Dahilər yönətməni –

 

   Üzeyir, CeyhunNiyazi kimi ustadların ustadı - Zülfüqar Hacıbəyli

  

   Üç böyük qardaşdan böyüyü idi Zülfüqar bəy. Sözün hər iki mənasında böyük Zülfüqar bəy!..

  

   Zülfüqar Hacıbəyli haqda fikirləşəndə, belə bir mətləb üstdə də köklənmək gərək: Görəsən, o olmasaydı, Üzeyir, Ceyhun, Niyazi (və başqaları) artıq bizə tanış zirvələrə çıxa biləcəkdilərmi? Axı bu dünyada məkansız-binasız bir ədəb-ərkan, əxlaq-irfan məktəbi də var ki, orada “nə - olar, nə - olmaz!” adlı bir fənn keçilir...

   Üzeyirlə Ceyhun Bakıya gəlib hər iki mənada böyüyənə qədər Şuşada ataları - zəhmətkeş “Əbdülhüseyn kişinin övladları” kimliyilə bərabər, özlərindən bir-iki bayram böyük “Zülfüqarın qardaşları” kimi də tanınır, ağırlanıb-uğurlanırmışlar. Sonralar dünyanın ən ünlü konsert-tamaşa salonlarında öz incə sənət çubuğu ilə mədəniyyət “hərbə-hədə”ləri edəsi, “imperator-maestro” olası Niyazi balası isə hələ genefondumuzun növbəti korifeylik iddialı hamiləliyində, yaradacağı “dahilər üçbucağı”nın “iki yazaq, bir yadda”sında idi...

   1884-cü il aprelin 17-də Şuşada - təbii konservatoriya-şəhərdə anadan olmuş Zülfüqarın ÜzeyirCeyhunun sənət və şəxsiyyət görüşlərinin, milli-mənəvi baxışlarının formalaşmasında oynadığı «böyük qardaş» rolu haqda sənədlər, söhbətlər, xatiratlar çoxdur. Xüsusən də onun öz publisistik yazıları, xatirə-qeydləri bəhs edir bu barədə. O sənədlər, söhbətlər, elmi-populyar yazılar belə bir ümumi rəy də doğurur ki, Zülfüqar Hacıbəyli professional musiqimizin banisi Üzeyir Hacıbəyli, böyük bəstəkar və dirijor Müslüm Maqomayev, əfsanəvi səhnə ustaları Hüseynqulu Sarabski, Hüseyn Ərəblinski kimi sənət nəhəngləri, milli mədəniyyət fədailəri sırasında məxsusi yer tutur.

  

   Hərfli, notlu kağızların “təqdimat”ı

  

   Ora təbiət və sənət, bura siyasət və rəyasət şəhəri. Yəni Şuşa və Bakı. Orada bir az uşaqanə, bir az gəncsayağı düşünüb-daşınıb suallaşdırdığı fikirləri burada cavablandırıb “xərc”ləməyin vaxtı çatmışdı.

   Hələ uşaqkən öz ailəsi və Şuşanın mədəni mühiti tərəfindən aşılanmış sənət duyğuları Zülfüqarda özünü musiqiyə həsr etmək istəyi yaratmışdı. Eşitdiyi el nəğmələri, xalq mahnıları onun özüylə bərabər böyüyür, sənət əsərlərinə çevrilmək məqamlarını, böyük teatr-səhnə məkanlarını gözləyirdi.

   Bəzən də not yaradıcılığına ara verib, düşüncələrini mətbu yazılarla bəyan edirdi. Məsələn, fərdi zövqlə ictimai-milli zövq arasındakı ziddiyyət Zülfüqar Hacıbəyli qələmində belə şərh olunurdu: «1908-ci ildən bəri - yəni «Leyli və Məcnun» adlı ilk Azərbaycan operasının meydana çıxmasından başlayaraq xalqımız ümumən Yaxın Şərq üçün yeni olan bu sənət «dilinə» də yiyələnir, tamaşalarda fəal iştirak edir. Əlbəttə, bu yeni zövqə qarşı xalqda antipatiya yaratmaq heç də yaxşı, inkişaflı gələcək vəd etmir. Bunları yazmağa məni vadar edən odur ki, ilk Azərbaycan operası səhnəyə qoyularkən Nikolay istibdadı dövründə bəslənmiş, böyümüş, tərbiyələnmiş, milli hissini unutmuş bəzi Azərbaycan ziyalıları bu cür yenilik başlanğıcına təhqiranə nəzər ilə baxmağa bünövrə qoydular...»

