O,
çaldı, çaldı, çaldı...
Fərqinə varsalar da çaldı, varmasalar da
Qınayıb-qınamasalar da, barmaqlarının
atəşinə yanıb-yanmasalar
da çaldı.
Çağdaşı olan şairlərin
“Rza, yaz. Rza, durma, Rza, yaz!”
höcətilə, “zəncirləri
qıram gərək,
qıram, qıram!” əzmi ilə çaldı. O qədər
çaldı ki, axırda bütün ölkə ona bir könüldən min könülə vurulub, “sən çaldın!” - dedi.
Onun ifalarındakı fateh taktlar, “alovlu ürək”-“şıdırğı
barmaqlar” duallığından
qopan yaz hərarətli, yay qaynarlı caz ən soyuq ürəklərdə
belə, “cızz” elədi...
Vaqif bütün səslər
fəlsəfəsinə vaqif
idi. Özündən
çox, “özgələr”ə,
yalnız sənət
büdcəsinə işləyən
“iş adamı”, yeniliklər, orijinallıqlar
“fermeri” idi. Heç bir tərəfdə dayanmayıb,
heç bir tərəfə qarşı
çıxmadan beynəlxalq
sənət generalitetinə
daxil edilən Azərbaycan mədəniyyətinin
əsgəri idi...
Onun iç və çöl “forma-məzmun”ları
Öncə onun “norma”sız
sənət forması
haqda bir neçə söz.
Bu gün bizim çalışdığımız
Avropaya inteqrasiyanın,
artıq bütün dünyanın qoşulmaqda
olduğu “mədəniyyətlərin
dialoqu” kimi qlobal layihələrin, bəşəri sivilizasiya
epopeyasının “ön
söz”ünü 60 il
əvvəl deyib, “giriş”ini 50 il bundan öncə yazıb - Vaqif Mustafazadə. Bunun özü də bir sənət reforması, sənətkar
məzmununun öncəgörmə
formasıdır... Əsl sənətkar
üçün nə
fərqi var - onu bəri başdan
qiymətləndirdilər, ya
geri yaşdan? Fenomenallar üçün
“gəl-gəl” deyib əl eləməklə,
“get-get” deyib əməl-fel
eləməyin elə
bir fərqi yox! Əsas odur ki, əvvəlini
yüz ölçəcən
- sonu mütləq düz biçiləcək...
Onun sənətkarlıq, şəxslik və ictimailik forması da özgə bir aləm idi.
Bu İçərişəhər
balasının bayır
təhər-tövrü nə
qədər qədim idisə, məzmunu bir o qədər yeni idi. Ədəbi-bədii aləmlə bağlı
“60-cılar”, “70-cilər” terminləri ayağından desəm, elə o illər tamaşaçılarının yaxşı yadında olar Vaqif Mustafazadə
imici. Bütün Bakının “alışdım-yandım”
stilyaqalığı dövründə
o öz “köhnə kişilər” görkəmiylə
hamıdan fərqlənirdi.
Gündən-günə müasirləşib-ütüləşən
bir şəhərin
lap içindən - İçərişəhərdən
olasan, ətrafındakı
“daley-daley” mahnılar,
“Buleyli”lər, “Qalada yatmış idim”lər kimi kömköhnə bir mədəniyyət “bazar”ına caz kimi təptəzə bir “nırx” qoyasan və... buxəntərə dədə-baba
əba-qəbasında gəzəsən,
oxəntərə mülayim
xarakterə, kolorital oturuş-duruşa malik olasan!..
Olum
Vaqif Əziz oğlu Mustafazadə 1940-cı il martın 16-da Bakıda anadan olmuşdur. 1964-də “Orero”
ansamblı, 65-də Gürcüstanda
“Qafqaz” caz triosu, 70-də “Leyli” vokal kvarteti, 71-də “Sevil” vokal-instrumental, 77-də
“Muğam” instrumental ansambllarını
yaradıb başçılıq
edir. 1979-da Əməkdar
incəsənət xadimi
adına, 1982-də (ölümündən sonra)
Azərbaycan Dövlət
Mükafatına layiq görülür.
