, qeyd edilməlidir
ki, onun yaradıcılıq məhsuldarlığının əsası
məhz bu məkanlara aiddir. O, məşhur “İnsan mənzərələri”
epopeyasını, “Məhəbbət əfsanəsi”, “Yusif və
Züleyxa” pyeslərini, “Həbsxanadan məktublar” silsiləsi
və digər əsərlərini məhz həmin “cənnət”-məkanlarda
yazmışdır. Bütün altmış bir illik
ömründə, bəlkə də 28 gün və ya
uzağı, iyirmi səkkiz ay xoş gün görməmiş
şair hakimin iyirmi səkkiz il dörd ay
müddətli həbs qərarını dinləyərkən,
deyilənə görə, “evet-evet” kəlmələrindən
başqa, heç bir söz söyləməmişdir. Və
bu kəlmələrin - sonralar oğlu haqqında
yazacağı (əslində, bozlayacağı!..)
“...Memet, Memet...” sızlartıları ilə qafiyələnməsi
o vaxtlar məni, bəlkə də onun milyonlarla oxucusundan bir bal daha çox zəlzələləmişdi!
Bu titrətməm o vaxta qədər davam etdi ki, sonralar 1950-ci il xronikasında belə bir informasiya ilə də
tanış oldum: “Mütərəqqi dünya ictimaiyyətinin
tələbi ilə Türkiyə hökuməti N.Hikməti
azad etməyə məcbur olmuşdur”.
Həmin vaxtlar Türkiyənin
siyasi məşhurlarından biri Nazim Hikməti hamıdan
çox dirildən bir kəlam da doğub-doğurubmuş ki,
bununla da sonralar tanış oldum: “Mən bu dahi əfəndimizi
öz əllərimlə boğub öldürər, sonra da...
məzarı üstündə hönkür-hönkür
göz yaşları axıdardım!..”
Yalanpış (bəlkə də,
Marks demişkən, hələ zamanı yetişməmiş)
“kommunizm”ə dair yanlış düşüncələrinə
görə ölüm cəzasına məhkum edilib, dərhal
da bu cür ağı-ağlama “amnistiya”sı ilə təltif
edilən bu göylər gözlü, div cüssəli,
başıbəlalı əfəndi sağlığında
da, fiziki yoxluğunda da Türk, Azərbaycan və dünya ədəbiyyatında,
ictimaiyyətində yüzlərlə aforizmə, minlərlə
nəqli-əqli fikir və düşüncələrə səbəb
olub. Deməli, “Başlandı yaşıdlarımın yaprak
dökümü” deyən şair haqda -
Çiçəklənən xatirələr
Yaxud, Nazimin düşüncələri
və Nazim düşüncələrdə...
Nazimin əsas düşüncələri
ssenaristi və ədəbi materialçısı olduğu
kinofilmlərdə (“Bir məhəlləli iki nəfər”, “Məhəbbətim
mənim, kədərim mənim”, “Sevdalı bulud”, “Yaşamaq
gözəldir, qardaşım!”), pyeslərində (“Qərib
adam”, “Türkiyədə”, “İvan İvanoviç
vardımı, yoxdumu”, “Damokl qılıncı”), onlarca
poemasında, minlərcə şeirində uyuyur. Bu gün onların hansını dəbərtsən,
səninlə əsrdaşın, çağdaşın kimi
danışıb-mənalanasıdır. Məsələn,
Nazim düşünüb ki, eyni materialdan, eyni nüansdan,
münasibətdən minimum iki cür istifadə etmək,
yararlanmaq olar: sən ayağını yol üstündəki
dəmir daşa ilişdirib ufuldaya da bilərsən, onun
üstünə qoyaraq, tuflilərinin bağını bərkidə
də...
Çox belə, belə-belə
deyən bu şair haqda o qədər sözlər deyilib,
yazılar yazılıb ki!
...Deyirlər, Oşanin
Bir ovuc Türkiyə
torpağı gətirib,
Nazimin qəbrinə
səpibdi.
Nazimin qəbri də -
Nazimin qəlbinə
səpibdi.
O, torpaq içində
görünməz
bir ana
dodağı gətirib,
Nazimin qəbrini
öpübdü.
Nazimin qəbri də -
Nazimin qəlbini
öpübdü...
Bəli, Türkiyədə
doğulub Rusiyada dəfn edilən bu qərib və qəribə
kişi çoxlu-çoxlu
düşünülüb də. Biri belə
bir ömür yaşamaya heyrətlənib, beşi təəssüflənib,
on beşi acıyıb. Bu “bir”ləri beşə,
“beş”ləri on beşə vuranda riyazi bir roman alınar deyə,
yuxarıdakı misraları davam edək və məsələyə
elə böyük Məmməd Araz “hekayət” ilə də
xitam verək:
...Nazim qırx il,
düz qırx il
Dünyanın şeir-sənət
limanlarına
Türkiyə
yükü boşaltdı.
Bəs ondan şairə
nə çatdı?
Bir ovuc torpaq...
O da ki, Nazimin
qəbrinə
qismət oldu...
Eşidirsən Anadolu?
Qəbrinə qismət oldu!..
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 6 iyun.- S. 13.