Qum, əllər və ürək
Qum sənətinin öz fəlsəfəsi
var
Tarixən insanlar emosiya və hisslərini müxtəlif yollarla ifadə etməyin orijinal yollarını axtarıblar. Nəticədə maraqlı sənətlər, yeni üslublar meydana gəlmişdir. Qum sənəti XX əsrdə formalaşan maraqlı və eyni zamanda təqdimat texnikasına görə fərqli bir sənət növü kimi diqqəti cəlb edir.
Son illər Azərbaycanda da qum sənətinə maraq artıb. İnternet məkanında axtarış aparanda azərbaycanlı rəssamların da əl işlərinə rast gəlinir. “Tanıdım səni” televiziya layihəsinin qalibi Lalə Hüseynzadənin, Rəna Nərimanovanın və başqalarının əl işlərini izləmək mümkündür. Demək olar ki, ölkəmizdə bu sənət tədricən təkmilləşmə mərhələsinə keçməkdədir.
Şövkət İsmayılova rəssam olsa da, qum animasiyası üslubunda işləməyə daha çox üstünlük verir. “Röyalar dünyası” dərnəyində həvəskarlara bu maraqlı incəsənət növünü öyrədir. Şagirdləri əsasən 3-16 yaş arası uşaq və gənclər olsa da, orta yaşlı insanların da bu sənətə maraq göstərdiyini deyir: “Qum sənəti dünyanın müxtəlif ölkələrində inkişaf edib. Bizdə son illər bu sahəyə maraq artıb. İlk əl işimi “Çirkin ördək balası” nağılı əsasında hazırlamışam. Bu nağıl personajının qayanın içindən çıxıb gözəl qu quşuna çevrilməsini əks etdirməyim maraqla qarşılandı. Bundan sonra həvəsim daha da artdı”.
Ş.İsmayılova deyir ki, dərnəkdə digər sənət növləri ilə yanaşı, qum sənətinin də metodikası öyrədilir: “Bu sənətin xüsusi metodikası var. Fantaziyanın geniş olmasının da önəmi böyükdür. Bu sənətdə hansı səviyyədə söz deməsi isə rəssamın özündən, bacarıq və istedadından asılıdır”.
Psixoloqlar
da razılaşırlar ki,
qum animasiyası gələcəkdə
uşağın istedadına təkan ola
bilər. Narahatlığı, mənfi emosiyaları
götürən bu sənət növü vizual
yaddaşı yaxşılaşdırmaqla uşaqların əqli
inkişafına da müsbət təsir edir. Və ən əsası, onlara
“işıqlı qutu”
qarşısında fikirlərini cəmləyərək öz dünyasını ifadə etmək
şansı verir. Bəs qum animasiyası nədir, harada yaranıb və nəyi ifadə edir?
Sınaq təcrübəsindən yaranan
sənət
“Sand animation” (“qum
animasiyası”), yəni
qum multiplikasiyası
1960-70-ci illərdə yaranıb.
Bu üslubda rəsm
yaratmaq ideyası kanadalı rejissor Karolin Lifə məxsusdur.
Onun icad etdiyi innovasiyalı əl işi multiplikasiya texnikalarında inkişaf edən süjet xəttinin emosional məzmunları ilə verilməsi üçün
əla fürsət idi. O, işıqlı
qutudakı təsvirlərin
alınmasında çimərlik
qumundan istifadə edirdi və bu, heç də pis alınmırdı.
Kembricdə, Massaçusets ştatındakı
Radcliffe Kollecində, Harvard Universitetində tələbə
olarkən o, 1968-ci ildə
canlandırılan filmlər
çəkməyə başladı.
Bu film texnologiyası nisbətən ucuz başa gəlirdi.
Humanitar elmlər kollecləri
və universitetlərdə
kino istehsalını öyrənən K.Lifin birinci filmi, “Sand, Piter və Canavar”
oldu. İşıq
qutusu üzərinə
tökülən yerli
sahil qumu ilə iş alındı. Onun barmaqları ilə
aşağıdan işıqlandırılan
və idarə edilən filmin qara-ağ siluetləri tutqun dünyada hərəkət edirdi.
Kamera qutunun yuxarı hissəsində bərkidildi.
Bu, başlanğıc idi və Lif
tədricən canlandırmağın
növlərini inkişaf
etdirdi. O, hərəkətin
hissini yaratmaq üçün təsvirləri
ani dəyişdirə
bilirdi.
