Bir Səs hadisəsi
Böyük
muğamın zirvə məqamında qərarlaşan Seyid
Şuşinski
O hadisə ki hədisə
çevrilmədi, o olayın ki səsi çıxmadı,
ondan hadisə çıxmaz, olay olmaz. Nüvəsində bəşəri-mənəvi
mənalılıq, mayasında sehri-seyranlıq,
mehri-heyranlıq olan hadisələrin səsi isə mütləq
çıxır. Hələ nə qəribə ki, səsi
çıxan o nəsnənin özü elə onun
özündən ibarət ola - səs ola!..
İndiki çağlarda səsini-sədanı
eşitdirməyə nə var ki; dünyanın bu
başında “qu” elə, o başında qulaq tutulsun. Amma o
dövrlər səsin dövrəsi ayda-ildə bir düzənlənən
məclis-mərəkə en-boyunda idi. Amma bəzən əsl
Səs yiyəsinin səs-sorağı səsdən də tez
yayılardı o vaxtlar. Təki o səs gözəl olsun, onu
tək elə qulaqlar yox, ürəklər də eşidə
bilsin. Belə oldumu, vəssalam və -
Salam, möcüzə Səs!
Bütün nəğməli Azərbaycana,
şarkılı Şərqə səs salan, zövqlərdən
kam alan Səs! Qulaqlara bulaq kimi axan, könüllərdə
şimşək kimi çaxan Səs. Biri-birinə deyər
“səs eləmə”, “səsini kəs”. Hələ “səsin
batsın” kimi deyimləri demirəm. Amma elə səslər də
var (olub və olacaq) ki, onları eşidəndə adam
özü öz səsini kəsir. Elə səslər
çağlayıb qurtarana qədər
cınqırını da çıxarmır adam...
İrsli-istedadlı
Şuşanı - Azərbaycanın bu təbii
konservatoriyasını səs-səda ilə, avazla təəccübləndirmək
havayı cəhd imiş bir zamanlar. “Bir zamanlar” deyəndə
ki, inşallah, yenə gələr o zamanlar (“su gələn
arxa bir də gələr”). Burda doğulanların
mayası-dayəsi təbiət idi və sən demə, XIX
yüzilliyin sonlarında bu şəhər daha bir səs
inqilabı gözləyirmiş. 1889-cu il tarixçəsi
öncə şuşalıların, ardınca bütün azərbaycanlıların,
sonralar Yaxın Şərqin hafizəsinə Seyid adlı bir səs
və sənət nəhənginin adını
yazacaqmış.
Sonralar Şuşinski təxəllüsü
ilə çağının bütün oxuyanlarına
ata-ustadlıq edəsi bu uşaq İsa bulağının
zümzümələri, Qırxqızın, Cıdır
düzünün axar-baxarı, anasının laylaları ilə
bərabər, artıq məmləkətin hər yerinə bəlli
ilahi bir səsə də qulaq kəsilə-kəsilə
böyüyürdü. O səsin sahibi ondan 28 yaş
böyük idi. Adı Cabbar, soyadı Qaryağdıoğlu.
O səs bütün başqa xanəndələrin
ifalarına edilən təəccüblərin, heyrətlərin
“barıtına su tökmüşdü”. O səs son illər
paytaxtımızda beynəlxalq festivalları keçirilən
dünyanın muğam aləm-arealının “zövq
qidası” ehtiyacını ödəyirdi. Onun səs
oktavasını ecazkar italyan tenoru Karuzo ilə müqayisə
edən kim, onu “Şərq ifaçılığının
peyğəmbəri” adlandıran kim, “Səs Günəşi”
çağıran kim...
Və həmin Səs Günəşinin
Vətənində daha bir gözqamaşdırıcı
işıq parlamaqda idi. Artıq qonum-qonşu “xəbərlər”ində
bir Seyid “isim”ləşir, Şuşinski “sifət”ləşirdi.
Qonşuya, məhəlləyə sığmayan bu səs
küll-Azərbaycanın qulağına çatmaqda,
bütün Yaxın Şərqin diqqətinə yetməkdə
idi.
Bir
axşam...
Elə bir axşam ki, o Səsin
qarşısında parlaq səhərlər, günəşli
gündüzlər açdı. Kim bilir, həmin o mübarək
tale axşamı olmasaydı; bəlkə Seyidin məlum
başarısı yaşının 19-unda yox...
Bəli, Seyid 19 yaşına
çatanda bu Səs də zilin zirvə qaşına
yetmişdi.
Həmin il Şuşanın “Yay
klubu”nda növbəti bir konsert-tamaşa düzənlənir.
