Şair,
ölüm dalğası və azadlıq
Əhməd Cavad - 120
1937-ci ilin
bütün tarixləri qan rəngindədir.
Üstündən 75 il keçsə belə
o tarix hələ də insanları üşüdür,
qorxudur, məyus edir. 1937-ci il oktyabrın
13-də Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə milli
inqilabi poeziyanın banisi kimi daxil olan,
Nə qədər
ki, hakimlik var, məhkumluq var, mən varam.
Zülmə qarşı
üsyankaram, əzilsəm də, susmaram! -
- deyən böyük istiqlal şairi, azərbaycançılıq, türkçülük ideyalarının yorulmaz təbliğatçısı, həyatı boyunca bir an olsun belə ideallarından əl çəkməyən, həm ictimai fəaliyyəti, həm də bədii yaradıcılığı ilə tarix səhifəsindən üzüağ çıxan vətən oğlu, mübarizlik, qəhrəmanlıq nümunəsi Əhməd Cavad güllələnir.
Özü
demişkən:
Soranlara bən bu yurdun
Anlatayım, nəsiyəm:
Bən çeynənən bir ölkənin
“Haqq!” bağıran səsiyəm!
Ədəbiyyatımızın Əhməd
Cavad səhifəsi
Babaları Cənubi Azərbaycandan olan Əhməd Cavad Axundzadə 1892-ci il mayın 5-də Şəmkirin Seyfəli kəndində anadan olub. Altı yaşında ikən atasını itirən Əhməd ilk təhsilini mollaxanada alır. Sonra ailələri Gəncəyə köçür. O, buradakı Şah Abbas məscidinin nəzdində fəaliyyət göstərən ruhani seminariyasında təhsil alır. Seminariyanın müəllimləri uşaqlara yalnız dərs vermir, həm də onlarda milli vətənpərvərlik ruhu formalaşdırırdılar. Onların arasında şair Hüseyn Cavid, ədəbiyyatşünas Abdulla Sur, Şeyxülislam Pişnamazzadə kimi dövrünün tanınmış simaları var idi. Əhməd tezliklə seminariya müəllimlərinin sevimli tələbələrindən birinə çevrilir. Hüseyn Cavidlə tez-tez ünsiyyətdə olması və onun şeirlərini dinləməsi Əhmədi də yazmağa ruhlandırır. O, ilk şeirlərini də məhz seminariyada oxuyarkən qələmə alır. Bundan əlavə, müəllimlərinin milli-mənəvi ruhlu söhbətlərini dinləməsi, türk xalqlarının düşdüyü vəziyyət, gələcəyi barədə seminariyada gedən söhbətlər Əhməd Cavadın gələcək həyat yolunun müəyyən edilməsində, onun bütün varlığı ilə milli istiqlal yolunda mücadiləyə başlamasında böyük rol oynayır.
Əhməd seminariyada ərəb, fars, rus dillərini mükəmməl öyrənir.
1912-ci ildə təhsilini bitirərək müəllimlik
şəhadətnaməsi alan Əhməd
Cavad əmək fəaliyyətinə başlayır. Yaradıcılığa lirik şeirlərlə qədəm
qoyan gənc şairin əsərləri 1913-cü ildən
çap olunmağa başlayır. "Qoşma"
adlı ilk şeirlər kitabı isə üç il sonra, 1916-cı ildə çapdan
çıxır.
“Çırpınırdın, Qara dəniz”
Bunlar işığa can atan, fəqət
taleyi qaranlıqdan keçən Əhməd Cavadın həyatının
başlanğıcıdır. O, yüksək istedada malik, vətənini,
xalqını bütün qəlbi ilə sevən bir türk
oğlu idi. Odur ki, əsrin əvvəllərində
Türkiyənin düşdüyü ağır vəziyyət
onu ciddi narahat edir. Şair və pedaqoq
Abdulla Şaiqlə birlikdə könüllü əsgər
kimi İstanbulda qurulan “Qafqaz könüllü hissəsi”
sıralarına qatılır. 1914-cü
ildə başlanan Birinci Dünya müharibəsi gedişində
Türkiyənin şərq cəbhəsindəki
döyüşləri Sarıqamış uğursuzluğu ilə
nəticələnir. Ölkənin rus
ordusunun işğalı altında olan Qars və Ərzurum əhalisi
rus və erməni dəstələri tərəfindən
qırğına məruz qalır. Bakıda
yerləşən “Azərbaycan xeyriyyə cəmiyyəti”
Türkiyənin şərq vilayətlərindəki əhaliyə
yardım edir. Bu işdə Əhməd
Cavad da yaxından iştirak edir, Bakı ilə Qars arasında
rusların törətdikləri maneələrə baxmayaraq
gedib-gəlir, yardım işlərində yorulmadan
çalışır. Qardaş xalqın ağır
günündə Qarsda qarşılaşdığı
ürək parçalayan mənzərəni bədii şəkildə
“Nə gördümsə” şeirində dilə gətirir:
Ərməğanım yaslı nəğmə,
Bir quş oldum,
çıxdım yola.