Heç bir əsər təkrarlanmır
Qum sənəti
işıqlandırılan bir masada
qumla həyata keçirilən rəsm sənətidir. Hirs, rəhm və
sevgi kimi emosiyaları ifadə etmək üçün əl hərəkətlərinin,
barmaqların geniş
imkanları var. Hərəkətli
əllərlə qumun
insan və dəyişik fiqurlara çevrilməsi izləyicini
heyrətləndirməyə bilmir.
Qum sənəti
həyatın, dünyanın,
bütövlükdə kainatın
faniliyinin əsrarəngiz
incəsənət sehri
ilə insanlara diktə edir. Bir çox hallarda düşündürür. Yaradanı dərk etməyə çağırır...
Tamaşaçı
izləyir... Sürətli
əl hərəkəti
və işıqlanan
masa üzərində
mərhələli şəkildə
yaranan valehedici, gözoxşayan, bəzən
isə tamaşaçıları
ayağa durub alqışlamağa vadar edən təsvirlər... Və bütün bunlar anidən yoxa çıxa bilir. Yerinə daha mükəmməl təsvir də yaranır, daha zəifi də. Önəmli
məqam əvvəlki
əl işinin heç vaxt təkrarlanmamasıdır. O gözəllik - yaranan sənət işi ən yaxşı halda yaddaşlarda, videolarda, fotolarda yaşayacaq. Bəlkə də ona bənzəyən onlarla əsərin çəkilməsi
prosesi təkrarlanacaq.
Amma eyni əsərin eyni təkrarı olmayacaq. Çünki hər əl
işinin, hər gözəlliyin öz ruhu var.
İşıq və musiqi vacib amildir
İşıq
və musiqi qum sənəti
yaradıcılığında vacib elementlərdir. Hər ikisi əsərin daha da təsirli
olmasına səbəb
olur və cəlbedici bir atmosfer yaradır. İş prosesi şəffaf stolun rəngarəng işıqlandırılması ilə aparılır.
Rəssamın, sənətkarın əl hərəkəti, yaranan təsvirlər yuxarıdan izlənilir.
Bu işlə məşğul olan insanların bir çoxları etiraf edirlər ki, musiqi seçimi doğru olanda bu, əl işinin
keyfiyyətinə təsir
edir. Buna görə də çox vaxt təsvirlə ahəng yaradan musiqi seçilir. Çünki musiqi daxili fantaziyaları
sürətli əl hərəkətləri ilə
ortaya çıxarmaqda
sənət əsərinin
yaranmasına “yardımçı”
olur.
“Hər şey müvəqqəti, hər
şey keçicidir”
Qum sənətinin
dünyaca tanınmış
ustalarından biri israilli rəssam İlana Yahavdır. Onun bu sənətə yeni nəfəs, yeni rəng gətirdiyini deyənlər
yanılmırlar. Onun işlərinin
videoları internet məkanında
milyonlarla insan tərəfindən baxılır
və bu maraqlı incəsənət
növü hər kəsi valeh edir. Rəssam işlərində sülh mövzularına daha çox üstünlük verir.
Tamaşaçıda müsbət duyğular
oyatmaqla sülh, qardaşlıq ideyalarını
yaymağa çalışır.
O, özü belə deyir: “Təbii və sadə vasitələrdən istifadə
edərək emosiyalardan
istifadə edib hekayə yaratmaq gözəl duyğudur. Bu sənətin ecazkarlığı
insanları özünü
və dünyanı dərk etməyə çağırır. İnsan hər
şeyin müvəqqəti
olduğunu biləndə,
günah və pisliklərdən də çəkinmək barəsində
düşünür.
Məktəbə gedən yolum
Aralıq dənizinin sahillərindən keçirdi.
Mən qum
üzərində öz
şəxsi hekayələrimi,
qumda bir növ canlı gündəliyimi çəkərdim.
Bu, çox sürətli
alınırdı. Bəzən
iş bitməmiş,
bəzən tam alınanda
dalğa gəlib hər şeyi məhv edirdi. Mən tamamilə ovsunlanardım.
Qum üzərində rəsm yox olana
qədər dayanar və müşahidə edərdim. Və düşünürdüm ki,
hər şey müvəqqətidir, hər
şey keçicidir...”
Ceyhun Zərbəliyev
Mədəniyyət.- 2013.- 3 aprel.-
S. 12.