Uşaqları
sevən rejissor
“İndiki
uşaqları səhnədə parça
üzərinə çəkilmiş təsvirlərlə
maraqlandırmaq qeyri-mümkündür”
Rasim
Aşın 1968-ci ildə Türkiyənin Salihli
şəhərində (Manisa vilayəti) dünyaya gəlib. Televiziya
sahəsində çalışıb. 1998-2002-ci illərdə
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin teatr rejissorluğu fakültəsində təhsil
alıb. Tələbəlik illərində görkəmli sənətkar
Vaqif İbrahimoğlunun
“Yuğ” teatrı ilə əməkdaşlıq
etməyə başlayıb. Teatrda “Müsafir”, “X məqamı”, “Midasın
qulaqları”, “Olsun” kimi
bir-birindən fərqli səhnə əsərlərinə quruluş verib. Artıq yeddi ildir, “Yuğ”
teatrında “Uşaq Teatrı
Araşdırmaları Laboratoriyası”nın və “Oyun” uşaq
teatrının rəhbəri kimi intensiv yaradıcılıq
axtarışları ilə məşğuldur. “Buğac xan”
tamaşası ilə Braziliyada
keçirilən Dünya Uşaq
və Gənclər Tamaşaları Festivalında uğurla iştirak edib.
Rejissor Azərbaycanda
çalışdığı illərdə elmi
işə də vaxt tapıb. Bu il ikinci
ali təhsil aldığı Bakı Slavyan Universitetində “Təhsildə teatr prosesi” mövzusunda dissertasiya
müdafiə edib. Bizimlə söhbətə
də bu mövzudan
başladı.
- Dissertasiyamın əsas mövzusu teatr elementlərinin təhsildə istifadəsidir. Bu elmi iş həm də ustadım Vaqif İbrahimoğlunun istəyi idi. Ona görə də diplomumu alandan sonra gedib onun məzarını ziyarət etdim və dedim: “Ustad, narahat olma, sənə söz vermişdim, sözümə də əməl etdim”.
- Azərbaycan teatr səhnəsində ilk tamaşanız “Müsafir” oldu. Bakıya müsafir kimi gələn Rasim Aşın bu illər ərzində nələr öyrəndi və nələri öyrədə bildi?
- Azərbaycan teatrından həm nəzəri, həm də praktiki şəkildə çox şey öyrəndim. Bakıda olduğum müddətdə bütün teatrlar mənə şərait yaradırdılar ki, məşqlərdə və tamaşalarda iştirak edim, öyrənim. Əsas işim uşaq teatrı olduğu üçün ”Yuğ”un nəzdində “Uşaq teatr studiyası” açdım. Çox vaxt elə uşaq teatrı deyərək bu mövzunun üzərindən keçirik. Amma müxtəlif yaşda - 5 yaşla 8 yaş, 10 yaşla 13-15 yaş arasında uşaqların maraqları fərqli olur. Bu baxımdan da ilk gündən belə qərara gəldim ki, tamaşaları uşaqların yaş psixologiyası üzərində qurmalıyam. Ancaq bunun üçün pedaqoji psixologiyanı bilməyə ehtiyac duyulurdu. Bu səbəbdən də elmi işlə məşğul olmağa başladım.
- Niyə məhz uşaq teatrı yaratdınız?
- Oyun məfhumu uşaqlar üçün bir anlamdır. Uşaq oynaya-oynaya öyrənir, oynaya-oynaya dünyanı dərk edir. Bu mövzu məni çoxdan maraqlandırırdı. Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində təhsil aldıqdan sonra magistraturaya daxil olaraq "Uşaq teatrı necə olmalıdır?" mövzusu üzərində işlədim. Elmi ədəbiyyatla, dünya teatrının təcrübəsi ilə tanış oldum. Azərbaycanda Kukla Teatrı, Gənc Tamaşaçılar Teatrı var. Bu teatrlardan da bəhrələnib özüm üçün müəyyən nəticələr əldə etdim. Bu da mənim üçün bir qazancdır. Bu gün öyrəndiklərimi, əldə etdiklərimi paylaşmağa, başqalarına öyrətməyə çalışıram.
- Bildiyimizə görə, müəyyən müddət pedaqoq kimi də fəaliyyət göstərmisiniz...
