Kinomuzdan
keçən o gecə
Və
ya 20 Yanvarın sükut kadrları
Əslində
istənilən insan, böyük anlamda xalq, millət
özünə, tarixinə münasibətdə daim
emosionallıq, belə demək mümkünsə,
çılğınlıq göstərir. Bu, elə belə
də olmalıdır. Çünki məni, səni, onu
yaşadan və mövcudluğumuzu təsdiqləyən bizim
keçmişimizdir.
Deməli, keçmişə
münasibətdə bu cür yanaşma təbiidir. O
keçmişin yaşaması və yaşadılması
üçün. Təəssüf ki, millət olaraq bu
xüsusi təqvimləri daha tez-tez vərəqləyənlərdənik.
Kiminə yaxın, kimisinə uzaq bu təqvimlərdən biri
də səhifələnir. 1990-cı ilin qan
qırmızılı, tarixi qaralı 20 Yanvarı. Qosqoca bir
imperiyanın maskasını yırtmaqla onun gerçək
üzünü, dağıdıcı, vəhşi ruhunu
göstərən xalqın, azərbaycanlıların
ağır gerçəyi.
Deməli, bu tarixi yazan da bizik. Ona görə
də bu gerçəkləri dünyaya, dünyanın
gözünə kül üfürən, onları cəfəng
yalanlarla uyudan dairələrə də biz
çatdırmalıyıq. Bu işdə
isə təbii ki, kütləyə ən yüksək təsir
gücünə malik kino ön sırada durur. Bəs, görəsən, 1990-cı ilin o məşum
gecəsindən keçən 22 ildə Azərbaycan kinosunun
fakta münasibəti necə olub? Sənədli
və bədii, ümumilikdə böyük kinonun 20 Yanvar
hadisələrinə, tankların tırtılları
altında əzilən ruhlara, qulaqbatıran nalələrə
cavabı nə olub? Biz bizi
yandırıb-yaxan, ürəyimizə dərd, ruhumuza ələm,
elə həm də qürur, fəxarət gətirən bu
günün uğurlu ekran həllini tapa bilmişikmi? Bu suallarla Azərbaycan kinosunun bir neçə
tanınan nümayəndəsinə müraciət etdim.
Qəribə də olsa, aldığım
cavabların çoxunda «Bunun üçün müəyyən
vaxt lazımdır. Biz emosiyalara
qapılmadan, o hadisəni soyuq başla düşünərək,
soyuqqanlı Avropa, dünya insanına
çatdırmağın formasını tapmalıyıq» qənaəti
ilə rastlaşdım.
Qanlı gecənin «Salnamə»si
20 Yanvarın
kinoyaddaşdakı yerindən danışarkən bu
mövzuda kifayət qədər sənədli filmlərimizin
olduğunu qeyd etməliyik. Bu sırada müxtəlif illərdə
ekranlaşdırılan «Azadlığa gedən yollar», «Qəsd»,
«Matəm», «Şəhidlərdən şəhidlərə»,
«Bakıda insan ovu», «Şəhidlər və qazilər»,
«Şəhidlik zirvəsi» kimi sənədli film nümunələrini
göstərmək olar. Əsas etibarilə Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin «Salnamə» sənədli filmlər
studiyasında ekranlaşdırılan bu ekran əsərlərində
o dövrün real mənzərəsini görmək və dəyərləndirmək
mümkündür. Ötən il
yenidən bu mövzuya qayıdan studiyada «Cənubda Şimal
küləyi» adlı daha bir sənədli film
ekranlaşdırılıb.
Dəhşətli
günün hadisələrini kinolentə köçürən
və sənədli film yaddaşımızı yaradan «Salnamə»
studiyasının istər o dövr, istərsə də bu
gündən baxanda kino tariximizə önəmli səhifələr
yazdığını vurğulamalıyıq. Həyatlarını təhlükəyə ataraq
tarix üçün videofakt yaradanların çəkdiyi
nümunələr o qanlı gecənin miqyasını
göstərir.
Hər il
telekanallardan gördüyümüz həmin o kadrların
müəlliflərindən biri, kinorejissor, Əməkdar incəsənət
xadimi Tofiq Məmmədov mövzu ilə bağlı xeyli sayda
sənədli filmlərin yaradıldığını dedi:
«Salnamə» sənədli filmlər studiyasının əməkdaşları
o günlərdə, mən deyərdim ki, bir qəhrəmanlıq
nümayiş etdirdi. Televiziyanın fəaliyyətini
dayandırmasına, eləcə də görüntü
çəkmək üçün çox az
imkanların olmasına baxmayaraq tarix üçün gərəkli
olan faktlar lentə alındı. O vaxt indiki kimi texniki imkanlar
da yox idi. Sadəcə olaraq, biz o faktları əlimizdəki
çox baha kinolentlərə, videolentlərə
köçürməyə çalışdıq və buna
da nail olduq. Yəni sənədli filmlərin
imkanı daxilində o dövrün texnologiyası ilə
lazımi qədər material çəkildi və bu gün də
televiziyalar həmin kadrlardan istifadə edirlər».
