Abidələşən
ömürlər
Flora Xəlilzadə,
yazıçı-publisist
Qarabağ hökmdarı Pənahəli xan tərəfindən
inşa edilən Şuşa özü nəhəng bir sənət
abidəsidir. Uca dağların zirvəsində qartala bənzəyən
bu gözəllik guşəsindən təkcə
musiqiçilər, incəsənət xadimləri, şairlər,
xanəndələr, rəssamlar pərvazlanmamışdı.
Şuşa həm də Azərbaycan
memarlığının şah sütunlarını yaradan
heykəltəraşların vətənidir.
Dünya şöhrətli, Şərqin
böyük memarı Kərbəlayi Səfixan Qarabağinin təfəkküründən
su içmiş abidələr nəinki Azərbaycanda, eyni
zamanda, qonşu ölkələrdə də bu günədək
öz əzəmətini saxlamaqdadır. 122 il ömür
sürmüş bu məşhur memarın bütün həyat
və yaradıcılığı Şuşa ilə
bağlı olmuşdur.
Arxiv materiallarından məlum olur
ki, Səfixanın valideynləri iqtisadi-siyasi vəziyyətlə
bağlı Şuşadan Cənubi Azərbaycana gediblər. Əhər
şəhərində məskən salıblar. Səfixan da
1788-ci ildə burada doğulub, boya-başa çatıb.
Gözəl əl qabiliyyətinə malik olan atası Sultan
Hüseyn bənna idi. Hələ kiçik yaşlarından
atasının yanında tikinti işlərinə meyil göstərən
Səfixan dərin zəkaya, ağıla, düşüncəyə
malik olduğunu büruzə verirdi. Deyilənə görə,
Əhər şəhərində, eləcə də ətraf
qəsəbə və kəndlərdə tikilən bir
çox binalarda məhz Səfixanın imzası - daş
möhürü indiyədək qalmaqdadır.
XIX əsrin ortalarında
Şuşanın gündən-günə çiçəklənərək
inkişaf etməsi Sultan Hüseynin ailəsi ilə birlikdə
yenidən doğma Şuşaya qayıtmasına səbəb
olub. Həmin vaxt Kərbəlayi Səfixanın şöhrəti
hər yana yayılmışdı. Bu səbəbdən də
onun Şuşaya dönməsi həmyerlilərini çox
sevindirdi. Ailəni hörmət və qonaqpərvərliklə
qarşıladılar. O vaxtdan da Qarabaği təxəllüsünü
götürən Kərbəlayi Səfixan doğma vətənində
sənətini davam etdirdi.
O, Təbrizdən Şuşaya gələrkən
özü ilə bir qrup sənətkar - bəzək
ustaları, nəqqaşlar da gətirmişdi.
Şuşanın yenidən bərpa olunması məhz Səfixan
Qarabağinin adı ilə bağlıdır. Onun işləri
getdikcə genişlənirdi. 1868-ci ildə Bərdə qəbiristanlığında
Şeyx İbrahim sərdabəsi üzərində
tikilmiş İmamzadə məscidi Azərbaycanda ilk
dördminarəli məbəddir. Beləliklə, Kərbəlayi
Səfixan Qarabağ memarlığında özünün ilk
imzasını yazdı. 1870-ci ildə Ağdamda ucaldılan
qoşa minarəli məscid də onun yadigarı idi. Məscidin
mehrabındakı bəzək işlərini isə təbrizli
dostu nəqqaş Məhəmməd Şükuhi
naxışlamışdı.
1883-cü ildə
Şuşadakı məşhur Gövhər Ağa məscidinin
bərpasına, daha doğrusu, yenidən tikintisinə
başlanıldı. Kərbəlayi Səfixan məscidə
yeni həyat, yeni nəfəs verdi. Məscidin ibadət
zalındakı minarələrin naxışlarını və
başqa bəzək işlərini isə məşhur rəssam
və nəqqaş Mir Möhsün Nəvvab işləmişdi.
