Tariximizin səs yaddaşından silinməyən
«Sarı gəlin»
Azərbaycan
xalqının tarixi qədər mədəniyyəti də qədimdir.
Bu qədim mədəniyyətin bir qolunu da musiqi sənəti
təşkil edir. Xalqımızın tarixi, adət-ənənələri,
psixologiyası, düşüncə tərzi, milli təfəkkürü
və s. bu kimi cəhətlər milli musiqi xəzinəmizin əsas
mənbəyidir.
Xalqın ruhundan süzülən
melodiyalar onun təfəkküründən yaranan sözlərlə
qovuşaraq tariximizin səs yaddaşından silinməyən
nəğmələrə çevrilib. Bu nəğmələr
əsrlərin sınağından çıxaraq dildən-dilə,
nəsildən-nəslə keçərək
günümüzə gəlib çatıb. Onlardan biri də
sorağı Şah İsmayıl Xətai dövründən
gələn “Sarı gəlin” mahnısıdır.
“Sarı gəlin” Azərbaycan xalq
mahnıları içərisində qədim tarixi olan nəğmələrimizdən
biridir. Tarixi mənbələrdə belə bir fakt öz əksini
tapır ki, Azərbaycan dövlətçiliyinin, o cümlədən
dilimizin və mədəniyyətimizin təəssübkeşi
olan Xətai bu mahnını dəyər verdiyi bir xanıma
ithaf etmişdir. Bu fikrin təsdiqi üçün
mahnıdakı bir misra ilə Xətai poeziyasını
uzlaşdıra bilərik. Belə ki, «Sarı gəlin»
mahnısında oxunan “gülü sulu dərməzlər»
misrası ilə Xətainin “qızılgül
bağu-bostanım nə dersən?” misrası arasında bir məna
yaxınlığı duyulur. Bu da Xətainin gözəl
xanımı gülə bənzətməsi düşüncəsindən
irəli gəlir.
Təbii ki, neçə əsr
bundan əvvəl yaranan nəğmə zamanın süzgəcindən
keçə-keçə bəzi təbəddülatlara məruz
qalmışdır. Amma mahnı öz
orijinallığını itirməyərək bu
günümüzə gəlib çatıb. Bu fikri söyləməyə
əsas verən ilk cəhət mahnının ladıdır.
“Sarı gəlin” mahnısı «Şur» ladındadır. Onu
da qeyd etməliyik ki, «Şur» əsas muğam dəstgahlarımızdan
biridir və Azərbaycan xalq mahnılarının əksəriyyəti
məhz bu laddadır. Bu da «Sarı gəlin»
mahnısının Azərbaycan xalqına məxsus
olmasını təsdiq edən əsas faktdır. Daha bir cəhət
isə mahnının ritmik və melodik çalarları ilə
bağlıdır. Bu baxımdan da «Sarı gəlin» Azərbaycan
xalq mahnıları üslubundadır. Mahnının ifa
xüsusiyyətləri də Azərbaycan xalq musiqisinin ənənələrinə
əsaslanır.
«Sarı gəlin»
mahnısını Azərbaycan ifaçılıq sənətində
adı hörmətlə çəkilən unudulmaz xanəndələrimiz
oxumuşlar. Bunlardan Hacı Hüsü, Mirzə Səttar, Məşədi
Məmməd Fərzəliyev, Keçəçi oğlu Məhəmməd,
Cabbar Qaryağdıoğlu kimi sənətkarların
adını çəkə bilərik. Sonrakı dövrlərdə
Əlövsət Sadıqov, Əbülfət Əliyev, Bakir
Haşımov, Qədir Rüstəmov, Canəli Əkbərov
və başqaları «Sarı gəlin» mahnısını
öz repertuarlarına daxil etmişlər. Hətta bu mahnı
instrumental şəkildə də ifa olunmuşdur. Bunun ən
gözəl nümunələrinə məşhur
kamança ifaçısı ustad Habil Əliyevin,
pianoçu Çingiz Sadıqovun, balabançalan Fərhad
Hüseynovun ifaları misal ola bilər.
“Sarı gəlin” mahnısı Azərbaycan
estrada musiqisinin tələbləri ilə uzlaşaraq yeni tərzdə
Akif İslamzadə tərəfindən ifa olunmuşdur.
“Sarı gəlin” mahnısı ilə bağlı daha bir
tarixi məlumat onu qədim Qarabağ adət-ənənələri
ilə bağlayır. Belə ki, ötən əsrlərdə
Qarabağda nişanlı qızlar sarı örpək örtərmişlər.
Bu onları bir növ yad gözlərdən qoruyarmış.
Elə mahnının sözlərindəki “Səni mənə
verməzlər” misrası da məhz buna işarədir. Yəni
artıq sən nişanlısan, səni mənə verməzlər.
Əlbəttə, sahibi olan hər
bir varlıq yalnız öz sahibinə məxsusdur. Bu mənada
“Sarı gəlin” mahnısı da öz dəyərləri
baxımından Azərbaycan xalqının milli musiqi xəzinəsinin
silinməz incisidir.
Bu mahnı Azərbaycan bəstəkarlarının
və musiqişünaslarının da diqqətini cəlb
etmişdir. Belə ki, Asəf Zeynallı və Səid
Rüstəmov kimi bəstəkarlar mahnını nota
yazmış, Bayram Hüseynli və digər
musiqişünaslar mahnı üzərində təhlillər
aparmışlar. “Sarı gəlin” mahnısından digər
Azərbaycan bəstəkarları da öz əsərlərində
həm sitat, həm də işlənmə şəklində
istifadə etmişlər. Mahnının daha bir not
yazısına 2005-ci ildə «Öndər» nəşrdə
işıq üzü görən «Azərbaycan xalq
mahnıları» məcmuəsində rast gəlirik. Məcmuədə
¹ 135 not yazısı Səyavuş Kəriminindir. “Sarı gəlin”
mahnısını bəstəkar Elnarə Dadaşova da xor və
solist üçün işləmişdir. Bu ifa da Rauf
Adıgözəlova məxsusdur.
Belə bilirik ki, bütün bu və
ya digər faktlar “Sarı gəlin” mahnısının Azərbaycan
musiqi mədəniyyəti üçün böyük əhəmiyyətindən
və mahnının sırf Azərbaycan xalq musiqisi ənənələrinə
bağlılığından soraq verir. Amma nədənsə
bu tarixi faktları bəziləri unudurlar. Bu cəhət
xüsusən də torpaqlarımızda məskunlaşıb
bizə düşmən kəsilən ermənilər
üçün daha xarakterikdir. Onlar torpaqlarımızı
işğal etdikləri kimi, milli dəyərlərimizə də
sahib çıxmağa çalışırlar. Amma bunu dərk
etmirlər ki, tarix yalanlar yox, həqiqətlər üzərində
qurulur. Odur ki, əsl həqiqət tarixin yaddaşından
silinmir. Elə “Sarı gəlin” də Azərbaycan tarixinin səs
yaddaşından silinməyən bir el nəğməsidir.
Səadət
Təhmiraz qızı,
musiqişünas, sənətşünaslıq
üzrə
fəlsəfə doktoru
Mədəniyyət.-
2012.- 27 yanvar.- S. 4.