“Teleskop”dan
“Teleskop”a teleskopik baxışın təəssüratları
İftixar Piriyev
(əvvəli
ötən sayımızda)
Akademik Milli Dram Teatrının
tamaşasında olduğu kimi, xəstəxananın reanimasiya
şöbəsində cərəyan edən hadisələrin
dramatizmində kulminasiya nöqtəsinə qədər bizi
ruhən öz arxasınca gah göylərin yeddinci qatına
aparan, gah da yerə endirən və bu minvalla bir xətt
üzrə inkişaf edən, əsərin sonunda isə məlum
bir nəticə ilə yekunlaşacağı bəlli olan bu
tamaşanın ilk başlanğıcdan gözlərimiz
önündə yaratdığı mənzərə həqiqətən
də tamaşaçını əsrarəngiz bir aləmə
salır. Səhnədə baş verən hadisələr Azərbaycan
ədəbiyyatına yeni fikir, düşüncə tərzi,
yeni ruh, üslub, yeni estetik baxış, mövzu
orijinallığı gətirmiş, zəngin obrazlar
qalereyası yaratmış və dərin fəlsəfi mahiyyət
kəsb edən və aydın yol kimi görünən bir ədəbi
məktəbin (həm də teatr sənətində
“Elçin modeli”nin!) təməlini qoymuş görkəmli ədib,
Xalq yazıçısı Elçinin təxəyyülünün
növbəti, bənzərsiz və fəlsəfi yükü
ilə insan düşüncəsini silkələyən əsərləri
sırasında özünəməxsusluğu ilə fərqlənən
“Teleskop” əsərinin bu tamaşası da əvvəlki kimi
tamaşaçını elə ilk andanca öz ovsunu
altına salır.
Beləliklə, biz Akademik Milli Dram
Teatrının “Teleskop”undan Rus Dram Teatrının “Teleskop”una
istər-istəməz elmi-teleskopik nəzər salmaqla,
çağdaş Azərbaycan teatrlarının inkişaf mənzərəsinin
aydınlığına işıq tutmuş
olacağımıza əminliklə, eyni zamanda, rus teatr
estetikası ilə Azərbaycan teatr estetikası arasında
müqayisəli paralellərlə onların inkişafında
Elçin dramaturgiyasının yerini müəyyənləşdirmiş
oluruq.
Akademik Milli Dram Teatrında
hazırlanan “Teleskop” tamaşasından fərqli olaraq bu
tamaşanın bütün varlığı, yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, həlli buffonada elementlərinin özünəməxsus,
maraqlı görüntü yaradan rəngarəngliyi və
qrotesk oyun tərzinin vəhdəti ilə şux, əyləndirici
və düşündürücü ovqat yaradan bir hadisə
şəklində yaradılmışdır. Hər
şey zarafatla deyilir, məzhəkə şəklində
canlandırılır. Personajların hər
birinin hadisələrə müdaxiləsi zamanı sonda
oynanılan epizodların hər birinə hadisələrin
ruhuna uyğun, güclü estetik təsir qüvvəsi yaradan
maraqlı rəqslə nöqtə qoyulur. Bütün
bunlar ona xidmət edir ki, yenə də təkrar olaraq qeyd
edirik ki, rejissor İ.Tağızadə öz maraqlı yozumu
ilə tamaşaçını inandıra bilir və ona diktə
edir ki, hətta ən faciəvi hadisəni belə, istənilən
vəziyyətdə və istənilən əhvalda təqdim
etmək olar və istənilən hər hansı fikri,
düşdüyü vəziyyətdən asılı
olmayaraq, bütün mükəmməlliyi və tutumu ilə
ifadələndirməklə tamaşaçıya təsir
qüvvəsi yaratmaq mümkündür.
Maraqlı cəhət bundadır
ki, Akademik Milli Dram Teatrındakı “Teleskop” tamaşasında
rejissor tamaşaçını yerlə göy
arasındakı məsafədə yaratdığı bir
vakuuma salırsa və bu vakuumda cərəyan edən hadisələrin
az qala içinə daxil edə bilirsə, bununla da bu hadisələrin
sarsıdıcı dramatizmi ilə tamaşaçını həyat
həqiqətlərinə inandırmaq üçün dərindən
düşünməyə vadar edə bilirsə, demək ki,
bütün bunların hikmətində Azərbaycan teatr
estetikasının yüksək bədii keyfiyyət kontekstində
inkişaf nöqtəsinə yüksələ bildiyini ifadə
edən bir amilin dayandığını söyləmək və
məsələni bu cəhətdən dəyərləndirmək
doğru olardı.
