Animasiya filmlərimiz niyə azdır?
Mütəxəssislər yaxşı ssenari və
peşəkar kadr çatışmazlığından gileylənirlər
Animasiya filmlərinin uşaqların
dünyagörüşünün, ilkin incəsənət
zövqlərinin formalaşmasında rolu danılmazdır.
Eyni zamanda o da faktdır ki, son vaxtlar telekanallarda nümayiş
olunan çoxsaylı animasiya filmlərinin istər mövzusu,
süjeti, istərsə də vizual effektlərinin uşaqlar
üçün nə qədər xeyirli, nə qədər
ziyanlı olması barədə çox düşünməli
oluruq.
Sovet dövrünün məşhur
cizgi filmi serialı olan “Nu poqodi” (“Bir dayan”), eləcə də
əksəriyyətimizin müstəqillik dövründə
tanış olduğumuz “Tom və Cerri” cizgi filmlərini yada
salaq. Bu filmləri nəinki uşaqlar, böyüklər də
maraqla izləyirlər. Süjet xəttinin sadəliyi ilə
seçilən, azyaşlıların psixologiyasını nəzərə
alan belə ekran əsərləri, təəssüf ki, indi
elə də çox deyil. İndi dünya kinosunda animasiya
filmlərinin istehsalı da əsasən kommersiya maraqları
üzərində qurulub.
Son dövrün ən çox seyr
edilən cizgi filmlərindən olan “Şrek” (2001-ci ildə
ekranlara çıxıb) öz yaradıcılarına 916
milyon, «Şrek-2» (2004) isə 500 milyon dollar gəlir gətirib.
Fransız və alman nağılları əsasında çəkilən,
bataqlıqda yaşayan yaşıl div - Şrek, onun sevgilisi
Fiona, sadiq dostları pişik və uzunqulaqdan bəhs edən
bu filmdə personajları Kameran Dias, Antonio Banderas, Castin
Timberleyk kimi məşhurlar səsləndirir.
Azərbaycanda ilk animasiya filmlərinin
yaranması ötən əsrin 30-cu illərinə təsadüf
etsə də, respublikamızda kinonun bu növünün
inkişafı 60-cı illərdə təşəkkül
tapıb.
Həmin dövrdə “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında cizgi filmlərinin çəkilişi
üçün 20 nəfərdən ibarət rəssam qrupu
da yaradılmışdı. Animasiya filmlərinin sirlərini
öyrənmək üçün studiyada xüsusi kurslar
açılmışdı. 1969-cu ildə «Cırtdan» xalq
nağılının motivləri əsasında eyniadlı
cizgi filmi istehsal olunur. 70-ci illərdə kinostudiyanın cizgi
filmləri şöbəsində 20-dən artıq cizgi filmi
istehsal olunmuşdu. Sonralar çəkilən «Pıspısa
xanım və Siçan bəy», «Cücələrim»,
«Tülkü həccə gedir» cizgi filmləri daha çox
tamaşaçı marağına səbəb olur və
sevilir. 1990-cı ildə kinostudiyanın multiplikasiya sexi
“Azanfilm” yaradıcılıq-istehsalat birliyinə
çevrildi. 90-cı illərdə “Azanfilm”də 19 cizgi filmi
çəkilib.
Son bir neçə ildə isə
Azərbaycanda animasiya filmlərinin çəkilişi zəifləyib.
Elə buna görə də Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi tərəfindən cizgi filmləri ilə
bağlı layihələr, müsabiqələr həyata
keçirilir. Bu yaxınlarda yekunlaşan 1 dəqiqəlik
cizgi filmləri müsabiqəsi də bu istiqamətdə
atılan addımlardandır. Düzdür, müsabiqənin
münsiflər heyəti təqdim olunan işlərin o qədər
də qaneedici olmadığını bildirdi və bu səbəbdən
də nəzərdə tutulmuş mükafatlar verilmədi.
Eyni zamanda müəyyən maraq doğuran bir neçə
filmin müəlliflərini qeyd etmək məqsədilə onlar
müsabiqənin reqlamentinə cavab verən və daha
çox bal toplamış üç işin müəllifinə
həvəsləndirici mükafatlar veriblər. Həvəsləndirici
mükafatlara «13» (müəllif İlkin Yusif), «Dərədə
əhvalat» (müəllif Emil Məlikov), «İt fəlsəfəsi»
(müəllif Kəbirə Həşımova) layiq
görüldülər.
Müsabiqədən gözlənilən
nəticə əldə olunmasa da, Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin Filmlərin təbliği və qeydə
alınması sektorunun müdiri Yusif Şeyxov ümumilikdə
nəticələrlə bağlı nikbin fikirdədir. Onun
sözlərinə görə, bir dəqiqəlik film çəkməyin
özü də bir ustalıqdır: “Bir dəqiqəlik film
çəkmək bəlkə də adi film çəkməkdən
çətindir. Çünki bir dəqiqəyə hər
şey daxil olmalıdır: süjet, kulminasiya və s.
Müsabiqənin şərtlərinə tam cavab verən
işlər omasa da, həvəsləndirici mükafatı
alanları animasiya filmlərinin çəkilişinə cəlb
etmək olar. Müsabiqədə Şəkidən, Gəncədən
iştirak edənlər də var idi. Bunu da maraqlı fakt kimi
qeyd etmək olar”.
