Milli
bayramımız
Məhərrəm
Qasımlı,
professor
Yüzillər boyunca el-ulusumuzun cəmi
şadlıqlardan, çal-çağırlardan başda
saxladığı istəkli bir bayram var: Novruz bayramı! Bu xətirli
bayram gur tonqalları, göz oxşayan, könül tərpədən
noğul-nabatlı xonçaları, yamyaşıl səmənisi,
mübarək niyyətləri, tumurcuq diləkləriylə
tanınır, sevilir. Gün-güzəranımız hər
zaman bu ulu bayramın qədəmlərinin uğuruna,
sayasına güvənib. Əski çağlardan üzü
bəri elimiz Çillələr, Xıdır Nəbi, Bozay
boyu Novruzun mübarək gəlişini gözləyə-gözləyə
çal-çağırlı yığnaqlar qurub, bayrama
yetməkdən ötəri vaxtı-zamanı söz-söyləməylə,
düzgü-qoşquyla yorub yola salıb...
Novruz
xalqımızın mənəvi dəyərlər sistemində
Qədim tarixə və zəngin mədəniyyətə
malik olan Azərbaycan xalqının əsgi çağlardan
daşıyıb gətirdiyi mənəvi dəyərlər
sistemində Novruz bayramının da özünəməxsus
yeri vardır. İbtidai çağlara məxsus ilkin
dünyaduyumu və arxaik mifoloji inanışlardan qaynaqlanan
yazı - yeni günü qarşılama mərasimi
yüzillikləri çevrələyən tarixi təkamül
prosesi nəticəsində zəngin mədəni-mənəvi
keyfiyyətlər qazanaraq geniş miqyasa malik xalq bayramına -
Novruza çevrilmişdir. Bu baxımdan Novruz təkcə bir
neçə günü əhatə edən bayram deyil, həm
də uzun bir təqvim müddətini öz ətrafında cəmləşdirən
irimiqyaslı mərasim kompleksidir. Uzun sürən qış
dönəminin çətinlik və məşəqqətlərindən
(soyuq, qida sıxıntısı və s.) qurtulub
yaşayışa müsbət təsir edən işıq,
istilik, qida imkanları açan yaz dönəminə
başlamaq arzusu əcdadlarımızı bu mürəkkəb
və zəngin mərasim kompleksini yaratmağa təşviq
etmişdir.
Bilindiyi kimi, ilkin - ibtidai
sivilizasiyanın digər üzvləri kimi qədim azərbaycanlılar
da öz ətraflarında baş verən kosmoloji prosesləri,
xüsusən də təbiət hadisələrini
yaşayışa, güzərana necə təsir etməsinə
görə çeşidli bölümlərə
ayırır və həmin dəyişiklikləri
özünün ilkin bədii təxəyyülündə,
ibtidai şəkildə də olsa, obrazlaşdırmağa
çalışırdı. Həyatı çətinliyə
salan, qida, istilik çatışmazlığı və
başqa bu kimi sıxıntılarla imtahana çəkən
qışın obrazı, heç şübhəsiz ki, ulu
babalarımızın təsəvvüründə qorxulu,
qara cizgilərlə canlanırdı. Elə buna görə də
canlı danışıqda geniş yer alan «Qara qış»,
«Böyük çillə», «Kiçik çillə» kimi
adlar təbiətin sərt iqliminin, diriliyə uyar olmayan
çağının tarixi-semantik məzmun
daşıyıcısı kimi ortaya
çıxmışdır. Elə buradaca diqqət
önündə saxlayaq ki, bir çox hallarda
«qış»ın əvəzedicisi kimi işlənən
«Çillə» sözü dərd-bəla,
ağrı-acı, çətinlik, müşkül
anlamındadır. Xalq arasında «çillə çəkmək»,
«çillə tökmək», «çillə-dağ eləmək»,
«çillə kəsmək» deyimləri də vardır ki, həmin
ifadələr, əslində, əzab-əziyyət çəkmək,
dərd-bəlanı tökmək, ağrı-acını, xəstəliyi,
müşkülü kəsmək, yox etmək anlamları
daşıyır. Bəzi bölgələrimizdə əziyyət
çəkən, əzabkeş mənası verən
«çiləkeş adam» deyimi də işlənir.