Rejissor sənədli
filmlərdən fərqli olaraq 20 Yanvar mövzusunda bədii
kinokadrların kasadlığına da münasibət bildirdi.
Onun fikrincə, bu mövzuda film çəkmək elə də
asan deyil: «Kinematoqrafiya sifarişlə işlənən
yaradıcılığı qəbul etmir. Bu
yolla yaranan kino qalıcı olmaz. O dövrü
gözünün qarşısına gətirib, prosesləri təxəyyülündən
keçirib, sözün əsl mənasında sənətkarlıq
baxımından yüksək olan nümunə yaratmaq vacibdir. Burada insani meyarlar, xarakterlərin
açılması, faktın bədii həlli və
tamaşaçıya qəbul etdirilə bilməsi o qədər
də asan deyil».
Kinoşünas, Əməkdar
incəsənət xadimi Aydın Kazımzadənin fikrincə,
dövr üçün vacib olan sənədli filmin, hər
hansı bir kadrların çəkilməsi və əbədiləşdirilməsi
idi. Bədii film isə zamanla yarana, sənətkar təxəyyülündə
oturuşmaqla ərsəyə gələ bilər: «O dövr
üçün sənədli kino çox vacib idi və
çəkildi də. Keçən zaman ərzində
bu mövzunun bədii kinoya gəlməməsi məsələsi
isə, fikrimcə, zamanla öz həllini tapacaq. Azərbaycanın sənədli film
yaradıcılığında bu mövzu kifayət qədər
işıqlandırılıb. Bədii
filmə gəlincə, burada mütləq hadisəyə
baxış, yanaşma forması orijinal, fərqli, maraqlı
olmalıdır. Düşünürəm
ki, bu mövzuda bədii filmin vaxtı artıq yetişib və
məncə, bizim kinematoqrafçılar bu mövzunun da
uğurlu ekran həllinə nail olacaqlar».
Mövzu hələ də ağrılıdır
İstənilən
mövzunu aktual edə bilən, ən ağır tarixi
faktları, xronoloji yaddaşı belə yüksək keyfiyyətlə
tamaşaçıya qəbul etdirən bədii kinoda 20 Yanvar
kimi dəhşətli hadisələri əks etdirən filmlər
daim böyük maraqla izlənir. Bunu dünya kinosunu az da olsa izləyən və orada baş verən
prosesləri bilən hər kəs təsdiqləyər. Adi detallar, kütlə içərisindən
seçilən bir insanın taleyi və faciəsi,
ümumilikdə insan faktorunun hakim olduğu bu tip filmlər istər-istəməz
izlənilir. Qalır ona rejissor yozumu verə
bilmək. Bunun üçün isə
mütləq ilk olaraq uğurlu, yüksək səviyyəli və
əhatəli ssenari olmalıdır. Bu məsələyə
münasibət bildirən Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin Kinematoqrafiya Şöbəsinin filmlərin təbliği
və qeydə alınması sektorunun müdiri Yusif Şeyxov
20 Yanvar mövzusu ilə bağlı onlara hələ ki,
maraqlı, təsirli ssenarinin təqdim edilmədiyini dedi:
«Nazirlik yaradıcı adamlardan təklif olunan ssenariləri,
ideyaları, layihələri dəstəkləyir. Bizim elan etdiyimiz müxtəlif müsabiqələrə
vətənpərvərlik nominasiyası üzrə ssenarilər
təqdim olunub. Amma onlar ideya və onun
açılması, dramaturji səviyyəsinə görə
qənaətbəxş olmayıb. Ona
görə də münsiflər, yaxud da ekspert
şurasının üzvləri bu ssenariləri qəbul etməyiblər.
Amma Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin
«Bu meydan, bu ekran» müsabiqəsində qalib olmuş Samir Fərzəlibəyovun
20 Yanvar mövzusundakı qısametrajlı bədii film
ssenarisini göstərə bilərəm. Bu
istedadlı gənc kinematoqrafçı maraqlı ssenari
hazırlayıb. Qanlı gecənin
qurbanlarından olan Larisa Məmmədovanın ön plana
çəkildiyi ssenaridə qəribə bir dramaturji gediş
var. O, bu günlə 90-cı ilin 20 yanvar gecəsində
baş verən hadisələri birləşdirməklə
maraqlı bir süjet yarada bilib. İnanıram ki, bu
iş uğurlu olacaq.
