Qatarda

 

   Bir tamaşanın tarixçəsi

       

   31 il “Qatarda” yol gələnlər, dayanacaqda düşənlər və gələcəyə gedənlər

  

   ...1981-ci ilin mart ayı. Ramiz Həsənoğlunun 36 yaşı var. O, uğura doğru gedir, uğurun onu tapdığı vaxtlar da az deyil. Budur, üst-üstə yığılmış ssenarilər arasında İsi MəlikzadəninBöyük adam”ı onu gözləyir. Teleteatr şöbəsinin müdiri, yüksək zövqə intellektə malik Həbibə xanımBöyük adamhekayəsini gənc rejissora təqdim edir. Sonrakı hadisələr qatar sürətilə irəliləyir, qısa vaxt ərzində Ramiz HəsənoğluQatardatamaşasını çəkib başa çatdırır. “Böyük adam” “Qatardaadı ilə yola düşür. O vaxtdan 31 il keçsə , yol bitib tükənir, Qatardabaş verənlər unudulur...

  

   31 ildən sonraQatarda”nın sərnişinləri ilə görüşmək qərarına gəlirəm. yazıq ki, qatardakı sərnişinlər xeyli seyrəlib...

  

   31 il əvvələ qayıdaq...

  

   Qatardateleviziya tamaşasının quruluşçu rejissoru, Xalq artisti Ramiz Həsənoğlu 31 il əvvəli belə xatırlayır:

   - Ssenarini əlimə alan kimi aktyorları təyin etdim, iki həftə məşq, iki gün çəkiliş oldu. Mən deyərdim ki, bu bəlkə Azərbaycan televiziyasının tarixində ən qısa müddətdə ərsəyə gələn tamaşadır. Təbii ki, o illərdə televiziyanın texniki bazası o qədər zəngin deyildi, bu əsər müasir mövzuda olduğundan aktyorlar üçün məxsusi kostyumlar hazırlamağa da ehtiyac olmadı. Tamaşanın quruluşçu operatoru Eldar Məmmədov, quruluşçu rəssamı mərhum İbrahim İbrahimov idi.

  

   Gerçək hadisə ya bir dəfə qatarda

  

   İsi Məlikzadə dramaturq olmasa da, gözəl yazıçı idi. Bu əsərin yazılmasının da öz tarixçəsi var. Əsərdə Sabit Mirzənin başına gələn hadisə vaxtilə görkəmli aktyorumuz Həsənağa Turabovun başına gəlib. O həmin hadisəni İsi Məlikzadəyə danışıb, o daBöyük adamhekayəsini yazıb. Ona görə mən Sabit Mirzə rolunu əvvəlcə Həsənağa müəllimə təklif etdim. Lakin o vaxt H.Turabov kinoda məşğul idi. Ona görə bu rola çəkilməyə imkanı olmadı. Təbii ki, bu rolda çox populyar, sevilən bir aktyor çəkilməli idi. O zamanlar Həsən Əbluc həm aktyor, həm qiraət ustası, həm rejissor kimi sənətə imzasını atmış, tanınmışdı. Bu rolu da məmnuniyyətlə qəbul etdi. Yaşar Nuri Dadaşov, Hamlet Xanızadə Qasım kişi, Nəcəf Nəcəfzadə bələdçi, Məcnun Hacıbəyov Fətulla, Şahin Cəbrayılov Vəzir, Cabbar Cabbarov qatar rəisi, Ələsgər Məmmədoğlu nar satan oğlan rolunu oynadılar. Cabbar Cabbarov əslində aktyor deyildi, teatrın geyim sexinin müdiri idi. Hərdən-birdən tamaşalarda görünürdü. Biz bu tamaşada onu qatar rəisi roluna çəkdik.

   Təəssüf ki, tamaşada çəkilən aktyorların çoxu bu gün həyatda yoxdur. Həyatda qalanlara Allah cansağlığı versin, başda Yaşar Nuri olmaqla. Bu tamaşadan əvvəl Yaşarın televiziyada uğurlu rolları olub, amma mən deyərdim ki, onlardan ən uğurlusuQatarda”dakı Dadaşov roludur. Yadımdadır ki, tamaşanın səhəri günü hamı bir-birini görüb deyirdi: ”Həəəəə...”. Bu Yaşardan gələn bir jest idi. İsi Məlikzadənin həyatdan əsərə gətirdiyi Dadaşov obrazını Yaşar öz rolu ilə yenidən həyata qaytarmışdı. Yaşar, ümumiyyətlə, güclü fantaziyası olan, əsərə lazım olan əlavələr gətirən, obrazı zənginləşdirən, əsərin qayəsinə xidmət edən bir aktyordur. Onunla çox rahat işləyirdik.

  

   Haşiyə: Aydın TalıbzadəninUstad aynakitabınınBöyük adam, yəniƏjdahabölümündən: “Bu tamaşa Ramizin teletruppasında aktyor Yaşar Nurinin lider mövqeyini təsdiqləyəcək möhkəmlədəcək. Sübut eləyəcək ki, Yaşar “universal aktyorlarsırasına daxil bir sənətçidir”.

  

   - Dadaşov əslində müəllif tərəfindən cəmiyyətin içərisinə daxil edilən bir casusdur. O, kəşfiyyatçı üsulları ilə hər kəsin əməllərini açıb tökə-tökə, hamını yerində oturdurdu. Bircə Sabit Mirzəni yerində oturda bilmir, çünki o sənət adamıdır. Başqa dolanışıq yolu yoxdur, ancaq sənəti ilə çörəkpulu qazanır. Hesab edirəm ki, tamaşanın uğurlarından ən birincisi bu idi ki, tamaşaçı öz ideal qəhrəmanını burada tapmışdı.