   Dərin milli düşüncə sahibi olan Zülfüqar Hacıbəyli həmin dırnaqarası ziyalıların nihilist fikirlərindən, Nuhdəbi münasibətlərindən çəkinməyərək, dövrün ictimai-mədəni səs-sədalarına operativ və kəskin reaksiyalar verir, bir-birinin ardınca maraqlı operettalar, opera, kompozisiya və digər janrlı əsərlər yaradır. Kiçik qardaşı Üzeyir bəyin «O olmasın, bu olsun», «Arşın mal alan» kimi dahiyanə operettaları ilə birgə Azərbaycan tamaşaçısı Zülfüqar bəyin «Məşədi Xudu», «Əlli yaşında cavan», «Evliykən subay», «On bir yaşlı arvad» və başqa operettalarını da çox maraqla qarşılayır, alqışlayırdı. «Kənd qızı», «Əsgər nəğməsi» və s. mahnıları dövrün dillər-dinləm əzbəri idi. Bu əsərlər də Azərbaycan professional bəstəkar yaradıcılığının “ilk nümunələr”i sırasında idi.

   Zülfüqar Hacıbəyli yaradıcılığının əhəmiyyəti həm də qədim Azərbaycan musiqi ənənələrinin yenilənmə, zənginləşmə və inkişafı prosesini sürətləndirməsində idi. Onun fortepiano ilə simfonik orkestr üçün yazdığı «Azərbaycan qadınının rəqsi», bəstəkar Zakir Bağırovla birgə işlədiyi «Kantata» uzun illər ictimai zövq meyarı kimi səsləndirilib.

   Zülfüqar Hacıbəylinin adı ilk Azərbaycan operasından 7 il sonra - 1915-ci ildə yazdığı «Aşıq Qərib»lə mədəniyyət tariximizə gözəl bir opera müəllifi kimidüşür. Bütün bunlar - bu təvazökar, məhsuldar, vətənpərvər bəstəkarımızın mədəniyyət aləmindəki xidmətləri, gecaz da olsa, qiymətləndirilir; 1943-cü ildə Əməkdar incəsənət xadimi fəxri adı, 1946-cı ildə «Şərəf» nişanı ordeni ilə təltif edilir.

   Onun özü isə, xalqımızın sabahını göz önünə (və fikir altına) alaraq, o dövrküpartiya və hökumətimiz”i daha böyük sənət hədiyyələri ilə təltif edib. O təltifatlar çoxdur, çoxusunu hamı bilir, biri isə maraqlı bir replikadır ki, bunu eşidən beş-üç bəndədən biri də bəndənizdir.

  

   Bu dünyaya tezikmişdim, o dünyaya gecikdim...”

  

   Bəzənmənbə”lər şifahi formatda da olur. Yəni, dırnaq işarəsi içərisində verdiyim yuxarıdakısitat”ı heç kəs heç bir mənbə-məxəzdə axtarmasın - tapılmayacaq. Sadəcə, Zülfüqar Hacıbəyli bu sözləri 1949-cu ildə xəstəxanada müalicə olunarkən, 19 yaşlı bir şəfqət bacısına deyib. Həmin şəfqət bacısı isə bunu (sonralar baş həkim işləyərkən) 1989-cu ildə telemüsahibəmiz zamanı mənə danışmışdı.

   Zülfüqar Hacıbəyli xəstəxanada olduğu günlərdə tez-tez ona baş çəkən (xidməti hüsn-rəğbəti mənada) həmin şəfqət bacısı məşhur bəstəkarın maraqlı söhbətlərinə qulaq asar, əsərlərini, mahnılarını çox sevdiyini bildirər, hərdən Üzeyir bəyin o vaxtlar dillər əzbəri, müharibədən çıxmış könüllərin həzin-hərarət məlhəmi olanŞəfqət bacısımahnısını zümzümə edərmiş. Günlərin bir günü o şəfqət bacısı Üzeyir bəyin daha məşhur, daha populyar olmasıyla ilgili, Zülfüqar bəyə belə bir sual verir: «Ay Zülfüqar əmi, rəhmətlik Üzeyir bəy Sizdən neçə yaş böyük idi ki Mətləbi anlayan Zülfüqar Hacıbəyli hələ ili çıxmamış, məzar torpağı bərkiməmiş qardaşının hüznünü yaşasa da, bu gənc qızın xatirinəincikbir rola da girib: “Üzeyirin həddi vardı, yaşca da məndən böyük olaydı? O məndən düz 17 ay uşaq idi... - Bunu deyib, kədərli bir görkəm alan bəstəkar əlavə edir: - Onunla müqayisədə mən bu dünyaya tezikmişdim, o dünyaya isə... gecikdim!”

