Möcüzələr
teatrının rəssamı
Qısa
arayış:
Solmaz Qurban qızı Musayeva
1928-ci il aprelin 10-da Bakının Mərdəkan kəndində
anadan olub. Ə.Əzimzadə adına Rəssamlıq Məktəbini
və Leninqrad Bədii Dekorativ-Tətbiqi Sənət
İnstitutunu bitirib. 1965-ci ildən A.Şaiq adına Azərbaycan
Dövlət Kukla Teatrında quruluşçu rəssam,
1981-ci ildən isə baş rəssam vəzifəsində
çalışıb. Kukla Teatrında
çalışdığı 25 il ərzində 60-dan
artıq tamaşaya quruluş verib. Respublikanın Əməkdar
rəssamı adına layiq görülüb.
Teatrda işləməklə
yanaşı, müxtəlif janrlarda unikal dekorativ-tətbiqi sənət
nümunələri yaradıb. Onun nağılvari
kompozisiyaları, çoxsaylı obrazlardan ibarət kukla
ansamblları ölkəmizdən çox-çox uzaqlara -
Amerikaya, Fransaya, İsrailə “ayaq açıb”. Rəssamın
“Şuşalı qadına Şirvanlı xanım qonaq gəlib”
əsəri hazırda UNESCO-nun mənzil-qərargahının
daimi eksponatıdır.
Azərbaycanın ilk peşəkar
kukla rəssamı Solmaz Musayeva həyatının 85-ci
baharını yaşayır. Onun ömür kitabını
birlikdə vərəqləyirik.
Ömrün
uzaq və şirin sahilləri
Solmaz xanım dövrünün məşhur
ziyalılarından biri olan publisist Qurban Musayevin ailəsində
dünyaya gəlib.
- Mən o mühitdə
böyümüşəm ki, orada çox yaxşı
yaradıcılıq atmosferi vardı. O çətin illərdə
- repressiya dövründə Hüseyn Cavid, Mikayıl
Müşfiq, Cəfər Cabbarlı, Ələsgər Ələkbərov,
Dram Teatrının baş rəssamı Nüsrət Fətullayev,
rejissor Ələsgər Şərifzadə tez-tez bizim evə
gəlib-gedərdilər. Mən də balaca idim, balaca kətilimin
üstündə oturub onlara kənardan tamaşa edərdim. Bu
hərəkətim onları valeh edərdi. Bir gün
Hüseyn Cavid məni dizinin üstündə oturdub,
adımı soruşdu. Dedim: "Solmaz". Dedi: "Çox
gözəl. Solmayacaqsan heç vaxt!.." Mən belə bir
mühitdə böyümüşəm.
Xatırladaq ki, Solmaz xanımın
əmisi Xalq yazıçısı Qılman İlkin,
xalası oğlu isə özünə qardaş hesab etdiyi Həsən
Seyidbəyli idi. Onun gələcək sənət
seçimində bu insanların, şübhəsiz ki,
böyük rolu oldu.
- Hamının əziz-xələfi
idim. Buna görə də onlar özlərinə borc bilirdilər
ki, mənim gələcək sənətimin özülünü
qoysunlar. Xüsusilə xalam oğlu Həsən daima mənə
deyirdi ki, sən multiplikator olmalısan. Buna görə də
məsləhət görürdü ki, çoxlu rəsm
çəkim. Əlimdən kağız-qələm
düşmürdü. Şəkilləri də karikatura
formasında çəkirdim. Evimizə üz cizgiləri qəribə
olan insanlar gələndə tez əlimə karandaş
götürüb onların şəklini çəkirdim.
Böyüklər baxıb əvvəlcə heyrətlənir,
sonra da gülürdülər ki, necə də
oxşatmışam.
İllər arxada qaldıqca Solmaz
xanımın arzuları böyüyür, sənətə
qarşı olan sevgisi günbəgün artır. Bu minvalla
yollar onu Ə. Əzimzadə adına rəssamlıq məktəbinə
gətirir.
- Əzim Əzimzadə adına rəssamlıq
məktəbində beş illik təhsil bir akademiyaya bərabərdir.
