Obrazlar
dünyasını yüksək sənətə çevirən
rəssam
Sənət
dostlarının xatirələri
Fikrət Əhədovla Kinematoqrafiya İnstitutunda
tanış olmuşdum. Fikrət güclü rəngkar idi.
Onun ən başlıca xüsusiyyəti xeyirxahlıq idi.
Olduqca mülayim xasiyyətli, alicənab, güclü və
etibarlı dost idi. Dünyada Fikrət kimi gözəl insanlar
o qədər də çox deyil.
Roza Zema,
rəssam, animasiya
kinorejissoru (Moskva)
* * *
Təəssüf ki,
institutda oxuyarkən mən Fikrətlə, demək olar ki,
ünsiyyətdə olmamışam. Fikrət
həmişə nəzərə çarpmamağa
çalışırdı. Hər halda mənə
belə gəlir. Onun qədd-qaməti, cəlbedici
siması onsuz da hamının gözünə
çarpırdı. Fikrətin təvazökarlığı,
sadəliyi hamıda ona qarşı hörmət
yaradırdı.
Yelena Tavroq,
kinoşünas,
Rusiya Kinematoqrafçılar İttifaqının böyük
məsləhətçisi (Moskva)
* * *
Bir çox illər
bundan əvvəl, instituta daxil olmaq ərəfəsində
staj üçün “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında işə
qəbul edildim. İlk günlərin birində
onu montaj sexinin dəhlizində gördüm. Dəhlizdə yüngül, sanki uçmaq istəyən
yerişlə, əlləri cibində qədd-qamətli gənc
oğlan addımlayırdı. Sonralar mən Fikrətlə,
onun gözəl ailəsi ilə yaxından dost oldum... İllər
ötdü... Mən isə elə hey düşünürəm:
əgər biz, mənən bir-birimizə yaxın olan tanış adamlar bir yerdə bu dünyaya gəlib,
bu dünyadan da bir yerdə getsəydik... Budur,
biz böyük dostumuz Fikrətsiz ömrümüzü
başa vurmaq üçün qalmışıq.
Bütün bunlar nəhayətsiz dərəcədə kədərli
və dözülməz dərəcədə
ağrılıdır...
Dinara
Seyidova,
ssenarist, rəssam (ABŞ, San-Dieqo)
1987-ci ilin mart ayı
idi. Dostlar, tanışlar Əhədovlar
ailəsinin başına toplaşmışdı. İstedadlı kino rəssamı, gözəl insan
Fikrət Əhədovun anadan olmasının 50 illik yubileyini
qeyd edirdik. Məclisə toplaşanlar Fikrət
haqqında xoş sözlər deyirdilər. Qonaqlardan
kimsə divarlardan asılmış rəsmlərə işarə
edib sevimli şairimiz Səməd Vurğundan belə bir misal gətirdi:
“Hər sənət əsərinin çarpan ürəyi saf
və səmimi bir ilhamdır. İlhamsız
yazılan əsər məhəbbətsiz bir ailə kimi
sönükdür. Ən böyük və
xoşbəxt sənətkarlar öz ilhamını xalq mənəviyyatından,
onun yüksək əməl və arzularından alır”.
Gözəl sözlərdir.
Məclis başa çatandan sonra bir qədər
ləngiyib yubilyar haqqında məqalə yazmaq istədiyimi
bildirdim. Az keçməmiş
qarşımda sərgi salonunu xatırladan müxtəlif
işlərlə - rəngkarlıq və qrafika əsərləri
ilə, filmlərə çəkilmiş eskizlərlə
tanış oluram. Tanış olduqca bir qədər
fikirləşirəm ki, gələcəyin şəhərini
yaratmaq - imarətlər ucaltmaq, bağlı-bağatlı
parklar salmaq hər bir memarın arzusudur. Lakin
C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında elə adamlar var ki, onlar nəinki müasir
evlər tikir, həm də keçmişlə bağlı
saraylar, qalalar ucaldırlar. Kino rəssamı
Fikrət Əhədov özünə belə həyat yolu
seçmiş sənətkarlardan idi.