Tikilinin xonçaşəkilli kitabəsində bu sözlər
yazılmışdı: “Qarabağlı memar Kərbəlayi
Səfixanın işidir (1883)”.
Kərbəlayi Səfixan
haqqında tədqiqatlar aparan alim Şamil Fətullayevin
yazdığına görə, şuşalı memar 1870-ci
ildə Odessada «Tatarlar», 1880-ci ildə Aşqabadda
«Qarabağlar» məscidlərini tikmişdi. Dövrünün
ən məşhur memarlarından sayılan Kərbəlayi Səfixan
Qarabağinin Orta Asiyada da yadigarları çoxdur. O, 1910-cu ildə
Şuşada vəfat etmişdir. Saatlı məscidini təmir
edərkən minarədən yıxılaraq vəfat edən
qoca memarı Şuşadakı «Mirzə Həsən» məzarlığında
dəfn ediblər.
* * *
Azərbaycan monumental heykəltəraşlığının
görkəmli nümayəndəsi Cəlal Qaryağdı
1915-ci ildə Şuşa şəhərində anadan olub.
İlk təhsilini doğma şəhərdə aldıqdan
sonra Azərbaycan Rəssamlıq Məktəbində və
Tbilisi Rəssamlıq Akademiyasında oxuyub. Heykəltəraşlığın
müxtəlif janrlarında əsərlər yaradan Cəlal
Qaryağdı müxtəlif barelyeflərin, muzeylərin
yaradılmasında yaxından iştirak edib. Bakıda Nizami
adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin qərb
fasadının lojasında Molla Pənah Vaqifin heykəli Cəlalın
ilk monumental əsərlərindən sayılır. İkinci
Dünya müharibəsi illərində cəbhə qəzetlərində
siyasi karikaturalarla çıxış edən heykəltəraş
müharibədən sonra bədii obrazlar üzərində
çalışmışdır. Sovet İttifaqı qəhrəmanlarının
büst və barelyeflərini hazırlayırdı. Onun əsərləri
həm dərin ifadəliliyi və dinamikliyi ilə fərqlənir,
həm də orijinal kompozisiyaya malik olurdu. 1949-cu ildə
hazırladığı Xan qızı Natəvanın
büstü də bu cür orijinal əsərlərdən
sayılırdı.
Monumental dekorativ heykəltəraşlıq
Cəlal Qaryağdının yaradıcılığında əsas
yer tuturdu. Mirzə Ələkbər Sabirin, Nəriman Nərimanovun
heykəlləri, Qara Qarayevin, Fikrət Əmirovun,
Bülbülün, Niyazinin, Cahangir Cahangirovun büstləri, Səməd
Vurğunun qəbirüstü abidəsi və Qazaxdakı heykəli,
Yusif Məmmədəliyevin Ordubaddakı abidəsi və s. əsərlər
Cəlal Qaryağdıya məxsusdur.
1960-cı ildə Azərbaycanın
Xalq rəssamı adına layiq görülən Cəlal Məhərrəm
oğlu Qaryağdı Qırmızı Əmək
Bayrağı və «Şərəf nişanı» ordeni və
medallarla təltif edilmişdi.
* * *
Ötən əsrin 30-cu illərində
Azərbaycanda heykəltəraşlıq sənətinin
formalaşmasında Cəlal Qaryağdı ilə bərabər
Hüseyn Əhmədovun da adı çəkilir. Cəmi 40
il yaşamış bu nakam ömürlü memar da
şuşalı idi. Vaxtilə Qarabağı
bürümüş qırmızı terrorun caynaqlarından
qurtulmaq üçün ailələri Şuşadan
Bakıya pənah gətirdi. O vaxt Hüseyn lap balaca idi.
Yaşı az olsa da, ailələrinə kömək etmək
üçün zavodların birində fəhlə işləyirdi.
