Hər
zaman təzə Mirzə
Azərbaycan
dramaturgiyasının banisi Mirzə Fətəli Axundzadə
Dünyanın bir çox ölkələri sənət-səhnə
qalxımında, sabaha doğru gedişində, biz isə “ev
işi, paltar tikişi”ndə, gündüzlər zəhmət
tarlalarında, axşamlar dastan toxuyub, qəzəl oxumaqda, gecələr
“xabi-qəflətdə”. Oralarda başımızın
ağaları öz qoqollarının “İvan
İvanıçla İvan Nikoforoviçin küsüşməsi
və barışması” məzhəkələrinə
baxıb qəşş etməkdə, buralarda “Türkmənçay”,
“Gülüstan” dramlarından başlarını itirib işlək
əllərə sahib olanlar isə təəssüf və təəccüb
dolu “əşşi!..” eləməkdə.
O
ağaların polkovnik rütbəsinədək yüksələ
bilmiş birimizsə bu barədə gecə-gündüz
düşünmədə...
1812-ci il. Bu, bizim ilk dramaturqumuzun,
xalqın ictimai durum, fəlsəfi düşüncə tərzi-hərəkətini,
milli dərd-sər “ərizə”sini sənət qələmilə
ərz edən ilk Mirzəmizin, milli dramaturgiyamızın və
son olaraq, altmış bir il sonra öz yaradıcılıq məhsulu
ilə milli teatrımızın bünövrəsini qoyduran
müəllifin təvəllüd tarixçəsidir. Elə
bir milli-önəmli tarixçə ki, xalqımız onu ənənəvi
“yubiley formatı”na nisbətdə daha üstün statusla - 2
ildir ki, qutlayır: ölkə başçısı
İlham Əliyev 2010-cu il aprelin 13-də Mirzə Fətəli
Axundzadənin 200 illik yubileyinin qeyd olunması barədə sərəncam
imzalayıb.
Giriş-haşiyə
Bakı Dövlət Universitetinin
professoru, ustad jurnalist Şirməmməd Hüseynov hər il
olduğu kimi, 1986-cı ildə də Şəkiyə -
doğma yurdunda istirahətə gedir və elə hər
gedişində olduğu kimi, muzey və digər maddi-mədəniyyət
abidələrimizə baş çəkir. M.F.Axundzadənin
ev-muzeyində olarkən, muzey əməkdaşlarının vəziyyətilə
də maraqlanır və onlar əməkhaqqı və sair məsələlərdən
daha çox “muzeyin damının damdığından”
şikayətlənir, öz “kəsərli həmyerli”lərinə
giley-güzar edirlər. Şirməmməd müəllim
onlara heç bir söz deməyib, təskinlik belə vermədən
çıxır və axşamadək rayonun bütün “əlaqədar
təşkilat” rəhbərlərinin evlərinə baş
çəkir. İş vaxtı olduğundan, təbii ki,
qapıları rəhbər işçilərin
xanımları açır və müntəzəm yerli
söz-söhbətlərlə bərabər, televizordan da
üzünü görüb, yaxşı
tanıdıqları bu həmyerlilərini hörmət-izzətlə
içəri dəvət edirlər. Şirməmməd
müəllim isə onların hər birinə təşəkkürünü
bildirir və hamısına belə bir sual verir: “Sizin eviniz
dammır ki?” Cavab verirlər ki, xeyr. Altmış ilə
yaxındır ki, jurnalistikamızın canlı vicdanı kimi
tanınan bu dönməz şəxsiyyət özünəməxsus
səs tonu və üslubda onların hər birinə bu
sözləri söyləyir: “Amma Mirzə Fətəlinin evi
damır. Xahiş edirəm, həyat yoldaşınız
yoldaş filankəszadə gələndə ona deyin ki, Axundzadə
heç bir zadədən balaca kişi deyil!..”