   Tamaşanın bir cəhətini qeyd eləmək istəyirəm: 50 dəqiqəlik tamaşada musiqi yoxdur. Ancaq qatarın təbii səsi, tıqqıltısı eşidilir. Bu tamaşanı çəkəndə artıq Leninqrad Teatr-Musiqi Akademiyasını bitirmişdim onun bəhrəsini görürdüm. Bu əsəri oxuyan kimi dedim ki, burda musiqi olmayacaq, musiqi bu tamaşada yad görünəcək. Çünki hadisələr həyatın içində baş verirdi.

   O dövrdə, 80-ci illərin əvvəllərində cəmiyyətdə yeni bir ab-hava gözlənilirdi. Cəmiyyətin bütün təbəqələrinin nümayəndələri tamaşada bir vaqona yığılmışdı.

   Tamaşanın finalı mübahisəli idi. Əslində Qasım kişi sonda şampan dalınca getməyib, sözünü deyib çıxmalı idi. Televiziyanın rəhbərliyi təkid elədi ki, final dəyişsin. Bu məsələdə müəllif , yaradıcı heyət güzəştə getdi.

   Bu tamaşanı çəkəndə heç düşünmürdük ki, illər keçəcək, nəsillər dəyişəcək bu tamaşa yenə maraq doğuracaq. Taleyimdən çox razıyam ki, elə bir əsəri çəkmək mənə qismət oldu.

  

   Haşiyə: Aydın TalıbzadəninUstad aynakitabından: “Bu teletamaşada operator Eldar Məmmədovun kamerası sanki qatardakı həyatın ritminə köklənəcək, sərnişinlərlə birgə silkələnəcək, onlarla bahəm istidən, havasızlıqdanəziyyət çəkəcək”, personajlarla birlikdə insanların qaba, kobud rəftarından, mənəviyyatsızlığından, əclaflığından dilxor olacaq, amma münasibətlərə müdaxilə etməyəcək, müşahidə məsafəsini pozmayacaq”.

  

   Operatorun fırçası işıqdır

  

   Qatardateletamaşasının quruluşçu operatoru, Əməkdar mədəniyyət işçisi Eldar Məmmədov:

   - Yadıma gəlir, birinci məşq radiostudiyada oldu. Ramiz müəllim stolarxası məşqə məni dəvət etmişdi. Ssenarini oxuyub operator qeydlərimi edirdim. Qatarın vaqonu studiyada qurulmalı idi. Elə etməli idik ki, vaqon təbii görünsün, həm qatarın hərəkəti hiss olunsun. Tamaşaya baxandan sonra çox adamlar sual verirdi ki, o tamaşanı hansı qatarda çəkmisiniz. Ramiz müəllimin dediyi kimi, o vaxtlar televiziyanın texniki bazası zəif idi. İri, ağır kameralarla operatorlar Yusif Yaqubov, Elman Hüseynovla birlikdə işləyirdik. Əslində çox çətin idi. Bəlkə tamaşaçı onu hiss eləmir, amma bir operator kimi mən orda istədiyim effekti ala bilmədim. Buna baxmayaraq, iki günə çəkilmiş tamaşanın indiyə kimi sevilməsi, təbii ki, bizi sevindirir.

   Ramiz müəllim söhbətimizə qoşulur:

   - Tamaşada Eldarın çox böyük xidmətləri var. O həm vaqonun içini, həm dəhlizi, həm qatarın bayır tərəfdən görüntüsünü göstərməli idi. Bunun üçün kinoda hər kadr üçün ayrıca işıq qurulur. Bu mənada orda Eldarın çox böyük çətinlikləri vardı. İşıqla dramaturji məqamları tutmaq lazım idi. Çünki operator rəssamdır. Onun fırçası işıqdır, işıqla lazım olan effektləri tamaşaçıya çatdırır. Texnikanın o dərəcədə inkişaf eləmədiyi bir vaxtda mənə elə gəlir ki, o çətinliklər gözə girmədi. Mənim Leninqradda ustadım olmuş David İsakoviç Karasik deyirdi ki, tamaşadan tər iyi gəlməməlidir. Zəhmət çəkməyin görünməməlidir. Nəticə tamaşaçını inandırmalıdır. Bu mənada Eldarın o əzab-əziyyətini tamaşaçı hiss eləmədi. Eldar o tamaşadan sonra daha böyük tamaşalara imza atdı: “Günahsız Abdulla”, “Topal Teymur”, “Ordan-burdan daha neçə-neçə tamaşalar...

  

   Qatarda nar satan oğlan

  

   Nar satan oğlan - Əməkdar artist Ələsgər Məmmədoğlu:

   - O vaxt 35 yaşım vardı. Tamaşada ən balaca rolu oyanırdım. Cəmi iki-üç kəlmə söz desəm , bu sözlər koloritli, yaddaqalan olduğundan çox yayıldı. İndi məni görəndə deyirlər ki, nar satan gəlir.

   Tamaşa uğurlu alınmışdı, Ramiz müəllim lazım olan atmosferi yaratmışdı. Tamaşa pavilyonda çəkilsə , elə bil ki qatarda idik. Bundan başqa, bu ekran əsərində çox böyük aktyorlar oynayırdılar.

   O tamaşadan ən çox yadımda qalan aktyorların oyunu, Ramiz müəllimin onlarla necə işləməyi, necə kadrlar qurmağı idi. Hələ neçə illər keçəcək, yenə o tamaşaya baxılacaq, o tamaşa seviləcək, hələ neçə illər nar satan oğlan o qatarda nar satacaq...

  

 

   Təranə Vahid

 

  Mədəniyyət.- 2012.- 22 iyun.- S. 13.