Bununla bərabər ali təhsil almaq istəyi də onun
ürəyində iz salmışdı. Nəhayət, o
öz əsl həyat yolunu seçdi. Uğurla imtahan verib Azərbaycan
Dövlət Rəssamlıq Məktəbinə daxil oldu. Hələ
tələbə ikən çəkdiyi rəsmlər, eskizlər,
çertyojlar, düzəltdiyi fiqurlar əvvəlcə məktəb
sərgilərində, sonra isə gənclərin müxtəlif
janrlı əsərlərindən ibarət ekspozisiyalarda
nümayiş etdirildi. Onun ilk irihəcmli əsəri Şərq
poeziyasının görkəmli nümayəndəsi Əbülqasım
Firdovsinin büstü olub. 1934-cü ildə böyük
şairinin 1000 illiyinə həsr edilmiş əsər mütəxəssislər
tərəfindən yüksək qiymətləndirildi. Beləliklə,
tələbə heykəltəraş ilk yaradıcılıq
uğurunu qazandı. Texnikumu bitirdikdən sonra ali təhsil
almaq məqsədilə 1936-cı ildə Leninqrada (indiki
Sankt-Peterburqa) yollanan Hüseyn Əhmədov İ.Y.Repin
adına Leninqrad Boyakarlıq, Heykəltəraşlıq və
Memarlıq İnstitutunun heykəltəraşlıq fakültəsinə
daxil oldu. Məşhur sənətkarların sinfində dərs
aldı, Avropa, rus klassik sənətinə yaxından və dərindən
yiyələndi. 1940-cı ildə ali məktəbi bitirərək
Bakıya döndü.
Azərbaycan heykəltəraşları
arasında Sovet İttifaqının qurucusu Vladimir Leninin
büstünü ilk hazırlayan məhz Hüseyn Əhmədov
olmuşdu. O illərdə müxtəlif barelyefləri yaradan
gənc heykəltəraş Mirzə Ələkbər Sabirin
büstünü də hazırladı.
1941-ci ildə Böyük Vətən
müharibəsi başlayandan sonra cəbhəyə
yollandı. Müharibədən sinəsi orden və medallarla
dolu qayıtdı. Müharibə mövzusunda ən məhsuldar
işləyən heykəltəraşlardan biri kimi Sovet
İttifaqı qəhrəmanları Qafur Məmmədovun, Gəray
Əsədovun, Xəlil Məmmədovun və
başqalarının büstlərini yaratmaq ona həvalə
olundu. Əmək qəhrəmanlarının (Şamama Həsənova,
Bəsti Bağırova, Bayram Əliyev, Baba Əmiraslanov və
digərlərinin) portret-büstləri müəllifə
böyük şöhrət gətirdi. Eləcə də
Abbas Səhhətin, Abdulla Şaiqin, Nazim Hikmətin büstlərini
hazırlamaq da ona qismət oldu. Qəlbi yaratmaq eşqi ilə
çırpınan Hüseyn Əhmədov sənət xəzinəsinə
qiymətli töhfələr vermək üçün
çox işləyirdi. Təəssüf ki, arzu və istəkləri
yarı yolda qırıldı. 1955-ci ildə
dünyasını dəyişən sənətkar
yaratdığı abidələrin sayəsində əbədi
bir ömrün sahibi oldu.
* * *
Xalq rəssamı Nadir Əbdürrəhmanov
sənətə çox erkən həvəs göstərib.
Əvvəlcə Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbində oxuyub. 1947-ci ildə İ.Y.Repin adına
Leninqrad Boyakarlıq, Heykəltəraşlıq və
Memarlıq İnstitutuna daxil olub. 1953-cü ildə ali məktəbi
bitirdikdən sonra Bakıya dönən Nadir Əbdürrəhmanov
rəssamlıq məktəbində müəllim kimi
çalışaraq gənc kadrların yetişməsində
böyük əmək sərf edib. 1984-cü ildən isə
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin professoru kimi fəaliyyət göstərmiş, Rəssamlıq
Akademiyasında yaradıcılıq emalatxanasının rəhbəri
olmuşdur.