1937-ci il martın
27-də Bakıda ziyalı ailəsində dünyaya göz
açmışdı. Atası İbrahim həkim
idi. Valideynləri ailədə olan yeddi
uşağın hər birinə layiqli tərbiyə verməklə
bərabər, onlarda ədəbiyyata, incəsənətə
dərin maraq aşılamışdılar. Təsadüfi deyil ki, evin böyük oğlu Yadulla
inşaatçı olsa da, ədəbiyyatı dərindən
bilirdi. Rəssamlığa həvəsi də
Fikrətdə məhz böyük qardaşı
oyatmışdı. Digər qardaşı
Şirməmməd həkim olsa da, dünya tarixinə,
dünya ölkələrini öyrənməyə meyilli idi.
Dənizçi olub dünyanı gəzmək həvəsini
Fikrətə məhz bu qardaş aşılamışdı.
Ona görə də orta təhsil alandan sonra
Fikrət dilemma qarşısında qalmışdı, hara
getsin - dənizçilik məktəbinə, yoxsa rəssamlığa.
Fikrət
danışırdı ki, hətta sənədlərini məktəbə
hazırlayanda hara gedəcəyini dəqiqləşdirməmişdi.
Son anda o, Ə. Əzimzadə adına Rəssamlıq
Məktəbinə üz tutdu. 1955-ci il
idi. Fikrət hələ orta məktəbdə
oxuyarkən şəkil çəkməyə
başlamış, hətta onun “Bakı buxtası” rəsmi
Hindistanda uşaq yaradıcılığı sərgisində
nümayiş etdirilmişdi.
Rəssamlıq məktəbi
onun qarşısında yeni bir aləm
açmışdı. Fikrət burada Lətif
Feyzullayev, Qafar Seyfullayev və başqa sənətkarlardan rəssamlığın
sirlərini öyrənirdi. Qafar müəllim
gəncin həm yağlı boya, həm də akvarellə
yaxşı işlədiyini görüb akvarel sahəsində
daha çox çalışmasını ona məsləhət
vermişdi. Sonralar Fikrət rəngkar
olmaqla bərabər, akvarelist kimi də maraqlı silsilə əsərlər
yaradıb sərgilərdə nümayiş etdirirdi. O, məktəbi
fərqlənmə diplomu ilə bitirir. Gənc rəssam
qarşısında ali təhsillə
bağlı artıq heç bir dilemma durmurdu. Çünki
o, kino rəssamı olmaq istəyirdi.
Dünyanı səyahət
etmək istəyən gəncin ilk dayanacağı Moskva idi.
Lakin bu şəhərdə Fikrət çox dayanmalı
oldu, düz altı il. Çünki
burada Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya İnstitutunun rəssamlıq
fakültəsinə daxil olmuşdu. Özü
də məşhur kino rəssamı Gennadi Myasnikovun
emalatxanasına.
Fikrət
üçün yenidən tələbəlik illəri
başlandı. Sənət abidələri,
incəsənət muzeyləri, zəngin kitabxanaları ilə
məşhur olan Moskva şəhəri. “Hərb və
sülh”, “Gecikmiş güllər”, “Qusar balladası” və s.
dəyərli filmlərə bədii tərtibat vermiş G.
Myasnikovun mühazirələri. Onun
emalatxanasında Fikrət təhsilini artırır, kino rəssamı
peşəsinə yiyələnir, eyni zamanda inşaat
texnikası və tikinti materiallarının
texnologiyasını, memarlıq tarixini, kino istehsalatını
öyrənirdi.
Yayda tələbələrin
tədris praktikası ilə əlaqədar kimin hara göndəriləcəyi
söhbəti ortaya çıxanda Fikrət Sovet
İttifaqının ən şimal rayonlarına göndərilməsini
xahiş edir. O, Baltik və Ağ dənizlərdə,
yakutların məskunlaşdıqları regionlarda, hətta
Dikson adasında olur, olduqları yerlərdə çoxlu
eskizlər çəkir. Bunların əsasında
“Şimala səyahət” adı altında silsilə işlər
- rəngkarlıq, qrafika və akvarel əsərlər
yaradır, institutun təşkil etdiyi sərgidə iştirak
edir.
