“İlk qaranquş”luqlar simurqu
Səhnəmizin
ilk, sənətimizin ömürlük Məcnunu Hüseynqulu
Sarabski
O,
1879-cu il martın 20-də - Novruz bayramı axşamı -
Bakıda doğulub. İlk Azərbaycan teatr tamaşasından
(“Lənkəran Xanının vəziri”) 6 il sonra, ilk Şərq
operasından (“Leyli və Məcnun”) 29 il əvvəl.
Gələcək
korifeyin doğulduğu həmin günün ictimai-siyasi,
maddi-mədəni mənzərəsi haqda burada söz deməyin
yeri olmasa da, xatircəmliklə təsəvvür edə bilərik
ki, o zamanlar da Novruz bayramı bu çağımızdakı
kimi, lap elə qəzetimizin bu sayında əks olunan sayaq -
ümummilli səpki-sevgidə qutlanırmış...
Və belə də bir təsəvvür:
əgər Hüseynqulu özündən əvvəl
doğulmuşumuza - milli teatrımıza dəlicəsinə
vurulmasaymış, özündən sonra
yaradılmışımız - ilk operamız - uzun müddət
əslkar, doğal, fitri Məcnunsuz qalarmış.
Düzdür, o vaxt artıq ölkənin
mədəniyyət təsərrüfatında sənət “səpin-əkin”i
başlamışdı, professional cücərtilər də
yaranmaqda idi. Ancaq o “dəvə-dəllək”, “çərxi-fələk”
çağları indiki dövrlə - hər şeyin rels
üstdə olduğu, “artist” mübtədasının
önlüyünə “xalq”, “əməkdar” təyini
yazılan bu asan dövrümüzlə müqayisə etmək
müqayisəyəgəlməz yanlışlıq olardı.
Əks-təsəvvürlülərə ərz etmək istərdim
ki, Hüseynqulu Sarabskinin təkrarsız lirik-tenor səsi Allah
vergisi, özünün kompleks-bütövü isə o dəlisov
dövrdə “qurd ağzı bağlayan” canlı dua, sənət
bəxt-taleyi idi. Bəs necə, dünənədək
üzünü Allah yoluna tutub, minarələrdə
münacat çəkən bir bəndə bu gün
ağzını şeytan səmtə əyib “sur”i-ariya
zarıyır!
Məncə, başqa heç kəs
bu sənətin “əlifba-banilik” rolunu nə onun kimi oynaya, nə
o sayaq konservativ-“qıcqırmativ” cəmiyyətə qəbul
etdirə bilərdi. Bu gün kim belə bir zəmanət xəyalındadır
ki, o cəncəl-cəngəllik, namus-“qiryət” zəmanəsində
əli “pişto”lu, beli xəncərli qoçuların da
yaralı yeri, yuxa mətləbi olan məcnunluğun ilk təqdimatını
belə bir yanğılı səs, ustad mizan, abır-həyalı
düzən, yaraşıq-yapışıqlı görkəm
sahibi yox, bir başqası (məlum əxlaq
“razborka”çılarının təbirincə -
“mütrüb”!) etmiş olsaydı, necə qarşılanar, nə
pəstahlar törənə bilərdi? Şəxsən mənim
bir qədər “panikyor” təsəvvürümcə, səhnədəki
tərəflər (Nofəl - İbn Salam) arasındakı bədii
qılınclaşma salondakı ehtimali-sənədli xəncər-qəmələşmənin
yanında toya (sonra da, təbii ki... yasa) getməli olardı...
Böyük
gəlişin ilk notları
Niyə ilk addımları yox, ilk
notları? Çünki əslində, onsuz da səhnəyə
bağlanıb aktyor olası bu böyük sənətkarı
opera səmtə yönəldən başlıca amil məhz
onun könlünü təlatümə gətirən musiqi
notları olub. Elə məhz bu amil nəticəsində də,
sənət-səhnə aləminin bir neçə sahəsində
ciddi iz qoymuş Hüseynqulu Sarabski XX əsr Azərbaycan milli
musiqi mədəniyyətinin ən parlaq şəxsiyyətləri
sırasında xüsusi yer tutmuş, sağlığında
fəxarətli nüfuz, mövqe, cismani yoxluğunda əbədi
dəyər qazanmışdır.