Mahir fırça ustası kimi
tanınan Nadir Əbdürrəhmanovun
yaradıcılığına xas yeni forma axtarışları,
sərt realist üslub və miniatür sənəti ilə səsləşən
orijinal dəst-xətti onun formalaşmasında mühüm
rol oynamışdır. O, təsviri sənətdə
dekorativliyə və kolorit zənginliyinə xüsusi diqqət
yetirərdi. Bu səbəbdən də müxtəlif janrlarda
yaratdığı iri formatlı süjetli lövhələri
qiymətli sənət nümunələri kimi incəsənət
tariximizə daxil olmuşdur. Tanınmış fırça
ustası müstəqil respublikamızın yüksək
mükafatı olan «Şöhrət» ordeninə layiq
görülmüşdür. Ömrünün ahıl
çağında doğma vətəni Şuşanın ermənilər
tərəfindən işğal edilməsi məşhur rəssamın
könlünə sağalmaz yaralar vurmuşdu. 2008-ci ildə
dünyasını dəyişən sənətkarın ən
böyük arzusu Şuşa azad edildikdə bir “Qalibiyyət”
əsəri işləmək idi.
* * *
Əməkdar incəsənət
xadimi heykəltəraş Münəvvər Rzayeva 1929-cu ildə
Şuşada anadan olub. Əzim Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbində təhsil aldıqdan sonra Moskvada Surikov
adına Rəssamlıq Akademiyasında oxuyub. Hələ
Moskvada tələbə ikən yaradıcılığa
başlayan heykəltəraş irili-xırdalı 100-dək
işin müəllifidir. Əsasən sənət
adamlarının (şair və yazıçıların)
heykəllərini yaradan Münəvvər Rzayevanın
Bakıda və Azərbaycanın digər bölgələrində
ucaldılmış abidələri çoxdur. Bakıda -
Sevil Qazıyevanın barelyefi, Mikayıl Müşfiqin, Sergey
Yeseninin, Ayna Sultanovanın, Gəncədə - Məhsəti Gəncəvinin,
Nigar Rəfibəylinin heykəllərini yaratmışdır.
Münəvvər xanımdan
danışarkən onun böyük türk şairi Nazim Hikmətlə
olan dostluğuna toxunmamaq olmaz. Bu söhbəti məhz mənə
heykəltəraş özü danışmışdı.
Söyləyirdi ki, Moskvada Rəssamlıq Akademiyasında
oxuyanda onun portretini işləyərkən tanış olub.
Nazim Hikmət ona həqiqətən atalıq edib. Dəyərli
məsləhətlər verər, yaxşı oxuması,
öyrənməsi üçün əlindən gələni
əsirgəməzmiş. Münəvvər xanıma Nazim
Hikmətin sağlığında onun portretini işləmək
nəsib olub. Bakıya sonuncu gəlişində şair
Münəvvər xanıma bir xahişini yetirib:
“Qızım, bilirəm, mən öləndən sonra abidəmi
işləyəcəksən. İki arzum var. Onun birini sən
yerinə yetir, abidəmin üstündə uzaqda qalmış
bir qadın surəti, mənimsə gözlərimi işlə.
Yalnız iki gözlərimi. Elə canlı, elə diri ki
bilinsin, mənəm baxan. Ona görə ki ölmək yox,
yaşamaq istəyirəm. Mən vətənimdə ölməliyəm”.
Onun arxivində Nazim Hikmətlə
birlikdə çəkdirdiyi fotolar, məktublar vardı.
Şairin vəfatından sonra Münəvvər xanım uzun
müddət özünə gələ bilməyib. Rəhmətlik
söyləyərdi: «İnanın, elə bir gün, elə
bir saat olmur ki, Nazim əmini yada salmayım. Ömrüm boyu
onu unutmayacağam».
Çox təəssüf ki,
«Cıdır düzü» kompozisiyası üzərində
işləyən Münəvvər Rzayeva Şuşanı
yenidən azad və bəxtiyar görmək arzusuna yetmədi.
Mədəniyyət.-
2012.- 8 iyun.- S. 13.