Vaqifi tam almaq üçün
gərək yazını
qulağınla da oxuya biləsən - necə ki radio-televiziondan eşitdiyimiz sözsüz musiqiləri,
simfoniyaları duyğularımızın
“qələmilə” fikir-zikrə
çevirib hekayətləşdiririk.
Onun yaranış tarixçəsi
baxımından hələ
çox uşaq cazda ifa etdiyi
hikmətləri bu qədər qos-qoca sözdə ifadə etmək olmur, axı. “Tallin-66”,
“Tbilisi-78”, “Monte-Karlo-79” kimi beynəlxalq caz müsabiqələri və
festivallarının şəriksiz
laureatı olmuş bu sənətkarın dosye aktivinə bəndəniz nə əlavə etsin ki? Monakoda keçirilən beynəlxalq caz festivalında öz övladını - “Əzizənin
intizarında”sı ilə
beynəlxalq övlad məhəbbəti dastanı
yaradaraq birincilik qazanan fenomen haqda əlavə sözə ehtiyac varmı? “Fortepiano və
simfonik orkestr üçün konsert»in,
tamamlanmamış “Muğam”
simfoniyasının, neçə-neçə
caz, fortepiano şedevrlərinin
müəllifinin ruhuna
elə beynəlxalq
“bravo!” terminindən savayı
“hər şey havayı” desəm də, “bəlkə nəsə deyə bildim” ehtimalıyla davam edək...
“Düşüncə” müəllifini
düşünərkən...
Əlbəttə,
onun dahiyanə “Düşüncə”si ladında
düşünmək və
bunları yazıya almaq çox müşkül...
Musiqişünaslar, yazı-pozu adamları
onun özü, özgürlüyü, bənzərsiz
çalğıları, vulkanik
çılğınlığı haqda çox təşbehlər, polifonik
fikirlər söyləyiblər.
Dostları, şəxsi tanışlığı
olmayan vurğunları
onun təbii, qeyri-adi təbiəti, ipə-sapa yatmazlığının
müxtəlif “janr”ları
barədə çox
bəhs ediblər.
Mən də - “dəstədən
geridə qalmamaq üçün” bəyan
edim ki, sağlığında ona
yarı Şərq-yarı
Qərb adamı kimi baxırdım.
Bu qəribə adamın
- iş başında
ikən görünməz
əllərinin, daim plyus-minus yüklü sifətinin, çox zaman “ikili” məna
təcəssüm etdirən
təbəssümlü dodaqlarının,
hətta 70-ci illərin
sonlarında ona 2 il teleqadağa “iş”i kəsdirən bığlarının bir
tayı Şərqə
çalırdı, bir
tayı Qərbə...
Sevilmək üçün, çalğılarına,
bəstələrinə heyranlıq
üçün, təxti-bəxtinə,
hərtərəfli orijinallığına
həsəd üçün,
lap elə cavan və qəfil bir ölümlə sevərlərini yandırıb-yaxmaq
üçün... daha
Tanrı ondan nə əsirgədi ki? Siz bir
bu görəcək sənətkarın “adicə”
olum-ölüm tarixçələrinə
diqqət yetirin: 16
mart 1940 - 16 dekabr 1979. Olumu
bahara, ölümü
qışa beş
gün qalmış...
Deyirəm, bəlkə hərəni
bir cür qidalandırıb qanadlandıran
“Düşüncə”sində bu nüanslara da toxunub bu
sağ olmuş?
Vaqifə dərindən vaqif
olan oxucular “sağ olmuş” epitetinə duruxmazlar, yəqin. Hər çalğısı ilə hər dəfə bizi cansıxıcı anlardan
alıb dirildən kəs ölə bilərmi, hörmətli zövqdaşlarım?! O, sadəcə,
ömür payı sarıdan tamarzı qoydu bizi, vəssalam!
