Dünya
mədəniyyətinin canlı əfsanəsi
Tahir Salahov: “İstər fiziki, istərsə
də mənəvi baxımdan həyatımın ən
çətin anlarında yaradıcılıq məni xilas
edib”
Onunla İçərişəhərdəki
emalatxanasında görüşdük. Böyük sənətkar
adəti üzrə iş başında idi. Dünya
şöhrətli fırça ustası, Azərbaycanın,
Rusiyanın və keçmiş SSRİ-nin Xalq rəssamı,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, çoxsaylı
mükafatların, Azərbaycanın ən yüksək
dövlət təltifi olan “Heydər Əliyev” ordeninin
laureatı, Rusiya Rəssamlıq Akademiyasının vitse-prezidenti
Tahir Salahov üçün sənət və zaman
arasında istirahət anlayışı yoxdur. “Mən
sənətimlə yaşayıram”,- deyən rəssam bu
gün də dayanmadan çalışır, yeni ideyalarla dolu
əsərlər çəkir, yaratdığı sənət
inciləri bu gün də müxtəlif sərgiləri,
mötəbər qalereyaları, muzey ekspozisiyalarını bəzəyir.
Tahir Salahovun hər bir əsəri fəlsəfi düşüncələrlə zəngindir, hər bir rəsmin dərin məna tutumu, məxsusi tarixçəsi var. Bunu rəssamın portret janrında yaratdığı əsərlərə də şamil etmək olar. Görkəmli bəstəkar Qara Qarayevin portretindəki cizgilər, sənətkarın əllərinin, barmaqlarının təsviri xüsusilə diqqəti çəkir.
Bir rəsmin tarixçəsi
- Bu rəsmin
maraqlı tarixçəsi var. 1976-cı il martın 3-də
Moskvada, Kreml sarayında keçirilən bir konfransda Qara Qarayevin
yanında əyləşmişdim. Mən yalnız onun əllərini
görürdüm və başladım onları çəkməyə.
Sonra fasilədə portretini çəkdim. Fasilə müddətində
rəsmi ona göstərdikdə mənə dedi: «Siz mənə
nə gözəl sürpriz etdiniz. Mən də deyirəm,
bayaqdan nə çəkirsiniz? Demə, əllərimin rəsmini
çəkirmişsiniz”. O bu rəsmə öz musiqisinin - VI
simfoniyasının notlarını yazdı. Altından da imza
atdı. Sonra mən ona
dedim: “Siz bu musiqini abstrakt formada necə təsəvvür
edirsiniz? Rəsmdə bunu necə əks
etdirək?” O, bir neçə ştrix çəkdi. Beləliklə, mən onun portretini pianino fonunda
işlədim. Sonralar həmin əsəri
xalça üzərində yaratdım. Ümumiyyətlə,
rəsm əsərlərinin xalça üzərinə
köçürülməsi olduqca maraqlıdır. Beləliklə, bizim xalçalarımızda yeni
ornamentlər yaranır. Xalçalar da
transformasiya olmalı, yenilənməlidir. Qara
Qarayevin portreti olan xalçanı belə yaratdım.
Transformasiyadan söz
düşmüşkən, bu mənada sənətkarın
Rüstəm Mustafayev adına Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyində sərgilənən,
tarixən od, neft ölkəsi olan doğma diyarımızı
simvolizə edən əsəri çox maraqlıdır. Bu tablonu seyr etdikcə bir daha əmin olursan ki, rəssam
əsərlərini kətan üzərinə həkk edərkən
sadəcə göz oxşayan, cəlbedici
görünüşə üstünlük vermir. Əsərinin fəlsəfi ideyasının
tamaşaçı tərəfindən qavranmasına səy göstərir.
Əsərdə zamanın memarlığa və
texnologiyaya təsiri məharətlə əks olunub. Rəssamın bu tablo barədə fikirlərini dinləyək.
- Ənənə və
müasirlik mövzusunda 2007-ci ildə çəkdiyim “Odlar
diyarı” adlı epik triptixdə "Atəşgah",
"Qız qalası" və "Yeni dəniz
arxitekturası"nı birləşdirmişəm. Əsərin ölçüsü 6x2 metrdir. Əsər Azərbaycan neftçilərinin həyatına
və qəhrəman əməyinə həsr olunub. Mərkəzi
hissədə «Xəzər bu gün», sol hissədə «Atəşgah»,
sağ hissədə isə «Qız
qalası» dayanır. Bununla göstərmişəm
ki, zaman memarlığı və texnologiyanı dəyişir.