Deməli, ulularımız
qışı dərd-bəla, müşkül, çətinlik
kimi qəbul etdiklərindən onu iki yerə bölərək
«Böyük çillə» (böyük çətinlik -
dekabrın 22-dən yanvarın 31-dək olan 40 günlük
dönəm) və «Kiçik çillə» (kiçik
çətinlik - fevralın 1-dən 20-dək olan 20
günlük dönəm) adlandırmışlar. Qış
yerini yaza təhvil verən zaman yandırılan tonqala el
arasında «çillə qovan tonqal» deyilməsi və
Novruzqabağı keçirilən mərasimlərə (qulaq
falı, üzüksalma, oddan, sudan atlanma və s.) «çillə
çıxartma», «çilləkəsmə» adı verilməsi
də qışın ağrı-acı, dərd-bəla,
sıxıntı kimi «çillə» obrazında folklor
biçimi qazandığını göstərir.
Novruz
çərşənbələri
Qışı-çilləni yola
salmaq, yazı - yeni günü qarşılamaq məqsədilə
keçirilən «Novruz çərşənbələri»
adlı silsilə rituallarda da qədim azərbaycanlının
təbiətə təsir etmək, onu mülayimləşdirmək,
işığı, günəşi çağırmaq
arzu-niyyəti öz əksini tapmışdır. «Oğru
çərşənbələr» və «Doğru çərşənbələr»
adıyla iki qismə ayrılan «Novruz çərşənbələri»nin
ümumi sayı bəzi elmi ədəbiyyatlarda qeyd olunduğu
kimi dörd yox, yeddidir. Sadəcə olaraq, onların dörd
sonuncusu əsas çərşənbələr
sayılır. Əsas çərşənbələrəqədərki
üç çərşənbə el arasında «oğru
çərşənbələr» (bəzi regionlarda «oğru
üskülər», «oğru buğlar») adlanır və
Kiçik cilləyə düşür. İnama görə,
oğru çərşənbələrdə yazın nəfəsi
oğrunca Yer üzünə - suya, torpağa, ağaclara
toxunub geri qayıdır, bu minvalla yaxın zamanlarda gəlib
çıxacağına işarə etmiş olur. Oğru
çərşənbələrdən sonra başlayan əsas
çərşənbələr «doğru çərşənbələr»
(bəzi bölgələrdə isə «doğru üskülər»,
«doğru büğlar», «cəmlələr») adı ilə
tanınır.
El inamına görə, doğru
çərşənbələrdə yazın nəfəsi
növbəylə suyun, ağacların, torpağın
canına hopub onları oyadır. Yazın nəfəsi öncə
suya toxunur və bununla da, el arasında deyildiyi kimi: «sulara
ixtiyar verilir». Sulara ixtiyar verilməsi, daha doğrusu,
suların ixtiyarının özünə qaytarılması
o deməkdir ki, həmin gündən başlayaraq daha sular
donmur, şaxta-qış onu dondurub ixtiyarını əlindən
ala bilmir. İkinci çərşənbədə torpağa
ixtiyar verilir. Torpaq qarını-buzunu əridib, nəfəsinin
buğuyla toxumu cücərdir, əkini dikəldir. Torpaqdan
sonra növbə ağaclara çatır. Doğru çərşənbənin
üçüncüsündə ağaclara ixtiyar verilir. Həmin
çərşənbədə ağaclar qış
yuxusundan oyanır və tumurcuğa dolmağa başlayır. Ən
sonda - axır çərşənbədə yazın nəfəsi
canı-qanı olanları tərpədir - heyvanların,
quşların, adamların qanı yerindən oynayır. Beləcə,
yaşayış, varlıq yeni bir axara düşür.