- Bakı
Slavyan Universitetində
və Dövlət Dillər Universitetində çalışdım. Hər iki
universitetdə teatr klubu yaratdım. Məqsədim gənclərin cəmiyyətdə
özlərini daha fəal ifadə etmək imkanı yaratmaq, istedadları üzə çıxarmaq
idi. Bu işlərim
universitetlərin rəhbərləri
tərəfindən də
bəyənildi. Bununla da
teatrın təhsil prosesində istifadə elementlərinin əhəmiyyətini
əyani olaraq sübut etmiş olduq. Rəhbərlik bu ideyamı
dəyərləndirərək elmi işimin praktiki həyata keçirilməsi üçün
şərait yaratdı.
Təbii
ki, layihə yeni təhsil sistemi üçün gözəl bir başlanğıcdır. Elmi işlə bağlı fikirlərimi müxtəlif
dərgilərdə məqalələr
şəklində paylaşdım.
Bu məqalələrə öz mövqeyini bildirən azərbaycanlı
pedaqoqların müzakirələri
də ortaya çox maraqlı təkliflər çıxardı.
Bununla da belə bir
nəticəyə gəldik
ki, mövzu təhsilə yeni qapı aça bilər.
- Bu gün Rasim Aşının əsas fəaliyyəti nədən ibarətdir?
- Hazırda əsas fəaliyyətim “Yuğ” teatrının nəzdindəki “Oyun” uşaq teatrı ilə bağlıdır.
Uşaqlar üçün hazırladığımız tamaşalar
və həmin tamaşalarla xarici ölkələrə qastrol
səfərlərimiz bir
daha göstərir ki, “Oyun” uşaq
teatrı tam zamanında
yaranıb. Bu teatrda ilk olaraq Azərbaycan və türk nağılları
əsasında ortaq nağıl qəhrəmanlarını
səhnəyə gətirdik.
Sonra
"Azərbaycanın nağıl
qəhrəmanları səyahətdə"
adı altında ilk səfərə Türkiyədən
başladıq. Türkiyənin 27 şəhərində Azərbaycanı
anlatdıq, Azərbaycandan
bəhs etdik. 4 yaşdan 12-14 yaşadək
uşaqlara maraqlı tamaşalar təqdim etdik. Təsəvvür edin ki, hər yaş üçün ayrıca
tamaşa hazırlayırıq.
Deyək
ki, "Tülkü, tülkü, tünbəki,
quyruq üstə nəlbəki" tamaşasını
hazırlayırıq. Bu tamaşanı 4-5 yaşlı uşaqlar üçün bir cür, 6-7 yaşlı uşaqlar üçün
bir qədər geniş formada - onların davranışına,
psixologiyasına uyğun
formada səhləşdiririk.
- Yəni hər yaş qrupunun öz tamaşası olmalıdır?
- Tamamilə doğrudur. Bilirsinizmi, mən dəfələrlə
uşaq teatrlarında
olmuşam və hər dəfə də görmüşəm
ki, fərqli yaşda olan uşaqlara təqdim olunan tamaşa onlar tərəfindən fərqli qəbul olunur. Kimisi baxmaq istəmir,
kimisi dostu ilə birgə maraqla seyr etmək
istəyir, başqa biri isə onlara
mane olmaq istəyir və s. Eyni yaşda uşaqlar artıq bir-birlərini yaxşı anlayır və təqdim olunan tamaşa da onların ürəyincə olur.
Eləcə də zaman məsələsi önəmlidir.
Məsələn, bəzən bir
saatlıq tamaşa uşaqlar üçün
yorucu olur. Bundansa yarım saatlıq bir neçə tamaşa hazırlamaq və uşaqların marağını cəlb
etmək daha uyğundur.
- Bu işi necə qurdunuz?
- İlk
əvvəl pedaqoq və psixoloqlarla birlikdə mətnləri yazdıq. Tamaşaları qruplaşdırdıq. Zəngin ədəbiyyatımızdan nümunələr,
öz nağıllarımız
əsasında uşaqların
psixoloji baxışlarına
uyğun olaraq mətnlər hazırladıq.
