Əbədi
humanizm ədibi –
əsərlərilə neçə-neçə
nəsillər böyütmüş Süleyman Sani Axundov
Onun əsərlərini oxuduqca, elə
bilirsən başqa bir aləmdən bəhs edilir.
O aləm gözəl aləm!
Sənə elə gəlir ki, onun əlində
qələm yox, kinokamera olub.
Yalnız gözəl mənzərələr
çəkən kinokamera!
Elə
zənn edirsən ki, elə bil o, yaratdığı
obrazların yazanı yox, atası, əmisi, dayısı,
qardaşı, bəzilərinin yaxın dostu və ya
düşməniymiş. Sanki təsvir etdiyi mənzərələrin
canlı şahidi, bağ-bağçaların
bacarıqlı bağbanı, ədəbi var-dövlətin bəy-xanın,
sel-suların, kəhrizlərin kankanı imiş...
Bu əsərlərdə müəllifin
həddən ziyadə vurulduğu, sevdiyi, yorulduğu, bəzən
küsdüyü məqamlar da çoxdur. Amma sənətdən,
maarifçilikdən, nəsihət-vəsiyyətdən
bezdiyi bircə nüansa da rast gəlməzsən...
Bu qənaətləri Süleyman
Sani Axundovun bütün əsərləri, humanist, insani
keyfiyyətlərlə zəngin əməlləri, şəxsi-ictimai
həyatı doğurur. Sənətdən, sənətkardan
umulan bütün gözləntilər bu ədibin kompleksinə
xasdır.
Elə 1918-ci ilə (Xalq
Cümhuriyyətinə) qədərki şahlıq, xanlıq,
ağa-bəylik dövrlərimizin ümumi mənzərəsi
də belə bir müddəa hasil edir ki, ümummilli humanizm,
demokratiya “bank”ımızda sənət-ədəbiyyat
komalarımızın payı siyasət-rəyasət
saraylarımızınkına nisbətdə daha çox, daha
qabarıq olub.
Və yaddaşlarda daha çox
“Qorxulu nağıllar”ı (xüsusən “Qaraca qız”ı)
ilə yaşayan bu ədibimizlə bağlı bir detal mənə
- qeyri-ciddi səslənməsilə “hürkü”lü bir
yarımbaşlıq diktə edir:
Çox ədəbli ədib...
Bir qədər qəribə
görünən bu qərib “məntiq”imin nüvəsində
həm də onun adı ilə soyadı arasındakı ləqəb-təxəllüs
dayanır. “Təkcə elə filan əsər filan sənətkarın
ədəbiyyat tarixində qalmasına kifayət edər” kimi
qənaətlərdən yanaşsaq, bu faktın özü
klassik ədiblərimizin - indiki halda Süleyman Sani Axundovun
yüksək şəxsi və milli-mental mədəniyyətini,
ictimai-irfani əxlaqını, xəlqi pedaqoqluğunu ehtiva
edir.
“Sani” - yəni ikinci (ərəbcə).
Bu açmadan sonra, yəqin, ən “türkəçarə”
oxucumuza da bəlli oldu ki, söhbət nədən gedir. Hər
kəs bildi ki, “sani” (ikinci) birincini etiraf etmək,
sayıb-sayğılamaq deməkdir. Burada nəzərdə
tutulan birinci isə nəinki təkcə təvəllüd-xronolojilik
sarıdan, həm də dramaturgiyamızın bünövrəsini
yaratmış Mirzə Fətəli Axundzadədir!..
Bəs, əcəba, ikinci
Axundovumuzun vəfatının (29 mart 1939) 73-cü
ildönümü ilə bağlı qələmə
aldığım bu yazıda məni birinci dərəcəli
məsələ-mətləbdən bir-iki abzaslıq
“yayındıran” səbəbin səbəbkarları kimlər?