Doğru çərşənbələrin
el arasında çeşidli adları vardır. Bu sıradan
olan birinci çərşənbə «Əzəl çərşənbə»dir.
«Əzəl çərşənbə»yə Azərbaycanın
müxtəlif bölgələrində «Sular novruzu» və
«Yalan çərşənbə» də deyilir. İkinci
çərşənbə «Müjdəverən»,
«Muştuluqçu», «Külə», «Kul», «Xəbərçi»
adlarıyla tanınır. Üçüncü «Gül
çərşənbə»dir. Bu çərşənbədə
rəhmətə gedənlərin ruhu xatırlanıb qəbir
üstünə gedildiyindən ona «Ölü çərşənbəsi»
və ya «Ata-baba günü» də deyilir. Sonuncu, ən təmtəraqlı,
təntənəli qeyd olunan «Axır çərşənbə»dir.
Çərşənbələrin
ümumi sayının, yəni oğru və doğru çərşənbələrin
birgə sayının yeddi olması təbii və
qanunauyğundur. Türk folklor düşüncəsində
evolyusion-irəliləyiş rəqəmləri təklik (3,
5, 7, 9) sistemi üzərində qurulduğundan çərşənbələr
də təbii olaraq bu qanunauyğunluq içərisində
sıralanmalıdır.
Dörd
ünsürün çərşənbəyə dəxli
varmı?
XX əsrin 80-ci illərinin sonlarından başlayaraq əvvəlcə elmi ədəbiyyatda, az sonra isə kütləvi informasiya vasitələrində - televiziya, radio və qəzetlərdə Novruz çərşənbələrinin «yeni» - qurama adlara görünməyə başlamış, hətta «su çərşənbəsi», «od çərşənbəsi», «külək çərşənbəsi», «torpaq çərşənbəsi» kimi adlar orta məktəb dərsliklərinə də yerləşdirilmişdir. Xalqımızın folklor və etnoqrafiya mədəniyyətində tarixən bu adların heç birisinə təsadüf olunmur. Bu gün folklor sərvətimizin saf şəkildə qorunduğu Cənubi Azərbaycanda - Təbrizdə, Urmiyada, Zəncanda heç kəsin yuxarıdakı uydurma çərşənbə adları barədə təsəvvürü yoxdur. Bu barədə hər hansı bir tarixi qaynaqda da söz açılmır. Azərbaycanda 80-ci illərin sonlarından əvvəl bu adların mövcudluğunu əks etdirən hər hansı bir mənbə yoxdur. Bu adlar haradan və necə uydurulmuşdur? Həyatı, yaranışı şərtləndirən məşhur «abi-atəş-xaki-bad» dördlük sistemi farscadan tərcümə edilərək buradakı hər bir ünsürə uyğun şəkildə bir çərşənbə adı (ab - su, atəş - od, xak - torpaq, bad - külək) düzəldilmişdir. Bu adların çərşənbə adı kimi qeyri-dəqiqliyi sıravi məntiqlə də ortaya çıxır: hansı çərşənbə axşamında od yandırılmır? Elə isə, «Od çərşənbəsi» adlı ayrıca bir çərşənbənin olması hansı məntiqə əsaslanır? Yaxud, Azərbaycan dilində, xüsusən də folklor - xalq danışıq tərzində «Torpaq çərşənbəsi» ifadəsi nə qədər səlis səslənir? Bəzilərinin təxəyyül məhsulu kimi ortaya çıxardıqları bu adların «folklorlaşdırılması» istiqamətində kor-koranə şəkildə kütləvi təbliğatların aparılması təəssüf doğurur...
