Muxtar Dadaşov

 

   Kino sənətkarlarımız

 

   Kino tariximizdə layiqli iz qoyan, dərin məzmunlu yaradıcılığı ilə yaddaşlarda əbədiləşən sənətkarlarımızdan biri də tanınmış rejissor, Xalq artisti Muxtar Dadaşovdur.

 

   Muxtar Baba oğlu Dadaşov 11 sentyabr 1913-cü ildə Bakıda anadan olub. Hələ erkən yaşlarından tale onun yolunu böyük sənət məbədindən salır. Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində görkəmli dramaturq Cəfər CabbarlınınSeviltamaşasında Gündüz rolunu oynayır. Bu, onun həyatında yeni səhifələr açır. Qəlbində görkəmli sənət ustaları ilə bir yerdə çalışmaq arzuları baş qaldırır.

   1929-cu ildə Gənc Tamaşaçılar Teatrında rejissor assistenti kimi fəaliyyətə başlayır. Eyni zamanda tamaşalarda kiçik rollar oynayır.

   1931-ci ildə kinostudiyada operator assistenti vəzifəsinə düzəlir. Bir sıra sənədli bədii filmlərin lentə alınmasında iştirak edir. 1933-cü ildə ali operator təhsili almaq məqsədilə Moskvaya gedir. Orada da bir sıra filmlərin çəklişində iştirak edir.

   Təhsilini başa vurduqdan sonra böyük ümidlərlə vətənə dönür, kinostudiyada operator işinə qayıdır. 1935-ci ildəRəqs edən bağalarbədii filminin (Abdulla Şaiqin "Oyunçu bağa" hekayəsi əsasında) quruluşçu operatoru olur.

   Dövrün mühüm ictimai-siyasi hadisələri onun lentə aldığı sənədli filmlərin əsas mövzusunu təşkil edib.Sovet Azərbaycanı”, “Ana yurdum, Azərbaycan”, “Sovet Azərbaycanının 50 illiyi”, “Arazın o tayında”, “Sabir”, “Kür”, “Səadət yolu ilə s. filmlərində vətənin əsrarəngiz təbiəti, tarixi şəxsiyyətləri kino dili ilə tərənnüm olunub.

   O, kino haqqında danışanda deyərmiş: “Kino həyatın aynasıdır. Sabir demişkən, “düzü-düz, əyrini-əyriəks etdirməyə qadir olan möcüzədir. O, mənən saf, canını sənətə fəda edən istedadlı professional şəxslərin əlində olmalıdır”. Doğrudan da, o, kinoya qəlbən bağlı olub. Ekran əsərlərində fərdilik qabarıq şəkildə görsənib. 1953-cü ildə lentə aldığıArazın o tayındafilmində qaldırdığı problem bütöv Azərbaycan ideyasından güc alıb.

   Muxtar Dadaşov 1945-ci ildə çəkilənArşın mal alanfilmində operator köməkçisi olub. Xalq artisti Leyla Bədirbəyli bu filmin çəklişlərindən söz düşəndə Muxtar Dadaşovu aktyorun daxili aləminə nüfuz etməyi bacaran sənətkar kimi xarakterizə etmişdi.Kəndlilər”, “Yeni horizont”, “Vətən oğlu”, “Sualtı qayıq T-9” bədii filmləri onun operator kamerası vasitəsilə həyata vəsiqə alıb.

   Quruluşçu rejissor kimi isə debütüQanun naminəbədii filmi olur. Xalq yazıçısı Süleyman RəhimovunMehmanpovesti əsasında çəkdiyi filmin ssenarisini özü yazır. Filmdə baş rola kənardan aktyor (Şimali Osetiyadan Bimbulat Vatayev) dəvət olunsa da, ekran əsərində bir çox görkəmli sənətkarlarımız rol alıb: Adil İsgəndərov, Rza Təhmasib, Mustafa Mərdanov, Nəcibə Məlikova, Nəsibə Zeynalova, Hacıbaba Bağırov...

   Muxtar DadaşovunBakıda küləklər əsirfilmi müharibə mövzusunda çəkilən dəyərli ekran əsərlərindəndir. O, müharibə mövzusunda hələ 1943-cü ildəBakı döyüşüradlı sənədli film çəkmişdi. Maraqlıdır ki, o, müharibənin gedişi vaxtı S.Vurğunu, Ü.Hacıbəylini, kimyaçı alim Y.Məmmədəliyevi, neftçilərdən G.Əliyevi, A.Nematullanı, R.Rüstəmovu başqalarını bu filmə çəkir. Sonra bu filmi genişləndirərək “Bakı-42" adı ilə lentə alır. Ancaq istedadlı rejissor fantaziyasını bu filmdə yekunlaşdırmır. Nəhayət, 1974-cü ildəBakıda küləklər əsir" bədii filmini çəkərək istədiyinə nail olur. Filmdə xalqımızın müharibə illərində arxa ön cəbhədə göstərdiyi hünəri, casusların ifşa edilməsində qəhrəman çekistlərin ayıq-sayıqlığını, onların çox cəsarətli əməliyyatları nəticəsində Bakının neft mədənlərinin partladılmasının qarşısının alınmasını ustalıqla əks etdirir.

   O həm araşdırıcı rejissor olub. Çəkdiyi tarixi filmlər üçün zəngin material toplayar, sonra onları lentə alardı. Nəriman Nərimanovsənədli filminin (1966) çəkilişi zamanı da belə olub. N.Nərimanovun Genuya konfransındakı çıxışını əks etdirən kadrları Moskva arxivlərinin birindən tapır. Sonra həmin kadrları filmdə canlandırır.

   Muxtar Dadaşovun yaradıcılığı Azərbaycan kinosunun 50 ildən artıq bir dövrünü əhatə edir. Ekran əsərləri dünyanın bir çox ölkələrində göstərilib. OnunSəadət yolu iləfilmi Moskvada Ümumittifaq festivalında qızıl medala, “Nəriman Nərimanovfilmi Tiflis festivalında xüsusi mükafata layiq görülüb. Sənətkarın gərgin yaradıcı əməyi dövlətimiz tərəfindən yüksək qiymətləndirilib. O, Əməkdar incəsənət xadimi (1960), Xalq artisti (1976) fəxri adlarına Şöhrətordeninə layiq görülüb. Dövlət mükafatı laureatı olub.

   O, ömrünün son illərinə qədər böyük həvəslə filmlər çəkir. Çəkilişlərdə məsləhətçi kimi iştirak edir. Milli kinomuzun inkişafına öz töhfələrini verir.

   1998-ci il mayın 7-də vəfat edən sənətkar bu gün sənətsevərlər tərəfindən hörmət məhəbbətlə yad edilir. Filmləri xalqımızın milli-mənəvi dəyəri kimi qorunub saxlanılır.

  

 

   Savalan Fərəcov

 

  Mədəniyyət.- 2012.- 12 sentyabr.- S. 14.