Getdim, gördüm dost elində
Nə bir səs var,
nə bir layla.
Əhməd Cavad bu tarixi şeiri 1915-ci
il martın 22-də yazır. Çünki 1914-cü ildə Osmanlı dövlətinin
müharibədə iştirak etməsindən həyəcanlanan
Əhməd Cavad “Qara dəniz” şeirini yazmış və
böyük ümidlərlə yaşamışdı.
“Qara dəniz” şeirinin son bəndi belə bitir:
Dost elindən əsən yellər
Mənə şeir... salam söylər.
Olsun bizim bütün ellər
Qurban Türkün
bayrağına.
Birinci Dünya
müharibəsinin axırlarında Qafqaz cəbhəsində
türk ordusu müvəffəqiyyət qazanır. 1918-ci ildə türk ordusu qardaş Azərbaycanın
istiqlalına köməyə gəlir. Azərbaycan
və türk birlikləri Bakını erməni-rus
işğalından azad edir. Əhməd
Cavad azərbaycanlı və türk əsgər
yoldaşları ilə Bakının Yasamal
dağındakı səngərlərdə düşmənlə
vuruşur. Bu döyüş meydanında Əhməd
Cavadın yazdığı “Bismillah” şeiri milli həyəcana
malik olan dəyərli lirik əsərlərindən biridir:
Atıldı dağlardan zəfər
topları,
Yürüdü irəli
əsgər, Bismillah.
O Xan sarayında çiçəkli
bir qız,
Bəkliyor bizləri
zəfər, Bismillah.
Azadlıq və mübarizə himni
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
yaranmasını milli tariximizin ən parlaq səhifəsi kimi
sevinclə qarşılayan Əhməd Cavad 1919-cu ildə
müstəqil dövlətimizin himnini - “Azərbaycan
marşı”nı yazır. Şairin Azərbaycan
bayrağına ithaf etdiyi şeir də onun üçrəngli,
ay-ulduzlu bayrağımıza böyük sevgisinin bədii
ifadəsidir:
Türküstan elləri
öpüb alnını
Söyləyir dərdini sana, bayrağım!
Üç rəngin əksini
Quzğun dənizdən
Ərməğan yollasın sana,
bayrağım!..
Əhməd
Cavadın yuxarıda adını çəkdiyimiz
“Çırpınırdın, Qara dəniz” şeirinin
sözlərinə yazılmış mahnı (musiqisi
Üzeyir Hacıbəylinindir) bütün türk
dünyasının azadlıq və mübarizə himninin əks-sədasıdır.
Azərbaycan milli-azadlıq
mücadiləsinin öndəri və Şərqdə qurulan
ilk demokratik cümhuriyyətin banilərindən biri Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə yazırdı: “O, şeirləri ilə
türk xalqlarının, doğma Azərbaycanın
apardığı istiqlal mübarizəsinə bir ordudan daha
çox xidmət göstərdi. Onun qələmi
minlərlə süngüyə bərabər idi”.
1919-cu ildə Əhməd
Cavadın "Dalğa" adlı şeir kitabı nəşr
olunur.
1920-ci ildə
cümhuriyyətin süqutundan sonra şair Qusarın Xuluq kəndinə
köçərək müəllimlik edir.
Əhməd Cavad
1922-ci ildə Bakıda Pedaqoji Ali Məktəbə daxil olur.
“Maarif və mədəniyyət” jurnalında işləyə-işləyə
Ali Pedaqoji İnstitutu bitirən Əhməd Cavadın
sonrakı pedaqoji fəaliyyəti ali məktəblərlə
bağlı olmuşdur. Bir müddət Azərbaycan
Politexnik İnstitutunda, Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunda (Gəncə) dərs demiş, rus dili üzrə
Azərbaycanın ilk professorlarından biri olmuşdur.
Əhməd
Cavadın məşhur "İstiqlal uğrunda şeirlər"
kitabı 1928-ci ildə İstanbulda işıq üzü
görür və bununla da həmin dövrdə mətbuatda Əhməd
Cavadın əleyhinə hücumlar başlayır. Mətbuat səhifələrində Əhməd
Cavada çirkab atanlar özləri də yaxşı bilirdilər
ki, o, mənəviyyat və təmizliyi ilə
çoxlarından yuxarıda dayanır. Şairin
əsərlərini “əks-inqilabi yazılar” adlandıraraq
onu hər tərəfdən tənqid və təhqir atəşinə
tuturdular.
