Qazaxın
teatr gündəliyindən səhifələr
Saqif İskəndərov: “Teatr
tamaşaçısını öz ardınca
aparmalıdır. Əks halda o sənət ocağı
yaşaya bilməz”
Azərbaycanın
şeir, sənət ocağı kimi tanınan Qazax rayonunda mədəniyyətə,
teatra da daim xüsusi maraq olub. 1938-ci ildə rayonda ilk peşəkar
teatr fəaliyyətə başlayıb. Lakin 1949-cu ildə bəzi
teatrlar kimi Qazax teatrının da fəaliyyəti
dayandırılıb. Amma bütün bunlara baxmayaraq, istər
aktyorlar, rejissorlar, istərsə də yerli teatr həvəskarları
teatrın ənənələrini yaşatmağa
çalışıblar. Nəhayət, təxminən 40 ildən
sonra, 1989-cu ildə teatr yenidən fəaliyyətə
başlayır, dövlət statusu alaraq yenidən
tamaşaçılarını öz ətrafına
toplayır. Bu gün 74 yaşını geridə qoyan Qazax
Dövlət Dram Teatrı yeni sənət dövrünü
yaşayır.
Teatrın direktoru Saqif İskəndərov
sənət ocağının yeniləşən teatr
mühitində öz sözünü deməyə hazır
olduğunu deyir:
- Gələn il
teatrımızın yaranmasının 75 illiyini qeyd edəcəyik.
Bölgənin mədəni həyatında öz dəst-xətti
olan teatrımız aktyor, rejissor nəslinin yetişməsində
də öz sözünü deyə bilib. 1989-cu ildən,
taleyimi bu teatrla bağladığım gündən yerli
teatrsevərlərin bu məkana xüsusi məhəbbətini
hiss etmişəm. Düşünürəm ki, sənətə,
teatra, mədəniyyətə sevgi olduqda onu yaşatmaq da,
inkişaf etdirmək də mümkündür. Odur ki, biz də
ölkədə baş verən yeni teatr prosesindən, Azərbaycan
teatrının hazırkı inkişaf tendensiyasından geri
qalmaq istəmirik.
- Günümüzün
teatrının qarşısına qoyulan əsas tələblərdən
biri də dünya mədəniyyətinə inteqrasiyanı təmin
etməklə Azərbaycan teatr sənətinin
inkişafıdır. Bu müstəvidə sizin teatrın
önə çəkdiyi məqam hansıdır?
- Qeyd etdiyim kimi, Qazax teatrı
özünün ənənələri olan sənət
ocaqlarındandır. Teatrda fəaliyyət göstərdiyim
müddətdə 70-dən artıq tamaşaya quruluş
vermişik. Milli dramaturji nümunələrlə
yanaşı, dünya klassiklərindən seçmələri
də səhnəyə gətirmişik. Repertuarımızda
türk xalqlarının ədəbi nümunələrinə
də daim yer veririk. Bunları sadalamaqla bildirmək istəyirəm
ki, teatrın inteqrasiyasında bu meyar da nəzərə
alınmalıdır. Çünki teatrın dünya mədəniyyətinə
inteqrasiyasını şərtləndirən amillərdən
biri də repertuarın müxtəlifliyi, zənginliyidir.
- İndi dünyada bir çox
teatrlar öz repertuarını tamaşaçı
zövqünə görə qururlar. Necə
düşünürsünüz, sırf
tamaşaçıya hesablanan repertuar teatra nə verə bilər?