Əlbəttə, müasir “ikinci”lər! Belə ki, “Çil
toyuğun tək yumurtası” (S.Vurğun) “irs”li, “Molla Nəsrəddin
kimdir ki, məni - mən qəzetələr
padşahını!..” hirsli bu “ədib” və “publisist”lər
öz populyarlaşma cəhdlərini istedadlarıyla yox,
konveyer istemallarıyla həyata keçirməyə
çalışırlar. Özü də öz imzalarına
ilkin müəllif-mənbə ilə ilgili heç bir
ştrix əlavə etmədən. Yəni lətifəsi (və
lətifliyi) birincilərdən çox uzaq “sani”liklərlə.
Hətta dövri (və açılmamış bağlanan
fövri) mətbuatda müasir ədəbiyyatımızın
çox populyar, canlı klassiklərinin - monoadla bütün
dünya oxucusuna bəlli Anar (Rzayev) və Elçin (Əfəndiyev)
kimi məşhur ədiblərimizin imzalarına
sırınıb ekizdaş olmaqdan da çəkinmirlər.
Deyirəm, bəlkə, bu “bənzəmə
yaradıcılığı”nın, “cəsarət
istedadı”nın bir səbəbi də başları
böyük ədəbiyyat və təşkilat təsərrüfatlarına
qarışmış birincilərin, “sani”lik - ikincilik (əslində,
iyirminci-yüzüncülük) iddialı “yaradıcı”lara
heç vaxt baş qoşub, reaksiya verməyəcəklərinə
əminliklərilə də bağlıdır?
Mümkündür. Amma ədəbiyyat, mədəniyyət mətbuatı
bu kimi neo-mentallığın qeydinə qalmalı, “qalan
kitablar” yaradıb getmiş qədim Axundovlar mədəniyyəti
ilə qalın “kitablar” istehsal edib “Biləcəridən o
yana” getməyəsi müasir “sani” mirzələr
arasındakı yer-göy fərqinin farkında olmağı
da, ən azı, etik baxımdan özlərinin ədəbi-müqəddəm
borcu hesab etməlidir.
Uzun və yaxşı yollar yolçusu
1875-ci ildə Şuşada bəy
ailəsində doğulan Süleyman taleyin “qara camaat” hekayətlərini
daha çox yaşamalı olub. Elə məhz buna görə
də onun hekayələrində, pyeslərində rəiyyət
qoxusu bəylik ətrindən daha artıq duyulur. On doqquz
yaşında Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirib ömrünün sonunadək, əsasən, jurnalistika
ilə məşğul olmuş Süleyman Sani ədəbiyyatımızda
əbədi iz salan əsərlərin də müəllifidir.
Dövrün qələm çərxlərini
“tərsinə dövran etdirən” bolşeviklərin gəlişinədək
o, artıq, Azərbaycanın say-seçmə ədiblərindən
idi. 1899-cu ildə qələmə aldığı ilk bədii
əsərin - “Tamahkar”ın, 1906-cı ildə nəşr
edilmiş “İkinci il” adlı dərsliyin, 1912-13-cü illərdə
yazdığı beş hissədən ibarət məşhur
“Qorxulu nağıllar” kitabının müəllifi kimi
tanınır və sevilirdi.
Süleyman Sani sovetlərin “bərabərlik”
şüarından çox-çox əvvəl Azərbaycan
cəmiyyətində bəradərlik - qardaşlıq
carçısı kimi tanınırdı. Onun real humanizm yolu
gəlmələrin “Kommunizm yolu”ndan daha anlaşıqlı,
daha cazibədar idi. O, qaraca qızları həyat şirinlərindən
məhrum edən ağca qız valideynlərini - bəyləri,
xanları bolşeviklərin Sibir-sürgünlərindən fərqli
olaraq, qələmin sehri ilə cəzalandırırdı.
Dövrün uşaqları o qələmin maarif
bayrağı altından keçir, valideynlərin
imansızını insafa, məzlumunu inkişafa səsləyirdilər.
Öz xalqına, iki illik Xalq Cümhuriyyətimizə bu
arzu-amalla xidmət edən bir ədib, təbii, sözün hər
iki mənasında, qırmızı hökumətin xoşuna
gələ bilməzdi...
“Qorxulu”... ədib?
