Səfiəddin Urməvi fenomeni
Onun yaradıcılığı ilə Yaxın Şərq
xalqları musiqisinin inkişafında yeni dövr
başlanıb
Qədim
Şərq ənənələrinə görə, dövlətin
nüfuzu, qüdrəti həm də onun musiqi mədəniyyətinin
səviyyəsi ilə müəyyən olunurdu və buna
görə də böyük dövlət xadimləri bu sahəyə
xüsusi diqqət ayırırdılar. Azərbaycanda da bu ənənəyə
hər zaman sadiq qalıblar. Bu diyar ta qədimlərdən
kamil musiqiçilərin vətəninə çevrilib,
dünya mədəniyyətinə qiymətli töhfələr
bəxş edən musiqiçilər yetişdirib.
Belə
dahi musiqi xadimlərindən biri də Səfiəddin Əbdül
Mömin ibn Yusif ibn Fakir əl-Urməvidir. Orta əsr Şərq
musiqi mədəniyyətini zinətləndirən,
dövrünün ən qüdrətli musiqişünası
olan bu şəxs 1216-cı ildə Urmiya şəhərində
anadan olub. Gənc Səfiəddin Urməvi musiqinin ecazkar
gücünü, elmin hikmətini və sənətin tükənməz
qüdrətini ilk dəfə bu torpaqda duyub. Sonra Bağdada
gedib və burada məşhur «Müstənsəriyyə» mədrəsəsində
təhsilini davam etdirib. Mədrəsədə Şərq dillərini
öyrənən gələcəyin böyük sənətkarı
gərgin əməyi, fövqəladə istedadı nəticəsində
tarix, ədəbiyyat, xəttatlıq, musiqi və başqa elm
sahələrində məşhurlaşır. Mədrəsə
həyatı qurtaran kimi onun üçün əsl həyat məktəbi
başlayır. Bu alim iradəli, şair təbiətli
insanın qəlbindən süzülən musiqi hikmətləri
incə barmaqla dil açıb hər yeri bürüyür.
İndi onun səsi sorağı təkcə saray əyanlarının
da diqqətini özünə cəlb edirdi.
Əfsanəvi
udunu dilə gətirməyi unutmurdu
Bu istedadlı şəxsiyyət həm
də gözəl xəttat olub. Akademik Teymur Bünyadov “Əsrlərin
izi ilə” kitabında yazır ki, Səfiəddin mədrəsədə
təhsil aldığı illərdə özünün
gözəl və aydın dəst-xətti ilə də
hamını heyran qoyur: «Xəttat kimi məşhurlaşan Urməvi
çox keçmədən xəlifə sarayına dəvət
olunur. Abbasilər sülaləsinin sonuncu xəlifəsi
Müstəsimbillahın sarayında baş xəttat və
kitabdar vəzifəsində çalışan Urməvi saray
kitabxanasında xüsusi səliqə-sahman yaradır, bir
sıra kitabların mətnlərini köçürür.
Geniş mütaliə və öz üzərində əzmlə
çalışması ona bilik və şöhrət gətirir».
Lakin bununla yanaşı, o, bir an
belə əfsanəvi udunu dilə gətirməyi unutmurdu. Urməvi
imkan olduqca saray şənliklərində iştirak edər,
Şərq musiqisini acgözlüklə dinləyər, məqam
düşdükcə özü də çalardı. O,
Bağdadın məşhur çalğıçı və
müğənniləri ilə tez-tez görüşər, bəxtiyarlığını
musiqi aləmində tapardı. Təsadüfi deyil ki, xalq
arasında onun bəstəkarlıq və ifaçılıq
məharəti haqqında xeyli rəvayətlər də
meydana gəlib. Bunlardan ən məşhuru Urməvinin ud
çalmasına dair el arasında danışılan hekayətdir.
Urməvi məhəlləsini
monqollardan necə xilas etdi?
Lakin Səfiəddinin çalıb-çağırdığı
və xoş güzəran keçirdiyi
günlərin ömrü
qısa olur. Monqolların
xeyli vaxtdan bəri başlayan dəhşətli hücumları
1258-ci ildə Bağdad
şəhərini də
bürüyür. Hülaku
xanın qoşunları
tərəfindən şəhər
darmadağın edilir
və beş
əsrdən çox
hökm sürən Abbasilər sülaləsinə
son qoyulur. Urməvini ölüm təhlükəsi
gözləyir. Lakin o, bu
qorxulu bəlanı kamalı hesabına, bir də ümid-pənahı
olan musiqinin qüdrətilə sovuşdura
bilir. Bu cəhətdən
Səfiəddinlə şəxsən
tanış olan tarixçi Həsən Erbelinin verdiyi məlumat daha qiymətlidir. O yazır: «Urməvinin yaşadığı məhəlləni
on min qoşun əhatə
edib. Həmin orduya başçılıq
edən Nanu otuz nəfərlik dəstə ilə Urməvinin qapısını
sındırmaq istəyəndə
o, qapını açıb
nəzakətlə onları
içəri dəvət
edir. Onlar ləziz yeməklərə
və şəraba qonaq olurlar. Sonra çalğıçı qızlar
bu məclisdə çalıb-oxuyur və rəqs edirlər. Urməvi ertəsi günü məhəllənin varlılarından
toplanan hədiyyələri
monqol zabitinə təqdim edib daha böyük məclis düzəldir.