Bir gün mən Maral Rəhmanzadəyə
yaxınlaşıb çəkdiyim şəkilləri ona
göstərdim. O, mənimlə dostlaşdı, qrafikanı
öyrətdi. Maral xanım əmimi, atamı çox
yaxşı tanıyırdı. Onlar həmyaşıd idilər,
Mərdəkanda bir yerdə böyümüşdülər.
Solmaz xanım rəssamlıq məktəbində
təhsil alarkən paralel olaraq ingilis dili kurslarına gedir və
bu bacarığını nəzərə alaraq onu Xarici Dillər
İnstitutunun III kursuna qəbul edirlər. İnstitutu müvəffəqiyyətlə
bitirir.
- 1952-ci ildə Ə.Əzimzadə
adına Rəssamlıq Məktəbinin rəngkarlıq
şöbəsini bitirib sənədlərimi Leninqrad Bədii
Dekorativ-Tətbiqi Sənət İnstitutunun keramika fakültəsinə
verdim. İmtahanqabağı özümə o qədər cəfa
verdim ki, “əla” qiymət aldım.
Bir xasiyyətimi deyim, mən həyatda
inadkar adam deyiləm, amma sənətdə çox inadkaram.
Bir işi başlayanda mütləq sona kimi davam etdirirəm.
Çünki sənətimə məhəbbətim həddindən
artıq çoxdur.
“İlk tamaşadan sonra mənə qonaqlıq verdilər”
Bakıda 1931-ci ildə fəaliyyətə
başlayan Kukla Teatrı II Dünya müharibəsi zamanı
bağlanır. Sənət ocağı qapılarını
uzun illərdən sonra - 1965-ci ildə yenidən balacaların
üzünə açır. Bu vaxt teatrda yeni kadrlara tələbat
vardı.
- Atam mənə dedi ki, Kukla
Teatrı açılıb, işçi tələb olunur.
İstəyirsənsə, ora get. Getdim.
Uşaqlığım yadıma düşdü. Uşaq
vaxtı atam məni tez-tez Dram Teatrına aparardı. Onun bir
neçə əsəri dram teatrında səhnəyə qoyulmuşdu.
Premyeralara gedirdik. Butafor sexini çox sevirdim. Orada Bədurə
xanım Əfqanlı işləyirdi. Onun işlərinə
baxıb ilham alırdım. Mən kukla sənəti üzrə
təhsil almasam da, dünya miqyasında keçirilən kukla
teatr festivallarında iştirak etmişəm. Elə bu festivallar,
görüşlər sənət məktəbim oldu. Kukla
Teatrında 25 il işlədim və 60 tamaşaya quruluş
verdim. İlk tamaşam “Şəngülüm,
Şüngülüm və Məngülüm” oldu. Hətta
bu tamaşanın premyerasından sonra mənim
üçün teatrın işçiləri qonaqlıq da
vermişdilər.
Solmaz xanım teatrda istedadına
inandığı, yaradıcılığını bəyəndiyi
rejissor Tamilla Məhərrəmova ilə bir çox səhnə
əsərlərinə həyat verir.
- Biz Tamilla xanımla ən əvvəl
əsəri oxuyurduq, sonra bir-birimizə sual verirdik: biz bu
tamaşada uşaqlara nə aşılamaq istəyirik və
fikrimizi bu dəfə hansı formada
çatdıracağıq.
Onların birgə işlərindən
olan “Sehrli quyu” tamaşası Zaqafqaziya teatrlarının festivalında
uğurla nümayiş olunur.
- Boş vaxtlarım olan kimi
Moskvaya, Sergey Obraztsovun kukla teatrına gedirdim. Onun özü və
rejissorları ilə görüşürdüm. Obraztsovun bir
sözü heç yadımdan çıxmır. O deyirdi ki,
bizim teatrda ən böyük səhv insanın üz cizgilərinin
düzgün mütənasibliyi ilə kuklada verilməsidir.
Kukla Teatrının kuklaları ilə adi gəlinciklərin,
kuklaların arasında çox böyük fərq var.
Solmaz xanımın ən çox
bəyəndiyi tamaşaları “Qaravəlli”, “O olmasın, bu
olsun”, “Malçiş-Kibalçiş”, “Cunquş”, “Olye Lukoye
və ya sehrli çətirlər”dir.