Çox şirin və çox təsirli
qələmindən çıxmış, zaman-zaman təkrar-təkrar
çap olunmuş “Qorxulu nağıllar” “silahı”ndan ehtiyat
edən sovetlər onu milli “tiraj cəbhəsi”ndən
ayırmaq məqsədilə Dağlıq Qarabağ Muxtar
Vilayətinin maarif müdiri vəzifəsinə “irəli”
çəkir. Lakin anadan yazıçı-publisist
kimi doğulmuş Süleyman Saninin qələmi orada da dinc durmur. Əsasən
çarizm kasıbçılığı
və haqsızlıqlarından
bəhs etdiyinə görə “Qorxulu nağıllar” müəllifini
az da olsa
bəyənən sovetizm
ideoloqları ona qarşı “izləmə”
əməliyyatına başlayırlar.
Görürlər ki,
inqilaba qədərki
“Yuxu”, “Kövkəbi hürriyyət” hekayələrində,
“Türk birliyi”, “Dibdat bəy” pyeslərində toxunduğu
mətləblərin bəzi
sədaları sonrakı
əsərlərindən də
eşidilməkdədir. Elə
məhz buna görə idi ki, hələ 1922-ci ildə yaradılmış
və “əfkari ümumiyyə” rəyi ilə məhz onun sədr seçildiyi “Ədib və şairlər ittifaqı” heç bir il çəkməmiş
Süleyman Saninin həm ədəbi, həm siyasi aləmdə ikinci, üçüncü sıralara
itələnməsinə səbəb
olur.
Bunlarla yanaşı, Süleyman
Sani Axundovun - belə demək mümkünsə, yalnız
sənətə, ədəbiyyata
işləyən əsərləri
də vardır ki, heç bir siyasi quruluş
onların üzərinə
kölgə sala bilməz. “Məktəb
jurnalı”nı nəşrə hazırlayan
kollektiv ən çox Süleyman Sani qələminə güvənirdi. Bu yuxa qəlbli, ata-baba nəvazişli ədibin düşüncələri
yiyəsiz qalmış
millətin sabahını
qurası uşaqları
öyə-öyə göyə
qaldırası süjet
və mövzularla dolu idi. Ədib perspektiv yönəli arzu və istəklərini bu jurnalda çap
etdirdiyi “Əhməd və Məleykə”, “Abbas və Zeynəb”,
“Nurəddin”, “Qaraca qız”, “Əşrəf”
kimi hekayələrində
əks etdirirdi. O, sovetlər dövründə
yazdığı “Laçın
yuvası”, “Çərxi-fələk”,
“Qaranlıqdan işığa”,
“Şeytan” kimi əsərlərində də
beş məlum “yaman”ı tərifləyirdisə,
üç “məchul”u
da onların gözünə qatıb öyürdü. “Eşq və intiqam” pyesində bu iki insani
duyğunu sənət
tribunasından danışdıran
dramaturq tamaşaçını,
yeri gəldikcə zəruri susqunluğa da səsləyir. “Şahsənəm və Gülpəri”, “İki yol”, “Ümid çırağı”, “Qatil
cocuq”, “Namus”, “Qan bulağı” hekayələrində əzəli
və əbədi sənət dili, sənət üslubuyla oxucunu dünyanın əzəli və əbədi olayları ilə tanış edir.
…Dərsliklərdə,
ədəbi oçerklərdə
başqalarına nisbətən
bir qədər az təqdir
və tədqiq edilən bu zəhmətkeş tərcümeyi-hallı,
həlim təbiət-görkəmli
ədib onu yaxşı mütaliə
edənlərin qəlbində
layiqincə bərpa edilir, sevilir, öz mərtəbəsincə
dəyərləndirilir.
Bu yazıya “Qaraca qız” filmini sevən, qiymətləndirib dəyərləndirən
bütün xalqımız
adından belə bir arzumu da
əlavə edim ki, kinematoqrafçılarımız
Süleyman Sani Axundovun tərtəmiz uşaq ürəkli, körpə demokratiyalı
yaradıcılığına bir daha müraciət
etsələr, nə özləri qənimətsiz
qalar, nə də sehrli söz-göz sənəti
olan kinomuz...
Tahir Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 30 mart.- S. 13.