Öz yüksək
intellektuallıq qüdrətini heç vaxt itirməyən və
həmişə inkişafda olan S.Vurğun adına
Azərbaycan Dövlət Rus Dram Teatrının “Teleskop və
ya yuxuda və gerçəklikdə uçuşlar” adı
altında oynanılan tamaşasında əsas olan bir cəhətə
də diqqət yönəltməyi vacib hesab edirəm. Bildiyimiz kimi, buffonada və qrotesk, istər zahiri
görünüş baxımından, istərsə də
daxili emosional təzahür baxımından həddini
aşmış gülüş anlamıdır. Yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, bu tamaşanın
janrı məhz buffonada elementləri ilə qrotesk oyun tərzinin
vəhdəti kimi müəyyənləşdirilmişdir.
Lakin burada qroteskin içində sezilən və bütün
hallarda qroteskə güc gələ bilən, kədərdən
doğan gizli göz yaşlarının, yəni Elçinin təqdim
etdiyi mətnaltı kədərlə örtülmüş dərd,
qəm, ictimai problem, labirintə düşmüş, dilemma
qarşısında qalmış və sağalması bir
türlü çətinliklərdən keçən insani məsələlərin
həllinin kədərli notlarla inləyən yükü
rejissorun təklif etdiyi oyun janrını zorlayır, öz təsir
qüdrəti ilə istər-istəməz janrın
gücünü zəiflədir və əsərin məzmun
yükünün təsiri altına salmağa
çalışır, hətta salır da.
Bu tamaşaya baxarkən adama elə
gəlir ki, əyləncəli bir situasiyada hadisənin
gedişatının kədərlə dolu məzmunu, bu hadisələrin
nə qədər qeyri-adi və məzhəkə donuna
salınmasına, zövqlə qurulmuş və
professionallıqla ifa olunan, bir-birindən fərqli, gözəl
rəqslərlə zənginləşdirilməsinə,
tamaşaçı ilə həssas, incə və baməzə
ünsiyyət yaratmaq cəhdlərinə baxmayaraq, insan
bütün gözəlliklərlə əhatələnmiş
gözoxşayan mənzərənin və bunun içində
bir-birini tamamlayan mükəmməl mizanların zəngin
qrafikasının dinamik təsirindən, nəhayət,
özlüyündə orijinal bir səhnə əsəri kimi
yüksək dəyərə malik olan bu tamaşada
tamaşaçının nə qədər xoş əhvalda
olmasına baxmayaraq, gülüşün təsirinə
düşməkdən daha çox, sona qədər təklif
olunmuş vəziyyətdə yaranmış gərginlik, hadisələrin
dramatik dəyişikliyi insanı əylənməkdən daha
çox dərindən düşünməyə vadar edir.
Düşünürsən
ki, belə olan surətdə tamaşanın janrında
qüsur axtarmaq yerinə düşərmi? Dərindən fikirləşdikdə görürsən
ki, bu, insafsızlıq olardı. Bəs
onda anlaşılmazlıq nədən ibarətdir ki, belə
şux, oynaq və başdan-ayağa qədər gülüş
zənginliyinə malik bir janrda çox böyük zövq və
ustalıqla hazırlanan bu səliqəli tamaşada başqa
ovqata köklənirik? Bir qədər də geniş
düşündükdən sonra anlaşılır ki, vəziyyətin
belə hal almasının bircə səbəbi var, o da
rejissorun yozumuna, mizanların qurulmasına, oyunun təyinatına,
geyimlərin həllinə, tamaşanın əhvalını
janra uyğun yarada bilən Əməkdar mədəniyyət
işçisi Vladimir Neverovun zəngin musiqi tərtibatına,
hadisələrin inkişafını zərgər dəqiqliyi
ilə izləmək imkanı yaradan işıq üzrə rəssam
Rəfael Həsənovun mükəmməl işıq effektlərinə,
Əməkdar artist Fuad Osmanovun qurduğu xoreoqrafik səhnələrin
gözəlliyinə, İsa Əsədov və Raqib Axundovun
kaskadyor tryuklarının dəqiqliyinə, aktyor heyətinin
(T.Rəhimov, İ.Mehdiyev, F.Bəhramov, M.Dubovitskaya, E.Hüseynli,
M.Varobjanskaya, Y.Trifonov, E.Tahirov, N.Abdulsəlimov) can-qəlbdən
yaratdıqları obrazların rəngarəngliyinə öz
hökmünü diktə edən, böyük təsir
qüvvəsinə malik olan və bu gücü qoruyub saxlaya
bilən müəllif “mən”inin yaratdığı fəlsəfi
qüdrət dayanır. Və ədəbi
materialın fəlsəfi gücü, psixoloji yükü
janrı öz təsir qüvvəsi ilə yükləyir və
öz təsirindən çıxmağa qoymur. Buna görə də nəhayətdə səliqəli
zövqlə hazırlanmış bu səhnə əsərində
tamaşaçı özünü daha çox müəllif
mətninin yükü ilə yüklənməyə
üstünlük verir və bu da tamaşanın
uğursuzluğuna deyil, məhz rejissorun həllinə nail
olduğu oyunla əylənən tamaşaçının məzmunla
yüklənməsini həssas həyata keçirə bilməsinin
təzahürüdür və bu, onun sənətkarlıq
qüdrətinin ifadəsidir.
