Qədim
musiqi alətlərimiz
Sazın əfsanəsi, tarixi və bu günü
Türk dünyasının, türk mənəviyyatının
rəmzlərindən biri olan sazın Azərbaycanda
üç növü məlumdur: böyük saz, cürə
saz və tavar saz.
Əfsanəyə görə,
qartal bir heyvan cəmdəyini parçalayaraq
bağırsaqlarını caynaqlarına alıb ağacın
başına qaldırır. Bağırsaq budaqlara ilişir,
isti gün altında quruyub nazilir. Şiddətli küləyin
uğultusu və budaqların ona toxunması ahəngdar səslər
çıxarır. Bu zaman yoldan keçən bir adam həmin
səslərə heyran qalır. Hadisənin səbəbini
öyrəndikdən sonra qurumuş bağırsaqdan sim
düzəldərək ilk simli musiqi alətini icad edir.
Bu maraqlı əfsanəni ilk simli
musiqi alətlərinin yaranması haqqında nağıl kimi
də qəbul etmək olar. Burada müəyyən
inandırıcı cəhətlər olsa da, əfsanə əfsanəliyində,
nağıl nağıllığında qalır. Əslində
isə hər bir musiqi alətinin öz tarixi var.
Babası qopuz olmaqla Azərbaycan
xalqının məişətinə çox qədim
dövrlərdən bəri daxil olan saz üç, beş,
yeddi, doqquz tel üzərində inkişaf
tapmışdır.
Müasir sazların
çanağı tut ağacının seçmə növlərindən,
qol və aşıqları isə qoz ağacından
hazırlanır. Çanağın gövdəsi bir-birinə
bərkidilmiş tək sayda (adətən 9) taxta
"qabırğa"lardan yığılır. Bu
"qabırğa"lar qol ilə çanağı birləşdirən
"küp" adlı kiçik hissənin üzərində
yığılır və sonra qol əlavə edilir.
Çanağın üstü nazik taxta üzlüklə
örtülür və qoluna 16-17 pərdə bağlanır.
Azərbaycanda ölçüləri
ilə fərqlənən tavar sazın, yaxud ana sazın 8, bəzən
9 simi, ondan bir qədər yığcam orta, yaxud qoltuq sazın
6, bəzən 7 simi, kiçik cürə sazın isə 4-6
simi olur. Bir vaxtlar simlər yüksək keyfiyyətli poladdan
hazırlanar, gümüş suyuna salınardı. Belədə
onlar heç zaman paslanmaz və çox az halda
qırılarmış. Saz, əsasən, gilas
ağacının qabığından hazırlanmış təzənə
ilə səsləndirilir. Çox hallarda alətin qolu və
çanağın yan tərəfləri təbii sədəflə
bəzədilir.
Əsas saz hesab edilən tavar
sazın ümumi uzunluğu 120 sm, çanağının dərinliyi
20 sm olur. Onun diapazonu birinci oktavanın "do" səsindən
ikinci oktavanın "sol" səsinə qədərdir.
Səkkiz mərhələdə
formalaşan müasir sazın səsdüzümü fərqli
adlar ilə, məsələn, Naxçıvan bölgəsində
birinci pərdə baş və ya divani, ikinci lal,
üçüncü cığalı təcnis,
dördüncü lal, beşinci şah, altıncı lal,
yeddinci keşiş oğlu, səkkizinci cəngi Koroğlu,
doqquzuncu lal, onuncu ayaq şah pərdə adları ilə məlumdur.
Sinkretik, yəni özündə
çalğı, oxuma, şeir demə, dastan
ifaçılığı, aktyorluq və rəqs (plastika) sənətlərini
birləşdirən saz-söz sənəti, muğam sənəti
ilə yanaşı, Azərbaycan milli mədəniyyətinin ən
əski qatları ilə bağlıdır. Qədim
türkdilli xalqlarda şaman, qam, oyun, baxşı, yanşaq,
varsaq və nəhayət, ozan kimi tanınan sənətkarlar
bugünkü aşığın əcdadları
sayılırlar. Ozan sənəti yüzilliklər və
minilliklər boyu böyük təkamül yolu keçərək
aşıq sənətinə çevrildiyi kimi, qopuz da ona
oxşar təkamül yolu keçərək saz aləti
şəklini almışdır.
Saz XVI əsrdə - Şah
İsmayıl Xətainin dövründə indiki şəklini
almışdı. Şah İsmayıl Xətai könül
oxşayan qoşmalarının birində sazı belə tərənnüm
edir:
Bu
gün ələ almaz oldum mən sazım,
Ərşə dirək-dirək
çıxar mənim avazım.
Dörd iş vardır hər
qarındaşa lazım:
Bir elm, bir kəlam, bir nəfəs, bir saz.
Azərbaycan sazı, türkdilli
xalqlar arasında geniş yayılmaqla yanaşı, ona oxşar alətlərdən
çalğı texnikası,
səsyayımı (akustikası)
baxımından danılmaz
üstünlüklərə malikdir. Hazırda xalq çalğı
alətləri orkestrində
sazdan (adətən, qoltuq və ya cürə sazdan) solo alət kimi istifadə olunur.
Qəhrəmanlıq ruhu ilə Şah İsmayılın,
Koroğlunun qəlb sirdaşı, yol yoldaşı olan saz qədim milli musiqi alətlərimizdən
biri kimi yaşam haqqını çoxdan qazanıb.
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2012.- 19 oktyabr.- S. 13.