Burada nəsillər birləşir
İçərişəhər hər daşında
Bakının tarixini yaşadır. Gələnləri heyran,
baxanları bir də baxmağa vadar edən daş kitabə.
Burada bir ünvan yerləşir, gəlib-keçəni
özünə cəlb edir. Muzey içində muzey də
adlandırmaq olar bu məkanı. Bu ünvanda milli irsə
bağlı bir ailə şəcərəsinin, bir nəslin
tarixi yaşayır.
Məktəbli yaşlarından
kitabxana işinin vurğunu olan Mələk Hacıyeva məktəbi
əla qiymətlərlə bitirib kitabxanaçı olmaq istədiyini
deyəndə bəziləri onun bu fikri ilə
razılaşmırlar. Amma o, inadından dönmür.
Kitabxanaçılığı seçir. BDU-nu fərqlənmə
diplomu ilə bitirəndən sonra təyinatını
M.F.Axundzadə adına Milli Kitabxanaya verirlər. 1979-cu ildən
burada (1999-cu ildən direktor müavini)
çalışır. Əməyi də layiqincə dəyərləndirilib,
2008-ci ildə “Əməkdar mədəniyyət
işçisi” adına layiq görülüb. Bu
uğurları ilə yanaşı, onun bir hobbisi də var...
Yaşadığı ikimərtəbəli
evin ikinci mərtəbəsi bütünlükdə bir muzeyi
xatırladır. Bura gələn insan özünü
keçmişlə bu günün qovuşuğunda hiss edir.
Bir nəslin yaddaş kitabı, Bakı ailəsinin maddi-mənəvi
dəyərlərini əks etdirən məkanda hər şey
səliqəli və yerində görünür. Evdəki
eksponatlarla bizi tanış edən Mələk xanım deyir:
“Muzeyi yaratmaqda məqsədim ailəmizin məişətini,
adətlərimizi, İçərişəhərin ruhunu
göstərməkdir. Otağın bir hissəsində yerləşən
eksponatlar babamın və nənəmin yadigarlarıdır.
Mis qablar, qədim tikmələr, el sənəti nümunələri
evin ən dəyərli əşyaları olaraq qalır.
Eksponatlar içərisində xüsusi yer tutan məcməyi
və satıl bir İçərişəhərli ailəsinin
Novruzu necə qarşıladığını
xatırladır. Nənələrimizin bu məcməyidə
Novruz təamlarını, satılda isə qonaq payı
saxladıqlarını gözlərimizin önünə gətiririk.
Nənəmin bu əşyalara xüsusi diqqət yetirərək
qoruyub saxladığı üçün özüm də
zaman keçdikcə onların dəyərini bilməyə və
eksponat şəklində toplamağa başladım. Digər
guşədəki eksponatlarsa atam Məmmədnaib Hacıyevə
məxsusdur. Sıra ilə düzülmüş
balabanları atam özü düzəldib. Futlyarda olan
gümüşü balabanı isə bir vaxtlar atam
özü ifa edərdi”.
Məmmədnaib Hacıyev 1922-ci
ildə İçərişəhərdə dünyaya gəlib.
Uşaqlıq illəri Şüvəlanda keçdiyi
üçün bağ mövsümündə burada bitən
qamış və qarğıdan tütək düzəldən
ustaların əməyi onun diqqətini cəlb edir.
Ustaların yanına gedir və tədricən özü də
alətlər düzəltməyə başlayır: “1950-ci
ilin əvvəllərində atam mükəmməl usta kimi
tanınmağa başlayır. Onun hazırladığı alətlərdə
tanınmış balabançılar Bəhruz Zeynalov, Ələkbər
Əsgərov ifa edərdilər.
Ötən əsrin xatirələri
Bir evdə üç nəslin
xatirələri yaşayır. XIX əsrdə inşa edilən
evin tarixini yaşadan əşyalardan biri də içində
iki əsrin sirlərini, xatirələrini yığıb
saxlayan kamoddur. Kamoda baxanda insana belə gəlir ki, onun hər
siyirməsinin içində bir dünya sirr, bir aləm xatirə
sığınıb gizlənir. Kamodun üstündə
özünə yer tutan çıraq isə, illər öncə
olduğu kimi, bu gün də evi qoruyur. Köhnə içərişəhərlilərdə
belə bir inam var imiş: Hər evdə mütləq bir
çıraq olmalı idi və bu çıraq həmin evin
qoruyucusu sayılırmış. Bəlkə də elə bu
səbəbdən nənələrimiz “Lampaya toxunmayın.
Lampa sınar - ev dağılar” deyərdilər.
Maraqlı, füsunkar şəbəkəbəndlər
isə Mələk xanımın özünün və nənəsinin
əl işləridir. Keçmişlə müasirliyi
özündə əks etdirən əl işlərində
ilmələr, naxışlar bir-birini necə də gözəl
tamamlayıb. Keçmiş zamanlarda şəbəkəbəndlər
əsasən zərgərlik nümunəsi kimi
tanınırdı. Zərgərlər qolbənd və sinəbəndlər
yaradarkən şəbəkəbənd üsulundan istifadə
edirdilər. Bu üsuldan taxta üzərində də istifadə
olunur. Ən gözəl şəbəkəbənd nümunəsi
Şəki Xan sarayıdır. Sonralar milli tikmələr
arasında da bu nümunələrə rast gəlindi. Buna
misal kimi milli geyimlərdə köbələr, müxtəlif
bəzəklər kimi geniş istifadə olunur. Həmsöhbətim
deyir: “Rəssam tablo üzərində öz duyduğunu,
düşündüyünü təsvir edirsə, mən də
şəbəkəbəndlə öz
düşündüyüm ornamentləri yaradıram. Bilirik
ki, butanın 90-a yaxın növü var. Şəbəkəbənd
üsulu ilə bu buta növlərinin işləmək mənə
maraqlı görünür. Eksponatlar içərisində
şəbəkəbənd üsulu ilə nənəmin
hazırladığı süfrələrin özünəməxsus
yeri var. Nəbati və həndəsi naxışlarla işlənmiş
bu süfrələr Azərbaycan qadınının məişətini
bizə çatdırır”.
Bu nümunələr el sənətinin
dünəni ilə bu günü arasında körpü
yaradır. Bu gün buranı xalq sənəti evi də
adlandırmaq olar. İçərişəhər tarixinin bir
səhifəsi. Yeddi nəslin foto və rəsmlərinin yer
aldığı evdə adi ailə eksponatları daha çox
diqqət cəlb edir. Milli geyimlər, qadın aksesuarları
(sürmədan, ətirqabı, mücrü, güzgü, tirmə
araxçın, güləbətin tikməli daraqqabı,
möhürqabı və s.), çini qablar, cehizlik əşyalar...
Bu evdə onlardan həmişə istifadə edilib. Eksponatlar
içərisində ən dəyərlisi isə 1918-ci ildə
Bakıya gəlmiş xilaskar türk ordusunun komandanı Nuru
Paşanın Mələk xanımın babası Hacı
Şıxəliyə bağışladığı qəmədir.
Türk əsgərlərinə etdikləri köməkliyə
görə minnətdarlıq rəmzi olaraq hədiyyə
edilmiş bu qəmənin üzərində ay-ulduz və
Sultan Mehmet Fatehin möhürü var.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2012.- 2 may.- S. 15.