Onun adına bağlı
böyük şöhrət yoluna qovuşan
cığırlar isə cürbəcür uşaqlıq,
yeniyetmə Hüseynqululuq məşəqqətləri
daşımalı olub. Oxumaq həvəsi neçə illər
arzu qınında qalıb. Kiçik yaşlarından
ağır zəhmətə qatlaşıb, böyüklərin
belə belini əyən fiziki işlərdən
yapışıb. Bu çətinliklərdən bezikməsə
də, yalnız cibləri dolu olan tay-tuşlarının
istehzalarından utanıb-usanmasa da, yaş üstünə
yaş gəldikcə ala bilmədiyi təhsil istəyi onu
möhkəm sıxıb. Daşdan
çıxardığı qəpik-quruşu dəftər-kitaba
verib beyin-başını az-çox doldursa da, sənət-mədəniyyət
inqilabçılığından susmaq bilməyən qəlbini
sakitləşdirə bilməyib. Harda bir təhsilli adam,
müəllim, ziyalı, qəzetçi, naşir
görüb-tanıyırmışsa, bir yol tapıb ona
yaxınlaşar, nə qədər üz verərmişlərsə,
onları o qədər söhbətə tutarmış. Bəri
başdan dəmirçi, daşyonan, fəhlə (son vaxtlar
qırçı) olduğunu da bəyan edərmiş ki, o əlçatmaz,
əlahəzrət həmsöhbətlər çox çək-çevirə
salıb, ondan “liseyçi, yaxud “student“ umu-küsüsündə
olmasınlar”. Sonra da gedib ev-eşikdə bir gizlinə çəkilər,
“onlara oxşamaq şəbehi” çıxararmış.
Mən bu müzare-mükəddər
“mış-muş” “nağıl”ının bir azını
onun özünün və özgələrin qələmə
aldıqları xatirə kitabı və məqalələrdən,
bir parasını isə müasirlərinin dilindən
oxuyub-eşitmişəm. Onun öz xatirələrindən
verdiyim aşağıdakı bircə cümlə isə
bütün bu deyilənləri, məncə, bütövcə
ehtiva edir: “Məhərrəmlik vaxtlarında dini havalar oxuyar,
mərsiyə deyər, münacat çəkər, el şənliklərində,
toy-bayramlarda isə muğamlara, təsniflərə,
mahnılara huş-guşla qulaq asar, diqqət yetirib öyrənərdim”.
Bütün bunlar onun iyirmi
bir yaşına qədər olanlardan fraqmental notlardır. 1902-ci il “hadisə”sinə -
onun ilk rol oynamasına isə hələ qalırdı.
O “hadisə” ki, himi 1891-ci ildə qoyulmuşdu. O vaxt Hüseynqulu ilk teatr tamaşasına baxmışdı.
On iki yaşında ikən, həvəskarların
“Sərgüzəşti-vəziri-Xani-Lənkəran”
(M.F.Axundzadə) komediyası
əsasında hazırladığı
“Xan Sarabi” adlı o tamaşaya Hüseynqulu Rzayev kimi baxan bu
yeniyetmə oradan “ürəyinin ən dərin guşəsində”
“Sarabski” təxəllüsü
ilə çıxmış,
on bir il sonra isə bu adla ilk dəfə...
və bütün ömrü uzunu səhnəyə qalxmışdır.
Həmin ilk aktyorluq işi Nəriman Nərimanovun “Dilin bəlası” pyesindəki
Rəsul obrazı idi ki, o kiçik
rolun dadı sonralar çox böyük surətlər
yaratmış Xalq artisti Hüseynqulu Sarabskinin damağından
“heç vəqt” silinmir.
Teatrı dəlicəsinə sevməsi,
sənətə məcnunluqla
can atması Hüseynqulunun
öz “rolu” olmuşsa da, püxtələşib-peşəkarlaşıb
məşhur Sarabski olmasında dövrün məşhurlarının - Nəriman
Nərimanov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Rəhim bəy Məlikov və sonralar tərəf-müqabil
olduğu Hüseyn Ərəblinski, Cahangir Zeynalov kimi həmkarlarının
böyük dəstəkləri
vardı. “Xan Sarabi” tamaşasına ilk baxışdan teatra, “Dilin bəlası”nda ilk oyunundan isə səhnəyə əbədi
vurulan Sarabski bu iki “ilk məhəbbət”inə
ömrünün sonunadək
sadiq qaldı.
Böyük sənətin
dahilər üçbucağı
On doqquzuncu
əsrin qaynarlaşmaqda
olan sonlarının bişirib-düşürdüyü Hüseynqulu iyirminci yüzilliyin alovlu ilk illərinə tam hazır
idi. O, yeni əsrin sənət səs-sədasını bütün
qəlbi, həssaslığı,
sinirlərilə eşidirdi.
Dövrün qələmçi və sözçülərinin
cəmi-qənaətlərindən duyulurmuş ki, o, həmin yeni əsrin ilk onilliyində baş verəsi tamam yeni bir
sənət hadisəsinin
duyğuları ilə
yaşayırmış. M.F.Axundzadə, N.B.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev,
Şekspir, Heyne, Şiller, Qoqol və başqa dramaturqların əsərlərinin
tamaşalarında söz
ifalarıyla oynaya-oynaya,
sinəsində çağlayan
sənət çeşməsinin
gözünü açıb
axar verəsi səs-nəğmə oyununa
hədsiz bir muştaqlıqla nəfəs
alırmış.
Və bu da 1908-ci ilin
soyuq yanvarı! Bir gün eşidir ki, özündən 6 yaş kiçik bir oğlan - 22 yaşlı Üzeyir onu bərk axtarır.
