Musiqidə
yaşanan ömür
Aqşin Əlizadə - 75
1937-ci
il... may ayı... Hazırda təsvirini
yalnız ağ-qara kadrlardan və fotolardan
izləyə bildiyimiz Bakı şəhəri... O
dövrün adlandırılmasına əsasən Füzuli,
hazırkı Zərgərpalan küçəsi... Həmin
tarixə görə ziyalı ailəsində doğulmuş,
bəlkə də adı belə qoyulmamış körpə,
hazırkı zamanda Azərbaycan musiqi-mədəni həyatına
verdiyi töhfələrlə özünü təsdiq
etmiş, yaradıcılığı ilə böyük ad və
nüfuz qazanmış görkəmli bəstəkar, professor
tanınmış ictimai xadim Aqşin Əlizadə...
Atası - Şərq klassik
poeziyası və xalq musiqisinin gözəl bilicisi, ixtisasca
iqtisadçı-mühəndis Əliqulu Əlizadə,
anası - Azərbaycan Tibb Universitetinin normal anatomiya
kafedrasının dosenti olmuş Pikə xanım Azərbaycanın
əfsanəvi oğlu, igid kəşfiyyatçı, II
Dünya müharibəsində faşizm əleyhinə
“Müqavimət hərəkatı”nın
iştirakçısı, Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
Mehdi Hüseynzadənin bacısıdır.
Aqşin Əlizadə: “Mən fəxr
edirəm ki, əfsanəvi “Mixaylo” mənim dayımdır”.
1955-ci il... Bakı
şəhəri... Azərbaycan incəsənətinin
“qızıl dövrü”... Məhz bu ildə gənc
Aqşin bəstəkarlıq üzrə professional təhsil
almaq üçün Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasına daxil olmuşdur.
Ötən əsrin
ortaları Azərbaycan musiqi incəsənətinin intibahı
idi. Bu dövrdə musiqiyə qədəm
qoyan gənc bəstəkarları, sözün əsl mənasında,
xoşbəxt adlandırmaq lazımdır. Həmin
dövrdə Aqşin Əlizadə yaradıcı nəslə
qoşularaq artıq özünün ilk uğurlu
addımlarını atmış və onun gələcəyinə
böyük ümidlər bəsləyən müəllimləri
- Qara Qarayev və Cövdət Hacıyevin gözləntilərini
illər sonra doğruldacaqdı...
1962-ci il,
Moskva... Onun fortepiano musiqisi sahəsində ilk
uğurlu əsəri - “Fortepiano sonatası” gənc bəstəkarların
yaradıcılıqlarına Ümumittifaq baxışında
uğurla səslənərək I dərəcəli diplomla təltif
olunmuşdur.
1966-cı il...
Moskva, “Bəstəkarlar evi”... Respublikanın xalq artisti
N.Rzayevin dirijorluğu ilə Azərbaycan Radio və
Televiziyası Kamera Orkestrinin konserti... Burada gənc bəstəkar
Aqşin Əlizadənin “Kamera simfoniyası”nın
ilk ifası baş tutmuşdur. Əsər təkcə
bəstəkar üçün deyil, Kamera orkestrinin tarixi
üçün də əhəmiyyətli addım hesab
edilir. Simfoniyaya görə bir il sonra
Respublika Lenin komsomolu mükafatına layiq görülən bəstəkar
Azərbaycanda bu mükafatı qazanan ilk sənətkarlardandır.
Qara Qarayev: “Elə bəstəkarlar
var ki, yaradıcılığa başladığı vaxtdan
musiqi ictimaiyyətinin diqqətini özlərinə cəlb edə
bilirlər. İnsan onların yaradıcılıqları ilə
tanış olan andan qeyri -ixtiyari gəncliklərini
unudub əsərin müəllifini ciddi yaradıcılıq
meyarı baxımından qiymətləndirir. Azərbaycanın
belə gənc bəstəkarları sırasına Kamera
orkestri üçün simfoniyanın müəllifi A.Əlizadə
daxildir”.
Bu sözlər bəstəkara
verilən ən yüksək yaradıcılıq qiymətlərindən
biri idi.
1968-1969-cu illərdə
A.Əlizadə qələmini vokal janrda sınayaraq 10 xordan
ibarət “Bayatılar” əsərini - Azərbaycan musiqisində
müşayiətsiz xor üçün bayatı mətnli
ilk silsiləni yazır və 1969-cu ildə Moskvada gənc bəstəkarların
yaradıcılığına Ümumittifaq baxışda
laureat adını qazanır.