Yəhəri qiymətli daş-qaşla
bəzədilən bir
yaraşıqlı at da
zabitin hüzuruna gətirilir. Nanu həmin
məhəllədə yaşayanları
bağışlayır və
Urməviyə hələ
Hülaku xanın hüzuruna gedəcəyini
bildirir. Səfiəddin bir neçə çalğıçı və
oxuyanı yanına alıb, Hülaku xanın görüşünə
gedir. Hülaku xanın hüzurunda
özünü təmkinli,
mərd və ağıllı aparır.
Səfiəddin ürək yanğısı
və pərişanlıqla
udu sinəsinə basıb gözəl bir hava çalır.
Hülaku xan onun incə və oynaq musiqisini bəyənir və təriflər söyləyir.
Monqol xanı Urməvinin ağıl və zəkasına heyran qalaraq onu saraya
işə dəvət
edir. Onun məhəlləsi isə təhlükədən
azad olur».
Yeni musiqi sisteminin
pioneri
Tədqiqatçılar bildirir ki, Səfiəddin Urməvi həm də iki simli musiqi
alətin yaradıcısı
sayılır. Onlardan biri
«Nüzhə», digəri
isə «Muğni» adlanır. Nüzhə cəng (arfa)
və qanun formasında tərtib olunub. Dördbucaq formalı, qırmızı
söyüd ağacından
düzəldilən bu
alət 81 simdən ibarətdir. Simlər alətin
üzərinə elə
bir üsulla çəkilir ki, hər üç sim bir yerdə
köklənə bilsin.
Quruluşu qanun, rübab
və nüzhədən
əxz edilən muğni ərik ağacından düzəldilib.
Çanağı rübab çanağından
böyük, həm də enli və
üçbucaq formalıdır,
onun dəstəsində
33 sim olub.
Bütün bu söylənənlər
Urməvinin təkcə
ifaçılıq istedadını
deyil, həm də ölməz sənətkarlıq ustalığının
parlaq təzahürüdür.
Urməvinin musiqişünaslıq fəaliyyəti hələ
yetərincə tədqiq
olunmayıb. Məşhur ərəb filosofu və musiqişünası
Fərabini onu «böyük ustadı» və «müəllimi» adlandırıb.
Çox güman ki,
Urməvinin musiqi nəzəriyyəsinə dair
dəyərli əsərləri
olub. Lakin hələlik onun
iki məşhur əsəri bizə məlumdur. Onlardan biri «Risaleyi-Şərəfiyyə»
adlanır. Bu, Urməvinin ilk musiqi əsəri kimi qəbul edilib. Səfiəddinin ikinci əsəri
«Kitab-əl-ədvar» («Dövrlər
kitabı») adı ilə məşhurdur.
Tədqiqatçılara görə, musiqinin
bir sıra mühüm sahələrini
özündə cəm
edən bu əsər öz təravətini və əhəmiyyətini indi də itirməyib. Burada musiqi səsinin gücü, pərdələrin
bölüm qaydaları,
intervallar arasında nisbət qaydaları, çalğı alətləri,
muğamlar, onların
təsir gücü və bir sıra
başqa mühüm məsələlərə geniş
yer verilir.
Səfiəddin orta əsr Şərqinin böyük
musiqişünası və
yeni musiqi sisteminin pioneri adlandırılır. O, yazı
notunu icad edən ilk bəstəkar hesab olunur. Ustad sənətkarı
səma cisimləri ilə qoşalaşdıran
musiqişünaslar da
olub. XX əsrin görkəmli ingilis musiqişünası Henri Corc-Farmer
yazır: «...XIII əsr
musiqi səmasında parlaq bir ulduz
zühur etdi. Onun adı Səfiəddin Əbdülmömin Urməvidir».
Lakin uğursuz və
faciəli həyat Urməvini ixtiyar yaşında tufana salır. Bu böyük
istedad orta əsrlərin feodal ədalətsizliyinin və
hərc-mərcliyinin qurbanı
olur. Dövrünün görkəmli musiqişünası
olan Urməvi
1294-cü ildə 80 yaşında
Bağdad həbsxanasında
vəfat edib.
M.Sultanova
Mədəniyyət.-
2012.- 18 yanvar.- S. 13.