Çərşənbələrdə
(daha dəqiq desək, çərşənbə
axşamlarında) tonqal qalanması, göyə yanar fişənglər,
tarixən üsgü-lopa atılması, bayram süfrəsi
düzəldilməsi ululardan qalma qədim el adətidir. Tonqal qalamaq, oddan atdanmaq, başı üzərində
yanar fişəng, lopa-üskü fırlayıb göyə
atmaq əski mifik dünyagörüşlə bağlı bir
məsələdir. İşığın, günəşin
gücünə inanan qədim insan odun-alovun köməyi ilə
neqativ səciyyəli yad-yabançı ruhları, soyuq,
qaranlıq, xəstəlik gətirən,
yaşayışa sıxıntı verən pis - şər
qüvvələri qovub uzaqlaşdırmağın
mümkünlüyünə inanırdı. Burada
bütün məqamlarda od - Günəşin rəmzi kimi
düşünülürdü. Çillədən -
qışdan çıxmaq üçün tonqal, od
yandırılması əslində dolayısı ilə
həm də Günəşin - yazın
çağırılması mərasimidir. Bu aktın
icrası zamanı tonqalın üstündən atılarkən:
Ağırlığım, uğurluğum
Tökülsün, bu odda yansın, -
söylənməsi də əski təsəvvürlə, çillədən, qışın ağrı-acısından qurtulmaq üçün oda - mikrogünəşə bir xilaskar kimi yanaşılması qənaəti ilə bağlıdır.
Novruz və qədim od mərasimləri
Yeri gəlmişkən, aydınlıq üçün deməliyik ki, bir sıra araşdırıcılar Novruz mərasimindəki od-tonqal ünsürünü yalnız zahiri əlamətlərinə istinadən yanlış olaraq atəşpərəstliklə bağlayırlar. Bəllidir ki, atəşpərəstlər odu ilahiləşdirərək ona sitayiş edirdilər. Onlar Allah, ilahi qüvvə saydıqları oda-atəşə o dərəcədə müqəddəs bir şey kimi baxırdılar ki, hətta oda öz nəfəslərinin belə toxunmasını istəmirdilər. Zərdüştlüyə görə, insanın nəfəsi təmiz deyildir və onun müqəddəs oda-atəşə toxunması günahdır. Buna görə də atəşgahlarda oda-atəşə qulluq edən kahinlər üzlərinə xüsusi niqab örtürdülər ki, nəfəsləri oda toxunmasın. Bu gün Abşeron kəndlərində və bir sıra başqa yerlərdə yanar neft lampasının üfürülərək söndürülməsinin günah sayılması da atəşpərəst inanışının qalıntısıdır.
Göründüyü kimi, oda Novruz mərasimindəki yanaşma ilə atəşpərəstlik dini - Zərdüşt sisteminin yanaşması arasında kəskin fərq vardır. Atəşpərəstlər öz nəfəslərinin belə od-atəşə toxunmasını yasaq saydıqları halda, Novruz mərasimində od-tonqal üstündən atılan mərasim iştirakçıları: «ağrım-acım tökülsün, bu odda yansın» - mövqeyindən çıxış edir, öz çillələrini, ağırlıqlarını, dərd-bəlalarını odun üstünə töküb orada yandırmaq istəyirlər. Deməli, Novruz mərasimindəki od ünsürü «Avesta» - atəşpərəstliklə bağlı deyildir. Bu, odu - atəşi - işığı - günəşi xilaskar sayan, onun həyatı, yaşayışı ağrı-acıdan, müşküldən, sıxıntıdan qurtaran təmizləyici, saflaşdırıcı bir magik qüvvə olduğunu qəbul edən əski türk mifoloji inanışıdır!
Bəs Novruzaqədərki çərşənbə mərasimlərinin icrası üçün niyə məhz həftənin ikinci günü - çərşənbə axşamı seçilmişdir? Həftənin başqa bir günü - cümə axşamı, cümə və ya şənbə də seçilə bilməzdimi? Bu məsələnin təsadüfmü, yoxsa qanunauyğunluqmu olması həqiqətən də düşündürücüdür. Bilindiyi kimi, el inamına görə, çərşənbə axşamı ağır gündür, uğurlu, düşərli sayılmır. Bu səbəbdən həmin gün nəsə bir işin binəsini - başlanğıcını qoymaq, ev tikintisinə başlamaq, toy-düyün etmək, səfərə yollanmaq, elçi getmək və s. məsləhət bilinmir. Sınayıblar ki, çərşənbə axşamında başlanan iş uğur gətirməz. Bu günün el arasında «Duz günü» adıyla tanınması da onun ağır bir gün olmasına işarədir. Anadolu türkləri arasında yayğın olan «salı gün sallanar» - ifadəsi də «salı»nın - çərşənbə axşamının ağır gün olması barədəki xalq inamından doğmuşdur.
