Keçəçioğlu Məhəmməd
Musiqi
tariximizdən
Elm
damla-damla əldə edildiyi kimi, sərvət də
misqal-misqal toplanır. Zaman-zaman milli musiqi mədəniyyəti
xəzinəmizi zənginləşdirən görkəmli sənətkarlarımız
olub. Onlardan biri də Keçəçioğlu Məhəmməddir.
1896-cı ilin bir payız günü. Camaat Şuşa şəhərinə çəkilən ikinci su kəmərinin açılışına toplaşır. Şəhərin mərkəzi küçələri bayramsayağı bəzədilir. Bir neçə musiqiçi dəstəsi də at belində oxuyaraq kəmərlə şəhərə doğru yol alan suyu həzin səslə müşayiət edir. Onların arasında bir gəncin şaqraq və gur səslə oxuduğu “Qarabağ şikəstəsi” diqqət çəkir. Gəncin coşqun zəngulələri hətta şəhərin ucqar - “Bazar başı” adlanan yerində də eşidilir. Sonra məlum olur ki, bu məlahətli səsin sahibi “Keçəçioğlu“ adı ilə tanınan Məhəmməd Məşədi Xəlil oğludur.
O, 1864-cü ildə
Şuşada anadan olub. Atası Məşədi Xəlil tanınmış
keçə ustası
idi. O da tədricən atasından
keçəçilik sənətini
öyrənir. Odur ki, xalq arasında
Keçəçioğlu Məhəmməd kimi tanınır...
Deyilənə görə, günlərin
bir günü görkəmli musiqişünas
Xarrat Qulu səhər-səhər evdən
fikirli çıxır.
Yolu təsadüfən həmin
keçəçi dükanının
qarşısından düşür.
Həzin
bir zümzümə onu fikrindən ayırır. Başını yuxarı qaldırıb ətrafa göz gəzdirir. Qarşı tərəfdə ortaboylu, qırmızıyanaq
bir gəncin keçə təmizləyə-təmizləyə
oxuduğunu görür.
O, dost və tanışlarından
soraqlayıb bu gəncin kim
olduğunu öyrənir.
Aradan xeyli vaxt keçəndən
sonra bir gün onu yanına
çağırır. Danışdırıb hal-xasiyyətinə bələd olur və onu öz
məktəbinə qəbul
edir. Məhəmməd bu məktəbdə
Xarrat Quludan, görkəmli xanəndə
Məşədi İsidən
xalq musiqisini mükəmməl öyrənir.
Hələ çox gənc ikən Şuşanın “Çanaqqala”,
“Şəmilin bağı”
və “Şəkili bulaq“ kimi mənzərəli-səfalı
yerlərində qurulan
məclislərdə çıxış
edir.
Görkəmli
xanəndə Seyid Şuşinski Keçəçioğlu
Məhəmmədi xatırlayarkən
deyərmiş: “Onu görməyib səsini uzaqdan dinləyənlər
elə hesab edərdilər ki, oxuyan Məşədi İsidir. Çünki o, oxuduğu muğamlarda
Məşədi İsinin
vurduğu xalları və guşələri çox ustalıqla təqlid edirdi”.
O, müəllimlərinin
yolu ilə gedir. Şəhərin musiqi məclislərində
və el şənliklərində,
eyni zamanda ictimai həyatda fəallıq göstərir.
Şuşada “Xandəmirovun
teatrında“ yazıçı
Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin rəhbərliyi
altında təşkil
edilən tamaşalarda
və musiqili səhnəciklərdə çıxışlar
edir. Qısa zamanda tamaşaçı
və dinləyicilərin
hüsnrəğbətini qazanır.
1902-ci ildə Bakıya gəlir. İlk dəfə çıxış
etdiyi konsertdə “Şüştər” muğamını
böyük ustalıqla
oxuyur. “Kaspi“ qəzeti bu
barədə geniş
bir məqalə və bir neçə
rəy dərc edir. Həmin rəylərin birində yazılmışdı: “Xanəndə
Məhəmməd “Şüştər“ muğamını ürəkdən, incə
bir səslə-avazla elə gözəl oxudu ki, dinləyiciləri
məftun etdi. Onların böyük hüsnrəğbətini qazandı...”.
Həmin konsertdə Məhəmməd
Füzulinin “Leyli və Məcnun“ poemasından duet şəklində bir parça tamaşa da göstərilir. Duet Cabbar Qaryağdı
ilə Keçəçioğlu
Məhəmmədin ifasında
səslənir. Bu çıxış tamaşaçılar
arasında böyük
marağa səbəb
olur və ifaçılara uğur qazandırır. O dövrdə
belə konsert-tamaşalar
milli opera sənətimizin
yaranmasına zəmin
yaradırdı...
Bakının mədəni həyatı
Keçəçioğlu Məhəmmədi möhkəm
tellərlə özünə
bağlayır. Məhz buna
görə də o,
1904-cü ilin əvvəlində
həmişəlik Bakıya
köçür. Şəhərin tanınmış tarzənlərindən
Məşədi Zeynal,
Mərdi Canıbəyov
və sonralar Qurban Pirimovla əməkdaşlıq edir.