- Təbii ki, tamaşaçı
marağı da nəzərə alınmalıdır. Amma
bütün cəmiyyətlərdə yalnız
tamaşaçı zövqünə işləyən
teatrın uğur qazanması şübhə
altındadır. Çünki tamaşaçı
zövqü müxtəlif və dəyişkəndir. Teatrın
isə öz bəşəri missiyası var. Düzdür, elə
tamaşalar baxımlı olur, çoxlu tamaşaçı cəlb
edir. Amma bu müvəqqətidir. Sırf
tamaşaçıya hesablanan tamaşaların ömrü
uzun olmur. Digər tərəfdən, bizim cəmiyyətdə
tamaşaçı zövqü hələ o səviyyədə
deyil ki, sırf onunla hesablaşa biləsən. Teatr
tamaşaçısını öz ardınca
aparmalıdır. Əks halda o sənət ocağı
yaşaya bilməz.
- Bəs müasir dramaturji nümunələrə
münasibətiniz necədir? Onların uzunömürlü səhnə
əsərinə çevrilməsi imkanlarını necə dəyərləndirirsiniz?
- Bu gün bir neçə müəllifi
çıxmaqla dramaturqlar sanki sükut içindədirlər.
Əslində, nümunələr yaranır, amma onların
dramaturji xətti və ideyası günlük mövzulara səthi
baxış üzərində qurulduğundan səhnəyə
gəlməsi bəzən mümkünsüz olur.
Çünki hər bir teatr yaxşı,
uzunömürlü, tamaşaçıda ideya yükü
yaradan ədəbi nümunələrə səhnə həyatı
vermək istəyir. Əks təqdirdə səhnələşdirilən
əsərlər 3-4 dəfə baxıldıqdan sonra istər-istəməz
unudulur və nəticədə repertuardan
çıxarılır. Ona görə biz elə nümunələrdən
mümkün qədər qaçmağa
çalışırıq. Bəzən müəlliflər
mükəmməl dram əsəri yazdıqlarını deyir
və onu teatrımıza təqdim edirlər. İnanın ki,
o nümunələrə heç dram əsəri demək
mümkün deyil. Amma təqdim olunan əsərlər
arasında maraqlı olan və repertuara daxil edilənlər də
olur. Təbii ki, çox məhdud sayda.
- Onda gəlin, bu barədə
danışaq. Hansı mövzulara və hansı müəlliflərə
üstünlük verirsiniz?
- Müasir dramaturqlardan əsərlərini
ən çox tamaşaya qoyduğumuz müəlliflər
Elçin, Əli Əmirli və Firuz Mustafadır. XX əsr ədəbi
nümunələrimizdən Səməd Vurğun, İmran
Qasımov, Bəxtiyar Vahabzadənin əsərlərinə də
yer veririk. Onu da qeyd edim ki, teatr 1989-cu ildə ikinci dəfə
fəaliyyətə başlayanda mövsümü B.Vahabzadənin
«Dar ağacı» tarixi faciəsi ilə açdı. Xalq qəhrəmanı
Babəkin ərəb xilafətinə qarşı mübarizəsindən
və faciəli sonundan bəhs edən 3 saatlıq tamaşa o
zaman teatr ictimaiyyəti tərəfindən maraqla
qarşılanmış, premyerada iştirak edən müəllif
quruluşu və aktyor oyununu yüksək qiymətləndirmişdi.
Elə o vaxtdan da bizim repertuarda vətənpərvərlik,
tarixi mövzular ağırlıq təşkil edir.
Düşünürəm ki, elə hazırkı məqamda
da biz məhz bu mövzulara üstünlük verməliyik.
Ölkəmizin düşdüyü durum və müharibə,
səngər mədəniyyəti statusundakı Qazax teatrı
məhz bu ruha köklənməlidir.
- Teatrınızın cari iş
planında hansı əsərlər var?