Görünür, çillədən çıxmaq, dərd-bəlanı, ağrı-acını bu ağır günün üstünə tökmək, qarşıdakı günlərə - xüsusən də ilaxır çərşənbə axşamından sonra gələn Novruza arınıb durulmuş halda, saf ruh, pak, sağlam bədənlə getmək el inamınca daha uyğun bilinmişdir. Bu barədə görkəmli maarifçi Məhəmməd ağa Şahtaxtinskinin 1880-ci ildə Tiflisdə çıxan «Obzor» qəzetində çap etdirdiyi «Novruz bayramı» məqaləsində də söz açılmışdır. Həmin mötəbər qaynaqda deyilir: «Çərşənbə ağır gün, ilaxır - ilin axır çərşənbə axşamı isə ondan betər hesab olunur. Odur ki, çərşənbənin ağırlığını yüngülləşdirmək üçün müxtəlif vasitələrə əl atırlar. Deyilənə görə, axır çərşənbəni quş kimi ötüb keçməyən adam təzə ildə dərd-sərə tutulur». İlaxır çərşənbədə icra olunan bütün mərasim, oyun və əyləndirici vasitələr bütövlükdə bir tam halında yüngülləşdiricilik, saflaşdırıcılıq funksiyası daşıyır və həmin funksiya yeni ovqatın, yeni ruhun - yaz ovqatının, yaz ruhunun, yeni günün - yaz gününün gəlişi və qəbulu üçün psixoloji-estetik zəmin hazırlayır.
Dünya xalqlarının yaz
bayramları
Yaz mərasimi daha çox şimal yarımkürəsində yaşayan xalqlar arasında qeyd olunur. Cənub yarımkürəsində (Afrika, Hindistan, Cənubi Asiya və başqa bu kimi ərazilərdə) qış demək olar ki, duyulmadığından belə bir mərasimin keçirilməsinə ehtiyac olmamışdır. Bunun əksinə, şimal yarımkürəsində yaz-qış əvəzlənməsi qabarıq görüntü yaratdığından bu yarımkürədə yaşayan bütün xalqlar qışın gedişini və yazın gəlişini bir-birinə bənzər mərasimlərlə qeyd edirlər. Sadəcə olaraq, şimal yarımkürəsinin müxtəlif qurşaqlarında iqlim dəyişməsi fərqli zamanlara düşdüyündən ayrı-ayrı ərazilərdə yazın qarşılanması münasibətilə keçirilən mərasimlər müxtəlif (əslində o qədər də aralı olmayan!) vaxtlarda baş verir. Məsələn, yazın bayram kimi Çində fevral, Orta Asiya, İran, Anadolu və Azərbaycanda mart, Rusiyada aprel aylarında qarşılanması bu səbəbdəndir.
Yaz mərasimi insanlığın ilkin çağlarından kök alıb gəldiyindən etnik fərqlərdən asılı olmayaraq müxtəlif xalqların çeşidli adlar altında keçirdiyi bu bayramın tərkibində əski mifik təsəvvürlərlə bağlı çox sayda oxşar ünsürlər müşahidə edilməkdədir ki, onların böyük əksəriyyəti tipoloji səciyyə daşıyır. Türk Novruzu ilə slavyan Pasxası arasındakı bənzəyiş və paralellər bu baxımdan təsir amili kimi yox, ilkin - ibtidai çağların mifik dünyaduyumundan gələn tipoloji oxşarlıq kimi dəyərləndirilməlidir. Eyni tipoloji bənzəyiş (tonqal qalanması, yumurta boyanması, şirniyyat hazırlanması, süfrə bəzənməsi, musiqi, rəqs, oyun, mahnı oxumaq və s.) digər xalqların yaz mərasimlərində də müşahidə edilməkdədir. Şimal yarımkürəsi insanı sadalanan mərasim ünsürləri ilə təbiətə təsir etmək, xoş ovqat, bayram əhvalı yaradaraq havanı mülayimləşdirmək, yaz, işıq, xeyir ruhlarını çağırıb gətirmək inamını simvollaşdırmışdır.