O vaxtlar nə-necə adlandırıldığını bilmədiyim
konferansye Seyidi səhnəyə, belə deyək, “uşaq
ayağından” dəvət edir. Seyidsə o “taxta təpə”yə
ağır ağsaqqal salğarıyla çıxır və
muğamların da ən “ağbirçəyini” - “Şur”u
ifa edir. O konsertdə iştirak etmiş babalar öz nəvə-nəticələrinə
belə bəyan edirmişlər ki: “Salon bu uşağın səsindən
kürreyi-ərzi-avaz xəyalatına dalmışdı...”
Həmin o baba-nəvə
nağıl-noğullarında bu kəlmələr də
işlədilirmiş ki, Nuhun vaxtından ruhun taxtına qədər
belə səs eşidilməyibmiş. Onun o vaxtaqədərki
ifaçılarda görünməmiş zəngulələri
salonun nitqini qurudubmuş. Çəpik çalası əllər
tilsimə düşüb “qandal”lanmış, səhnəyə
qalxıb onu bağrına basmaq istəyənlərin
ayaqları halətdən donub sandallanıbmış...
Amma belə bir rəsmi, daha
doğrusu, mətbu söyləmə də var ki, həmin vaxt
salonda olan Cabbar Qaryağdıoğlu ağır-ağır
ayağa qalxıb, birayaq-birayaq səhnəyə tərəf
irəliləyir. Seyidi bağrına basıb,
üzünü, yalan olmasın, iki təsnif müddətinə
onun üzünə söykəli saxlayır. Bu “fürsət”dən
istifadə edib, bütün canına-qanına işləmiş
həzz qəhərini boğur, sevincdən dolmuş gözlərinin
yaşını qurudur və üzünü camaata
çevirib: “İndi mən ölməkdən, haçansa bu
sənətdən, bu dünyadan getməkdən qorxmuram, -
deyir. Çünki bu sənət dünyasına Seyid gəlir!..”
Bu sözləri böyük xalq sənətkarı,
adlı-sanlı ustad deyirdi bu gəncə. O gəncə ki, o
özü də tezliklə “ustad” çağrılacaqdı.
Xalq məktəbindən çıxmış ali müəllim
adı qazanacaqdı. Bəli, “ümumxalq-məktəb”dən
çıxmış -
Canlı məktəb...
Hə, şərti olaraq “xalq məktəbi”
deyilən əbədi ocağın yetirməsi olmuş Seyid
Şuşinski bəziləri kimi “saysız-hesabsız”
kontingentdə yox, az tələbə hazırlayıb, az
peşəkar yetişdirib. Amma yetişdirib, ha!..
Tarixən intellekt-inkişaf
addımları qarşısına sədlər çəkilmiş
Azərbaycan fitrəti müəllimlik, ustadlıq sarıdan
heç bir dövrdə, heç bir bölgədə korluq
çəkməyib. Belə simalardan, “canlı universitet”lərdən
biri də Mir Möhsün Nəvvab idi ki, gələcəyin
böyük müəllimi Seyid Şuşinski də ilk dərsini
ondan alıb. Sonralar dövlət texnikum və universitetlərini
bitirənlər, özlərinə sənət binəsi
qurub, ev olan bir çox sənətkarlar məhz Nəvvabın
dühasında yetişib, onun ustad ülgüsündən
çıxıblar. Seyidin sonrakı müəllimi Cabbar
Qaryağdıoğlu isə onun ifalarının birində
riqqətə gələrək söz tapa bilməyib və
öz qavalını qocafəndi bir tərzi-hərəkətlə
ona bağışlayıb.
Seyiddən (hətta vəfatından)
sonra uzun müddət heç kim “Çahargah”ı ifa
etmirmiş; - bəziləri ustada sayğıdan, bəziləri
“bərayi-ehtiyat” duyğusundan, bir parası isə qorxudan.
Seyidin ifaları millətimizin dədə-babalıq
yollarını bağlamaqda davam edən sovet illərində
xalqın daxili narazılığını, duyğusal
üsyan-təlatümlərini bir qədər
yumşaldıb, o siyasi “rejim xoru” dövrlərində
camaatı yola verirmiş. O zamanın
tamaşaçıları arasında qatı millətçi
kimi tanınan içərişəhərli Mail kişi isə
məclislərin birində deyib ki, sovetlər bizim milli
maraq-çırağımızı söndürdü, cəddinə
qurban olduğum Seyid isə oxuyanda az qala bunların “ləmpiçkələrini”
söndürür!..