Ümumilikdə bu
mövzu çox ağır və çətindir. Bir xalqın faciəsidir və ona yaradıcı yanaşmaq
da asan deyil. Bu, rejissordan həm xüsusi
istedad, həm də peşəkarlıq tələb edir.
Axı 20 Yanvarla bağlı hər ağla gələn
ideyanı da çəkmək və qəbul etdirmək olmaz.
Bu işə çox ciddi və məsuliyyətlə
yanaşılmalıdır».
Rejissorlar vaxt istəyir
Bilirəm,
tarix üçün 22 il o qədər də
böyük rəqəm deyil. Amma bu vaxtdan
keçən zaman aşırımlarında nəyin necə
olduğunu ayırd etmək üçün isə kifayət
qədər böyük dövrdür. Bəs
niyə 20 Yanvar faciəsi barədə bir dənə də
olsun tammetrajlı, yüksək təsirli və bədii
keyfiyyətli ekran əsəri yarada bilməmişik? Bu sualla müraciət etdiyim respondentlərim hadisəni
göstərən və qəbul etdirə bilən yüksək
dəyərli bədii ekran əsərinin yaranması
üçün mövzunun hərtərəfli öyrənilməsini
vacib sayırlar.
20 Yanvar hadisələrinə bir
neçə filmində özünəməxsus rejissor yozumu
verən və bu faktı ustalıqla təqdim edən
tanınmış rejissor, Xalq artisti Vaqif Mustafayevin fikrincə,
tamaşaçını bu kimi mövzulara cəlb etmək,
ideoloji baxımdan demək istədiklərini
çılpaqlığı ilə göstərə bilmək
üçün mütləq fərqli, bir az da dolayı
baxış vacibdir: «Azərbaycan xalqının başına
gələn bu faciə bizim bir millət olaraq həm də
qürur mənbəyimiz, fəxarətimizdir. Ona
görə də onun uyğun ekran həllini tapmaq,
emosiyalardan, yaradıcı insanın içərisindəki
yanğıdan yuxarıda olan sənətkarlıq “mən”i
lazımdır. Unutmayın ki, istənilən
işdə vətəndaş mövqeyi, təəssübkeşliyi
ön planda olmalıdır. Mən bu
günədək ekranlaşdırdığım filmlərdə
məhz bu prinsipə əməl eitmişəm. 20 Yanvar
mövzusuna gəlincə, sırf onunla bağlı bədii
filmim olmasa da, ümummilli lider Heydər Əliyevə həsr
etdiyim 12 seriyalıq kinoepopeyamın 2 filmində bu mövzu fərqli
rakursdan işlənərək bədii həllini tapıb. Bundan başqa, ssenari müəllifi olduğum «Ləqəbi
«İKA»dır» filmimdə də bu tarixi fakta xüsusi diqqət
yetirilib. Amma ümumən Azərbaycan
kinematoqrafçıları bu mövzuya mütləq
müraciət etməlidirlər. Çünki
bu tarixi faktın uğurlu ekran həlli bizim üçün
çox vacibdir».
Kinorejissor İlqar Nəcəf isə
mövzunun işlənməsi üçün hələ
müəyyən vaxtın keçməsini vacib saydı: «Mən
rejissor kimi hadisəyə başqa cür yanaşıram. Təbii
ki, mənim də içərimdə bu mövzuda film çəkmək
istəyi var. Amma düşünürəm ki, hələ
bunun üçün bir az zamana ehtiyac var.
Məncə, insanlarda bu faktın emosiyası daha qabarıq,
istidir. O baxımdan düşünürəm ki, gərək
daha 5-10 il keçsin ki, biz ona soyuqqanlı yanaşa bilək».
Rəylərdən də
göründüyü kimi, hər kəs yüksək texniki
və bədii keyfiyyətli filmin zamanla yaranacağını
deyir. Amma tamaşaçı isə
gözləyir. 20 Yanvar faktının
ekrana yansıyan görünən və görünməyən
tərəflərinin uğurlu bədii həllini. Özü də illər, onillər keçsə
belə, eyni hərarət və emosiya ilə izləmək
üçün.
Həmidə
Nizamiqızı
Mədəniyyət.- 2012.- 20 yanvar.-
S. 5.