Bolluq və bərəkət
simvolu
Novruz süfrəsinə bol nemətlərin düzülməsi də yeni ildən xeyir-bərəkət, bolluq-firavan həyat diləmək arzu-istəyini simvollaşdırır. Süfrəyə yeddi cür nemətin qoyulması müqəddəs sayılan yeddi rəqəminin uğur gətirəcəyinə inamla bağlıdır. Azərbaycanın bir sıra bölgələrində (Ordubad, Təbriz, Urmiya və s.) ilaxır çərşənbənin «Yeddi ləvin bayramı» adı ilə tanınması da bu səbəbdəndir. Zərdüştilik dönəmində süfrəyə «şin»(ş) hərfi ilə başlanan yeddi cür nemət qoyularmış: şərbət, şəkər, şam, şərab, şəkərbura və s. Sonralar İslam dönəmində «şərab» yasaq olunduğu üçün «şin» (ş) hərfi «sin» (s) hərfi ilə əvəz olunmuş və süfrəyə bu hərflə başlanan yeddi cür nemət qoyulması məqsədyönlü bilinmişdir: su, süd, səməni, səbzə (göyərti), sumaq və s. Yuxarıda qeyd etdik ki, yeddilik sistemi çərşənbələrin sayında da qorunmuşdur.
Yazın gəlişinin daha yaxın iqlim qurşağında olan xalqlar tərəfindən eyni zamanda bayram edilməsi tamamilə təbiidir. Novruzun qırğız-qazax-tacik, yaxud özbək-əfqan, eləcə də Azərbaycan-Anadolu-İran-İraq oxşarlıqları bu baxımdan bir çox başqa cəhətlərlə yanaşı, coğrafi şərait və iqlim uyğunluğundan irəli gəlir. Bununla belə, hər bir etnosun və bölgənin başqasında təkrarı olmayan bənzərsiz yaz mərasim və ayinləri mövcuddur. Məsələn, «Sayaçı», «Təkəçi», «Kosa-kosa» (əslində «kosa» da «təkə» deməkdir), «Xanbəzəmə», «Kilimarası», «Üzüksalma», «Maral oyunu», «Cangülüm» və başqa bu kimi sırf elat həyat tərzindən gələn mərasim-tamaşalar təbiətin oyanışı, ilin yeniləşməsi, güzəranın, yaşayışın canlanıb qaynaması ilə bağlı yaranmışdır və istisnasız olaraq hamısı türk bədii təxəyyülünün məhsullarıdır. Məsələn, Azərbaycan Novruzunun mühüm atributu olan «Kosa-kosa» mərasimində «Kosa» - köhnə ilin təmsilçisi olan qocalmış keçi obrazında çıxış edir və mərasimin sonunda oyun - tamaşaya daxil olan yeni, gənc keçi tərəfindən qovulur və ya öldürülür. Burada məclisə yeni gələn, gənc keçi yeni ilin, məclisdən qovulub uzaqlaşdırılan Kosa - köhnə keçi isə köhnə ilin simvolu kimi düşünülmüşdür. Yaxud indi də Ordubadda keçirilməkdə olan «Xanbəzəmə» mərasimində qaraqabaq xanı əyləncəli oyun - hərəkətlərlə güldürmək və bundan sonra onu suya basmaq zəhmli, qorxulu, qaraqabaq qışı gülər günlə, yağışla, günəşli yazla əvəzləmək istəyinin rəmzi ifadəsidir. Bu sıradan olan folklor örnəkləri Novruzu bayram kimi qeyd edən başqa xalqların (fars, tacik, ərəb) yazı qarşılama mərasimlərində müşahidə olunmur.