Onun ecazkar musiqi
taktları və zəriflikdən infarkta doğru döyünən
könlü dünyatutan
bir antena idi. Bu “antena”nın barmaqcıqları
səs-sədaları bütün
başqaları kimi tutsa da, onları
yalnız və yalnız özü kimi yayımlayırdı.
Özgə səsləri necə
özümüzünküləşdirib
doğmalaşdırırdısa, öz ritmlərimizi də eləcə onlarınkılaşdırır və beləliklə, hamını dünyəviləşdirirdi.
Deyirlər, kamil musiqinin
vətəni olmur, dili, tərcüməsi yoxdur. Düz deyirlər. Amma, məncə, bu ilahi qidanın
zümrəsi, sinfi
var. Söhbət sovetlər
dövrünün fəhlə-kəndli
siniflərindən, qulluqçu-ziyalı
zümrələrindən getməsə
də, deyim ki, Vaqif Mustafazadəyə
qədər “caz”a “vız” eləyən, “mız” qoyan ziyalılarımız da vardı. “Vaqif dərsi”ndən sonra isə, hətta ucqar kəndlərimizdəki
cılxa saz, tar “planetlilərimiz” belə, onun “Heyratı”, “Şur” cazları haqda öz “Ruhani”, “Yetim segah”larından az
gap eləmirlər.
Gəlişi şam, oluşu tam, gedişi natamam...
Bəli, bircə ömür payı sarıdan yarımçıq qaldı
- bu bütöv gənc, ağır-batman ahıl, virtuoz “qoca”! Otuz doqquzcasındaca çıxıb
getdi. Bay, “çıxıb
getdi” nəymiş belə - qələmim yanıltdı məni; çaxıb getdi! Hədsiz alicənabların, sədsiz
həssasların sevgilisi
olan bir aşiq-azar apardı onu. Könül-qəlb antenaları yalnız
xoş münasibətlərə,
ümumbəşəri dəyərlərə
tuşlanmış sənət
məcnunlarının canan-canalanı
olan infarkt özünə daha bir yar tapdı
Vaqifin köksündə.
Qoymadı ki, bu könül bağbanı, Məlikməmmədliyin
bu real təcəllası
dünyanın ən qədim “şərq”ilərilə
ən yeni “qərb”ilərinin 40-cı qapısını
da açsın...
Deyirlər, guya böyük, ali insanlar
dünyalarını dəyişəndə
ölüm də sevinir. Bəlkə elə Səməd Vurğun buna görə “Ölüm sevinməsin, qoy...” kimi bir şeirə
də qol qoyub?..
Yəni ölüm (?!.)
Bəli, cismi ölüm! Amma nə qəm?..
Yəni ömrünün 40-cı yaşına
çata, sənət
“nağılı”nın
40-cı qapısını aça bilməsə də, bu dünyada
öz aləmini yaradıb getmiş həmişə canlı aləmin cismi yoxluğu da yanğı-yarımçıq bir əsər! Bu yanğılı “yarımçıqlıq”ların da müəllifi olan Vaqif bizimçün
ayrıca-əlahiddəcə bir müasir-milli sənət sarayı qoyub getdi. Dünya üçünsə, ümumi
bir musiqi “industriyası” yaradıb qaldı.
Bu “etdi-getdi”, “çaldı-qaldı”ları üslubi
qafiyələr, yazıbitirmə
qaçaqaçı sanma,
poetik-polifonik qafiyələr
ustadı! Demək istədiyim bu ki, bu dünyada
qalan dünya malı deyil;
qeyri-maddi mənəvi
halların ömrü
maddi malların ömründən uzun olur. Çox uzun olur - ey
fizikən qısa, mənən uzunömürlü,
əbədi ustad!..
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2012.- 16 mart.-
S. 10.