İlk işimiz Mövlana Cəlalləddin Ruminin hekayələrindəki fikirləri
4-6 yaşlı uşaqlara
uyğun mətnləşdirməkdən
başladı. Sonra bunun
müsbət nəticəsini
görüb laboratoriyada
işimizi davam etdirdik. İndiyədək 10-dan artıq tamaşa
ilə uşaqları
sevindirmişik və bu işdə də heç bir təmənnamız olmayıb. Hətta gördüyümüz işin reklamına belə ehtiyac duymadıq. Uşaq teatrı ilə
məşğul olan hər bir şəxs
anlamalıdır ki, estetik zövqlər dəyişib, indiki uşaqları səhnədə
parça üzərinə
çəkilmiş təsvirlərlə
maraqlandırmaq qeyri-mümkündür,
çünki onlar virtual
oyunlar zamanı özləri məkan qururlar. Səhnədə parça üzərində
rəssamın çəkdiyi
təsvirlər isə
onun təxəyyülünü
muzey anlamından uzağa aparmayacaq. Yeri gəlmişkən, Türkiyədə
belə dekorasiyalı
tamaşaları elə
bu cür adlandırırlar - “Muzey tamaşası”. Türkiyənin
də teatr sistemində çatışmayan
cəhətlər az deyil. Məsələn, elə götürək
bir teatr truppasında həm dram, həm komediya, həm də pantomim aktyorlarının birləşməsini. Məncə, Azərbaycandakı kimi bütün bu janrlar ayrı-ayrı teatrlarda ifadə olunmalıdır.
- Bir az da Türkiyə-Azərbaycan teatr
əlaqələrinə nəzər
salaq.
- İndiyə qədər ölkələrimizin mədəni əlaqələrinin inkişafı ilə məşğul olan yaradıcı insanlar çox olub, indi də var. Amma teatr sahəsində belə insanlar azdır. Rəhmətlik Vaqif müəllim deyirdi ki, biz öz peşəmiz çərçivəsində bu sahədə nələrsə etməliyik. O, özü ötən əsrin 80-ci illərində Ankara teatrında “Arşın mal alan”, Bursa teatrında isə “O olmasın, bu olsun” komediyalarını səhnələşdirmişdi. Belə ortaq layihələr çox vacibdir. Bir neçə il əvvəl “Mən, sən, biz” layihəsini gerçəkləşdirdik. Vaqif müəllim uşaq teatrının inkişafına marağımı hər zaman dəstəkləyirdi, insanı ruhlandırırdı. Türkiyədə keçirilən bütün festivallara Azərbaycan adından qatıldım və buradakı araşdırmalarımı da hər zaman Azərbaycan adından çıxış edərək tanıtdım. Bir sözlə, məni hər iki ölkənin teatr səfiri kimi qəbul edirlər.
- Bu gün “Uşaq Teatrı Araşdırmaları Laboratoriyası” Türkiyədə “Oyun” çocuk tiyatrosu” kimi fəaliyyətini davam etdirir. Gələcək planlarınız necədir?
- “Oyun” uşaq teatrı artıq özünü təsdiq edib. Bu, könüllülər komandasıdır. Tamaşalarımızdan heç bir gəlir götürmürük. 7 ildə Türkiyənin 36 şəhərində 300-ə yaxın seans oynamışıq. Bundan başqa, Türkiyə səfirliyinin dəstəyi sayəsində ötən il Əhmədlidə, Xırdalanda Azərbaycan məktəbliləri üçün də seanslar təşkil olunmuşdu. Bu tamaşalar müxtəlif yaş kateqoriyasından olan uşaqların teatr haqqındakı təsəvvürünü doğru istiqamətə yönəltməkdən savayı, digər vəzifələri də öz üzərinə götürür. Məsələn, “Sizə salam gətirmişəm” tamaşası uşaqlara Azərbaycan haqqında bilgi vermək, maraqlandırmaq və araşdırmaya sövq etmək üçün, “Səyyah” və ya “Gəzgin” tamaşaları uşaqlara teatr sənəti haqqında bilgi vermək, onlarda turizm haqqında anlayış yaratmaq üçün hazırlanıb. Turizmlə teatrı bir-biri üçün daha da əhəmiyyətli etmək məqsədilə yeni bir layihə həyata keçirmək istəyirəm. Manisa vilayətinin Sardes qəsəbəsinin turizm məkanı olduğunu əsas götürüb orda ildə iki dəfə “Dionis bayramları” adlı festival təşkil etmək fikrindəyəm. Bunun üçün uyğun bir tikili inşa edilməlidır. Artıq ideya təqdirlə qarşılanıb, teatr mərkəzinin yaradılması üçün rəsmi qurumlar tərəfindən müvafiq ərazi ayrılmışdır. Hazırda bu layihə ilə məşğuluq.
Lalə Azəri
Mədəniyyət.-
2012.- 21 noyabr.- S. 13.