Bir
ömürdə minbir “ömür”
Fərhad,
Otello, Fətəli xan, Makduf, Vaqif, Məcnunun atası,
Hüseyn dayı, Rüstəm kişi, Luici...
Öz ömrü çox qısa: 26 mart 1910 - 31 yanvar
1963. Əlli üç il. Səhnə və
ekranlarda yaratdıqlarının ömürləri isə daha
az - lap “saathesabı”: birində beş, o
birində iyirmi-otuz beş, digərində qırx-əlli
beş dəqiqə. Amma... bu ömürlər
hərəki-fəaliyyətilik baxımından bu qədər
yaşanıb. Bəs sənətilik
sarıdan? Bunun izahı üçün dəqiqələr
gərək deyil, bircə kəlmə lazımdır: əbədilik!
Necə ki, bəzən, bir günə,
beş-on saata “bir igid ömrü” deyirik, yaxşı nəzər
etsək, onun yaratdığı obrazlara sərf etdiyi hər
beş-on dəqiqəni də bir “bir sənətkar
ömrü” kimi dəyərləndirərik...
Və elə bu “bir saat-para saat”lar
yığışıb, onun Rüstəm kişi olaraq dediyi
bir sözün (“Mənim ailəm yumruq kimi omalıdır!”)
timsalında cəmləşib, onu bu dünyadan tez, sənət
dünyamızdan isə lap tez, çox erkən apardı.
Yazımın
başlıqaltısında bu azman sənətkarın
yaratdığı obrazlardan bir neçəsinin adını
verdiyimə və bu səhifədə fotoşəklinin də
veriləcəyinə görə, adam
heç onun ad-soyadını, ümumiyyətlə, qeyd etmək
istəmir: həm səhifədə yer tutumu, həm də
“görünən dağa nə bələdçi” məsəlinə
rəğmən.
Onun atası da çox az yaşayıb; gələcəyin bu
böyük sənətkarının 10 yaşı tamam
olmamış dünyasını dəyişib. Ailə başçısı kimi tək
qalmış anası isə istəmirmiş ki, bu
qoçaq-qıpçaq oğlu məhəllədə
“hamının lağ-luğaz edəcəyi bir sənət”dən
yapışsın - artist tayfası olsun. Onun
orta məktəb müəllimləri arzulayırmışlar
ki, bu “çox zehnli-fəhmli oğlan” elm dalınca getsin.
Məhəllə “cur”ları isə onu dilə tuturmuşlar
ki, sən bizim dəstəyə başçılıq elə,
dolanışığın bizdə!
Elə mən də
onun yaradıcılıq hal-əhvalından əvvəl, bu zəlzələvi
ömrün ənənəvi tərcümeyi-hal “bal”ından
başlamaq fikrində idim, alınmadı.
Nədən
ki...
Bu yazının “əlifba”sı
onun az yaşamasından başlandı ki,
bunun da əsas baiskarlarından biri, bəlkə də
başlıcası elə bu əlahəzrət sənət
dünyası ilə bağlıdır.
Aşağıda toxunacağım
mətləbə ayaq-hazırlıq olaraq deyim ki, Ələsgər
Ələkbərovun yaradıcılıq aləmi yüzlərlə
məqaləyə, onlarca oçerkə, neçə-neçə
kitaba mövzu ola bilər. Bəs
niyə bəndəniz onunla bağlı indiyə qədərki
yazılarda üstündən sükutla keçilən bir məsələni
- onun qısqanclıq “istedad”ını “prioritet”ləşdirmək
istəyir? Çünki bunun onun təkcə şəxsi
həyatına yox, sənət dünyasına da dəxli var.
Məsələn, öz səhnələrində
saysız-hesabsız Otellolar görmüş moskvalılar onun
ifasında tamaşa etdikləri Otellonu niyə “1 nömrəli
Şekspir şedevri” adlandırmış, onu “triumfal aplodisment”lərə
qərq etmişlər?! Mənə elə gəlir ki, bu rolun
dahiyanə, təkrarsız çıxmasının məğzində,
rus “mujik”i üçün o qədər də önəmli
olmayan bir iksirin - Azərbaycan kişisinə xas xalis ər
qısqanclığının da rolu az
olmayıb...
...Deyirəm, əyər aktyorların
obrazları bütün incəliklərinə qədər
oynamalarını təqdir ediriksə, onların şəxsi
(və ictimai) həyatlarını da açıqlamağa tənqidi
baxmamalıyıq.
Hə, bu “giriş”dən
sonra, zənnimcə, sənət Ələsgər Ələkbərovu
ilə həyat Ələkbərov Ələsgər
Hacıağa oğlunu - heç olmasa bir epizodluq paraleldə
təqdim etmək olar.