Monoloqabənzər
Tarixən bu xalqın əliqələmlisi
az olmasa da, ədəbiyyat tariximizdə özünə əbədilik
qazanmış milli “Mirzə”lərimizi barmaqla saymaq olar: Mirzə
Şəfi, Mirzə Fətəli, Mirzə Ələkbər,
Mirzə Cəlil, Mirzə Mənsur. Bütün istedad və
vaxtlarını “ahu-zari yar”a sərf edib, qələmlərini
gül-bülbül ağaclarına çevirənlərə
öz həyati məntiqiylə “dur!” deyən Mirzəmiz - Mirzə
Fətəli Axundzadə “Kəmalüddövlə məktubları”
ilə dünyaya Azərbaycanın fəlsəfi
düşüncə tərzi haqda da mesaj vermiş oldu. Ondan
sonrakı Mirzəmizin timsalında bu sayaq mesajlar elə bizdən-bizə
gəlirdi: “... hələ biz avtomobil minməyiriz”,
“Çırmanırıq keçməyə çay gəlməmiş”
və s. Bunlardan sonrakı Mirzəmiz isə, növbəti
şedevrlərindən birinə (xristian Qoqola müsəlmani
rəhmət diləyəndən sonra) ustad bir təvazökarlıqla
belə bir epiqraf verirdi: “Biz də öz
dağarcığımızı çəkək
çuvallar cərgəsinə”...
Bu dahi üçlüyün - Azərbaycanın
ictimai-fəlsəfi, ədəbi-bədii, milli-satirik bəyan
mədəniyyətinin təkrarsız təmsilçisi,
özgürlük avtoqraflarının hər biri ilklik, banilik
məqamına qalxıb, öz xalqını çoxdan bəri
sivilizasiya səfərinə çıxmış dünya
karvanına qoşdu.
Mirzə Fətəli baniliyilə
- yəni dramaturgiyamızla bağlı tarixçə
göstərimiz az müddət deyil. Amma heç çox da
deyil; o çağadək, artıq, dünya səhnələri
“Olum, ya ölüm?!” xitab-nidalı monoloqlar söyləmiş,
“Homer, yoxsa Axilles? - Homer qələbənin sözü, Axilles
isə özüdür!” kimi antik-əntiq dialoqlar qurmuş,
“Görəsən, ölüm Taleyranın nəyinə gərəkmiş?..”
dərinliyində fəlsəfi frazalar toxumuşdu.
Amma...
Elə həmin o dramatik
dünyanın (xüsusən də Şərqin) sənət
tarixi dekorasiyasına yaxşı nəzər etdikdə bu da
görsənir ki, əsrlərlə həyatdan çox, həyət
səhnələrinə cəlb edilmiş Azərbaycan
xalqı teatral səhnəyəçıxma aktına geciksə
də, sənətin bu ən diri, dinamik meydanı
üçün çoxlarından çox faktlara, həyati-psixoloji,
fəlsəfi-kulturoloji materiallara malikdir. Amma o vaxtadək məhəlli
“qaravəlli”lərə, “kos-kosa”lardan başqa heç nəyə
baxmağa macal tapmamış bir xalqın xüsusi intellekt,
etik-estetik hazırlıq təmrinləri tələb edən
teatra maraq göstərib-göstərməyəcəyi
ehtimalına bir ipucu görsənmədiyi halda, səhnə əsəri
yazmaq asanmı milli-məcnunluq idi? Böyük Mirzə Fətəli
bu çətinliyin üstündən xətt çəkib, altı
möhtəşəm pyes qələmə aldı.
Hamısını da dəftər-qələmdən uzaq
salınmış bir xalqın nitqinə bab adlandırdı.
Onlardan üçü - bu qədər dramatik nüvəyə
malik ola-ola, tam nəqli bir ifadə (“hekayəti...”) ilə
başlayır ki, bu da bizə bir işarəti
yarımbaşlıq bəxş edir:
Hekayəti-Mirzə - II
Öncə qeyd edim ki, bizim
bütün Mirzələrimizin həyatı məşəqqətlərlə
keçib. Mirzə Şəfidən sonrakı bu Mirzəmizin
də həyatı heç də onun pyeslərindən az
dramatik, keşməkeşli olmayıb. Açıq etiraf etməsə
də, əsərlərindəki bəzi nüanslardan,
haqqında yazılmış monoqrafiya və məqalələrdən
belə bir motiv də keçir ki, o, çar
Rusiyasının paqonunu çiyinlərində bir rütbə
göstəricisindən əlavə, bir etnik
sıxıntı göstərisi kimi də
daşıyırmış. Hələ bu da var ki, bu rütbə
ona 59 yaşında - 40 il xidmət etdikdən sonra
verilmişdi. Böyük yazıçı-dramaturqun
ictimai-siyasi, milli-mənəvi gərginliklərlə dolu qəlbinə
dalbadal vəfat edən səkkiz uşağının kədər-qəmini
də əlavə etsək, onun əli ilə yazılası
daha neçə-neçə gözəl əsərlərdən
məhrum olduğumuz haqda xəyali qənaətlərimizi
reallaşdırmış olardıq...