- “O olmasın, bu olsun”u Hindistana,
Özbəkistana festivala
aparmışdıq. “Cunquş” tamaşası da Hindistanda çox böyük uğur qazandı.
Kukla filmləri
Solmaz Musayeva rejissor
Vaqif Behbudovla birgə ilk kukla filmləri üzərində
çalışır. Çəkdiyi beş
filmdən ikisi mükafat qazanır. Özbəkistanda keçirilən kinofestivalda “Göyçək
Fatma” birinci dərəcəli diplomla mükafatlandırılır. Festival zamanı “O olmasın, bu olsun” dörd dəfə Daşkənd televiziyası ilə nümayiş olunur. “Malçiş-Kibalçiş”
isə o dövrdə
SSRİ Mədəniyyət Nazirliyinin birinci dərəcəli diplomuna
layiq görülür.
- Bir gün xalam oğlu Həsən Seyidbəyli mənə dedi ki, başqalarının
ssenarilərinə cizgi
film çəkirsən, bəs
mənim ssenarimə niyə çəkmirsən?
Qorxursan ki, pis alınar?
Qorxma! Çək. Mən də dedim ki, sən
yaz, mən
çəkərəm. Yazdı. İtlə pişiyin dostluğundan bəhs edən "Etibarlı
dost" adlı ssenarisinə
cizgi film üçün
kuklaları düzəltdim.
Bu cizgi filmini
çəkib bitirənə
kimi Həsən dünyasını dəyişdi.
Titrlərdə adını qara
haşiyədə yazdırmalı
olduq. Kaş o görəydi bu
filmi. Əsl cizgi filmi idi!.. Mən çox həvəslə
bu işlə məşğul olmuşam.
Solmaz xanım Kukla
Teatrını möcüzələr
teatrı adlandırır.
O, 1990-cı ildə təqaüdə
çıxandan sonra fikrində-xəyalında canlandırdığı
bir arzusunu da reallaşdırmaq qərarına gəlir.
- Mən həmişə xarici səfərlərdə olarkən
hədiyyə dükanlarındakı
suvenir kuklaları görüb öz-özümə
deyirdim ki, nə yaxşı olardı, bizim də ahu baxışlı,
qaraqaş, qaragöz,
milli koloritli gəlinciklərimiz olaydı.
Gün gəldi ki, ürəyimdən keçən
bu arzumu həyata keçirdim.
Suvenir gəlinciklər
Çox keçmir ki,
Solmaz xanım suvenir gəlinciklər hazırlayır. Əvvəllər buna hobbi kimi
yanaşsa da, Pakistan festivalındakı uğuru
onu daha da ruhlandırır. Sənətin bu sahəsində
də özünü
təsdiqləyir.
- Mən çox festivallarda olmuşam, çox uğurlar qazanmışam.
1994-cü ildə Pakistanda keçirilən İslam ölkələrinin
tətbiqi sənəti
üzrə festivaldan isə olduqca məmnun qaldım. Festivala təqdim etdiyim gəlinciklər Azərbaycanın
ayrı-ayrı bölgələrinə
məxsus libaslarda idi. Onları geyindirərkən çalışmışdım ki, baş örtüklərindən
tutmuş çarıqlarına
qədər milli koloritdə olsun. Jüri tətbiqi sənətə
yeni cərəyan gətirdiyimi əsas tutaraq məni xüsusi diplomla mükafatlandırdı.
Solmaz xanımın əl işləri arasında “Qadın toyu”, “Novruz” adlı əsərləri, ikisüjetli
kompozisiyası - “Xalça
toxuyan qız” və “Ana” öz gözəlliyi ilə insanı heyran edir. Xatırladaq ki, Azərbaycanın
əksər diyarşünaslıq
muzeylərində Solmaz
xanımın əl işləri var.
Sənətində bir çox
ilklərə imza atan istedadlı, işıqlı, ürəyi
xeyirxahlıqlarla dolu Solmaz Musayevanın 85 yaşı tamam oldu. Uşaqların və böyüklərin
sevimlisi olan rəssama ömrünün
85-ci baharında uzun ömür və bahar çiçəkləri
kimi rəngli, ətirli günlər arzulayırıq.
Təranə Vahid
Mədəniyyət.-
2013.- 12 aprel.- S. 11.