Və bu bizim ənənələrin
davamıdır. Əsər fevralın 18-dən
25-dək Londonun nüfuzlu Sotbi (Sotheby's) qalereyasında
nümayiş olunmuşdu. Azərbaycanın
Böyük Britaniyadakı səfirliyi və “Buta” İncəsənət
Mərkəzinin təşkil etdiyi tədbirdə sərgimi
«Qeyri-adi Tahir Salahov» adlandırmışdılar. «Odlar diyarı» triptixi qonaqlarda böyük maraq
yaratdı. Sərgini ziyarət edənlər
tablo haqqında «əzəmətli ideyası ilə insan
ağlını heyran edir» deyirdilər. Sonra
əsər Moskvada nümayiş etdirildi. İndi
isə Azərbaycan Dövlət Neft Fondunda saxlanılır və
Azərbaycan Milli İncəsənət Muzeyində sərgilənir.
“Salahov magiyası yenidən Moskvada”
Rəssamın Azərbaycan Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi, L.Kərimov adına Azərbaycan
Dövlət Xalça və Xalq Tətbiqi Sənəti Muzeyi
və ölkəmizin Rusiyadakı səfirliyinin təşkilatçılığı
ilə M.İ.Qlinka adına Moskva Dövlət Musiqi Muzeyində
keçirilən sərgisi də möhtəşəm idi. Rusiya mediası bu hadisəni «Salahov magiyası yenidən
Moskvada» adı ilə işıqlandırmışdı.
Sənətkar haqqında yazılan epitetlər
arasında «Azərbaycan və sovet rəssamlığının
canlı əfsanəsinin dostları və heyranları iki
ölkənin intellektual potensialını
formalaşdırır» kimi ifadələrə rast gəlmək
olurdu.
- İki ay davam edən
sərginin ekspozisiyasının ideyası «konservativ avanqardizm”
idi. Orada «Min bir gecə» baletinə çəkdiyim
eskiz və dekorasiyalar müvəffəqiyyətlə
nümayiş etdirildi. Qlinka adına
muzeyin sərgi mərkəzi də təsadüfi seçilməmişdi.
Bu məkan təsviri sənətlə musiqinin
sintezinə imkan verir. Zalda Qara Qarayev və
Fikrət Əmirovun musiqiləri səslənirdi.
Sərginin
açılışında Moskva ziyalıları,
yaradıcı insanlar, Rusiya Prezidentinin insan hüquqları
üzrə məsləhətçisi Mixail Fedotov, başqa
tanınmış simalar iştirak edirdi. Sonra Rusiya
Dövlət Kreml Sarayının səhnəsində “Kreml
baleti” teatrı görkəmli bəstəkar Fikrət Əmirovun
“Min bir gecə” baletini təqdim etdi. Azərbaycan
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin dəstəyi ilə
gerçəkləşən tamaşa müvəffəqiyyətlə
keçdi.
Tahir Salahovun səhnə
tərtibatı verdiyi baletin yeni quruluşunu Rusiya
tamaşaçıları böyük rəğbətlə
qarşıladılar. Yerli mediada bu mədəniyyət
hadisəsi “Əfsanənin qayıtması” kimi qiymətləndirilmişdi.
- Tamaşanı izləyənlər
arasında Heydər Əliyev Fondunun Rusiya
Federasiyasındakı nümayəndəliyinin rəhbəri
Leyla Əliyeva, mədəniyyət və turizm naziri Əbülfəs
Qarayev, ölkəmizin Rusiyadakı səfiri Polad
Bülbüloğlu, Fikrət Əmirovun qızı Sevil Əfəndiyeva,
Rusiya və Azərbaycan ictimaiyyətinin nümayəndələri
vardı.
Həmin günlərdə
Rusiya mətbuatı “Min bir gecə” baletinin Moskvada ilk dəfə
tamaşaya qoyulduğunu xüsusi qeyd edirdi. Rusiyanın Əməkdar artisti Andrey Petrovun rəhbərliyi
altında «Kreml baleti» teatrı özünün 20 illiyində
bu əsəri çoxsaylı pərəstişkarlarına hədiyyə
etdi.