Bu real rol, şəxsi
dram gənc Ələsgərin 1927-1930-cu illər arası
Bakı Türk İşçi Teatrında işlədiyi
dövrdən oynamağa başlayır. Bu
yaraşıqlı, boylu-buxunlu, hədsiz istedadlı oğlan
bütün qızların diqqət mərkəzinə
çevrilir. Onların arasında tezliklə
Azərbaycan SSR və SSRİ Xalq artisti olası korifey bir sənətkar
- Hökumə Qurbanova da vardı ki, Ələsgərin
gözü məhz onu tutur. Bu “səhnə
qəşəngi” ilə “səhnə gözəli” sənət
sahəsində olduğu kimi, həyat-həyətdə də
birləşirlər. Bir-birinə alovlu məhəbbətlə
ailə qururlar. Bir qızları olur.
Sən demə, bu sevgili melodramın tragifabula kulminasiyasına
az qalırmış. 1933-cü
ildə Bakı Türk İşçi Teatrı Gəncəyə
köçürülür və bu gənc ailə də
oraya getməli olur. Məşhur rejissor-aktyor
Abbas Mirzə Şərifzadə də - teatrın səviyyəsini
qaldırmaq (...və görünür, bu gənc ailənin səadət
quşunu göylərdən endirmək...) üçün Gəncəyə
göndərilir. Hökumə
xanımın fitri istedadı, qeyri-adi bacarığı təcrübəli
Şərifzadənin gözündən yayınmır və
məşqlərdə ona daha çox vaxt ayırır, daha
sıcaq diqqət yetirir. Hər şeydə, hər təbiət-keyfiyyətdə
alovlu, çılğın, qaynar olan Ələsgər isə
bu qəribə əlahiddəliyə hiddətlə baxır,
mətbu məxəzlərdən birinə
düşmüş faktla desək: “qısqanclıqdan
alışıb-yanır”. Elə gənc gəlin
Hökumə də ondan geri qalmır - səhnə və mətbəx
həyatının çox hissəsini öz Ələsgərini
qəşəng aktrisalara qısqanmaq “rolunda”
çıxış edir. Səhnədəki
dilsiz müşahidələr evə, mənzildəki deyinmələr
teatra daşınır. Söz-söhbətlər
tezliklə dörd divarlar arasından dörd bir tərəfə
yayılır. Yerli-yersiz ittihamlar,
danlaq-qınaqlar xoş arzu-muraz üstündə qurulmuş
bu gözəl, bu tamaşa ailənin “pərdə”sini endirir.
Gənc istedadlar ailəsi boşanır. Ələsgər
yaxın ətrafının qınağı ilə
rastlaşsa da, heç kimə məhəl qoymadan univermaqda
işləyən bir rus qızı ilə ailə qurur və
elə həmin il Bakıya qayıdıb,
Akademik Dram Teatrında çalışmağa
başlayır.
“Qəribə adam”lıq
damarı ədəbiyyatın əzəli-əbədi
mövzusudur. Sənətkar qəribəliyi isə,
hələm-hələm ələ düşməz. Yuxarıda “qərib” teatrdakı qəribəliklərinin
birindən söz açdığım bu böyük sənətkarımızın
daha bir özünəməxsusluq “etiket”indən sonda bəhs
edəcəyəm. Amma bəri başdan bunu da deyim ki, Ələsgər
Ələkbərovun hardasa bir az
qurnazlıq təsiri bağışlayan, ətrafa bir qədər
çöçün görünən keyfiyyətlərində
də bir istedad, təkrarsızlıq, hüsn-rəğbətoyadıcılıq
vardı...
Onun
obrazlarındakı hədsiz obrazlılıq
Hədsiz, intəhasız,
füsunkar obrazlılıq! Onun
radi-obrazlarından bir misal. Amma misal bizdən,
onun mələk sədalarına timsal səs tonunu
qulaqlarınızın çəkic-zindan kamertonuyla əks-sədalamaq
sizdən. Hə, həmin situasiyaya
hazırlaşın. Deməli, qadın
(Sona Hacıyeva) yuxuda mərhum ananı görür və bunu
ilahi bir lirika və emosionallıqla Alxana (Ələsgər Ələkbərova)
danışır. Deyir, anan bunu dedi, onu söylədi, elə
səsləndi, belə gülümsədi və sair.
Ardınca ürəkyandırıcı,
qulaqbatırıcı bir sükut və handan-hana bu korifey sənətkarın
yar-yanğı dolu xitabı: “Bəs... o... sənə demədi
ki... Alxandan incimişəm?..” (İlyas Əfəndiyev - “Bahar suları”).