- Hər il Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin əmri ilə bizdə 4 yeni tamaşaya
quruluş verilir. Bu il də 4 yeni tamaşanın
hazırlanması nəzərdə tutulur. Onlardan biri 200 illik
yubileyi qeyd olunan milli dramaturgiyamızın banisi M.F.Axundzadənin
«Hekayəti-xırs-quldurbasan» əsərinin tamaşası
artıq hazırdır. Tamaşa Axundzadəyə həsr
olunmuş teatr festivalı çərçivəsində
Mingəçevir Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
nümayiş olundu. Tamaşaya Sumqayıt Dövlət Musiqili
Dram Teatrının baş rejissoru, Əməkdar artist Firudin Məhərrəmov
quruluş verib. Səhnə tərtibatını digər bir
teatrın mütəxəssisinə, Gəncə Dövlət
Dram Teatrının baş rəssamı Vahab Cəfərova həvalə
etdik. Yerli sənətsevərlərin maraqla izlədikləri
tamaşa festivalda da diqqəti cəlb etdi.
Artıq ikinci dövlət
sifarişinin hazırlığındayıq. Bu əsər də
klassik nümunədir. S.S.Axundovun «Tamahkar» komediyasının
artıq məşqləri gedir. Səhnə əsərinə
Şuşa Dövlət Musiqili Dram Teatrının baş
rejissoru, Əməkdar artist Loğman Kərimov quruluş
verir. İnşallah bu əsəri də
tamaşaçılara yüksək səviyyədə təqdim
etməyə çalışacağıq. Digər iki əsəri
- B.Vahabzadənin «Yağışdan sonra» adlı dramı və
O. Altunbayın uşaqlara həsr olunmuş nağıl
tamaşasını isə ilin sonunadək təhvil verəcəyik.
O tamaşaları teatrımızın öz rejissorları
hazırlayacaq.
- Dörd tamaşadan ikisini dəvətli
rejissora həvalə etmisiniz. Səbəb yeni və fərqli
yozum, yoxsa rejissor problemidir?
- Müxtəlif
rejissorların müxtəlif
teatrlarda tamaşalar qoyması ümumilikdə
teatrın xeyrinədir
və hər rejissor özünün dəst-xəttini tətbiq
etməklə rəngarənglik
yarada bilir. Yəni istər aktyor truppaları, istərsə
də tamaşaçılar
fərqli quruluş və fərqli yanaşma görmüş
olurlar. Bu isə çox yaxşı haldır.
Ümumilikdə bizim teatrda dəvətli rejissorların
tamaşa qoyması artıq ənənə halını alıb.
Ölkənin ən tanınmış və maraqlı dəst-xətti
olan rejissorlarının
əksəriyyəti bizim
səhnədə tamaşa
qoyub və bu iş gələcəkdə
də davam etdiriləcək. Yeni rejissura,
yeni nəfəs, yeni yanaşma istənilən halda müsbət nəticə
verir.
- Teatrı xarakterizə edərkən
onun cəmiyyətin eyiblərinə güzgü
tutduğunu deyirdilər.
Necə düşünürsünüz, teatrlarımız bu anlamda indi də
həmin statusdadır?
- Bəli, teatr hər zaman cəmiyyətin güzgüsü olub. Hər kəs özünü, yaşadığı cəmiyyətin
ən müxtəlif tərəflərini obrazlı
şəkildə teatrda
tapıb. Bu mənada teatr həm də tərbiyə, bir növ özünə nəzarət yeri kimi də qəbul
olunmalıdır.
- Tamaşaçı
hər zaman müsbət qəhrəmana
bənzəmək, onun
keyfiyyətlərini mənimsəmək
istəyir. Belə olduqda insan çətin
ki, mənfi obrazla öz eybəcərliklərini görə
bilsin...
- Niyə ki, əksinə, istənilən halda mənfi obraz ibrətamiz olur və əsas etibarilə tamaşaçıya
çatdırılacaq mesaj
mənfi obrazın timsalında verilir. Hə, o mənfi obrazın buna necə nail olması isə təbii ki, ifaçısından asılıdır.
Amma bir aktyor kimi
əminliklə deyə
bilərəm ki, mənfi obrazı yaratmaq və onu hər iki
anlamda tamaşaçıya
sevdirmək çox çətindir, nəinki
müsbəti. Digər tərəfdən,
tamaşaçı da
mənfinin cəhətlərinə
ibrətamiz yanaşmaqda
çətinlik çəkir.