Özünəməxsus
yaradıcılıq üslubu bəstəkarın vokal-simfonik
əsərlərində də aşkar hiss olunur. Xor və simfonik orkestr üçün
yazılmış “Azərilər”, “Təntənə”, “Ana
torpaq” əsərlərini dinləyərkən dəst-xəttin
Aqşın Əlizadəyə məxsus olmasını müəyyənləşdirmək
çətin deyildir. “Azərilər” kantatası ilk dəfə
1975-ci ildə Niyazinin dirijorluğu ilə Ü.Hacıbəyli
adına Dövlət Simfonik Orkestri və
Respublika Kapellası tərəfindən ifa olunaraq 1978-ci ildə
Respublika Dövlət mükafatı qazanmışdır.
Bəstəkarın növbəti
möhtəşəm simfoniyası (III simfoniya) 1984-cü ildə
Xalq artisti R.Abdullayevin dirijorluğu ilə Ü.Hacıbəyli
adına Dövlət Simfonik Orkestri tərəfindən
sənətsevərlərə təqdim olunur. Bəstəkar
milli dramaturgiya axtarışlarını IV simfoniyada davam
etdirir. IV simfoniya 1984-cü ildə ilk dəfə Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyasında, sonra isə Qazaxıstanın
Almatı şəhərində SSRİ Bəstəkarlarının
Plenumunda, Moskva, Sankt-Peterburq, Səmərqənddə
musiqişünasların VII Beynəlxalq simpoziumu çərçivəsində,
habelə Polşanın bir sıra şəhərlərində
uğurla ifa olunmuşdur. Hazırkı dövrdə
İsveç dirijoru Simon Kamartin bəstəkarın bu
simfoniyasının ən yaxşı təbliğatçılarından
sayılır.
Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi, xalqımızın üzləşdiyi
faciələr 90-cı illərdə yazılmış əsərlərin
mövzu və istiqamətinə də təsir etmişdir.
A.Əlizadənin “Skripka konserti” ilk dəfə
1991-ci ildə Azərbaycan Bəstəkarlar
İttifaqının Plenumunda səslənmişdir.
Müstəqillikdən sonra,
2003-cü ildə keçirilən ilk müasir musiqi
festivalı bəstəkarın növbəti - V simfoniyası
ilə açılmış, 2008-ci ildə keçirilən
“Qarayevsiz 25 il” festivalında “Skripka konserti” fərqli ifada -
solist R.Əmrahov və dirijor Rauf Abdullayevin
interpretasiyasında təqdim edilmişdir.
Azərbaycan musiqi tarixində ilk
epik-qəhrəmanlıq məzmunlu balet... “Babək”...
Aqşin Əlizadə
teatrın, rəqs sənətinin təbiətini duyan müəllifdir.
Deməli, balet onun yaradıcılıq
axtarışlarının müəyyən mərhələsinin
məntiqi nəticəsi kimi meydana
çıxmışdır. “Babək” bəstəkarın
ilk səhnə əsəridir.
Aqşin Əlizadə: “Lap gəncliyimdən
iki obraz - qəhrəman kişi və lirik-poetik qadın
obrazı yaratmaq arzum olub. Babək və Natəvan
bu mənada mənim üçün ideal qəhrəmanlardır...“Babək”i
1971-ci ildə yazmağa başlamışam. 1986-cı ildə indiki Heydə Əliyev Sarayında
tamaşaya qoyulub”.
Premyera 20 may tarixində
keçirilmişdir. Bu ərəfədə Opera və Balet
Teatrında baş verən yanğın nəticəsində
truppa çətin iş şəraitinə
düşmüş, yalnız yaradıcı kollektivin dərin
istək və professionallığı nəticəsində əsər
səhnələşdirilmişdi. Bəstəkarın
dərin simfonik partiturası tamaşanın musiqi rəhbəri
və dirijoru Rauf Abdullayev tərəfindən yüksək səviyyədə
dinləyiciyə çatdırılmışdır.
Aqşin Əlizadə
Türkiyədə yaşadığı müddətdə
ikinci irihəcmli səhnə əsərini - “Qafqaza səyahət”
baletini bitirir. 2002-ci ildə Bakıya
qayıdan bəstəkarın bu əsəri yeni teatr
mövsümünün ilk premyerası olaraq Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrında səhnələşdirilmişdir.
Baletin süjeti çox aktualdır. Azərbaycan torpaqlarının bir hissəsinin
işğal altında olduğu dövrdə müəllif
tarixə müraciət edərək XIX əsrdə bu
torpaqlara səfər etmiş fransız
yazıçısı Aleksandr Dümanın eyniadlı əsərinin
motivləri əsasında balet yazır. Balet
gözəl musiqi əsəri olmaqla yanaşı, eyni zamanda
Azərbaycan həqiqətlərinin dünyaya
yayılmasına xidmət edir.