Baletin dekorasiyası yüksək səviyyədə
yerinə yetirilmişdi və hətta gözucu baxış
tamaşaçıya özünü xəyalən Şərq
nağılları aləmində hiss etməyə imkan
verirdi. Bu, SSRİ Xalq rəssamı Tahir Salahovun
sənəti sayəsində mümkün olmuşdu.
Ümumiyyətlə, teatr tamaşalarının tərtibatı
üzrə ixtisaslaşan rəssamlarımız az deyil. Tahir Salahov da bir sıra səhnə
əsərlərinin möhtəşəm
dekorasiyalarının müəllifidir. Amma sənətkarın
yaradıcılığını sevən geniş
tamaşaçı kütləsinə onun teatr işləri
o qədər də tanış deyil. Rəssamın
bu barədə dediklərindən:
- Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrında üç tamaşanın dekorasiyasının
müəllifiyəm. 1964-cü ildə Vilyam
Şekspirin «Antoni və Kleopatra» faciəsinin
dekorasiyasını yaratdım. Səhnə
əsərinin quruluşçu rejissoru Tofiq Kazımov idi,
musiqisini Qara Qarayev yazmışdı. Tamaşa
çox müvəffəqiyyətlə keçdi. Biz sənət adamları arasında ilk dəfə
Azərbaycan SSR-in Dövlət mükafatını aldıq.
1968-ci ildə Vilyam Şekspirin «Hamlet», 1972-ci ildə
Cəfər Cabbarlının «Aydın» dramının tərtibatını
verdim. O vaxtlar Azərbaycan teatr sənətində
yüksəliş dövrü idi. 1975-ci ildə
Üzeyir Hacıbəylinin «Koroğlu» operasının,
1983-cü ildə Aqşin Əlizadənin «Babək» baletinin
dekorasiyasını yaratdım. “Koroğlu”
operasında Lütfiyar İmanov Koroğlunu, Firəngiz Əhmədova
Nigarı çox gözəl ifa edirdi. Bu
gün də həmin tamaşa mənim bədii tərtibatımla
nümayiş olunur. «Babək» baletinə gəlincə,
Opera və Balet Teatrında təmir işləri getdiyindən
tamaşanı indiki Heydər Əliyev Sarayında göstərdik.
Baleti Maqsud Məmmədov və Rəfiqə Məmmədova
tamaşaya qoymuşdu. 1988-ci ildə Cəmil
Əlibəyovun “Gülüstanda qətl” pyesinə bədii tərtibat
verdim. Bu tamaşalardan sonra mən teatra
uzun müddət müraciət etmədim. Bu sahədə bir müddət fasilədən sonra
meydana çıxan yeni işim Rusiya mediasında bədii təfəkkürdə
təkamül kimi xarakterizə olunurdu. Hətta
«Tahir Salahovun teatr şedevrləri» adlı məqalə də
dərc olunmuşdu. Mən, ümumiyyətlə,
sənətdə bir yerdə dayanmağı sevmirəm.
Eksperimentlərə getməyi xoşlayıram,
yeni ifadə, yeni həll formaları axtarıram. Demək istəyirəm ki, hər zaman yaradıcılıq
naminə işləmək, zəhmət çəkmək
lazımdır.
Mütəxəssislərin
məhdud çevrəsi üçün deyil, bütün
dünya üçün əsərlər yaradan rəssamın
şövqü, istəyi, məramı da maraq doğurur.
- Mən əsərlərimdə
daha çox Azərbaycan xalqının mədəniyyət
xadimlərinin simasını, yaradıcılıq zirvəsini
göstərmək istəyirəm. Yaradıcılıq
anında musiqiçi, yazıçı, rəssam
özünə qapılır və bütünlüklə
öz sənətinə yönəlir. Ona
görə də, əgər bu cəhdlər varsa, bu öz
xalqının qarşısında böyük məsuliyyət
deməkdir. Bu baxımdan da mən
yaradıcılıqda belə insanları çox qiymətləndirirəm.