Səməd
Vurğunun “Vaqif”indəki Vaqifini xatırlayaq. Dünən
ona bivəfalıq edib üz göndərmiş, bugünsə
şairə yovumaq istəyən Xuramanın “Vaqif, ey sərvərim,
ey tacidarım!..” nidasına onun
qaytardığı suallı nidadakı rişxənd, eyham,
atmaca rənglərindən yaratdığı səs
“portret”inin fərqindəsizmi? İndi oxuyacağınız
misradakı sözlərin hər birini ayrıca nifrət,
nifrin, rədd çalarları ilə tələffüz edin,
“vəfalı” kəlməsindəki “a”nı
isə o qədər yanıqlı səsləndirin ki,
bütün vəfasızlıqların dədəsi
yansın. Bu hərfi o qədər uzadın ki, gedib o şairi
incidənlərin gorlarına çatsın...
İndi qeyd edəcəyim
epizodu “gözünüzün qabağından kino lenti kimi
keçirmək” trafaretinə ehtiyac yoxdur. Çünki
bu elə kinofilmə dair fraqmentdir: “Uzaq sahillərdə”dəndir.
O (Luici), yatıb-dincəlməkdə olan partizanlar arasında
şübhələndiyi casusu - “alnında çapıq”
adamı axtarır. Ədyallarını qaldırıb
baxdığı partizanlardan biri hövlnak oyanıb, “buyurun,
yoldaş komandir!” deyərkən, bu qüdrətli sənətkar-mayor
ona necə müqəddəs bir səs və nəvazişlə
“yat, oğlum, yat...” söyləyir! O səs və nəvazişdəki
mehribanlıq, duyğusallıq bolluğu nəinki o naməlum
partizana, hətta o vaxtdan bu vaxta bu filmə baxan bütün
tamaşaçılara yetərlidir!
Əvvəldə
toxunduğum bir epizoda yenidən qayıtmaq həvəsindəyəm.
“Böyük dayaq” filmindəki “Mənim ailəm...”
kadrlarına. Belə bir əlavə ilə ki, ssenaridəki
mətn, remarka və digər rejissor traktovkası öz yerində,
məncə, Ələsgər Ələkbərov həmin
epizodda bədii əsərdən çox, vaxtilə
özünə dəhşətli dərəcədə əsər
etmiş sənədli tale dramını, şəxsi həyatını
oynayıb...
Nəhayət, yazının
ortalarında verdiyim vəd:
“Verdiyim
vədəni...
...dediyim sözü”
yadıma salıram - bəyənən də olacaq, bəyənməyən
də.
1959-cu il. Moskvada Azərbaycan mədəniyyəti və ədəbiyyatı
ongünlüyü keçirilir. Məşhur
Vaxtanqov teatrının sehrli səhnəsi, anşlaq salonu.
Ələsgər Ələkbərov səviyyəcə
“şeytana papış tikən” paytaxt
tamaşaçılarını öz təkrarsız Otellosu
ilə mat qoyub. Lakin... Rəşid Behbudov, Qəmər Almaszadə,
Leyla Vəkilova (haqlı olaraq) SSRİ Xalq artisti adı
alır, Ə.Ələsgərov isə (haqsız olaraq) bu
adla təltif edilmir. O, çox gözləyir. Ad
isə başqa bir sənət nəhənginə - teatrın
direktoru Adil İsgəndərova verilir. Bakıya
qayıdan kimi o, işdən çıxmaq haqda Mədəniyyət
Nazirliyinə ərizə verir. Nazirin
etirazına baxmayaraq, o, işdən uzaqlaşır və ilin
axırında - Adil İsgəndərov vəzifəsindən
uzaqlaşdırıldıqdan sonra geri qayıdır.
1961-ci ildə SSRİ Xalq artisti adına
layiq görülür, iki il sonra isə sənətsevərlərin
əbədi rəhmət oxuyacağı əbədi
dünyaya - əbədiyyətə qovuşur.
Sonda daha bir kino-məqam.
1961-ci ildə lentə alınmış “Leyli və
Məcnun” filmindən. Məcnunun atası rolunda
çıxış edən Ələsgər Ələkbərovun
müqəddəs ziyarətgahda Qeysə məcnunluqdan
xilası üçün əsrarəngiz səs və jestlərlə
xitabı: “Dua et, oğlum, dua et...”
Bu sonluq xoş bir naxış kimi
alındı: böyük sənətkarların ruhlarına
dua edək, oxucum, dua edək...
Tahir
Abbaslı
Mədəniyyət.-
2012.- 30 mart.- S. 11.