“Sən
ağlama, mən ağlaram"
1935-ci ildə Gəncədən
Bakıya qayıdan Əhməd Cavad “Azərnəşr”də
fəaliyyətini davam etdirir. Ona
qarşı hücumlar burada da səngimək bilmir. Xüsusilə də Yazıçılar
İttifaqının plenumlarında şairi kəskin tənqid
edirlər. Əhməd Cavad bütün bu
zərbələrə mərdliklə dözür, əleyhdarlarının
adi ədəbi faktlara kəskin siyasi don geydirmələrinə
təmkin göstərirdi. Hücumlar isə
öz nəticəsini verir.
1937-ci il. Dövrün qara yelləri başlayır. Mətbuat səhifələrində Əhməd
Cavada qarşı mənhus iftira kampaniyası gedərək
genişlənir. “Kommunist” qəzetinin 12 mart 1937-ci il sayında Seyfulla Şamilovun yazıçıları
tənqid edən “Ədəbiyyatda bolşevizm
ideyalılığı uğrunda” adlı məqaləsindən:
“Burada hər kəsdən əvvəl Əhməd Cavad
haqqında danışmalıyıq. Əhməd
Cavad Azərbaycan xalqının ən qatı düşməni
olan “Müsavat” hökumətinin sevimli və dərvişlik
edən şairi olmuşdur.
Bu adam,
ümumiyyətlə, bir yazıçı olaraq
xalqımız tərəfindən lazımınca
oxunmadığına, sevilmədiyinə, daha doğrusu,
tanınmadığına baxmayaraq, xalq düşmənlərinin
agitasiyası işində az vəzifə
daşımamışdır. Əhməd Cavad
özünün belə bir mənhus keçmişi ilə
revolusiyadan sonra yenə də ədəbiyyatımızda
iştirak etməkdən məhrum edilməmişdir”.
Həmin məqalədən
üç ay sonra, 1937-ci ilin 3 iyununda Əhməd Cavadı
Yazıçılar İttifaqının üzvlüyündən
çıxarırlar. Beş gün sonra
isə həbs edirlər. Həmin dövrdə qəzetlərdə
çıxan materialların yalnız sərlövhələrini
xatırlamaq kifayətdir: “Sonadək ifşa etməli”,
“Sıralarımızı təmizləyin”, “Amansız
olmalı”, “Səhvlərimiz haqqında”. Bu
yazıların müəllifləri sovet hökumətindən
kifayət qədər bəhrələnən
yazıçı və tənqidçilər idi.
Azərbaycan xalqının azadlığı və
istiqlaliyyəti uğrunda mübarizə aparan çox qüdrətli
bir insana “xalq düşməni” damğası vurulur. Şairin evində aparılan axtarış zamanı
mənzilindən əmlakını, hətta həyat
yoldaşı Şükriyyə xanımın
daş-qaşını, bəzək əşyalarını
da müsadirə edirlər.
Bu da taleyin bir ironiyası: vaxtilə
Əhməd Cavadla bir kənddə müəllim işləyən
Mircəfər Bağırov sonralar Azərbaycan Kommunist
Partiyası Mərkəzi Komitəsinin rəhbəri olur. Əhməd Cavadın repressiyaya məruz
qalmasında onun xüsusi rolu olduğu güman edilir.
Azərbaycanı müstəqil,
doğma xalqını xoşbəxt görmək istəyən
Əhməd Cavad 1937-ci il oktyabrın 13-də
güllələnir. Şairin sağ qalan ailə
üzvlərinin taleyi isə daha ağır və faciəli
olur. Şükriyyə xanım həyat
yoldaşının ölümündən sonra “vətən
xaininin arvadı” kimi uşaqları ilə birlikdə həbs
edilir. Yeddi ildən sonra sürgündən
azad edilsə də, ona Bakıda yaşamaq qadağan olunur.
Yalnız 1955-ci ilin dekabrında ailə bəraət
alır.
Tarix insan səhvlərini
düzəldir. 1958-ci ildə Əhməd
Cavadın "Şeirlər", 1961-ci ildə "Sən
ağlama, mən ağlaram" kitabları çap olunur.
Şairliklə yanaşı, həm də istedadlı tərcüməçi
olan Əhməd Cavadın dilimizə çevirdiyi əsərlər
- 1961-ci ildə Fransua Rablenin "Qarqantua və Pantaqruel",
1962-ci ildə Vilyam Şekspirin "Otello", "Romeo və
Cülyetta", 1978-ci ildə Şota Rustavelinin "Pələng
dərisi geymiş pəhləvan" əsərləri
işıq üzü görür.
Azərbaycan xalqının
azadlığı və istiqlaliyyəti uğrunda mübarizə
aparan, bu yolda “xalq düşməni” damğası ilə
güllələnən Əhməd Cavad, zaman gəldi ki,
xalqının qəhrəmanı kimi yenidən tarixin səhnəsində
öz yerini, layiq olduğu zirvəni tutdu. Azərbaycan var
olduqca bu yer onun olacaq!
Təranə
Vahid
Mədəniyyət.-
2012.- 6 iyun.- S. 12.