Qoy onlar peşə baxımdan heç mədəniyyət
adamı olmasınlar. Neft daşlarında
neft çıxaran gözəl insanlar var ki,
açığını deyim ki, onlar mənim nəzərimdə
qəhrəmandırlar. Sadə insanlar hər
gün fədakar işlə məşğuldurlar. Bizim xalqımız zəhmətsevərdir. Bakı neft şəhəridir. Artıq
respublika 150 ildir ki, neft çıxardır. Demək istəyirəm ki, respublikamızın əldə
etdiyi nailiyyətlərin bir çoxu neftçilərin əlləri
və əməyi hesabına başa gəlib. Bununla fəxr edirəm və öz rəsmlərimdə
- «Təmirçilər», «Neftçilər», «Xəzərdə
şəhər» və digər əsərlərimlə bu
mövzunu işləmişəm. O zaman neft ətrafında
belə ajiotaj yox idi. İndi dünyada neft
uğrunda savaş gedir. Məsələn,
mənim «Şəhər eşelonu» rəsmim 1959-cu ildə
Avstriyanın paytaxtı Vyanada keçirilən gənclərin
və tələbələrin festivalında mükafat
aldı. Mən sovet incəsənətində
yeni istiqaməti - «Sərt üslub»u yaratdım. Stalin dövrü incəsənətində hər kəs
bir-birini alqışlayırdı. Biz rəssamlar
isə ilk dəfə sərt, real həyatı göstərməyə
cəhd etdik və bu, Sovet İttifaqının incəsənət
tarixində qaldı. “Sərt üslub”
dünya incəsənətində də çoxlu istiqamətlər
meydana gətirdi. Ona görə də, rəssamın
rolu həyata hansısa təəssüratları açmaq, kəşf
etmək, yeni yaradıcı tapıntıları gətirməkdir.
Çoxlu sayda məşhur
insanların portretlərini yaratmış rəssamın bu qəbildən
əsərləri sırasında sadə adamlar, xarakterik
obrazlar da var.
- Mənim bir dostum var, onu
Abşeronun siması adlandırıram. Sadə
adamdır. Öz baxışları, ifadələri,
xeyirxah qəlbi, ürəyi, gözləri ilə Abşerona
xarakterikdir. Bu mənim rəsmlərimdə
öz əksini tapıb. Bu mənada
düşünürəm ki, respublikamızda hər bir region
öz gözəlliyinə, qəhrəmanlarına malikdir.
Mən bunları bütün Azərbaycanda
görürəm. Ona görə ki, hər
bir regionun çox maraqlı və gözəl insanları, qəhrəmanları
var. Biz mədəniyyət xadimləri onlara borcluyuq.
Mənim sadə
insanlar - dostluq etdiyim neftçilər xoşuma gəlir.
Mən onları iş zamanı görmüşəm, evlərində
olmuşam. Onlar səhər işə, neft
daşlarına gedərkən öz əllərilə
yetişdirdiyi qızılgülləri gətirirdilər.
Bu elə xoşagəlimli idi ki. Bu zəhmətkeş əllər hətta gül də
becərirdi. Məsələn, mənim
naturadan çəkdiyim «Təmirçilər» rəsm əsərimdə
neftçilərin əllərində qızılgül var.
Bu çox gözəldir. Bakı hər
zaman zəhmətsevər insanların şəhəri olub.
Bu gün şəhərdə bütün
istiqamətlərdə yüksəliş, çiçəklənmə
gedir, düşünürəm ki, bunun hamısı zəhmətkeş
insanların əməyinin nəticəsidir.
Tahir Salahov
yaradıcılığı boyu Azərbaycanın,
keçmiş SSRİ-nin və bir çox xarici ölkələrin
mükafatlarına layiq görülüb. O cümlədən
ölkəmizin ən yüksək təltifinə - “Heydər
Əliyev” ordeninə layiq görülmüş yeganə azərbaycanlı
sənət adamıdır.
