Milli Dram Teatrında «Hər nə istəsəniz»
"On ikinci gecə,
yaxud hər nə istəsəniz"
Şekspirin ən yaxşı komediyalarındandır.
Təzəliklə Akademik
Milli Dram Teatrında tamaşaya qoyulub. Heç ədəb deyil, amma yenə
də süjeti bir-iki cümləylə xatırlatmağa ehtiyac
var. Əsərdəki hadisələr
İlliriyada cərəyan
edir.
İlliriya Adriatik dənizi sahilində yerləşən
xəyali ölkədir.
Dənizdə baş verən fırtına
Viola adlı gənc qızı məmləkəti
Mussolin adasından İlliriya torpağına
atıb. Bir də bu azmış
kimi, əkiz qardaşı Sebastiyandan da xəbərsiz buraxıb. Nigarançılığına
son verəcək tək
təsəllisi qardaşının
da onun kimi
bir təsadüf nəticəsində ölümdən
xilas ola bilmə ehtimalıdır.
Viola zadəgan qızıdır.
Onun bəzəyi sadə, davranışı
kübarcadır. Viola üçün
İlliriya şən
əyləncələr, macəralar
və nağıllar dünyasıdır. İndi
ki tale onu bura atıb, gərək, hər şeyə hazır olsun.
Sezario adı ilə oğlan paltarı geyinən Viola tezliklə hersoqun sarayında qulluğa girir. Tez bir zaman
içində Orsinonun
sadiq qulluqçusuna çevrilir. Qulluğa başlayalı onun işi qrafinya ilə hersoq arasında qasidlik etməkdir. Qrafinyanın mərhəmətsiz qəlbini
yumşaltmaq məqsədilə
hersoqun sevgisindən, ona olan məhəbbətindən
elə gözəl danışır ki, qrafinya Oliviya oğlan paltarı geyinmiş Violaya vurulur. Viola hersoqun arvadı olmaq arzusu ilə yanıb tutuşsa da, onun Oliviyaya
olan məhəbbətinə
pərəstiş və
xidmətdə bulunur.
Oğlan paltarı geyinmək Violada qadın qisminə xas zərifliyi gizlədə bilmir. Onun gözəl,
məlahətli səsi,
incə davranışı
Oliviyanın diqqətindən
qaçmır. Çünki
qrafinya kişilərdə
məhz belə keyfiyyətlərə dəyər
verir. Oğlan paltarı geyməsi və hersoqdan sevgi umması, oğlan bilib ona aşiq olmuş
Oliviyanın qəm-qüssə
çəkməsi - bunlar
hamısı Violanı
üzür. Amma o hər şeyi zamanın axarına buraxmaqdan başqa bir yol tapmır.
Orsinonun Oliviyaya məhəbbəti isə
daha çox kişi hikkəsi, prinsip mənasına gəlir. O, oğlan paltarı geyinib özünü Sezario adlandıran Violaya qrafinyaya olan sevgisi barədə danışır. Amma sanki o, qrafinyanı yox, özünü, öz ehtirasını və öz sevgisini sevir. Sonda bütün düyünlər açılır,
yaxşı komediyalarda
olduğu kimi, əhvalat yaxşıların
xoşbəxt olması,
pislərin gülünc
vəziyyətə düşməsi
ilə bitir.
Pislər kimdir? Bizi ən
çox güldürən
Malvalio. O, qrafinya Oliviyanın nökəridir
və ser Tobinin (qrafinyanın əmisi) kələyi ilə qrafinyayla evlənmək sevdasına düşüb.
Bu sevda onu gülünc vəziyyətə
salıb. Violanın əkiz qardaşı tapılır. Bu sanki Violanın oğlan variantıdır. Oliviya da məhz bu
oğlan variantını
sevmişdi. Bir xoşbəxt cütlük
onlar, bir xoşbəxt cütlük
kişi paltarını
soyunub hersoqu heyran etmiş Viola və Orsino, bir xoşbəxt cütlüksə bütün
tamaşa boyu arasıkəsilmədən xoşbəxt
ser Tobi və onun sevgilisidir. Xoşbəxt cütlüklər
evlənirlər.