  

   Dilçalma...

  

   , çətin sözdür. Amma gümanımca, süftəsi çətin alınıb-anlaşılan çox belə sözlər olub. Əlçalmaifadəsi nədirsə, dilçalma da elə odur. Yəni tamaşaçı yalnız elə əlçalan missiyası daşıyan sənət tərəfdaşı deyil; o, hərdən dil çalır. Özü tək elə baxdığı tamaşanın məzmun-məziyyətilə bağlı yox. Yəni günlərin bir xoş saatında həmin o şəfqət bacısı Üzeyir bəyin kəşməkəşli tale yolu haqda atasının söylədiklərini Zülfüqar bəyə danışır. Özü «zəmanə qulaqları» xofundan xısın-xısın danışır. Söyləyir ki: «Zülfüqar əmi, xəbəriniz varmı ki, bir neçə dəfə repressiya qurbanlığından qurtulan Üzeyir bəyi axırıncı dəfə Məmməd Səid Ordubadi xilas edib Özünü heç nədən xəbərsiz kimi göstərən Zülfüqar bəy: «Necə xilas edib? - deyə soruşanda, şəfqət bacısı dahi həmvətənlisinə yönəlik hədsiz sevgisindən qəhərlənib, böyük vətəndaş fəxarətilə sözünə davam edir: «Heç , bizim Üzeyir bəyimizin böyüklüyünü gözü götürməyən ermənilər tez-tez Bağırov yoldaşın qulağını doldururmuşlar ki, bumuzukantqatı millətçidir, xalis cümhurçu olub, sovetləri görməyə gözü yoxdur, dostlarıyla da xəlvətə düşəndə Stalin yoldaşıbığı bəyadlandırır, day bilim, nələr! Yoldaş Bağırov da boğaza yığılır, aylarla götür-qoy edir, Stalin yoldaşın Moskvada Azərbaycan dekadası zamanıKoroğluoperasını necə yüksək qiymətləndirdiyini xatırlayıb, heç bir bəhanə tapılmamasından gərginliklər yaşayır.Amma deyəsən bubığı bəypis danosa oxşamır, axı...” - deyə, günlərin birində qayıdır ki, yoldaşQılınc qələm”, bəlkə elə onunbığı bəy”inə bir müraciət edək? Birdabroalıb, bu ölkədə adı bizdən çox çəkilən buarşın-malçı” da aradan götürək?! Ordubadi yoldaş da Bağırova qayıdıb ki, Hacıbəyovu aradan götürsəniz, onda gərək bütün teatrların qapılarından qıfıl asaq. Axı, bütün teatrlarda Hacıbəyovların əsərləri oynanılır!..»

   Bu Hacıbəyovlardan biri Zülfüqar bəy idi...

   ... O Hacıbəyovlardan ortancılı elə bir Günəş olub, elə bir işıqla parladı ki, Əbdülhüseyn kişinin gözünün “ilk ovuiləsonbeşiyizamanın alatoranboran”larına düşməli, hərdən parlayıb, hərdənsönməlioldular. Düzdür, sonralar doğulan maestro öz səs-sədası ilə “ilk ov”un şöhrət oxunu daş-qaşlarda bərq etdirdi. Ancaqbığı bəyproletarizmisonbeşikbəyi qəriblikdə son mənzilə qərq etdi.

   arifi-ərənlər belə nəql edirdilər ki, belə-belə olaylar üç böyük qardaşdan böyüyünün - Zülfüqar Hacıbəylinin faydalı əmsalını yarıbayarı qəhr edib...

  

 

   Tahir Abbaslı

 

  Mədəniyyət.- 2012.- 28 sentyabr.- S. 7.