Maraqlıdır ki,
F.Əhədov institutu bitirəndə təyinatla onu Bakıya
yox, Daşkəndə göndərirlər. Özbək kino işçiləri gənc rəssamı
qayğı ilə əhatə edir, işləyib yaşamaq
üçün ona şərait yaradırlar. Fikrət ilk dəfə “Özbəkfilm”
kinostudiyasında rejissor D.Səlimovun “Komandirin
qayıtması” bədii filmində quruluşçu rəssam
işləyir. Bu filmin çəkilişləri
qurtarar-qurtarmaz quruluşçu rəssama yeni filmin bədii tərtibatı
həvalə olunur. Lakin Fikrət Bakıya,
doğmalarının yanına qayıtmaq istədiyini bildirib
yeni filmdən imtina edir.
70-ci illərdə
“Azərbaycanfilm” kinostudiyasının direktoru görkəmli sənətkar
A.İsgəndərov idi. O, Fikrəti mehribanlıqla
qarşılayıb deyir: “Milli kinomuzun sənin kimi cavan
kadrlara ehtiyacı var. Get işlə. Nə
çətinliyin olsa, gəl yanıma”.
Fikrət direktorun
xeyir-duasından sonra doğma studiyada rejissor E.Quliyevlə “Ən
vacib müsahibə” (1971) filmində çalışır.
Müasirlərimizin həyatından bəhs edən
bu filmdə o, geyim üzrə rəssam işləyir.
Bundan sonra F.Əhədov neçə-neçə
böyük ekran və televiziya bədii filminin tərtibatını
verir: “Gilas ağacı” (1972), “Xatirələr sahili” (1973),
“Qeyri-adi ov” (1973), “Qərib cinlər diyarında” (1977), “Yol əhvalatı”
(1980), “İlıq dənizdə buz parçası” (1983),
“Qoca palıdın nağılı” (1984), “Şəhərli
biçinçilər” (1986), “Bircəciyim” (1986), “Kişi
sözü” (1987), “Alman klinikasına şəxsi səfər”
(1988), “Güzgü” (1990).
Fikrət hər bir
filmin çəkilişində yaxından iştirak edirdi.
Yaradıcı qrupun fəaliyyətini izləyir,
hərdən çəkilən epizodun tərtibatı ilə
əlaqədar yerindəcə xırda düzəlişlər
verirdi. Eskizlər əsasında
qurulmuş dekorasiyaların, geyimlərin, məişət əşyalarının
köməkliyi ilə bəhs edilən dövrün
xarakteristikasını qabarıq şəkildə göztərməyi
bacarırdı. Kənd həyatına həsr olunmuş
“Gilas ağacı”, “Şəhərli biçinçilər”
və “Kişi sözü” filmləri buna misal ola bilər.
“Gilas
ağacı”ndakı hadisələr Böyük Vətən
müharibəsi illərində Azərbaycanın ucqar kəndlərinin
birində cərəyan edir. Müharibə
nə qədər dəhşətli, ağır olsa da,
dünya görmüş Qulam babanın iradəsini qıra
bilmir, bütün ölkə üçün çətin
günlərdə kənddə qalan bu müdrik qoca uşaq və
qadınlara, həmyerlilərinə dayaq olur.
Filmdəki hadisələrin
böyük əksəriyyəti naturada baş verir. Rəssamın çəkdiyi eskizlərin birində
Qulam babanın koması və həyətində gilas
ağacları təsvir olunmuşdur. Koloristin
coşğunluqla çəkdiyi bu ağaclar kənd
camaatının müharibə şəraitində
yaşamasına baxmayaraq, əslində həyatın
çiçəklənməsi,həyatın
davam etməsi deməkdir. Digər eskizdə təsvir
edilmiş köhnə dəyirman və atın
qaçışı romantik təsir
bağışlayır. Artıq günəş
batmaq üzrədir. Kəndin üzərinə
qaranlıq çökür. Bir tərəfdən
də taxıl zəmiləri görünür. Bu, lirik tərzdə yağlı boya ilə işlənmiş
xoş əhvali-ruhiyyə əsəridir.
Quruluşçu rəssam “Kişi
sözü” filminə beş eskiz
hazırlamışdır. Əsasən kənd
lövhələrini əks etdirən bu eskizlər peyzaj
xarakteri daşıyır. Həmin işlərdə
işıq qammaları parlaq, qırmızı, qəhvəyidir.
