Xoş taleli, dağ dözümlü şair
XX əsr
ədəbiyyatımızın yadda qalan və sevilən
görkəmli simalarından biri də Xalq şairi Süleyman
Rüstəmdir. O, yaradıcılığında tərənnüm,
vəsf və ithafa geniş yer verən məhsuldar ədib
olub...
Süleyman Rüstəm
1906-cı il martın 12-də Bakıda
anadan olub. Zəhmətkeş ailədə böyüyüb.
Erkən
çağlardan yaradıcılığa
başlayıb, şeirləri
mətbuatda dərc olunub. Dövrünün coşqun ruhlu,
novator şairlərindən
biri kimi çox tez tanınıb. Əsərləri tədqiqatçıların diqqət
mərkəzində olub.
Akademik Bəkir Nəbiyev 1983-cü ildə
şairin seçilmiş
əsərlərinə yazdığı
“Ön söz” qeyd edirdi: "Süleyman Rüstəmin poeziyasını Azərbaycan
Sovet Sosialist Respublikasının müxtəsər,
poetik ensiklopediyası
adlandırsaq, əsla
yanılmarıq".
Süleyman Rüstəmin əsərlərinə
bu günün gözü ilə yanaşılanda maraqlı
qənaətə gəlmək
olur. Şairin bütün yaradıcılığı
sovet həyat tərzinin əks-sədası
olub. 20-ci illərdən başlayaraq
şeirləri, məqalə
və çıxışları
ilə yeni həyatı tərənnüm
edir, sovetlərin məşhur şairinə
çevrilir. 1927-ci ildə işıq üzü görən
"Ələmdən nəşəyə"
adlı ilk şeirlər
kitabı yaradıcılığının
leytmotivinə çevrilir.
Bəzən gənc ədəbi
qüvvələr onu
"sovet şairi"
kimi səciyyələndirərək
yaradıcılığına laqeyd yanaşırlar.
Amma bu, düzgün yanaşma deyil. Çünki pioner, komsomol
və Kommunist Partiyasından yazmaq vaxtilə yaşadığımız
dövrün özünəməxsusluğu
olub. Süleyman Rüstəm bu “polad sədli" rejimin içində son dərəcə dəyərli
poetik məzmunu olan əsərlər də yaradıb.
O ilk əsərlərindən
özünü oxucusuna
inqilab şairi kimi təqdim edir. Şeirlərinin birində “İnqilab
oğlu İnqilabam mən” deyən şairin poeziyası mübariz, döyüşkən
bir ruhla həyatın içinə
atılıb. O, əslində
novator şair olub. 70 il
içərisində yaşadığımız
bir quruluşda dövrün ab-havasını
qələmə almaq,
həm də millətin, vətənin xeyri üçün mükəmməl, poetik nümunələr yaratmaq
böyük istedad, zəhmət tələb edib. Azərbaycanın elə bir guşəsi yoxdur ki, Süleyman Rüstəm o məkana şeir qoşmasın.
Ən çox müraciət etdiyi mövzu Xəzər olub: "Xəzər və durnalar", "Xəzərdə gecə",
"Xəzərin səhəri"
və s. Bu əsərlərində
xəyalının qanadlarını
dənizin dalğaları
ilə qovuşdurur, onu tərənnüm etməkdən yorulmur...
II Dünya
müharibəsi də
onun yaradıcılığından
təsirsiz keçməyib.
Bu mövzuda bir-birindən
maraqlı və mükəmməl əsərlər
yaradıb: "Ana ürəyi",
"Durnalar", "Ana və
poçtalyon", "Gün
o gün olsun ki" kimi kitabları
məhz o dövrdə
çapdan çıxıb.
Gün o gün olsun ki, qurtarsın dava,
Dağılsın buludlar, açılsın
hava.
Alınsın düşməndən ömürlük
qisas,
Torpaq nəfəs alıb dincəlsin bir az.
Silinsin ürəkdən, könüldən
ağrı,
Bir də tapdanmasın
vətənin bağrı.
60 il
əvvəl yazılmış
bu poetik nümunə günümüzdə
də aktuallığını
itirməyib. Müharibə mövzusunda yazan
şairlər arasında
onun öz yeri, ruhu var. Şairin "Ana və poçtalyon" şeiri
uzun illər dillər əzbəri olub. Müəllif cəbhədəki oğlundan məktub gözləyən ananın
iztirabını təbii,
təsirli dillə qələmə alıb.