Novruz tarixi yaddaşımızda
Yuxarıda adıçəkilən mərasim-tamaşaların, xüsusən də sayaçı mərasiminin yurdumuzda keçirilən Novruz - yenigün şənliklərində folklor kollektivləri tərəfindən icra-ifa edilməsi soykökə - qan yaddaşına qayıdış üçün son dərəcə gərəkli və əhəmiyyətlidir. İlin yaza dönən çağlarında Türküstanda «sayal», Altay və Saxa-Yakutiyada «sağalqan» (süd bayramı) mərasimlərinin keçirilməsi və bu mərasimlərin bizim milli-etnik yaddaşımızdakı sayaçı mərasimi ilə genetik bağlara malik olması göstərir ki, həmin folklor ritualı yaz - yenigün mərasiminin başlıca özəlliklərindən biridir və olduqca dərin köklərə malikdir.
Novruz - Yenigün bayramının dirilik, oyanış, qurtuluş kimi ulusumuzun yaddaşında möhkəmlənməsinin bir səbəbi də bu günün bir sıra əlamətlərinin Ərgənəkonla bağlılığıdır. Əbül Qazı Bahadır xan özünün məşhur «Şəcəreyi-türki»sində yazır ki, türklər Ərgənəkondakı dəmir dağları yararaq Bozqurdun rəhbərliyi, yol göstəriciliyi ilə zülmətdən qurtuluşa çıxdıqları günü yadda saxladılar və hər il həmin vaxtı bayram elədilər. Bu mənada Ərgənəkondan çıxış-qurtuluş Yenigün kimi, Bozqurd bayramı kimi mübarəkdir. Ərgənəkon dastanının özündə də qurtuluşun mart ayına - yazın başlanğıcına düşdüyü xatırlanır. Türk etnik-mədəni sistemində 9 (doqquz) rəqəmi müqəddəs və uğurlu sayıldığından Ərgənəkondan çıxış - qurtuluş günü uzun müddət «mart doqquzu» deyə xatırlanmış və həmin gün çəkiclə dəmir zindanı döymək, yaxud dəmiri dəmirə vurmaq uğur gətirən bir ritual kimi yerinə yetirilmişdir. Olsun ki, Ərgənəkondan çıxış - Yenigün türk etnik-mədəni sisteminin daxilində bir müddət ayrıca mərasim keçirməklə xatırlandıqdan sonra tarixi-siyasi şərait və şərtlərdən asılı olaraq tədricən Yaz-Yenigün-Novruz mərasimi ilə qaynayıb-qarışmışdır.
Novruz bir mövsüm mərasimi kimi irimiqyaslı coğrafi hüdudlara yayıldığından və hər il istisnasız olaraq uyğun təqvim məqamında böyük coşğuyla keçirildiyindən müxtəlif tarixi mərhələlərdə hakim ideoloji sistemlər ondan siyasi məqsədlər üçün istifadə etməyə cəhd etmişlər. Belə ki, atəşpərəstlər Novruzu zərdüştlüklə əlaqələndirməyə çalışmış (guya Zərdüştə bu gün peyğəmbərlik verilmişdir) və hətta böyük nüfuz sahibi olduqları zamanlarda bu bayrama özlərinin bir sıra cizgilərini (səməni, şam yandırmaq və s.) daxil də edə bilmişlər. İranda Novruza sırf İran hadisəsi anlamı vermək məqsədilə onu ədalət-xilaskarlıq simvolu olan mifik qəhrəman Firidunun şər-istibdad qüvvə sayılan Zöhhakı (Dehhakı) məğlub etdiyi gün və ya mifik Cəmşid xaqanın taxta oturduğu gün sayaraq bu yöndə çoxsaylı rəvayətlər yaradılmışdır. Daha sonra Novruzu islama bağlamaq üçün çeşidli rəvayətlər düzəldilmişdir. İslamla əlaqəli rəvayətlərdə Novruz gah Həzrət Əlinin anadan olduğu gün, gah taxta oturduğu gün, gah Fatimeyi-Zəhra ilə kəbin kəsdirdiyi gün, gah da onların övladlarının dünyaya gəldiyi gün hesab edilir. Bu yöndəki təbliğat bayrama məzhəbi don geydirmək kimi aşırı mövqeyə qədər gedib çıxırdı. Əlbəttə, bütün bunlar xalqın mənəviyyatına daha güclü şəkildə nüfuz etmək, öz siyasi-ideoloji məqsədlərini bu bayram mərasimi daxilinə yeridərək xalqın uzunmüddətli dəstəyini qazanmaq niyyəti ilə edilmişdir.