Bu rənglər bəzi eskizlərdə hadisələrin
gərginliyini daha da qüvvətləndirməyə xidmət
edir. Başqa bir eskizdə
axşamüstü kənd mənzərəsi
görünür. Rəssam hansısa kənddə
seçdiyi naturanı təsvir etmiş, lakin bu naturada filmdəki
məkanla bağlı əlavə tikintini göstərmişdir.
Digər tərəfdən də kənd
uşaqlarının qoçla oynamaları əsərdə
xoş ovqat yaratmışdır.
“Şəhərli
biçinçilər” filminə çəkimiş eskiz daha
çox yağlı boya ilə işlənmiş bitkin əsər
təsiri bağışlayır. Gözəl
kənd mənzərəsi tamaşaçıya estetik
zövq verir. Axşamüstüdür.
Məhsul yığımından sonra
biçinçilər uzaqda çadırda istirahət edirlər.
Rəssam burada müxtəlif fakturaları vahid obrazda birləşdirməyə
nail olmuş, biçinçilərlə bağlı lirik bir
kompozisiya yaratmışdır.
Görkəmli rus kinorejissoru
S.Gerasimov kino rəssamlığı sənəti ilə
bağlı demişdir: “Kino rəssamının vəzifəsi
hər bir digər rəssamda olduğu kimidir: obrazlar
dünyasını yüksək sənətə çevirmək”.
Bu sözləri F.Əhədovun
yaradıcılığına da aid etmək olar. “Qərib cinlər diyarında”, “Yol əhvalatı” və
“Alman klinikasına şəxsi səfər” filmləri bu
baxımdan maraqlıdır.
“Qərib cinlər
diyarında” film-nağılında cinlərin
yaşadıqları məkanı F.Əhədov
kinostudiyanın pavilyonunda qurmuşdur. Mağara
şəklində tikilmiş bu məkan
tamaşaçını sirli nağıllar aləminə
aparıb çıxarır. Cinlərin
geyimləri ilə mağaranın görünüşü həmahənglik
yaradır. Eskizlərdə
mağaraların tutqun yaşıl, göy, qəhvəyi rənglərdə
işlənməsi məkana fantastik ab-hava yaradır. Amma film nağılvari, fantastik olmaqla bərabər,
həm də realistik planda işlənmişdir. Yəni ekranda baş verən hadisələr
müasir dövrümüzə
yaxınlaşdırılmışdır. Ona görə də burada nağılla reallıq
bir-birini tamamlayır.
F.Əhədov təkcə bədii
filmlərə eskizlər hazırlamaqla kifayətlənməyib,
o həm də “Nəğməkar torpaq” (1981) film-konsertinin,
“Bir gün axşam” (1985), “Kürən” (1989), “Yaramaz Kral”
(1990), “Şahzadə qız” (1991), “Ad günü” animasiya, “Cəfər
Cabbarlı” (1969), “Solmaz bir bahar kimi” (1979) sənədli,
“Peşimançılıq” (1974) elmi - kütləvi filmlərin
də rəssamı idi.
Fikrət eyni zamanda
özünə xas olan rəngkar və akvarelist kimi də sənətsevərlərin
hörmətini qazanmışdı. Ümumittifaq
və respublika sərgilərinin iştirakçısı
olmuşdu.
Təsadüfi deyil
ki, Əhədovlar ailəsini kinematoqrafçılar və rəssamlar
ailəsi adlandırırlar. Fikrətin həyat
yoldaşı tanınmış kino rəssamı, animator Firəngiz
Qurbanova artıq neçə illərdir ki, milli kinomuzun
inkişafına öz əməyini əsirgəmir. Oğlu və gəlini də kino rəssamıdır.
İstedadlı rəssam Fikrət Əhədov
1994-cü il noyabrın 2-də ağır
xəstəlikdən sonra dünyasını dəyişdi, irəlidə
görüləsi işləri yarımçıq qaldı.
O, cəmisi 57 il ömür sürdü,
amma ləyaqətlə yaşadı. Özündən
sonra yaratdıqlarını və təmiz adını yadigar
qoyub getdi.
Aydın
Kazımzadə,
Əməkdar
incəsənət xadimi
Mədəniyyət.-
2012.- 28 mart.- S. 10.