Bu məqamda mən
diqqəti bir vacib məsələyə də yönəltməyi
doğru hesab edirəm. Azərbaycanda rus
teatr sənətinə tamaşaçı marağı həmişə
yüksək olmuş və ümumən rus teatrlarının
tamaşaçı səviyyəsi də bu miqyasla
ölçülmüşdür. Lakin Azərbaycan
teatr sənətinə maraq son vaxtlara qədər qismən zəifləmişdi
və buna görə də tamaşaçı səviyyəsi
bir qədər aşağı düşmüşdü.
Son illərdə teatrlarımızda
hazırlanan bir sıra tamaşaların premyeralarında
ziyalı təbəqəsinin tez-tez görünməsi nəticəsində
tamaşaçı səviyyəsinin xeyli yüksəlməsi
nəzərə çarpır. Bu amil məhz
Azərbaycan teatr sənətinin inkişaf miqyasının
göstəricisi kimi dəyərləndirilməlidir. Heç şübhəsiz ki, Azərbaycanda rus teatr
sənətinin səviyyəsinin həmişə yüksəkdə
saxlanılmasında və milli teatrımızın yeni
inkişaf mərhələsinə qədəm qoya bilməsində,
rus ədəbi nümunələri ilə yanaşı, Azərbaycan
ədəbi nümunələrinin də böyük yeri
vardır. Azərbaycan teatr sənətinin
səviyyə etibarı ilə son vaxtlarda yüksəlişində
isə Elçin dramaturgiyasının təsiri danılmaz bir
fakt kimi özünü parlaqcasına göstərir. Bu
mənada “Teleskop və ya yuxuda və gerçəklikdə
uçuşlar” tamaşası, dəyişən
dünyamızın idrak və təfəkkür arenasında
çevik dinamikaya söykənən modern teatr estetikası
prinsiplərinin xüsusiyyətlərinə xas olan sənət
nümunəsi kimi hazırlanmış və bu estetika
orqanikasında çağdaş tamaşaçı tələbinə
və zövqünə qida verə biləcək qüvvəyə
malik olduğu, səhnədən tamaşa salonuna çox
üzvi şəkildə yayılan ovqatın
tamaşaçılarda yaratdığı emosional təsir
qüdrəti ilə özünü ifadə edirdi. Belə tamaşaların respublikamızın teatr məkanında
- istər Azərbaycan teatrlarında, istərsə də rus
teatrının səhnəsində yer almasının həm
çağdaşlıq, həm də estetik baxımdan
müasir tamaşaçı zövqünün zənginləşməsinə
xidmət edə biləcək bir missiyanın həyata
keçməsinə şərait yaradacağına heç
bir şübhə qalmır.
Tamaşadan sonra səhnə əsərini
bizimlə birgə izləyən hörmətli alimlərimiz,
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktorları Nərminə Ağayevaya və Rəcəb Məmmədova
sual verdim: “Təəssüratınız necədir?” Nərminə
xanımın cavabı belə oldu: “Müəllif qayəsinin
dərin-fəlsəfi “mən”i ilə rejissorun əsərə
orijinal yanaşma harmoniyasının ovqatını
gördüm”. Rəcəb müəllim
“Tamaşadan zövq aldım. Həqiqətən də əsərə
orijinal yanaşılıb”, - deyə cavab verdi.
Hər iki alimin dəyərli fikirləri
içimdə düşündüklərimin həqiqətinin
təsdiqinə təkan verdi. Şübhəsiz
ki, Elçin dramaturgiyasının özünəməxsusluğu
müasir düşüncə dairəsinin diqqət mərkəzində
dayanır və mən heç yanılmadan onun əsərlərinin
tamaşaları haqqında yazarkən məhz ədibin
yaradıcılığındakı qeyri-adiliyini, təkrarsızlığını,
bitkinlik və dolğunluğunu, məna dərinliyindəki
çoxcəhətliliyini, novatorluğunu, əsərlərinin
məzmun və mahiyyətindəki gələcəyə
istiqamət alan yeniliyini, eyni zamanda, klassikaya çevrilə
bilən çəkisini diqqət mərkəzinə gətirməklə
hesab edirəm ki, Elçin müasirdir, Elçin klassikdir.
Mədəniyyət.-
2012.- 13 iyun.- S. 10.