Animasiyada əsas məsələ obrazı
canlandırmaqdır
«Azanfilm» animasiya studiyasının
direktoru Elçin Hami Axundov isə bir peşəkar olaraq Azərbaycanda
bu sahənin vəziyyətindən narahatdır. Cizgi filmləri
rejissoru hesab edir ki, belə getsə, bu sahədə boşluq
yaranacaq: “Problem ondadır ki, bir çoxları animasiya
proqramları bilsələr də, animasiyadan xəbərsizdilər.
Animasiyanın qanunları var. Onlar gərək bir az animasiyada
işləsinlər və yaxından prosesləri
görsünlər. Xüsusi kurslar keçməlidirlər. Hərəkətin
mexanikasını, biomexanikasını öyrənməlidirlər.
Bunlarla yanaşı, aktyor dərsləri də keçməlidirlər.
“Animasiya” sözünün məğzi nəyi isə
canlandırmaqdır. Amma indiki işlərdə, sadəcə,
hərəkət var, canlılıq yoxdur. Nə rejissura, nə canlandırma var. Əsas
problem budur. Animasiya kursları olmalıdır.
Vaxtilə belə kurslar
olub. İndi belə kurslar
yaranarsa, həvəskarları
cəlb edərik ki, animasiya təhsili
alsınlar. Bu kursları keçməmiş
animasiya canlandırmaq
qeyri-mümkündür. «Disney»in filmlərində
adi bir fincan
elə ustalıqla canlandırılır ki, sən onun sürətinə,
obrazına inanırsan.
Əsl canlandırma budur. Əgər studiyada yaxşı
animator yoxdursa, orda 100
rejissor olsun, animasiya çəkmək
mümkün deyil».
Lakin problemlərə baxmayaraq,
son dövrlərdə animasiya
sahəsində irəliləyişlər
də var: «Bir neçə il əvvələ nəzər salsaq deyə bilərik ki, keyfiyyət baxımından xeyli qabaqdayıq. Hazırda əsas problemimiz
ssenari ilə bağlıdır. Çünki yaxşı ssenari yoxdur. Qeyd etdiyim kimi, animasiya kurslarını keçən, bu işi bilənlər azdır. 1988-ci ildə
açdığım animasiya
kursuna 86 nəfər adam yazılmışdı.
Aralarında memar, həkim,
hüquqşünas da
var idi. Onlar bu işə çox həvəs göstərirdilər. Aralarından 30 nəfəri seçdik və onlarla işlədik. 90-cı illərdə, ümumilikdə
kinoda olduğu kimi, bu sahədə
də işlər dayandı. Həmin şəxslərin bir qismi də
Avropaya, Amerikaya getdilər. Özlərinə
yaxşı iş tapdılar, çox mötəbər yerlərdə
çalışırlar. Onlardan yalnız
Aleksandra Şirinova indiyədək
bizimlə qalır.
Bir də İntiqam Musayev var. Lakin o, başqa işdə işləyir. Gördüyünüz kimi, kadr problemimiz
var”.
Rejissor onu da bildirdi ki, hazırda
«Azanfilm»də cəmi
üç animator çalışır
-Aleksandra Şirinova, Firəngiz
Quliyeva, Rauf Dadaşov. Gənclər
də bu işə cəlb olunublar və onlar müasir proqramlarda işləyirlər:
«Müasir proqramlarda işləmək üçün
yaxşı kompyuter və yaxşı kadr lazımdır. Proqramların lisenziyasını almalıyıq. Bir filmi
xaricdə satışa
çıxarsaq, yaxud
kinofestivala aparsaq, orda həmin proqramların nümayəndələri
gəlib filmi hansı proqramda çəkdiyimizi soruşurlar.
Soruşacaqlar ki, sizin lisenziyanız var? Yoxdursa, cərimə edirlər.
Bu səbəbdən lisenziya almalıyıq.
Bu məsələnin həllini tezləşdirməliyik».
Yeni animasiya filmləri ekrana çıxacaq
Həmsöhbətimiz bildirdi ki, bu ilin sonu,
ya da gələn
ilin əvvəllərində
animasiya kursları açılacaq. Burada
qrim, ikinci rejissor, assistent dərsləri də keçiləcək: “Bundan
sonra isə artıq efirə çıxmaq mümkün
olacaq. Telekanallar tammetrajlı və
ya silsilə film istəyirlər. «Tırtılın arzusu» və «İlbizin evi» adlı filmlər çəkirik.
7-8 seriya çəkiləndən
sonra bu animasiya filmləri ekranlara çıxacaq”.
Uzun illər bu sahədə çalışmış
Aleksandra Şirinova ilə
də söhbətləşdik.
1988-ci ildə animasiya
kurslarını bitirmiş
ən yaxşı animatorlardan olan A.Şirinova da kadr çatışmazlığından
gileyləndi: “Bu üzdən
filmlərin təhvili
gecikir. Filmlər 3D animasiya janrında
çəkilməlidir. Lakin bunun üçün də kadrlar lazımdır. Hazırda çəkdiyimiz
«Kiçik ev» 3D janrındadır. Daha dəqiq
desək, yarısı
şəkillər, yarısı
da 3D olacaq. İşçilərimiz çox
olsaydı, bəlkə
biz daha çox film çəkərdik. Amma indi
ildə bir film çəkə bilirik.
Bunu da çox böyük
çətinliklə ərsəyə
gətiririk. Artıq biz də
yaşa doluruq. Yeni nəsil yetişməli və bu sahəyə
gəlməlidir. Bu sahəyə meyil edənlərin və animasiyanı dərindən
öyrənmək istəyənlərin
çox olmasını
arzu edirəm”.
Gülər Nizamiqızı
Mədəniyyət.-
2012.-16 mart.- S.13