1812-ci ildə Şəkidə
anadan olmuş Mirzə Fətəlinin ailəsi 1814-cü ildə
Təbriz yaxınlığındakı Xamnə qəsəbəsinə
köçür. Dolanışıq çətinlikləri
bu ailəni Güney Azərbaycanın müxtəlif bölgələrini
gəzib-dolanmağa məcbur edir. Atası Mirzə Məhəmmədtağının
vaxtsız vəfatı Fətəlinin xeyli dərəcədə
təbii həyat axarını dəyişdirir. O, anası
(Nanə xanım) ilə 1825-ci ildə - 13 yaşında ikən
Şəkiyə qayıdır. Anasının əmisi Axund
Hacı Ələsgərin qayğı və nəzarəti
altına keçir. Fətəlinin ruhani olmasını istəyən
Hacı Ələsgər 1832-ci ildə onu Gəncəyə
aparır.
Gələcəyin materialist
filosofu, ictimai xadimi, yazıçı-dramaturqu qədim Gəncədə
məntiq və fiqh elmlərini, habelə ünlü Azərbaycan
şair və filosofu M.Ş.Vazehdən xəttatlıq sənətini
öyrənir. Əslində, gənc Mirzə Fətəli ilə
müdrik Mirzə Şəfi münasibətləri yalnız
xəttatlıq sənətini öyrənib-öyrətmə
dairəsilə məhdudlaşmır. Bu görüş Mirzə
Fətəlinin həyat və yaradıcılığına,
bir mütəfəkkir kimi yetişib-formalaşmasına
çox önəmli təsir göstərir.
Fəal zehni qabiliyyət və
müasir elm-bilik üfüqləri. Birincinin təbii
daşıyıcısı olan Mirzə Fətəli ikinciyə
çox dərin maraq göstərdiyindən, 1833-cü ildə
Şəkidə açılmış rus məktəbinə
daxil olur. Burada bir il təhsil aldıqdan sonra - 1834-cü ildə Tbilisiyə gedir. Tale onu Qafqaz
canişinliyinə gətirib
çıxarır və
baş dəftərxanada
mülki işlər sahəsində Şərq
dilləri mütərcimi
təyin olunur. Ömrünün sonunadək
(1878) bu vəzifədə
çalışan Mirzə
Fətəli Axundzadəyə
ölümündən beş il əvvəl polkovnik rütbəsi verilir.
...134
il sonra
isə
xalqımız
onu ədəbiyyatımızın,
dramaturgiyamızın generalı
kimi qutlayır. Şöhrətli teatrlarımız, adlı-sanlı rejissorlarımız
onun əsərlərini
yeni-yeni quruluşlarda,
müasir traktovkalarda tamaşaçılara təqdim
edir.
Deməli, bizim böyük
və ikinci milli Mirzəmizə “ölümündən əvvəl”,
“ölümündən sonra”
kimi təyin-tamamlıqlar
uyğun gəlmir.
Necə ki, onun bünövrəsini
qoyduğu azad düşüncə tərzi
bugünümüzün ən
aktual ideoloji elementlərindəndir. Necə ki,
onun da ciddi
məqalələrlə çıxış
etdiyi “Əkinçi”
qəzeti bugünkü
mətbuatımızın ulu
soy-kökü kimi qiymətləndirilir.
Necə ki, bizim universitet
müəllimimiz, rəhmətlik
Firudin Hüseynov bir gün auditoriyaya
daxil olub, Mirzə Fətəli Axundzadə haqda mühazirəsinə belə
başlamışdı: “Həyatda
elə qanunsuzluqlar, cinayətlər, qüsurlar
var ki, onların
islahı, cəzalandırılması
üçün hüquq-mühafizə
orqanlarına, məhkəməyə
müraciət etmək
olmur. Məsələn,
öz xəsisliyi ilə arvad-uşağına,
qohum-əqrəbasına olmazın
əziyyətlər verən
Hacı Qaranı ancaq və ancaq
öz istedad və sənətkarlıq
“qılıncı” ilə
Mirzə Fətəli
Axundzadələr islah
edə bilər. Yusif Sərraca, Hacı Qaraya, Molla İbrahim Xəlilə, Müsyö
Jordan və dərviş
Məstəli şaha,
Lənkəran xanının
vəzirinə və başqa “bədii insanlar”a əbədi ömür bəxş etmiş sənətkar heç vaxt ölə bilməz...”
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 14 mart.- S. 7.