Əsər belə əsərdir -
"Hər nə istəsəniz" var (Bu
arada "Arşın
mal alan"la "On ikinci
gecə" arasında
quruluş oxşarlığı
duyursan. Nə olsun ki, motivlər
başqadır, hadisələrin
mahiyyəti və nəticəsi ki, eynidir). Milli Dram Teatrında hazırlanmış
(rejissorlar Vüqar və Fərid Əhmədovlar) eyniadlı
tamaşada da hər nə istəsəniz var. Vizual xitabla tamaşanın hər hansı qəliblərə sığmayacağını,
rahat və arxayın seyr etməli bir əsər olacağını
bəri başdan tamaşaçılara vəd
edirlər. Şekspir komediyasına baş vurmaq üçün bir vizual qrafik
görüntü də
hazırlayıb təqdim
edirlər - yəni «əhvalat gülməlidir,
klassik komediya deyib özünü sıxmağa dəyməz».
İlk olaraq hadisənin baş verdiyi zaman məhdudiyyəti
götürülür. Müasir
sivilizasiyanın əlamətləri
görünməyə başlayır
- mobil telefon, ağır rokçu geyimində iki motosikletçi gözə
dəyir. Bu əlamətlər
müasirlik kimi yozulmasın. Bu dövr məsələsi tamaşada
sosial və konseptual əsasını
bir türlü tapmır. Olsa-olsa tamaşaçını yaxın
etmək priyomudur. Tamaşaçı böyük
səhnə qarşısında
çox cılızdı,
o, səhnədə özündə
olanı axtarır - hətta detal şəklində də tapanda xoşbəxt olur, təsirlənir.
Məsmə Aslanqızı Qrafinya Oliviyanı ehtirasını
təkəbbürü ilə
pərdələyən bir
qadın kimi təqdim edir. O, kişilərə yox cavabı verdikcə, öz qiymətini qaldırdıqca həqiqi
arzularından uzaqlaşır.
Hərdən özünü
sıxmağı bir kənara atıb Malvalioya bir odlu öpüş atır. Oliviya öz qüruru, təkəbbürü və
hikkəsi ilə sevgi həsrəti, ehtiras yanğısı arasında qalıb. Çətin situasiyadır.
Bu, yayılmış qadın
tipidir. Oliviya kədər və gözəlliyin, qürur və ağılın qovuşduğu əbədi
bakirə obrazını
tərcih edir. Bu özü də kişilərin diqqətini
çəkmək üçün
bir priyomdur. Bu tələyə elə özü kimilər düşür. Məsələn,
hersoq. Zavallı, nakam qrafinya Oliviya az qala
bu obrazın badına gedəcəkdi ki, hersoqun qasidi
Violaya vurulur. Qüruru, kədərli bakirə obrazını buraxıb Sevgini tutur. Məsmə Aslanqızı onun saxta kədərini də, sevgi və ehtiras yanğısını da ifadə edə bilir və hər
kəsin əsl istəyini üzə çıxarır.
Ellada Əhmədovanın qəhrəmanı
Viola ağıllıdır. O, hersoqu yaxşı tanıyır və onun qrafinyaya məhəbbətinin əslində
eqosentrik bir sevgi olduğunu başa düşür. Lazımi məqamı gözləyir və sonda qazanır. Şekspirsə sanki hikmətli sözləri qəsdən bu obraza yükləyib.
Tamaşaçını
güldürməyə aludə
olurkən xırda situasiya və atmacalarla işləyən
rejissorlar zaman hissini itirirlər. Tamaşa uzanır. Bu, qorxulu bir haldır.
Çünki tamaşaçı
gülməkdən də
yorula bilər. İdeya dinamikliyi, çoxqatlılıq kimi
arzu olunan nüansları ona görə dilə gətirmirik ki, tamaşa özlüyündə
səmimi bir atmosfer ötürür. Baxanlar da sağ
olsun, baxmayanlar da. Axıradək baxıb bəyənməyənlər
isə özlərindən
küssün. Bu yerdə
buna şərti teatr deyirlər. Yaxşı mənada...
Aliyə
Mədəniyyət.-
2012.- 4 may.- S. 11.