Ona nöqsan tutulmasın deyə, öz üzərində yorulmadan
çalışır. Dinləyiciləri ələ almağı
və sənəti ilə onları valeh etməyi bacarır. Araşdırmalarda
göstərilir ki, Keçəçioğlu Məhəmməd
qəzəl seçməkdə
çox usta xanəndə olub. Məclisdə dinləyicilərin əhvali-ruhiyyəsinə uyğun
gedişlər edərmiş.
Onları kədərləndirər, bəzən də şənləndirərdi. Əməkdar artist Cəlilbəy
Bağdadbəyov öz
xatirələrində yazır:
“1905-ci il idi. Bakı toylarının birinə dəvət olunmuşdum.
Məclis geniş bir
həyətdə qurulmuşdu.
Xanəndə Keçəçioğlu Məhəmməd “Üzzal”
oxuyurdu. Yanımda silahlı
bir nəfər oturmuşdu. Hiss etdim
ki, o, Bakı
qoçularından biridir.
Xanəndənin çox ustalıqla
oxuması hamını
heyran etmişdi.
Təkcə yanımda oturan
qoçu narahat idi. O, nədənsə
hirslənir və tapançanı əlində
oynadırdı. Xanəndə
bu vəziyyəti görüb İran şairi Sədinin: “Ma degər kəs nəğereftim becaye to nədim” rədifli qəzəlini oxudu (tərcüməsi: Biz başqasını
sənin yerinə özümüzə mərhəm
görmədik, Sən
də Allah xatirinə
keçmiş əhd-peymanı
unutma). Mən qonşumun hərəkətlərindən
narahat olaraq üzümü ona tərəf çevirdikdə
o, bu vəziyyətdən
istifadə edib dedi: - Keçəçioğlu
nə oxuyur? - Mən dedim
ki, xanəndə “Uzzal” oxuyur və
qəzəlin bu iki sətrini ona tərcümə etdim. Qoçu bığlarını eşib
dedi: - Eh, heç nə bilmirəm. Bircə onu bilirəm ki, Keçəçioğlunun
oxumağı çox
xoşuma gəldi.
İstəyirəm ki, ayağa
durub hamını qırım”.
1912-ci ildə Qafqazda məşhur xanəndə
kimi tanınan Keçəçioğlu Məhəmməd
“Sport-Rekord” firmasının
dəvəti ilə Varşavaya gedir. Yolüstü bir neçə
gün Moskvada qalır. Burada “Metropol” mehmanxanasının
zalında Cabbar Qaryağdı, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev
və Davud Səfiyarovun iştirakı
ilə “Şərq konserti” verir. Varşavada Keçəçioğlu
Məhəmməd, Qurban
Pirimov və kamançaçı Saşa
Oqanezaşvilinin müşayiəti
ilə “Heyratı”, “Rahab”, “Kürdü-Şahnaz”,
“Qarabağ şikəstəsi”
və s. muğamları,
“Gülə-gülə”, “Xuraman”,
“Axşam oldu” təsnif və mahnılarını vala yazdırır. Xanəndə 1914-cü ildə “Ekstrafon” firması tərəfindən Kiyevə
dəvət edilir.
Burada da bir çox
muğam və el mahnılarını qrammofon
vala yazdırır.
Sovet dövründə də Keçəçioğlu Məhəmməd
xalq incəsənəti
ilə yaxından məşğul olur, bacarığını musiqi
mədəniyyətimizin inkişafına
həsr edir. 1921-ci ildə o, “Təşviqat
qatarı” ilə respublikanın bir sıra rayonlarını gəzir, zəhmətkeşlər
qarşısında maraqlı
repertuarla çıxışlar
edir. 1926-cı ildə Üzeyir Hacıbəylinin təşəbbüsü
ilə Keçəçioğlu
Məhəmməd Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasına
dəvət edilir.
O, burada Cabbar Qaryağdıoğlu və
Seyid Şuşinski ilə birlikdə gənc xanəndələr
yetişdirmək sahəsində
birgə fəaliyyət
göstərir.
O, Azərbaycan
milli musiqi mədəniyyətinin inkişafında
müəyyən xidmətləri
olan görkəmli sənətkarlardan olub. Onun mənalı həyat yolu bu cəhətdən
çox səciyyəvidir.
Bir xanəndə kimi nadir sənətkarlıq qabiliyyətinə,
həm də gözəl səsə malik olub, musiqi
mədəniyyəti tariximizdə
müstəsna rol oynayıb. Heç bir zaman xalq musiqisindən uzaq düşməyib.
Ömrünün ixtiyar çağlarında
da musiqi ilə nəfəs alıb və xalqının xeyir işinə yarayıb.
Görkəmli sənətkar 1940-cı ildə vəfat edib.
Savalan Fərəcov
Mədəniyyət.-
2012.- 28 mart.- S. 15.