Yeni günə doğru
Astronomik təqvim üzrə Novruzun yerinin təsbitlənməsi - gecə ilə gündüzün bərabərləşdiyi gün (21 mart) və saatın dəqiq müəyyənləşdirilməsi isə səlcuqlu hökmdarı Məlikşah Qəznəvinin göstərişi ilə dövrün böyük şair və alimi Ömər Xəyyam tərəfindən (1074-1079-cu illərdə) həyata keçirilmişdir. Səmərqənd rəsədxanasında bir neçə il çəkən müşahidə və tədqiqatların nəticəsində Ömər Xəyyam gecə ilə gündüzün bərabələşməsinin dəqiq cədvəl-təqvimini hazırlamışdır. Onun Məlik şahın şərəfinə «Sultan təqvimi», yaxud «Təqvimi-cəlaliyyə» adlandırdığı bu astronomik təqvim indi də öz elmi dəqiqliyi ilə heyrət doğurur.
Beləliklə, indiki halda tarixin dərin qatlarından yol alıb gələn Novruz bayramının tərkibi aşağıdakı iki əsas laydan ibarətdir:
a) təbiətin oyanmasını əks etdirən əski mifoloji qat;
b) müxtəlif tarixi dönəmlərin ovqatını ifadə və inikas edən siyasi-ideoloji qat.
Birinci qat əsas və aparıcı axarı təşkil edir. Burada mövsüm mərasiminin genetik başlanğıcı, təkamül prosesi, tarixi-tipoloji səciyyəsi öz əksini tapır. İkinci qatda isə ayrı-ayrı epoxalara məxsus hakim sistemlərin mərasimdən məqsədli şəkildə faydalanmaq, onu öz ideoloji qəlibinə salmaq, siyasi mənafeyin icrasına çevirmək niyyəti qərarlaşmışdır. Yüzillər aşıb keçmiş, siyasi-ideoloji sistemlərin biri-digərini əvəz etmiş, hər yeni gələn sistem Novruzu özününkü etməyə çalışmış, ancaq buna axıracan nail ola bilməmişdir. Təbiətin oyanışını inikas edən ilkin mifoloji qat xalqın etnoqrafik həyatına qovuşaraq əsl xalq bayramını ortaya gətirmişdir.
Bu gün Azərbaycanda keçirilən Novruz hər cür siyasi-ideoloji rənglərdən azad olaraq, sözün həqiqi mənasında, ilkin qatla - təbiətin oyanışı, yazın gəlişi ilə bağlı insanın işığa, həyata, yeni günə, xoş güzərana, aydın sabahlara inamını ifadə edən saf və duru bir təqvim mərasiminə çevrilmişdir. Humanizm, quruculuq, abadlıq, xeyirxahlıq, xoş münasibət, insanı ucaldan, kamilləşdirən mənəvi dəyərlərə ehtiram və sayqıyla yanaşmaq, tarix içində olduğu kimi, indi də Azərbaycan novruzunun əsas göstəricisidir.
Mədəniyyət.- 2012.- 20 mart.-
S. 10;11.