- Bəlkə
o mənfi obrazın mənfi cəhətlərini
ustalıqla oynayanlar çətinlik çəkirlər?
- Hə, əlbəttə, mənfi
qəhrəmanı yaratmaq
istəyən və bunun öhdəsindən gəlməyi bacaran aktyor da azdır.
Məsələn, bizim teatrda
əksər hallarda mənfi obrazları mən yaradıram. Bilmirəm, amma deyilənə görə bu məndə yaxşı alınır. Bəzən obrazın
eybəcərliklərinə aludə olan tamaşaçının, nifrətindən,
atəş saçan
gözlərindən heyrətləndiyim
anlar da olur. Məsələn,
Elçinin «Qatil» tamaşasında oynadığım
baş rola, mənfi obraza görə tamaşadan sonra səhnə arxasına keçən bəzi tamaşaçılardan
təxminən eyni sözü eşitdim: «Az qalırdıq ki, səhnəyə çıxıb səni boğaq». Deməli, obraz alınmışdı.
- Söz aktyorlardan düşmüşkən,
bir az
da Qazax teatrının aktyor truppasından danışaq...
- Bütün bölgə teatrları kimi, bizdə də aktyor problemi mövcuddur. Bu da gənc aktyorların
bölgə teatrlarına
az maraq
göstərməsilə bağlıdır.
Bu problemi həll
etmək üçün
özüm dəfələrlə
Dövlət İncəsənət
Universitetinə gələrək
son kurs tələbələrini,
gənc aktyorları teatrımıza cəlb etməyə çalışmışam,
onlarla söhbətlər
aparmışam. Amma nə
edək ki, gəlmək istəmirlər.
Təbii
ki, bu müəyyən
obyektiv və bəzi hallarda subyektiv səbəblərlə
bağlıdır.
- Əvvəllər
teatrların paytaxt və bölgə bölgüsü bu qədər qabarıq deyildi. Digər tərəfdən, bəzən bölgə teatrları elə yüksək səviyyəli
tamaşalar hazırlayırdılar
ki, paytaxt teatrlarını belə geridə qoyurdular. İndi isə...
- Düzdü,
son illər səs-küyə
səbəb olan tamaşalar yoxdur. Səbəb isə müxtəlifdir.
Amma ilk olaraq yaxşı dram nümunələri azdır.
Bundan başqa burada rejissura məsələsi
də var. Ümumilikdə
mükəmməl tamaşa
yaxşı əsər,
peşəkar rejissura
və gözəl aktyor oyunu sayəsində
yaranır. Bu üçlük bir-birini
tamamlayarsa siz deyən nəticə də olar. Digər tərəfdən heç
tamaşaçı da
əvvəlki tamaşaçı
deyil.
- Sərhəd
bölgəsi olan rayonun mədəni mənzərəsi, Qazax insanlarının teatra münasibəti necədir?
- Qazaxa
Azərbaycanın qərb
qapısı deyirlər.
Ermənistanla həmsərhəd rayonda müharibə ab-havası həmişə
var. Mütəmadi olaraq
atəşkəs pozulur,
evlər, kəndlər
atəşə tutulur.
Amma bütün bunlarla yanaşı, həyat öz axarında davam edir. Müharibənin qızğın vaxtlarında, 90-cı illərin
ağır dövründə
də Qazax teatrı fəaliyyət göstərdi, güllələrin
altında səngərlərdə,
hərbi hissələrdə
vətən oğulları
qarşısında çıxışlar
edib, onları döyüşə, mübarizəyə
səslədi. Mübarizə hər zaman var və bu
mübarizənin önlərində
də bizim teatr gedir və
getməlidir.
Söhbətləşdi: Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.-
2012.- 8 iyun.- S. 7.