Sonrakı illərdə Seyid
Şuşinskidən az yazsalar da, yaxşı
yazırdılar. 1970-ci illərdə isə şair Famil Mehdi
“Başına döndüyüm Azərbaycanın Dəli
Kürüyəm mən, Arazıyam mən” kimi
misralarının davamında “Ələsgərin sazı,
Qurbanın tarı, Seyidin, Cabbarın avazıyam mən” - deyə
S.Şuşinskini də hörmət və fəxarətlə
anır, bu qoşma muğam və təsniflərdə təkrar-təkrar
səslənirdi.
Paytaxta “xəlqi diplom”la gəlmiş
bu tələbə qədim şəhərin “ustad
şapalağı”ndan çəkinmədən yeniliklər
edir, hər yüz qədim-qədəm addımından birini
də (məlum “əfkari-ümumiyyə” tərəfindən
nəm-nümlə qarşılansa da) novatorluqla
atırdı. Təkcə elə “Çahargah”ına görə,
onu heyrətlə “axırı əvvəl oxuyan!”
adlandıranlar varmış. Belə ki, o, hər məclis-mərəkədə
“Çahargah”ı “maye”dən yox, “mənsuriyyə”dən
başlayarmış.
Çağımızın
“axıra qalmış” ağsaqqal-ağbirçəkləri
Seyidin axır-macallarda (vəfatına iki il qalmış)
oxuduğu “Mənsuriyyə”sindən məftun-məftun
danışalar... sən də oturub susqun-susqun qulaq asasan! 74
yaşda “Mənsuriyyə”?!.
Onun milli düşüncələrindən
şövqlə danışanları da az eşitməmişəm.
Söyləyirdilər ki, ahıl-qocamanlar məclislərində
camaatı Füzulinin, Nəbatinin, Seyid Əzimin qəzəllərilə
heyran edən Seyid, salondakıların əksəriyyətinin
gənclər olduğunu görəndə “valı dəyişir”,
milli ruhlu qəzəllərdən, Vətən daşlı,
yurd qeyrətli misralardan, xalqı gizlicə-işarətlicə
“qalx”a səsləyən ictimai-siyasi məzmunlu şeirlərdən
oxuyurdu. Ən maraqlı mətnləri, döyüşkən
misraları, him-cimli qafiyələri də ki, zəngulələrinin
ən qırmanc ləpələrilə
çatdırırmış salonlara.
Bir az da xatirələrdəki Seyid
Şuşinskidən bəhs edək.
Deyək
ki...
Yox, öncə qeyd edək (daha
doğrusu, təkrar edək) ki, bu virtuoz sənətkar haqda əzəl-başdan
çox az yazılıb və bu mətbu laqeydlik hələ
də davam etməkdədir. Onun barəsində yazılan
kitablar, qəzet-jurnal məqalələri, tutumlu
portret-verilişlər muğamlarımızın sayı qədər
ola, ya olmaya. Qocaman, ahıl yaşlı muğam
ifaçılarımız isə, sağ olsunlar, Seyid
Şuşinskini hər yerdə, hər an çox
sayğı ilə xatırlayırlar. Xalq artistləri Əlibaba
Məmmədovun, Canəli Əkbərovun, rəhmətlik
İslam Rzayevin və bir çox başqalarının
keçmiş günlər, muğam sənətinin tədris-təlim
məsələləri barədə beş sözündən
üçü Seyid fenomeni, Seyid ustadlığı, Seyid
şəxsiyyəti haqda olub və yəqin ki, hələ
çox olacaq. Onun müəllimliyindən isə daha çox
danışırlar. Qeyd edirlər ki, Seyid Şuşinski
muğamın tədrisində, təlimində necə ustad
cığırı açıbsa, nəhəng-nəhəng
müasirləri hələ də özlərini “şəyird”
hesab edir, onun möhtəşəm banilik qalasından kənara
çıxa bilmirlər. Və çox maraqlıdır, Seyid
Şuşinski ülgüsündən çıxan tələbələrin
doxsan doqquz faizi zaman-zaman Xalq artisti fəxri adına layiq
görülüb.
Onun zirvə səs oktavası,
muğamlara vurduğu məxsusi güllər (“Çahargah”a
isə şəriksiz müəllif möhürü), digər
sənətkarlıq elementləri haqda nə qədər desən,
nəxəntərə yazsan, yenə azdır, adekvat deyil və
s. Deməli, ey müəllimlər müəllimi,
sözümüz sənin məlahətli, ecazkar səs-avazın
dərinliyində olmasa da, qoy bu yazını bizə verdiyin təkrarsız
ləzzət, zövq sərinliyində bitirək: ruhun
şad, xatirin xatirələrdə daim abad olsun!..
Tahir
Əhmədalılar
Mədəniyyət.-
2013.- 12 aprel.- S. 12.