Deməli, - özü
də daxil - iki şərqli “uşaq” başlarını
qoca dünyanın “irəliçi” Qərb başına qoşub, “səs-musiqi teatrosu - opera”
yaratmalıdır. Bəs, səhnəyə
quruca söz deməkçün də
qadın buraxmayan bu xalq, “səs
eləyəsi” arvad xeylağı - Leyli verəcəkmi?!
“Dördbucaq”
sonranın işi idi. Hələliksə,
ilk milli sənət üçbucağı hazırdır:
böyük Füzuli
- Üzeyir bəy - Sarabski.
O, bilirdi ki, Füzuli öz qüdrətli “Leyli və Məcnun”
poeması ilə bu məşhur ümumqərb-ümumşərq əfsanəsini “aborigen”lərinin
- ərəblərin əllərindən
alıb. Eşitdiyinə görə, gənc
Üzeyir bəy xalq-muğam musiqilərini
öz fərdi rübabı ilə qovuşdurması yolu ilə dünya üzünə çıxarılası
şərqdilli-qərbstilli bir möcüzə yaradıb. Və bütün varlığı
ilə inanırdı
ki, o özü də - uzun məşq və köməkdarlıqlar sayəsində
bu yeni vulkanik-triqonometrik
yaradılışın üçüncü
- tamamlayıcı ocaq-bucağı
ola biləcək.
Beləliklə, Hüseynqulu Azərbaycanın
ilk opera səhnəsinə, Azərbaycan isə dünyanın böyük
sənət arenasına
çıxır. Xarici
informasiya vasitələrində
yeni toponim və adlar yer
alır: “Azərbaijan”,
“opera” (?!), “Fizuli”, “Uzeir
bek”, “Sarabsk” və s. Azərbaycanın
mətbəə, dükan-bazar
və dedi-qodu “mətbuat”larında isə
aləm bir-birinə dəyir: “Gənc Üzeyir bəy qos-qoca bir məhəbbət
dastanı yaratmışdır!”
“Ağəz, eşitmisüz,
iki cigəriyanmış
camaatın qabağına
çıxıb çığıra-çığıra
bir-birinə qeyidir ki, bəs, mən
səni sevirəm!” və sair...
Hüseynqulu Sarabski həyatda az yaşamadı
(66 il) və səhnələrimizdə az
rollar oynamadı (300-ə
yaxın). Onun Şeyx Sənanı (“Şeyx Sənan”), Kərəmi (“Əsli və Kərəm”), Sərvəri (“O olmasın,
bu olsun”), Şah İsmayılı
(“Şah İsmayıl”),
Mərcan bəyi (“Ər və arvad”), Əsgəri (“Arşın mal alan”), Aşıq Qəribi (“Aşıq Qərib”) təkcə ilk ifaçılığı
baxımından deyil,
həm də təkrarsızlığı, bənzərsizliyilə
də hər tamaşaçısının yaddaşında ömürlük
yaşamış, dövri
mətbuatın ən
adlı qələmlərinə,
“gəl-gəl” deyən
səhifələrinə düşmüşdür.
Tarixin obyektiv-subyektiv qaranlıqlarında
çox görəv-görüntüləri,
şəxsi və ya ictimailik nüansları
gizlənsə də,
Hüseynqulu Sarabskinin
ecazkar ifa səsilə bərabər,
hərdən digər
fəaliyyət sədaları
da eşidilir, tamaşaçıda kövrək
hisslər doğuran surəti, hərəkətləri
görsənir. Arxivlərdə
uyuyan qədim bir filmdə - 1917-ci ildə lentə alınmış “Arşın
mal alan”da o öz hərəkət və jestlərilə də sanki dünyanın ən uca, ən
məlahətli səsi
ilə oxuyur!..
Dedik ki, Hüseynqulu qırx beş
illik sənət ömründə çox
dramatik, komik-komedik rollar oynayıb. Lakin o, iki ölməzin - Füzuli və Üzeyir bəyin Məcnununun təkrarsız
səhnə yaradıcısı,
möhürbəndi, avtoqrafı
olaraq qalır. O
əsərin ki, hər ilin bahar
bayramında - Novruz ərəfəsində mütləq
yad edilir - istər səhnələrdə,
istər ekran-efirlərdə,
hətta istedad, səs-avaz xonçalı
evlərdə, məhəllələrdə...
Deyirlər, Hüseynqulu Sarabskidən sonrakı bütün “Məcnun”lar bu əsərin üç yerində onun boğazı ilə zəngulə vurmağa çalışırlar.
O məqamlardan biri də “Yandıraram dağı, daşı, ey zalim!..”
yanğısıdır ki,
müasirlərindən biri
Hüseynqulunun bu sözlərindən sonra operanın daş-divarına
baxar və məəttəl qalarmış
ki, bu dam-daş niyə alışıb-yanmır?!.
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.- 2012.- 20 mart.-
S. 13.