- 80 illik yubileyimdə Prezident
İlham Əliyev məni Azərbaycanın ən ali ordeni olan “Heydər Əliyev” ordeni ilə təltif
etdi. Bu yüksək mükafat Azərbaycanın
sənət adamları, mədəniyyət xadimləri
arasında ilk dəfə mənə verildi. Hesab edirəm ki, bu mənim əməyimə ən
yüksək qiymətdir. Mən Rusiya, Fransa və digər
ölkələrdə mükafat almışam. Bu yaxınlarda isə mənə Naxçıvan
Muxtar Respublikasının Əməkdar mədəniyyət
xadimi adını verdilər. Bu ad da mənim
üçün yüksək dəyərə malikdir. Onu da deyim ki, bu yaxınlarda Naxçıvanda
keçirilən fərdi sərgim mənim üçün
bayram idi. Onlar sərgini elə gözəl,
elə zövqlə hazırlamışdılar ki, bu mənə
və yaradıcılığıma böyük hədiyyə
oldu. Mən orada dedim: “Sənət adamları Paris,
London, Nyu-Yorkda sərgi təşkil etməyə can
atırlar. Mən artıq bunları
keçmişəm. Amma buna baxmayaraq
Naxçıvanda elə bir yüksək səviyyədə sərgi
təşkil etmişdilər ki, düşünürəm,
dünyada yaşayan hər bir rəssam öz sərgisini
böyük məmnuniyyətlə bu məkanda keçirərdi.
Bu mənada özümü xoşbəxt sənətkar
sayıram”.
Bu gün
respublikamızın hüdudlarından kənarda yaşayan azərbaycanlıların
ölkəmiz, xalqımız, mədəniyyətimiz və ənənələrimiz
haqqında təsəvvürün formalaşmasında
mühüm rolu var. Tahir Salahov belə soydaşlarımız
arasında müstəsna yerə malikdir.
- Azərbaycandan kənarda
yaşayıb Vətəni, xalqı layiqincə təmsil etmək
böyük məsuliyyətdir. Bu baxımdan hər
bir azərbaycanlı düşünməlidir ki, respublika
haqqında onun işlərinə, həyatına, hərəkətlərinə
görə fikir söyləyirlər. Ona
görə də, hər bir soydaşımız bunu dərindən
dərk etməlidir. Öz respublikan və
xalqın qarşında məsuliyyətli olmaq lazımdır.
Amma sənətkar Vətəndən,
Bakıdan uzaqlarda uzun illər yaşayıb, işləsə
də, doğma şəhərlə qəlb, tale
bağları heç zaman qırılmayıb.
- Mən Bakıda
anadan olmuşam. İlk
yaradıcılıq təhsilimi burda almışam. Bu mənada Bakı hər zaman mənim ürəyimdə
yaşayır. Bakı mənim dostum, məktəbim,
mənim yaradıcı işim, axtarışımdır.
Burda mənim anam, iki qardaşım dəfn
olunub. 1973-cü ildə məni Sovet
İttifaqı Rəssamlar İttifaqının birinci katibi vəzifəsinə
seçdilər. Bu qərar o vaxt
respublikamızın rəhbəri olan Heydər Əliyevin dəstəyi
ilə qəbul edilmişdi. O mənə dedi ki, sənin
bu posta seçilməyinə mən razılıq vermişəm.
Faktiki olaraq mənə Heydər Əliyevin sayəsində
Sovet İttifaqında yüksək bir vəzifə
verilmişdi. O zamandan hər dəfə münasib vaxt
tapan kimi mən Bakıya gəlirdim. Bu gün mən
burada işləyirəm, dostlarımla görüşürəm,
öz işimlə və həyatımla bağlı olan
yaradıcılığımı davam etdirirəm. Bu
gün Bakı gələcəyə can atır. Müasir şəhər kommunikasiya, şəhərin
inkişafı, yeni texnologiyalarla bağlı çoxlu məsələlərin
həllini tələb edir. Ənənələri
qorumaqla indi və gələcək haqqında
düşünmək lazımdır.
Sənət
məni yaşadır
- Bir neçə həftədən
sonra 83 yaşımı qeyd edəcəyəm. Ömrümün
böyük hissəsini rəssamlığa həsr etmişəm.
İstər fiziki, istərsə də mənəvi
baxımdan həyatımın ən çətin anlarında
yaradıcılıq məni xilas edib. Əgər
insan daim çalışırsa, o zaman zəhmət itmir.
Bu iş, sənət həm də məni
yaşadır.
Mehparə
Mədəniyyət.-
2012.- 12 oktyabr.- S. 8.