Böyük məhəbbətlə yaratdığı ana və poçtalyon obrazları müharibə
illərində min bir
əziyyət çəkən
vətən övladlarının
unudulmaz surətləridir.
Şairin Azərbaycan poeziyasına bəxş etdiyi poetik çələnglərdən
ən gözəli və təsirlisi isə Cənub mövzusunda yazdığı
əsərlərdir. Süleyman Rüstəm
II Dünya müharibəsi
illərində Cənubi
Azərbaycanda olub.
Orada yaşayan soydaşlarımızın
ağır həyatını
gözləri ilə görüb. Təbii
ki, bütün bunları sonralar poetik bir şəkildə
qələmə alıb:
Bir arzum da var
dünyada,
Bir gün məni salıb yada,
Kitabımı
Arazdakı
körpü
üstündə assınlar,
Gənc nəsillər unutmasın
bu
şairin şərtini,
Tez köçərsəm bu
dünyadan,
başdaşıma
yazsınlar
İki yerə parçalanmış
ürəyimin
dərdini.
"Təbrizim"
şeiri isə Süleyman Rüstəmin bu mövzuda qələmə aldığı
ən təsirli əsər, poetik həsrətin ifadəsidir:
Nədir o mənalı dərin
baxışlar?
Nədir gözlərindən yağan yağışlar?
Nədir qəlbindəki payızlar,
qışlar?
Yetim tək boynunu burma, Təbrizim!
Məlul-məlul
baxıb durma, Təbrizim!
"Könlümə
Təbriz düşdü",
"Yaralarım", "İşıq",
"Şair Səhəndə
cavab", "Yenə
Araz qırağında",
"Görsəm" kimi
şeirlərində Süleyman
Rüstəm vətən
həsrətli soydaşlarımızın
təlaşından, əzablı,
cəfalı günlərindən
söz açıb. Bir millətin ayrılıq simvoluna çevrilən Arazın sularında həsrətin, nisgilin axdığından danışır.
Nə vaxtsa bir müjdənin
veriləcəyinə - Təbrizlə
əbədi görüşəcəyinə
ümid bəsləyib.
Cənub mövzusunda şeirlərində,
Sərabı, Təbrizi,
Ərdəbili, Marağanı
vəsf edən misralarında şair o taydakı Vətən torpağının gözəlliklərinə
poetik abidələr ucaldıb.
O həm də nəğməkar şair olub və sevilib. Onlarca lirik şeirinə musiqi bəstələnib.
Süleyman Rüstəmin şeirlərinə
bəstələnmiş mahnıları
bu gün də müğənnilər
məmnunluqla ifa edirlər. Həmin lirik şeirlərindən
birini görkəmli xanəndəmiz Xan Şuşinski oxuyardı:
Xatirat dəftərim durur qarşımda,
Dolaşır bir ölməz
sevda başımda.
Gözəl Qarabağda cavan yaşımda,
Bir gözəl seçdiyim
yadıma düşdü.
Süleyman Rüstəm dramaturq
kimi maraqlı əsərlər yazıb.
“Çimnaz xanım yuxudadır“ adlı
birpərdəli komediyası
oxuculara yaxşı tanışdır. 1940-cı ildə
yazdığı "Qaçaq
Nəbi" mənzum
dramı, 1948-ci ildə
qələmə aldığı
"Durna" komediyası
vaxtilə teatrların
repertuarından düşməyib...
Məhsuldar bədii yaradıcılıqla
yanaşı, şair
həm də müxtəlif məsul vəzifələrdə çalışıb.
Bir neçə çağırış
Azərbaycan SSR Ali Soveti
və SSRİ Ali Sovetinin
deputatı olub. Vətən qarşısında xidmətləri
layiqincə qiymətləndirilib.
Müxtəlif orden və medallarla təltif olunub, dövlət mükafatları laureatı
olub. Sovet dövrünün ən yüksək təltifinə
- Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı adına layiq görülüb. Əsərləri müxtəlif dillərə
tərcümə olunub.
Süleyman Rüstəm haqqında
çox yazmaq olar. Ancaq fikrimi burada yekunlaşdıraraq qeyd etmək istərdim ki, o həqiqətən bir gözü sevincli, o biri nisgilli, bir nəğməsi
fərəhli, o birisi
hüznlü, o taylı-bu
taylı xalqımızın
xoş taleli, dağ dözümlü şairi olub...
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 14 mart.- S. 15.