Bəstəkarın
üçüncü baleti “Ümid valsı” adlanır.
XX yüzilliyin əvvəllərində
Bakıda baş verən hadisələrdən bəhs edən
əsər 2008-ci ildə Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrında müvəffəqiyyətlə səhnələşdirilmişdir.
Aqşin Əlizadə
50-yə yaxın ekran əsərinə musiqi
yazmışdır. Bu sıradan “Tütək səsi”,
“Qızıl qaz”, “Üzü küləyə”, “Rəqiblər”,
“Ötən ilin son gecəsi”, “Təkcə adanı
özünlə apara bilməzsən”, “Mən sizi dünyalar
qədər sevirdim” bədii, “Fitnə”, “Tülkü həccə
gedir” multiplikasiya filmlərinə yazılmış musiqilərini
qeyd etmək olar.
Bəstəkarın “Nağıl
başlayanda”, “Çinarın sirri”, “Fərhad və
Şirin”, “Dirilən adam” tamaşalarına yazdığı
musiqilər də sənətsevərlər tərəfindən
rəğbətlə qarşılanıb.
Aqşin Əlizadə
1972-ci ildən Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
(Bakı Musiqi Akademiyası), 1974-cü ildən paralel olaraq Bəstəkarlar
İttifaqında çalışır. 1985-1990-cı
illərdə Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqına rəhbərlik
etmişdir. Bu dövrü təşkilatın
tarixində məhsuldar və sözün yaradıcı mənasında
“emosional” dövr adlandırmaq olar. Həmin illərdə
xarici ölkələrdən dəvət edilmiş
çoxsaylı musiqiçilərin iştirakı ilə 10
plenum, festival, simpoziumlar, “Üzü zirvəyə” devizli yeni
musiqi günləri keçirilmiş, bütün bəstəkarların
əsərlərinin səsləndirilməsi və
çapına şərait yaradılmış, bəstəkarlarımızın
müəllif konserti keçirmək ənənəsi bərpa
edilmiş, xüsusilə gənclər şöbəsinə
ayrıca diqqət göstərmişdir. Azərbaycan
Televiziyasında aylıq “Xaqani 27” adlı veriliş təşkil
olunmuş, İttifaqa “yaradıcılıq evi”, bir çox bəstəkar
və musiqişünaslara dövlət mükafatı və fəxri
adlar verilmişdir. Bir sözlə, həmin
illərdə baş verənlər mədəni-ictimai həyata
böyük töhfə idi.
A.Əlizadə 1978-ci ildə Azərbaycan
SSR Dövlət Mükafatına, 1986-cı ildə “Şərəf
nişanı” ordeninə, 1987-ci ildə Xalq artisti fəxri adına layiq görülüb, 1997-ci ildə
müstəqil Azərbaycanın “Şöhrət” ordeni ilə
təltif olunub.
Biz Aqşin müəllimi
bəstəkar kimi tanıyır və qiymətləndiririk.
Lakin eyni zamanda fəal ictimai xadim, həqiqət
uğrunda fəal mübarizə aparmış bir insandır.
Bəstəkarın illər öncə yazdığı məqalələrdə
də bu günlə səsləşmə nəzərə
çarpır: “Debüt”, “Böyük istedad”, “Bizim günlərin
musiqisi”, “Müasir Azərbaycan mahnısı”, “Azərbaycan
musiqisi: bu gün və sabah”, “Yaradıcılığa nə
mane olur” və s.
Müasir dövrdə Üzeyir bəy,
Qara Qarayev məktəbini, sözün əsl mənasında,
davam etdirməyə layiqli olan əsərlər az yaranır. Belə bir zamanda
professionalı qeyri-peşəkardan seçə bilmək
bacarığı bu gün üçün ümdə məsələlərdən
biridir. Yaradıcılığı
dövründə yüksək nəticələr əldə
etməyə çalışan Aqşin Əlizadəni zaman
özü haqqı olan yerdə əyləşdirdi.
2012-ci il...
Bakı şəhəri... Aqşin Əlizadənin dediklərindən:
“...Mən razıyam ki, əsərlərimin
qarşısında adımı pozub, xalqın adını
yazsınlar. Təki bu əsərlər yaşasın...”
Aybəniz
Məmmədova,
Musiqişünas, Ü.Hacıbəyli
adına
Bakı
Musiqi Akademiyasının
müəllimi
və doktorantı
Mədəniyyət.-
2012.- 18 may.- S. 11.